Hund i skåpbil

snorp

Trådstartare
Det är ju några här som har skåpbil så jag hoppas jag kan få svar på några frågor.

Hur är ventilationen bak i skåpet? Behöver man göra nått för att det ska vara okej för hund i skåpet?

Hur är det med värme/kyla?

Hur bekväma är de att köra?

Helst skulle jag vilja ha en skåpbil med gallervägg mellan skåp och hytt men de flesta verkar ha vägg med större eller mindre fönster. Har sett en del med galler och glas/plast och då går det väl att ta bort glaset/plasten men hålet i väggen är ju inte så stort ändå.
 
Jag har inte gjort något hål, och jag har åkt där bak själv ( :D ) och det var inte obehagligt på något sätt. Däremot har jag tagit bort ett plexiglasfönster i väggen, dels för att kunna höra hundarna och för att få bak lite värme på vintern/kyla på sommaren.

Jag tycker att caddyn är bekvämast att köra av skåobilarna (har provat de flesta "vanliga" märken men det är ju ganska stor skillnad i komfort mot en kombi.
 
Jag har inte gjort något hål, och jag har åkt där bak själv ( :D ) och det var inte obehagligt på något sätt. Däremot har jag tagit bort ett plexiglasfönster i väggen, dels för att kunna höra hundarna och för att få bak lite värme på vintern/kyla på sommaren.

Jag tycker att caddyn är bekvämast att köra av skåobilarna (har provat de flesta "vanliga" märken men det är ju ganska stor skillnad i komfort mot en kombi.

Jag har gjort samma sak. Har dessutom skyddsinklädnad i skåpet. Föredrar också Caddy och har därmed en sådan. Det är inte som att köra en Golf eller Passat, men det funkar.
 
Jag har tagit bort en ruta i mellanväggen och borrat upp två ventiler i golvet :) ventilerna för luftcirkulationens skull, rutan för att få runt värme/kyla bättre och så klart för cirkulationen också :)
Jag har satt i en skyddsbeklädnad också för att ljuddämpa lite.
 
Jag har tagit bort en ruta i mellanväggen och borrat upp två ventiler i golvet :) ventilerna för luftcirkulationens skull, rutan för att få runt värme/kyla bättre och så klart för cirkulationen också :)
Jag har satt i en skyddsbeklädnad också för att ljuddämpa lite.

Har du nån bild på hur det ser ut med ventilerna?
 
Hur mycket plats för last finns det kvar om man har en dubbelbur i en vanlig Caddy, inte en maxi. Menar mellan buren och mellanväggen.

Har ni bilder på hur det ser ut i era skåp får ni gärna visa dem.
 
Har du nån bild på hur det ser ut med ventilerna?

Det är inget avancerat alls, två plastklädda hål i golvet typ :D man utnyttjar självdraget som blir. Den ena syns på bilden.
DoRJnUq_d.jpg


Så här ser det ut i min, när jag precis satt i dem :) burarna är 90cm djupa. Tycker det är gott om plats melllan burarna och hytten! Hade nog fått plats med en bur till där :D
Så här ser det ut som inrett:
d7Mj6K7_d.jpg
 
Jag har en Citroen Nemo -10 med galler mellan hytt och skåp. Innan dess hade jag en Peugot Partner, kommer inte ihåg vad det var för mellanvägg i den.

Att få det varmt nog upplever jag inte som ett problem, dock kan det vara svårt att få det svalt nog.
Varma dagar har jag en fläkt som går på cigguttaget för att få bra cirkulation i skåpet. Även om ACn är på fram så upplever jag inte att det når fram till skåpet utan fläkten.

Jag kör mer än 3000 mil per år och överlever men det finns nog skåpbilar som är bekvämare. Är inte så bortskämd helt enkelt :)
 
Jag har en Citroen Nemo -10 med galler mellan hytt och skåp. Innan dess hade jag en Peugot Partner, kommer inte ihåg vad det var för mellanvägg i den.

Att få det varmt nog upplever jag inte som ett problem, dock kan det vara svårt att få det svalt nog.
Varma dagar har jag en fläkt som går på cigguttaget för att få bra cirkulation i skåpet. Även om ACn är på fram så upplever jag inte att det når fram till skåpet utan fläkten.

Jag kör mer än 3000 mil per år och överlever men det finns nog skåpbilar som är bekvämare. Är inte så bortskämd helt enkelt :)

För min del räckte det att ta bort en ruta i mellanväggen. Luften cirkulerar bra och kyler skåpet utan extra fläkt.
 
Hur mycket plats för last finns det kvar om man har en dubbelbur i en vanlig Caddy, inte en maxi. Menar mellan buren och mellanväggen.

Har ni bilder på hur det ser ut i era skåp får ni gärna visa dem.

Det blir plats kvar för en tredje Schäfer i varje fall. Nu när han är borta går det att få in två mtb:er eller en hel hög väskor/campingstolar/luftmadrass king size.
Min Caddy har dessutom ventilation bak vid hjulhusen.
 
Jag har en Citroen Berlingo där jag har spänt fast ett bur i skåpet. Jag och mamma gjorde en resa inåt landet för några veckor sedan och jag upplevde det inte som att det blev för varmt i skåpet. Många gånger under den helgen så var det svalare i skåpet än utanför bilen. Det höll sig mellan 19-22 grader varmt i skåpet medan vi hade typ 26-27 grader varmt i hytten och i solen var det plågsamt varmt. Jag fixade en termometer så att jag kunde hålla koll på värmen där bak och en fläkt utifall att det blev för varmt. Nu har jag haft bilen i bara några månader så jag vet inte hur kallt det blir i skåpet på vintern.
Det verkar inte bekomma min hund så mycket att det är mörkt i skåpet. Tvärtom så verkar han bli lugnare av det. Nu har jag tyvärr inga rutor i mellanväggen som man kan ta bort. Då måste jag plocka bort ljudisoleringen som är mellan skåpet och hytten och det vill jag inte. Det är så sällan, nästan aldrig, som jag har hunden med mig så jag vet inte om jag vill förstöra min nya bil för hans skull.
 
Har lyckats bli extremt förtjust i en bil utifrån bild och beskrivning nu men jag vet inte om jag kan motivera att byta bil till en som kostar 4 gånger så mycket i skatt samt kostar en hel del i inköp. Bilen jag har nu fungerar alldeles utmärkt så jag behöver egentligen inte byta bil men jag vill. Jag tycker det är roligt att byta bil.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 076
Senast: soom
·
Övr. Hund Veterinärbesöket på torsdag är avgörande, men vad som går att gå på nu ser det tyvärr ut som greyhoundtiken fått problem med sin artros...
2
Svar
25
· Visningar
2 434
Träning Har läst på lite om djurskyddslagen och så. Räknas hästar som tamdjur? Det står nämligen att man kan transportera tamdjur i...
Svar
12
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp