Hovsprickor

Hovvarpner

Trådstartare
Vad säger forumet om hoven? Unghäst inte hanterad tillräckligt för att hovslagaren ska kunna verka. Är det så illa att vi får ta hit veterinären och bedöva?
 
Undrar detsamma som ovanstående, alla mina uppfödningar har träffat hovis första gången innan de fyllt en månad.
 
Kan ju vara så att hästen är köpt i ovan nämnda skick och av olika anledningar inte hanterats som den bör.

Men till ämnet, hovslagare bör ta en titt på det där. Ring din veterinär och rådgör och få eventuellt domesedan gel utskrivet, så slipper du och din hovslagare riskera livet.
 
Ja den behöver träffa en hovslagare, om den bedövas behövs en hovslagare som är godkänd.

Går det att röra hästens ben eller hur lite hanterad är den?

Köpte själv en häst i höstas som inte var mycket hanterad och behövde få sina hovar fixade vilket löste sig med en vän med en hink morötter, öva inte om du inte är van att jobba med hovar på hästar då det kan bli 7 resor värre om ägaren inte lyckas.
 
Jo, det är så (Pews och Görel) att hästen precis kommit till oss (import). Om 10-14 fjorton dagar bör vi har kommit så långt i träningen att en hovslagare slipper riskera livet. Frågan är därför om hovsprickan är så illa att vi måste göra något akut.
 
Det beror på vad hästen går på. De där sprickorna är hovens försök att självtrimma. Har ni en bra gruspaddock så låt den gå där så får den chans att slipa hovarna tills ni kan lyfta hovarna.
 
Jo, det är så (Pews och Görel) att hästen precis kommit till oss (import). Om 10-14 fjorton dagar bör vi har kommit så långt i träningen att en hovslagare slipper riskera livet. Frågan är därför om hovsprickan är så illa att vi måste göra något akut.
Hästen är/har varit tillräckligt hanterad för att köras in i Sverige men inte för att verka hovarna på?
 
Är den tillräckligt tam för att ni ska kunna kratsa hovarna och då raspa lite med en rasp på utsidan av kanterna så att inte det spricker iväg så kanske man kan vänta 10 dagar om hästen går i en mjuk/slät hage.
 
Fast det är väl ingen paradox? Det är ju som att säga "Är hästen tillräckligt hanterad för att ridas men inte köras".
Bara för att man tränat en sak är det ju inte säkert att den kan andra saker.
Vi tycker helt enkelt olika, dock tycker jag det krävs mer när hästen ska skos än "bara" verkas då vassa söm blandas in.
 
Är ju inga större problem med att verka fjolåringarna som är minimalt hanterade på ett större travstuteri.

Jag ser så på skillnaden mellan körning och ridning med mina egna hästar jag haft sedan de var små. Men det är knappast något varken alla hästar eller ägare tycker.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 295
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: Stereo
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 450
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp