Hullbedömning

Monstermom

Trådstartare
Häromdagen kom en person hem till oss som inte träffat Monster på ett tag, och hälsade på honom med orden "Tjenare Monster, har du gått och blivit knubbig!?"...

Min reaktion: :rofl::rofl::rofl: Good one! :up: .... .... .... .... Va? Inget skämt? :eek::confused:

Monster har alltid varit enormt svår att få upp i vikt, jag har kämpat mot benrangeltendenser sedan han var liten (en veterinär stoppade mig på stan när han var valp/unghund och påpekade att jag måste ge min hund mer mat! :o:cry:). Han har haft enormt svagt intresse för mat och jag har fått jobba ganska hårt för att alls få honom att äta någorlunda regelbundet. Detta har dock i viss mån förändrats på sista tiden (foderbyte + lite annat som jag tror påverkat), och numer säger han till och med till att han är hungrig ibland! :eek:

För att inte nämna att han jobbar för träningsgodis!!!! :eek: :eek: :eek:

Men själv kanske jag sitter fast i "min hund är maaaaaaaager"-tankarna? Jag ser honom inte som mager nu, men jag ser honom inte som tjock heller. Jag är orolig att kanske jag blivit lite blind för hur han ser ut egentligen, och att jag är oförsiktig med hur mycket han får i sig iom att jag är så jäkla glad att han alls vill äta... Han får i stort sett fri tillgång till sitt foder, och jag trycker i honom en hel del träningsgodis så gott som dagligen också. Jag hör ju själv hur det låter! Men som sagt, jag ser inte knubbot. Vill ni vara så snälla att ta en titt på honom och vara så brutalt ärliga som det behövs? :nailbiting:

Sidan:
4n2NlO1.jpg


Uppifrån:
oacYfO2.jpg


Rörelse:
jJ2gZkJ.jpg


Bilderna är väl tyvärr inte de bästa, särskilt inte uppifrån (han försökte få vrida sig för att se vad jag höll på med hela tiden), men jag hoppas det syns någorlunda i alla fall?
Han är alltså en fyraårig hane, cane corso. Han har viss vinterpäls som kanske ger lite extra fluffighet, men det kanske är ytterligare en bortförklaring från min sida så bortse från det förresten. :o

Shoot!

(Jag satte en icke-Monster-specifik trådtitel för jag tänkte det kanske är fler än jag som nojjar över sina hundars hull, feel free att lägga upp egna bilder i så fall utan att bekymra er för trådkap - detta är allas tjockistråd tänkte jag. ;))
 
Jag tycker generellt att jag i stort sett alla som inte har hardcore jakt- eller tävlingshundar håller sina hundar i alldeles för högt hull, och det är mer ofta än sällan jag tycker dom är rent av tjocka. @Monstermom din grabb är dock varken för tjock eller för smal enligt vad bilderna visar :) Men jag hade inte velat ha honom tjockare, utan istället mer muskler!
 
Din hund påminner lite om min i kroppen och jag skulle säga att hullet är perfekt. Kanske lite mer muskler. Jättefin hund har du. Vet hur det är att ha en hund som inte är så glad i mat, det är som ett heltidsjobb. :up:
 
Jag tycker han ser bra ut i hullet! Själv klippte jag min igår, och han har.blivit tjock på riktigt under pälsen... Operation ökad motion är igång! Såhär i juletider skadar det varken två eller fyrbenta.
 
Tack för svaren! Det låter ju hyfsat ändå då. :D

Jag är definitivt inte ute efter att få mer hull på honom, utan jag var hyfsat nöjd med det tills "knubbig"-kommentaren kom. Det går inte längre att se revbenen nästan, utom när han andas djupt av någon anledning, vilket jag ser som negativt. Men det går heller inte att se så mycket av ryggraden - förut var det som en taggig bergskam däruppe - vilket jag ser som positivt. Så jag tänkte att det kanske balanserar ut varandra och det här var ungefär lagom. Tills, som sagt, "knubbo". :cautious:

Och jag håller helt med @squarepants mfl om att han behöver musklas bättre - framförallt bakkärran tror jag? - och det vill jag verkligen göra också. Jag har förhoppningar om att det ska gå lättare att nå framsteg med det nu när han äter bättre, men tyvärr ligger dragträningen nere för tillfället (måste sy om selen, upptäckte en tryckpunkt under bröstkorgen) så det kommer kanske ta lite tid...

Hahaha, @Blueberry , jag tycker det är helt omöjligt att bedöma hullet på pyttesmå hundar... De måste ju få plats med de viktiga bitarna också, en hund är ju inte tjock för att den har en lever, typ. :o:laugh:
 
Håller med om att han ser ut att vara i lagom hull men att mer muskler inte skulle sitta fel. Han ser jätteliten ut jämfört med en kompis CC som är ett riktigt jäkla muskelberg.

Fysioterapeuten jag går till med Ziva ibland skrev något som jag tyckte var jättebra för att ha koll på hullet. minns jag rätt är det ungefär såhär: "Knyt din hand. Om hundens revben känns lika mycket som över dina knogar är den smal, känns det som över fingrarna så är det lagom." Känns de inte alls så är ju hunden tjock :)
 
Hahaha, @Blueberry , jag tycker det är helt omöjligt att bedöma hullet på pyttesmå hundar... De måste ju få plats med de viktiga bitarna också, en hund är ju inte tjock för att den har en lever, typ.

Hehe, bra sätt att bedöma: Har hunden revben?
Ivan har inga alls, om man ska gå på vad som känns huden. Det är lite mycket fluff mellan revbenen och huden liksom :angel:

(Han är satt på bantning, om ni undrar. Synd att han älskar soffa och ost så mycket mer än sport och motion...)
 
Håller med om att han ser ut att vara i lagom hull men att mer muskler inte skulle sitta fel. Han ser jätteliten ut jämfört med en kompis CC som är ett riktigt jäkla muskelberg.

Fysioterapeuten jag går till med Ziva ibland skrev något som jag tyckte var jättebra för att ha koll på hullet. minns jag rätt är det ungefär såhär: "Knyt din hand. Om hundens revben känns lika mycket som över dina knogar är den smal, känns det som över fingrarna så är det lagom." Känns de inte alls så är ju hunden tjock :)

Hm... Med hunden i vilken position? Varierar hur mycket de känns beroende på hur utsträckt han är. Provade nu när han ligger och snusar i soffan, då var han... närmast fingerlös. :o
Men de känns ju mer om han står upp, och framträder såklart tydligare beroende på vad han gör. Så handlar det om "när han ligger och sover", då är han nog fet ändå? Men handlar det om "uppställd" så kanske jag kan andas ut lite mer...

Jag skulle inte säga att han är liten direkt, han är dock lite udda byggd. Han har en väldigt lång rygg för rasen och är rätt högbent. Men han har varit väldigt seg i utvecklingen både mentalt och fysiskt, och det har som sagt varit svårt att bygga några muskler på honom (kanske för att han svalt sig). Hoppas på mer positiv utveckling framöver. :)
 
Med hunden ståendes. Jag tycker det är svårt att bedöma på bilder men han ser bra ut.

Min Sigge har alltid varit likadan förresten, konstant benrangel även om han nu med färskfoder gärna äter.
Så kom jag till veterinären för drygt ett år sen som påpekar att han börjar bli mullig. Fördelen är att 10 dagar senare var han bra igen, de är ju lättare att få ner när det är svårt att gå upp.
 
Jag brukar väga mina hundar rätt ofta, en gång i månaden eller så. Skroffan för att jag verkligen vill ha koll så att hon inte "smygtappar" vikt i och med sin sjukdom (just nu är hon rund och god, första gången jag låtit en hund bli lite mullig) och Nikka för att hon lätt lägger på sig.
Det är klart att man måste titta och känna OCKSÅ men jag tycker att vågen är ett bra hjälpmedel. Beror ju på var man bor men för mig är det lätt att slinka förbi veterinären eller någon djurbutik när jag ändå är ute och kör.
Tycker som de andra, Monster ser ut att vara i lagom hull :up:.
 
Jag skulle inte säga att han är liten direkt, han är dock lite udda byggd. Han har en väldigt lång rygg för rasen och är rätt högbent. Men han har varit väldigt seg i utvecklingen både mentalt och fysiskt, och det har som sagt varit svårt att bygga några muskler på honom (kanske för att han svalt sig). Hoppas på mer positiv utveckling framöver. :)

Det är nog det jag mest tänker på snarare än hullet (som ser lagom ut). Den långa ryggen gör det nog svårt för honom att få en bra muskelkorsett. Min ena whippet har också lång rygg och har också varit sen i utvecklingen. Vi jobbar mycket med kroppskontroll och med att stärka de små stabiliserande musklerna. De senare har varit nyckeln till att få en mer välmusklad ländrygg.
 
Jag brukar väga mina hundar rätt ofta, en gång i månaden eller så. Skroffan för att jag verkligen vill ha koll så att hon inte "smygtappar" vikt i och med sin sjukdom (just nu är hon rund och god, första gången jag låtit en hund bli lite mullig) och Nikka för att hon lätt lägger på sig.
Det är klart att man måste titta och känna OCKSÅ men jag tycker att vågen är ett bra hjälpmedel. Beror ju på var man bor men för mig är det lätt att slinka förbi veterinären eller någon djurbutik när jag ändå är ute och kör.
Tycker som de andra, Monster ser ut att vara i lagom hull :up:.

Monster är tyvärr lite svårvägd, han är för stor för att hålla i famnen och väga på vanliga vågen, och många "kundvågar" är placerade så att jag ogärna tar risken med Monster. De ställen som erbjuder vägning tenderar att vara vältrafikerade av andra hundar mm, så det blir rätt sällan att jag väger Monster.

Det är nog det jag mest tänker på snarare än hullet (som ser lagom ut). Den långa ryggen gör det nog svårt för honom att få en bra muskelkorsett. Min ena whippet har också lång rygg och har också varit sen i utvecklingen. Vi jobbar mycket med kroppskontroll och med att stärka de små stabiliserande musklerna. De senare har varit nyckeln till att få en mer välmusklad ländrygg.

Åh, spännande! Har du några tips på hur vi ska träna? :)

För ja, hans rygg är väldigt dåligt stöttad av muskler tycker jag, och han tar gärna "genvägar" i träning där han låter ryggen ta emot istället för att spänna sig kontrollerat... Äh, jag kan inte uttrycka mig förståeligt! :p
Men jag tar gärna emot tips, som sagt.
 
Åh, spännande! Har du några tips på hur vi ska träna? :)

För ja, hans rygg är väldigt dåligt stöttad av muskler tycker jag, och han tar gärna "genvägar" i träning där han låter ryggen ta emot istället för att spänna sig kontrollerat... Äh, jag kan inte uttrycka mig förståeligt! :p
Men jag tar gärna emot tips, som sagt.

Jag förstår precis hur du menar. Gaia har precis samma problem och när hon var unghund så överbelastade hon ryggen flera gånger av det skälet.

Vi jobbar dels med koordination och kroppskontroll, t.ex. att backa, snurra, lyfta på tassar, klossträning/"framdelsvändning". Sedan jobbar vi med balans och styrka. Nu är ju Gaia inte så stor så vi använder en balansdyna som hon står på med bakben, framben, både bak- och framben, sitter på, osv. Sedan tränar vi korsett och balans med "sitt fint". I skogen nyttjar vi stockar och stenar. Vi har även en balansboll, men den vill hon bara leka med så det blir inte så mycket vettigt gjort när vi använder den.

Sedan skrittar vi en del med klövjeväska. Inte nödvändigtvis med tyngder i, utan för att klövjeväskan bara genom att sitta där får henne att arbeta mer avslappnat med länden i skritt.
 
Jag förstår precis hur du menar. Gaia har precis samma problem och när hon var unghund så överbelastade hon ryggen flera gånger av det skälet.

Vi jobbar dels med koordination och kroppskontroll, t.ex. att backa, snurra, lyfta på tassar, klossträning/"framdelsvändning". Sedan jobbar vi med balans och styrka. Nu är ju Gaia inte så stor så vi använder en balansdyna som hon står på med bakben, framben, både bak- och framben, sitter på, osv. Sedan tränar vi korsett och balans med "sitt fint". I skogen nyttjar vi stockar och stenar. Vi har även en balansboll, men den vill hon bara leka med så det blir inte så mycket vettigt gjort när vi använder den.

Sedan skrittar vi en del med klövjeväska. Inte nödvändigtvis med tyngder i, utan för att klövjeväskan bara genom att sitta där får henne att arbeta mer avslappnat med länden i skritt.

Jättetack! Vi gör redan sådant (utom klövjeväskan), men jag ska börja lägga mer allvar och mindre lek i de övningarna hädanefter. :up:
 
Gräver upp det här igen, eftersom jag funderat på om jag inte ser lite förbättring ändå och gärna vill höra andras syn på det (så lätt att bli hemmablind!). Tyvärr inte helt rättvisa bilder att jämföra då det skiljer mycket i vilka kameror som använts, men det är stillbilder från filmer i väldigt lika situationer och i alla fall ganska nära varandra i rörelsen (och rörelsebilden i första inlägget), så förhoppningsvis ger det något slags jämförelseinfo i alla fall? Första bilden är från december, andra från häromdagen:

cBnJXD1.jpg


(Han är tyvärr en passgångare av stora mått, framförallt i låga hastigheter. Har alltid varit...)
Jag tycker alltså att han fått lite mer muskler (äntligen!), går det att se från bilderna och håller ni i så fall med?
 
Nog har han musklat på sig. Han är snygg tycker jag. Tyckte inte han var rund i trådstarten heller utan lagom i hull. Lite omuskald med det är ju svårt att få muskler om det inte funnits tillräckligt med hull att göra muskler av :)

En av ungtikar är också en sån där som är skitsvår att hålla i hull och få muskler på. Hon kan äta ohämmat utan att lägga på sig nämnvärt. Känns lite trist för ibland kommer det nån komentar när någon jämför henne med de andra två som är lättgödda och av helt annan kroppstyp.
Min lille dvärgschnauzer är tvärt om. Han har en kroppsbyggnad som gör att han ser rundare ut än vad han är och han har väldigt lätt att sätta muskler. Här får man istället höra att han är tjock. Vilket han inte är när man känner på honom. Är han otrimmad ser han ut som en liten gris. Nytrimmad är han görsnygg! Även han är passgångare :)
 
Nog har han musklat på sig. Han är snygg tycker jag. Tyckte inte han var rund i trådstarten heller utan lagom i hull. Lite omuskald med det är ju svårt att få muskler om det inte funnits tillräckligt med hull att göra muskler av :)

En av ungtikar är också en sån där som är skitsvår att hålla i hull och få muskler på. Hon kan äta ohämmat utan att lägga på sig nämnvärt. Känns lite trist för ibland kommer det nån komentar när någon jämför henne med de andra två som är lättgödda och av helt annan kroppstyp.
Min lille dvärgschnauzer är tvärt om. Han har en kroppsbyggnad som gör att han ser rundare ut än vad han är och han har väldigt lätt att sätta muskler. Här får man istället höra att han är tjock. Vilket han inte är när man känner på honom. Är han otrimmad ser han ut som en liten gris. Nytrimmad är han görsnygg! Även han är passgångare :)

Tackar, skönt att höra! :)

Och jag tror det är som du säger, han har inte haft något att bygga av förut... Nu har han som sagt fått en någorlunda normal aptit, och det känns som vi kommer någon vart med träningen äntligen.
På den träningen andra bilden är ifrån gjorde jag misstaget att starta med godisbelöningskontakt bara för att starta i träningsläge, sen tog det fem minuter innan han slutade fixera på att fånga ögonkontakt för att få en liten nypa köttbulle igen! Aldrig någonsin har han fixerat på något ätligt på det sättet, helt otroligt. Måste lära om mig själv nu, när mat fått ett så högt värde för honom. :D

Fortfarande ganska svag rygg, men jag tror (hoppas...) den kanske följer efter om skuldror och rumpa fått lite bättre muskler - vilket jag tror har börjat hända, som sagt.

Känner igen det där om att kompaktare hundar lätt kan se tjockare ut än de är. Föräldrarnas gråhundar har fått kommentarer om att de varit tjocka ibland när de istället varit muskelbulliga pga hårdträning. (Nuvarande är dock tjock på riktigt, tyvärr...)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 010
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 195
Senast: whyme
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 051
Senast: Amk
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 074
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp