Huggorm eller snok?

Shannado

Trådstartare
IMG_3292.jpg
Sprang på denna lilla filur på skogsstigen precis utanför tomten. Eftersom vi har hunden lös i trädgården ibland är jag väldigt angelägen om att få veta om det rör sig om en snok eller en svart huggorm. Nån som är kunnig och kan hjälpa mig?
 
På wikipedia står det såhär:
"Svarta snokar och helsvarta huggormar är mycket lika varandra men går i fält att skilja genom att studera huvudet. Snokar har oftast en gul fläck på varje sida av huvudet vilket huggormen saknar. Färgen på snokens fläckar kan variera från gul till vit och vissa svarta snokar saknar nackfläckar. Huvudplåtarna skiljer sig också åt på de båda arterna. Huggormen har tre större huvudplåtar medan snoken har fyra par och en oparig plåt. Huggormens huvud är även matt till skillnad från snokens glansiga."

Jag måste dock säga att jag håller med @EmmaBovary. Min första tanke var "Snok? Huggorm? Det där ser ju ut som en kopparödla!"
 
IMG_3292.jpg
Sprang på denna lilla filur på skogsstigen precis utanför tomten. Eftersom vi har hunden lös i trädgården ibland är jag väldigt angelägen om att få veta om det rör sig om en snok eller en svart huggorm. Nån som är kunnig och kan hjälpa mig?

Inget av dem, det ser ut som en kopparödla.
Flytta på den om den är i vägen, och se till att hunden inte smakar på den. :)
 
Titta på formen på huvudet och ögonen samt på fjällen på den här huggormen:
Svart-huggorm-2.jpg


Här har vi en snok att jämföra med (notera att pupillerna här är runda, och här syns de ljusa fläckarna tydligt):
snok-pa-graset.jpg


Och slutligen en kopparödla/kopparorm:
kopparodla-40x_sle6.jpg


Kopparödlan har verkligen ett helt annat huvud än huggorm och snok:
kopparodla2.jpg
 
Ännu en som genast tänkte kopparödla, även om den inte var så kopparfärgad men just på grund av huvudet. :)
 
Låg den helt stilla utan att ringla iväg? Förutom att det liknar en kopparödla så tycker jag att just denna strategi verkar vara typisk för kopparödlor. Spela död?
 
Det är helt klart en kopparödla. Den har ingen likhet med huggormens, snokens eller hasselsnokens bredare huvud och stora ögon. Kopparödla är i stort sett jämntjock från huvud till svanstipp men kanske lite smalare längst ut på svansen. Färger kan variera mellan individer men just form och uttryck på bilden är inget annat än en kopparödla, eller som den också kallas, ormslå. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 177
Senast: Kakis
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 542
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp