Hovslagare- behöver skriva av mig lite

SiZo

Trådstartare
Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det ändrar ändå inte sitt tillvägagångssätt.

Hästen jag har har jag haft sen han föddes, jag vet hur hans hovar ser ut för ögat när han rör sig optimalt. Det betyder (TYVÄRR) inte att jag klarar av att verka och sko honom själv.
Största problemet verkar vara att de inte tar tillräckligt mkt i tån. Min häst växer bara i tån och man MÅSTE ta massor där, han har tjock sula så de som har fått honom att röra sig bäst och fått hovvinkeln bra har tagit bort en hel del sula med, för att få ner tån så mkt som möjligt.

Hovslagaren jag har (hade) nu ville inte göra det, men han lyssnade på mig i övrigt, så jag tänkte att det kanske går ändå denna gång om man låter honom komma var 5:e vecka. Sagt och gjort, det har gått 4 veckor och hovvinkeln ser ut ungefär som man trodde att travarna skulle se ut förr i tiden...

Jag kollade lite noggrannare igår och upptäckte dessutom att fötterna var rejält snea! Jag reagerade på att han såg inåttåad ut på ena fram, det har han aldrig varit innan. Och mkt riktigt, hoven är sned. Den andra framhoven är oxå sned, åt samma håll, dock inte lika illa. Så det känns ju rimligt att det är hovisen som har tabbat sig.


Jag fick dock en tid hos hovis på kliniken på måndag, så förhoppningsvis ska det väl hovarna bli raka iaf. Vinkeln lär ju ta ett tag. Det är frågan om man skulle sätta på kilsulor på honom "under tiden", för han påverkas ganska så rejält i rörelserna när vinkeln blir dålig. Vågar inte ta för sig, slår i skorna lite nu och då. Det händer inte när vinkeln är som jag vill ha den.



GAHHH! Hur svårt kan det vara att sko en häst egentligen? Ärligt alltså? Är det SÅ svårt? Jag förstår ju att det inte är lätt, men hur kan jag råka ut för SÅ många dåliga hovslagare?! Och alla verkar göra samma fel med tån, med samma resultat med understuckna trakter och lååång tå.

Jag förstår att det är lite läskigt med en häst som växer så mkt i tån, där man verkligen måste ta så mkt att det är på gränsen för vad som är rätt, men de måste väl ändå kunna se att det inte blir bra om man inte gör det, eller?

*irriterad*
 
Vi letar också ny hovslagare till stallet. Förutom att båda hästarna blivit halta (som självklart kan ha att göra med annat men hovarna är misstänkta) så ser min tös så ful ut att jag knappt vågar titta på hennes fötter.

Trots att vi bett hovslagare lägga ut skorna/ha större skor har ponnyn vuxit över skon efter fyra veckor. Snygga till inuti hoven fick stallägaren (som har tappsko-kompetens, själv vågade jag inte) göra själv trots att vi bett hovis. Strålrötan kom som ett brev på posten.. Det där med att låtsas-lyssna verkar de ha lärt sig på någon kurs de gått allihopa.
 
Vi letarinnebära attså ny hovslagare till stallet. Förutom att båda hästarna blivit halta (som självklart kan ha att göra med annat men hovarna är misstänkta) så ser min tös så ful ut att jag knappt vågar titta på hennes fötter.

Trots att vi bett hovslagare lägga ut skorna/ha större skor har ponnyn vuxit över skon efter fyra veckor. Snygga till inuti hoven fick stallägaren (som har tappsko-kompetens, själv vågade jag inte) göra själv trots att vi bett hovis. Strålrötan kom som ett brev på posten.. Det där med att låtsas-lyssna verkar de ha lärt sig på någon kurs de gått allihopa.
Att hoven växer över eller flyter över skon, behöver inte innebära att skorna är för små eller ska läggas ut. Det kan tvärtom göra att hoven blir konformad och ökad risk för sprickbildning i hoven.
 
Det är svårt att hitta bra hovslagare, de bästa brukar ha en tendens att vara fullbokade. Jag har varit väldigt konsekvent sedan min första hovis drämde en hammare i magen på min förra häst första gången hon skoddes. Sen dess har jag bytt så fort jag inte varit nöjd.

Tycker att med sämre kompetens kommer även den där oviljan att lyssna på sina kunders önskemål. Betalar man 1000:-/timme så räknar jag med att jag får ha en åsikt om hur min hästs fötter ska se ut också.

Jag räknas säkert som en "skitjobbig" hovslagarkund som ringer var 4-5:e vecka (häst med riktigt dålig hovkvalité och en förmåga att tappa skor som förvånar även den härdade) men å andra sidan är jag väldigt tydlig när jag är nöjd också. Hovmekanismen är så pass viktig att jag vägrar tumma på att skoningen ska vara annat än tipptopp.

De senaste två hovisarna jag haft har varit guld, de lyssnar o går att föra en dialog med.
 
En bra hovslagare som vet vad han/hon gör har ett tillvägagångssätt och en anledning till detta. Jag har full respekt för hästägarens kunskap om den egna hästen men någonstans måste du som hästägare respektera hovslagarens kunskap. Du har ringt ut hovslagaren för att göra ett jobb, att sko/verka en häst, om du inte har förtroende för att denna kan sko din häst fullgott utan din input så skulle JAG personligen aldrig släppa denne i närheten av min häst hovar från första början.
 
En bra hovslagare som vet vad han/hon gör har ett tillvägagångssätt och en anledning till detta. Jag har full respekt för hästägarens kunskap om den egna hästen men någonstans måste du som hästägare respektera hovslagarens kunskap. Du har ringt ut hovslagaren för att göra ett jobb, att sko/verka en häst, om du inte har förtroende för att denna kan sko din häst fullgott utan din input så skulle JAG personligen aldrig släppa denne i närheten av min häst hovar från första början.

Och hur tänkte du att jag skulle veta innan om hovslagaren kan sko min häst eller inte?? Det är ju sånt man märker när man har provat.

Att hovslagaren gör andra hovar fina betyder ju inte att han kan göra min hästs hovar fina.

@Sleepy Skojar du med mig eller? Jag kan på tok för lite om hovens anatomi, och skulle verkligen inte re ut att balansera hoven korrekt.

Nej, här skos inga hästar av mig! Aldrig i livet.
 
@kimmis87 Tänkte att lika gärna som att stå bredvid och tala om hur mycket som ska verkas och var på hoven och hur vinklarna ska vara för det optimala rörelsemönstret, så vore det ju enklare att göra det själv.
 
Jag kan visa bilder på hovarna så får du själv se vad jag menar. Jag tror inte någon här på buke skulle vara nöjd. För övrigt så tycker jag att du kan sluta vara dryg. Det är inte mitt fel att många hovslagare i mitt område är så inkompetenta.
 
Jag är inte dryg. Lätt ironisk, kanske. Du sa det ju själv: "Hur svårt kan det vara att sko en häst egentligen? Ärligt alltså? Är det SÅ svårt?"

Prova, vetja.
 
Fast någon som har gått utbildning och titulerar sig som hovslagare ska väl ändå för :devil: kunna sko och verka en häst?!
Att jag inte kan det som inte har en enda utbildning, inte ens tappsko kurs, är väl inte så himla anmärkningsvärt?

Jag hittar liksom inte på att vinkeln är kass. Jag ser ju resultatet tydligt i snubblingar, i bärighet och att han numera slår i med bakhovarna i framhovarna när han travar.

När vinklarna är rätt så bär han sig bättre, han snubblar inte och han slår inte i bakhovarna i framhovarna i traven. Sen ser jag ju med ögat att det är rätt rejäl skillnad på vinkeln.
 
  • Gilla
Reactions: LBR
Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det ändrar ändå inte sitt tillvägagångssätt.

Hästen jag har har jag haft sen han föddes, jag vet hur hans hovar ser ut för ögat när han rör sig optimalt. Det betyder (TYVÄRR) inte att jag klarar av att verka och sko honom själv.
Största problemet verkar vara att de inte tar tillräckligt mkt i tån. Min häst växer bara i tån och man MÅSTE ta massor där, han har tjock sula så de som har fått honom att röra sig bäst och fått hovvinkeln bra har tagit bort en hel del sula med, för att få ner tån så mkt som möjligt.

Hovslagaren jag har (hade) nu ville inte göra det, men han lyssnade på mig i övrigt, så jag tänkte att det kanske går ändå denna gång om man låter honom komma var 5:e vecka. Sagt och gjort, det har gått 4 veckor och hovvinkeln ser ut ungefär som man trodde att travarna skulle se ut förr i tiden...

Jag kollade lite noggrannare igår och upptäckte dessutom att fötterna var rejält snea! Jag reagerade på att han såg inåttåad ut på ena fram, det har han aldrig varit innan. Och mkt riktigt, hoven är sned. Den andra framhoven är oxå sned, åt samma håll, dock inte lika illa. Så det känns ju rimligt att det är hovisen som har tabbat sig.


Jag fick dock en tid hos hovis på kliniken på måndag, så förhoppningsvis ska det väl hovarna bli raka iaf. Vinkeln lär ju ta ett tag. Det är frågan om man skulle sätta på kilsulor på honom "under tiden", för han påverkas ganska så rejält i rörelserna när vinkeln blir dålig. Vågar inte ta för sig, slår i skorna lite nu och då. Det händer inte när vinkeln är som jag vill ha den.



GAHHH! Hur svårt kan det vara att sko en häst egentligen? Ärligt alltså? Är det SÅ svårt? Jag förstår ju att det inte är lätt, men hur kan jag råka ut för SÅ många dåliga hovslagare?! Och alla verkar göra samma fel med tån, med samma resultat med understuckna trakter och lååång tå.

Jag förstår att det är lite läskigt med en häst som växer så mkt i tån, där man verkligen måste ta så mkt att det är på gränsen för vad som är rätt, men de måste väl ändå kunna se att det inte blir bra om man inte gör det, eller?

*irriterad*
 
jag har ocksa haft problem att hitta bra hovslagare. de lyssnar inte utan kor sitt eget race och dessutom gar det mode i olika saker. nu ar det inne tex. att verka hart. jag har en hast som behover verkas mer hart fram da annars hovarna flyter ut , medan den andra hasten inte verkas alls, utan bara behover jamnas till da den rids barfota.
 
Det vore trevligt om den trenden kunde komma hit med :D

Här är det att verka ner trakten och inte ta speciellt mkt i tån. Urfina hovar blir det, NOT.
 
Jag skulle kunna tänka mig att säga saker som: "Hästen har blivit lite snubblig mot slutet av denna skoperioden. Är det något man kan göra något åt?" Och sedan låtit hovslagaren svara/göra det som han/hon tycker är lämpligt. Om jag däremot kände att jag behövde berätta exakt vad det är som behöver göras, då hade jag inte känt att jag hade rätt hovslagare...
 
@kimmis87
Jag förstår ditt problem, vi bor ju i samma område och det är inte lätt! Jag har själv gått igenom en hel hög med hovisar som kan snacka men inte lyssnar eller så slarvas det. Är det Mantorp du ska åka till?
 
@EmmaW Ja det är Mantorp jag ska åka till, har du dåliga erfarenheter av dem med? :nailbiting:

@bettysmatte "Hästen är snubblig och blir snubbligare och snubbligare för varje gång du skor, går det att göra något åt?" ;):o

Jag är så jäkla trött på den här historien nu. Jag vill ju helst inte betala 1600 kr för en skoning bara för att ingen annan klarar av att sko, framförallt när hästen egentligen inte är det minsta krånglig, varken i beteende eller i hovar.

Sen undrar jag hur alla dessa hovisar livnär sig? Jag menar, SÅ många okunniga hästägare kan det väl ändå inte finnas? Man måste väl märka att hästen snubblar nu och då? Eller tror man att det är normalt kanske?
 
@kimmis87 jag har ingen erfarenhet av Mantorp . Du får gärna dela med dig när du vet. Kliniken är inte mycket att ha men hovisen ju vara bra ändå.
Jag vet inte hur alla dessa skojare kan fortsätta, okunskap hos hästägare? Tur? Dom bra är jättesvåra att få tag i. Det finns helt klart mer skojare än seriösa här. Jag har pga av en oseriös ganska mycket problem just nu med hästens hovar och kropp.
 
[QUOTE

Sen undrar jag hur alla dessa hovisar livnär sig? Jag menar, SÅ många okunniga hästägare kan det väl ändå inte finnas? Man måste väl märka att hästen snubblar nu och då? Eller tror man att det är normalt kanske?[/QUOTE]

Finns nog alldeles för lite kunskap hos många hästägare när det gäller hovar tyvärr. Här omkring anses ofta en hovis vara duktig om skona sitter kvar länge, minst 8 veckor, under det anses hovis ha gjort ett dåligt jobb. Att sen hästen är trångskodd eller går med höga trakter t.ex. det ser man inte :/
 
Får jag tappskor regelbundet fram till o med 4:e veckan så tycker jag nog med att hovslagaren är kass, just för att jag tycker att så pass länge borde man kunna få skorna att sitta iaf... Om man inte har en häst som verkligen trampar av sig dem, för det är ju inte hovisens fel.

@EmmaW Jag tycker att kliniken har ryckt upp sig, de har väl haft generationsskifte rätt nyligen? Sen åker jag ju inte dit med de mest avancerade hältorna o sådär kanske, men vardagsskit, absolut!

Vi får se hur det går på måndag. Jag har faktiskt blivit så pass fräck att jag lätt skulle kunna gå ut därifrån halvvägs genom skoningen om jag inte var nöjd.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 374
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 837
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 099
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp