Hull på häst

Horselover1111

Trådstartare
F81A27D9-EBEE-44A0-B5FD-3AE198E0A6FF.jpeg
Hej,
Jag behöver hjälp. Jag har en hopphäst som jag behöver hjälp med att bedöma hullet, är väldigt förvirrad just nu för vissa tycker han är för tjock och andra för smala. Han får idag havre och mineraler utöver hö. Har ni tips på foderstat? Så förvirrad just nu...
 
Visa bifogad fil 10469 Hej,
Jag behöver hjälp. Jag har en hopphäst som jag behöver hjälp med att bedöma hullet, är väldigt förvirrad just nu för vissa tycker han är för tjock och andra för smala. Han får idag havre och mineraler utöver hö. Har ni tips på foderstat? Så förvirrad just nu...

Vad säger analysen på höet? Jag tycker han (enligt bilden, inte jättelätt att bedöma) har dålig överlinje så kan tänka mig att han behöver protein, du skulle ju kunna testa ge luzern också men allra helst så vill man ju se höanalys innan man ger tips!
 
Visa bifogad fil 10469 Hej,
Jag behöver hjälp. Jag har en hopphäst som jag behöver hjälp med att bedöma hullet, är väldigt förvirrad just nu för vissa tycker han är för tjock och andra för smala. Han får idag havre och mineraler utöver hö. Har ni tips på foderstat? Så förvirrad just nu...
Sett hästar av sport typ som varit både tjockare och smalare än din häst och som varit i superfint hull.
Din häst verkar inte vara åt ngt extremt håll i hullet utan behöver nog mest sätta muskler, är över analysen på höet och se vad som kan kompletteras och om det går att sätta in mer protein t ex. Om det är i form av mer hö, lusern, muskel kraft eller annat är ju upp till dig att bestämma :).
 
Mer hö (kanske fri tillgång).Sen som tidigare skrivit inte mager men muskelfattig.Kanske träna lite mer i terräng, backar , och långsamt uppbyggnad med intervaller?Gymnastikhoppning och även träning då och då utan ryttare....bara n¨ågra tips.Lycka till :)
 
Har fått lära mig att vid proteinbrist kan hästen bli bukig Dvs se "tjock" ut samtidigt som den är muskelfattig och kantig. Lägg ut analysen på höet så kan du säkert få bättre hjälp. Det finns många duktiga på buke som säkert kan hjälpa dig en bit på traven med en bra foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 512
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
7 820
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 650
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp