Hund ej välkommen

Lejonelle

Trådstartare
Hur skulle du hantera det om din/a hund/ar inte var välkomna i olika familjesammanhang? Eller om släktingar/vänner gjorde klart att de helst vill att du kommer utan hund?
 
Så länge jag får veta det i god tid innan ett besök hos dem så hade det inte varit några problem, då hade jag ju haft tid på mig att hitta hundvakt osv. Däremot om jag skulle bli bjuden till någon och dagen innan får veta att hundarna inte får följa med, då skulle jag nog bli lite grinig och ställa in besöket.

Jag har ingen som helst anledning att förvänta mig att andra ska vilja ha mina hundar hem till sig. De behöver inte ens motivera det om de inte vill (men är de tex rädda att mina hundar förstör någon dyr soffa så kan jag ju lätt hålla hundarna borta från den soffan, så att kommunicera kring det hela känns ändå trevligt).

Det enda folk behöver acceptera när det gäller mina hundar är att de bor hos mig, m.a.o. kan ingen få för sig att det är ok att hälsa på här och kräva att hundarna ska iväg till hundvakt eller stängas in i ett rum.
 
Det beror ju lite på vad det handlar om.
Min mor vill inte att någon tar med sin hund hem till henne på jul, detta för att hon själv har 7-8 hundar som är rätt så stökiga. Där tycker jag att det är helt ok.

Så det beror på lite, vem det är, hur de framför det, vad man ska göra. Ska man göra något ihop en hel dag så får jag nog hoppa det. För det fungerar ju bara om hundarna är med.
 
Skulle inte reagera på det, tvärt om tar jag för givet att det inte är lämpligt att ta med sig hunden och förväntar mig snarare att folk talar om ifall jag -ska- ha med den. Har en stor och hårig hund och har full förståelse för att folk inte vill släppa in honom i deras hus, speciellt inte om man inte redan har hundar själv.

Förstår inte folk som blir förnärmade och kränkta om deras hundar inte är välkomna överallt och hemma hos alla. Bara för att man själv gjort valet att skaffa hund betyder inte det att resten av världen ska rätta sig efter det. Sen är det sin sak om man måste tacka nej för att man inte kan ordna hundvakt t.ex, men då har man ju skäl, precis som med barn. Men att tacka nej enbart pga att hunden inte är välkommen och att man blir kränkt av detta tycker jag är skrattretande.
 
Hur skulle du hantera det om din/a hund/ar inte var välkomna i olika familjesammanhang? Eller om släktingar/vänner gjorde klart att de helst vill att du kommer utan hund?

Jag hade inte ens funderat på det, jag har aldrig tagit för givet att mina hundar är välkomna hem till andra.

Är de uttryckligen välkomna så tar jag ibland med nån, några eller alla, men oftast så lämnas de hemma i huset eller i hundgården, beroende på hur länge vi förväntas vara borta. Tycker oftast det är skönast och lugnast både för mig och för hundarna.
 
Alltså jag har tre hundar varav en tjuvaktig valp, jag tar sällan med mig alla tre trots att de är inbjudna. De får vara i bilen eller hemma. På jul ska de vara hos min mamma när vi firar jul hos pappa, mina äldsta går inte ihop med pappas hund, det har varit slagsmål med den äldre av mina så jag tar bara med valpen dit trots att pappa vill att de ska komma. Men jag tycker inte att det är en så rolig jul om jag måste passa på hundarna hela tiden, dessutom blir det lätt spänt mellan allihopa när pappas hund är i närheten.
 
Jag hade inte ens funderat på det, jag har aldrig tagit för givet att mina hundar är välkomna hem till andra.

Är de uttryckligen välkomna så tar jag ibland med nån, några eller alla, men oftast så lämnas de hemma i huset eller i hundgården, beroende på hur länge vi förväntas vara borta. Tycker oftast det är skönast och lugnast både för mig och för hundarna.
Precis så känner jag med! :)
 
Det beror ju alldeles på situation. Rent allmänt gör det mig inget att hundarna inte är välkomna men det betyder också att jag inte alltid kan delta. Har ingen stadig hundvakt som alltid kan ställa upp och då väljer jag att vara hemma istället för att lämna dem om det blir längre stunder eller jag ex. jobbar innan.
 
Som sagt, det beror väl på varför, och bara för att man har hund kan man väl inte förutsätta att det är ok att den alltid är med när man hälsar på andra?
Det kan ju vara så att någon annan gäst är allergisk, och då är det väl absolut inget konstigt om hunden inte får följa med? Det är ju lättare att hantera om det är någon som är rädd, då kan man ju stänga in hunden i ett annat rum tänker jag.

Nu har jag inte hund själv, men min syster har två, och min man är allergisk, så vi kan bara hälsa på min syster på sommaren då det går att sitta ute, och absolut inte sova över. De kan bara hälsa på oss om de har fått hundvakt, vilket kan vara knepigt då vi bor 50 mil ifrån varandra.
Det innebär också att vi inte heller kan vara hos våra föräldrar samtidigt om syrran har båda hundarna med. Dalmatinern funkar hyffsat, men border collien är rena giftet för en allergiker. Båda två är rasande trevliga hundar så det är trist, men något man får leva med. Men det innebär ju också att man inte ses så ofta som man kanske skulle vilja.
 
Alltså, jag utgår aldrig från att Svansson är välkommen de första gångerna vi hälsar på hos någon - men är det sen ett umgänge där han är inkluderad och brukar vara med ja då slutar jag fråga samt tar med honom (kalas osv undantaget). Det gäller alltså vänner. Och jag förstår att en inte vill att hunden ska haka på jämt (lika lite som jag vill att folk alltid tar med sin sambo osv :o) men om en inte vill eller tycker att det är olämpligt så förväntar jag mig att en säger det alternativt få att jag frågar om jag själv känner mig osäker på situationen. Dock har jag nästan bara vänner där Svansson är välkommen vilket jag är otroligt tacksam för :heart

Skulle min familj av någon anledning börja säga att Svansson inte är välkommen, då skulle jag däremot bli mycket fundersam (kalas undantaget) eftersom ingen är allergisk, han varit med sen valptiden och vi alltid brukar anpassa oss efter allas önskemål (farmor blev till och med besviken när Svansson inte var med på hundvänlig restaurang). Så ja, då vet jag faktiskt inte riktigt hur jag hade reagerat.

I det stora hela har jag inga problem att lämna Svansson hemma, förutsatt att jag kan lösa det med hundvakt/inte alltför lång ensamtid. Dock tycker jag inte alltid att det är värt det och väljer därför bort en del, icke hundanpassade, aktiviteter.
 
Jag accepterar att andra kanske inte vill ha mina hundar hos sej men de innebär också att de inte e säkert att jag kan åka på kalas eller liknande isåfall om de e en lite längre bit då jag helt ärligt hellre hittar på saker med hundarna än att skaffa hundvakt för att kunna åka iväg. Skulle de va en vanlig fika hos någon vän nära så kan hundarna va hemma men när de gäller kalas, jul o sådant så åker inte jag då dom flesta bor ca 14 mil ifrån mej o då stannar jag hemma. Jag e verkligen en jättetråkig person men för mej e varken jul, kalas eller liknande något som vart positivt så därför stannar jag hellre hemma än att leta hundvakt.
 
Det har jag inga problem med. Skulle det däremot bli sura miner för att jag inte kan komma för att jag inte hittar hundvakt, då blir jag däremot pissed of.
Sen hos mej däremot så får folk ta att hunden är med.
 
Hur skulle du hantera det om din/a hund/ar inte var välkomna i olika familjesammanhang? Eller om släktingar/vänner gjorde klart att de helst vill att du kommer utan hund?
Jag förväntar mig aldrig att jag kan ta med mig hunden hem till folk. Likaså är de flesta främmande hundar inte välkomna inne hos mig.

Åker inte på släktträffar och umgås inte med folk utanför hundsammanhang.
 
Jag reagerar inte alls på att hunden inte är välkommen om man får veta det i samband med inbjudan/i god tid. Antingen kan hunden vara hemma och då kommer jag eller så kan den inte och då är jag hemma om jag inte kan ordna hundpassning. Min mor hörde av sig några få dagar innan ett jippo en gång och ville att hunden skulle vara hemma, 25 mil bort. Den gången fick hunden följa med men dealen var att alla hundar (3 st) var i koppel då hunden som bor på gården inte är så glad i andra hundar. Det gick ju att lösa även om det var rätt trist, speciellt för hunden som bor på gården.
 
Är våran hund välkommen så följer den med, annars är den hos hundvakt eller svärmor.

Jag har heller inga problem att stänga in våran hund någonstans om det kommer hundrädda personer hem till oss.
Alt. Om det kommer med en hund som våran hund inte går ihop med, vi bor stort så våran hund får vara på övervåningen själv.

Min hund gillar inte alla och alla gillar inte min hund.
 
Hundarna följer sällan med när jag hälsar på hos folk, eftersom de är rätt stökiga på nya platser. Enda stället de ibland följer med till är morfar.
Å andra sidan hälsar jag sällan på hemma hos folk, och gör jag det är det sällan längre än hundarna kan vara hemma alternativt är någon annan hemma med dem.
De gånger de inte kunnat följa med, alla i familjen åkt och vi varit borta mer än fyra timmar (det har hänt totalt tre eller fyra gånger) har vi ordnat hundvakt som antingen är hos oss, eller så är hundarna hemma själva men hundvakten kommer och släpper ut, fixar vatten, umgås ett tag osv.
Och en gångn är vi åkte på en begravning i en stad en dryg timmes resväg bort och ingen hundvakt vi kände fanns att få tag på, så fick hundarna följa med och hänga på ett hundpensionat i den andra staden medans vi var på begravningen.

Med andra ord: Extremt sällan ett problem att hundarna inte är välkomna :)
 
Jag förutsätter att mina hundar inte är inbjudna bara för att jag är det, är jag tveksam frågar jag innan de får följa med. Har jag långt att åka så åker de med och i annat fall stannar jag hemma, är det över dan och många timmar brukar min granne kunna se efter dem, sen är det ju inte alltid jag vill att de följer med heller.

Jag tycker över lag att folk har hål i huvudet som släpar runt på hundar och/eller barnvagnar i stora folksamlingar. :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 462
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp