huden faller av på skinkorna under svansen!

sarawi

Trådstartare
Hej! Har precis tagit hem en ny häst och såg i förrgår att huden på skinkorna vid svansen faller av som skållor! Men det är nu fin hud under! Vad kan det vara? Vet inte hur man lägger in bild...

Hon har också som små sår precis ovanför hovarna, som är som Exem, de blöder inte utan vätskar sig bara..
och ett på rumpan..

Någon som vet om det är något alvarligt?
 
Kan den ha bränt sig där bak på bommen/mot rampen i transporten? Låter som en kli/brännskada.

Det andra måste du fråga en veterinär om, det ska självklart inte finnas vätskande sår på hästen utan anledning. Har de uppkommit efter flytten?
 
Kan den ha bränt sig där bak på bommen/mot rampen i transporten? Låter som en kli/brännskada.

Det andra måste du fråga en veterinär om, det ska självklart inte finnas vätskande sår på hästen utan anledning. Har de uppkommit efter flytten?
Tack för svaret!
Jag funderar också på typ skav/brännskada efter transport, de andra exemliknande prickarna kom igår eller förrgår, så ja efter flytt...
 
Har du något i hagen hästen kan reagera på? Ekollon, annat ogräs?
Hur är höet/hösilaget? Är det något hästen är van vid/har ni ändrat fodret långsamt? Man ska väl fasa in nytt foder under två veckor helst.
Men oavsett skulle jag nog vilja ha en veterinär att kolla på det. Kan ju vara något som kanske påverkar köpet eller så ev.
 
Hej! Har precis tagit hem en ny häst och såg i förrgår att huden på skinkorna vid svansen faller av som skållor! Men det är nu fin hud under! Vad kan det vara? Vet inte hur man lägger in bild...

Hon har också som små sår precis ovanför hovarna, som är som Exem, de blöder inte utan vätskar sig bara..
och ett på rumpan..

Någon som vet om det är något alvarligt?
Det är svårt att veta vad det är bara på en beskrivning men jag har sett något liknande på en häst och det ansågs vara parasiter - hakmask??? Hästen avmaskades och blev bra, om det nu berodde på avmaskningen eller var ett rent sammanträffande. Vad jag vet gjordes ingen parasitundersökning. Men att kolla mask på en ny häst är ju ändå klokt.

De små såren du beskriver skulle ev kunna vara bakteriella hudinfektioner typ regnskållor. Jag fick det en gång på en häst i samband med stallbyte (stress antar jag). Om de bara är små kan man tvätta varannan dag i ett par veckor med ett bakteriedödande schampoo. Dock skulle jag nog som Skuggi säger ovan låta en vet titta på hästen i och med att du just köpt den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 072
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 792
Senast: jemeni
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp