Hund i stan ( lägenhet), hur tycker ni det funkar?

Ja, som rubriken över beskriver, undrar jag hur det funkar att ha hund i lägenhet i stan? Hur tycker du det funkar? Hur stort bor du? Har du några svårigheter pga. att du bor i lägenhet i staden du bor i?
Har så många frågor som snurrar, men kan bara komma på dessa nu. Vore intressant och veta vad ni tycker!
Tacksam för svar!

Den enda nackdel jag kan komma på med att ha hund i lägenhet är att man inte kan ha hundgård. Det ger en större svårighet i var man gör av hunden medan man arbetar. Själv har jag tur och kan ha med dem.på jobbet, annars vette sjutton var jag skulle göra av dem.

I övrigt är det mest min lathet som ser fördelar med hus. Skönt att bara kunna släppa ut hundarna och låta dem röja och rasta. Å andra sidan måste ett hus tas omhand och det verkar ännu jobbigare än att ta sig ut på kissrundor.

Just nu bor jag med två hundar på 60 kvadrat. Har haft tre tidigare i den här lägenheten och även två på 35 kvadrat. Dock skulle jag inte vilja bo flera trappor upp. Det blir för trixigt under valptiden. Har gjort det och gör det inte igen.
 
Alltså, för mig är hus överlägset, med eller utan hund.
Bor själv i lägenhet, men spenderar mycket tid hos min mamma när det är varmare väder. Så första månaden med valp spenderades i hus, nu är vi i min lägenhet.
Det är jobbigt att springa ner för fyra trappor. Men på det stora hela rör vi oss inte så mycket här.
Har en stor innergård med gräsplätt, så våra kissrundor gör vi där. Annars så är vi i stallet eller så kör vi till ett trevligt ställe.
När hon blir äldre ska vi utforska slingorna som finns längs ån, men har vanan inne att traska med lampa och här är sällan så snö. (Men blött och lerigt överallt.)
 
Problemen uppstår alltså redan vid 10 veckors ålder. Knappast en fråga om understimulans alltså...

Ena fodertiken bor i stan. Hon började trigga på cyklister och bilar för flera veckor sedan. Ingen av de andra 8 visar en tillstymelse till såna beteenden, och det är långt ifrån ovanligt att det ser ut så.

Jag bor mitt i skogen och min är triggad på bilar. :meh: Dock inte cyklar, bara bilar. Så störigt.
 
Ja, som rubriken över beskriver, undrar jag hur det funkar att ha hund i lägenhet i stan? Jag tycker det har funkat bra! Har haft nära till skogs-/parkområden även när jag bodde/hälsade på hos en kompis på Södermalm. Just nu bor jag på en liten ort i småland.
Hur stort bor du? Jag bor på 46 kvm.
Har du några svårigheter pga. att du bor i lägenhet i staden du bor i? Nej inga alls. Har nära till skog, elljusspår osv.

Den enda fördelen jag skulle se med att bo i hus och på landet är främst för min egen skull. Att bara kunna släppa ut hundarna på morgonen/kvällen/vid dåligt väder utan att behöva byta om eller gå ut. Att kunna ha hundgård skulle också vara ett stort plus.
 
Jag bor ju i lägenhet i en förort, så inte direkt i stan. Om vi inte hade haft skog och sjö precis nedanför parkeringen så hade jag blivit tokig. Jag bor på femte våningen på 30 kvadrat med två hundar. Det funkar ju, hundarna lider inte av det, men JAG tycker ju att det är förjävligt :rofl: Jag avskyr att ha grannar så nära inpå, avskyr att dela hiss med folk som envist ska tafsa på mina hundar, avskyr att grannarna för sånt jäkla liv och röker utanför porten så det luktar cigg i hela lägenheten..

Nä, jag trivs mycket bättre här ute på landet. Hundarna kan alltid få söka sin mat ute, vi har skogen precis utanför dörren, vi har oftast inga grannar, vi har en stor tomt att ströva på, har en trädgård att fixa med.. Det är drömmen. Tyst och skönt. :love:
 
Det beror mycket på vilken hund det är, men generellt har man möjlighet att ha med hunden i arbetet brukar det fungera bra. Att en hund med stort aktiverings- och rörelsebehov skall sitta i en lägenhet under större delen av dygnet inte är så lyckat säger sig själv. Det är min erfarenhet från andras hundar.

Får hunden sitt aktiverings- och rörelsebehov mer tillfredsställt i ett hus på landet under större delen av dygnet? Visst huset kanske är större än lägenheten men det är ju inte inomhus hunden ska få sin huvudsakliga aktivering. Min erfarenhet av att ha sett villaägare med trädgård och lägenhetsfolk utan trädgård och deras hundar är att de som bor i lägenhet går ut med sin hundar mycket mer än de som bor i villa. De som bor i villa låter hunden rasta sig själv i trädgården i olika stor utsträckning vilket inte blir lika engagerat från ägarens sida och inte lika mycket motion och aktivering för hunden som att faktiskt gå ut och gå en promenad.

Hunden bryr sig inte om den bor stort eller litet så länge den får tillräcklig närhet och uppmärksamhet från sin ägare och aktivering både fysiskt och mentalt. Men visst blir det jobbigare att bo högt upp i ett hus när man har en liten valp som inte är rumsren än.
 
Jag bor i stan med flera hundar, både små och en brukshund. Betydligt lättare för mig att ha hund i stan än landet. Vi bodde förut på landet och vintern var ett helvete. Och låånga avstånd för att åka till bruks en timme.
Jag trivs toppen i stan, finns obegränsat med promenadställen, både vid vatten,stan, motionspår och åka ut till skogen skogen tar inte mer än 15 minuter. Samt 10 min i bil till brukshundsklubben och 30 minuter att gå dit.
Mina hundar får mer än dubbelt så mycket aktivering nu i stan som när vi bodde på landet. Alldeles för lätt att bara slänga ut dom på gårder och jag hade svårt att motivera mig själv att gå samma jäkla grusvägar eller åka 4 mil för att gå motionsspår.
Hundarna sover inomhus här, vi bor rätt litet men det är aldrig några problem.
Visst saknar man ibland att bara kunna slänga ut dom morgon och kväll. Men att ha närheten till allt annat överväger.
 
Det beror mycket på vilken hund det är, men generellt har man möjlighet att ha med hunden i arbetet brukar det fungera bra. Att en hund med stort aktiverings- och rörelsebehov skall sitta i en lägenhet under större delen av dygnet inte är så lyckat säger sig själv. Det är min erfarenhet från andras hundar.
Tror du de mår bättre av att sitta i en villa eller hus ??
 
Jag har bott med hund i de flesta olika varianter och det med stan är att man får vara beredd att klä på sig ordentligt dygnet runt, om hunden akut måste ut. Samt mer koppeltid = längre promenader/mer aktivering.
Jag har bott i stan i åratal till och från med flera hundar, har aldrig haft en vuxen hund som behövt gå ut nattetid. Hundar med bra magar här :)
 
Ser inget konstigt med att bo med hund i stad. Promenader tar man ju ändå ute och mindre övningar kan man göra inne även om man bor litet.
Bodde i en 1a på 42 kvadrat med lagotton, hade även gammellabben ibland.
Gick promenader tre gånger om dagen samt en kortare innan läggdags. Betydligt mer än labben får nu när vi bor i hus. I och för sig är han ute med oss i trädgården dagligen och de flesta dagar blir promenaden i skogen där han får springa lös. Det brukar bli en lång, en kort och sen ut och kissa i trädgården emellan.
Han blir dock betydligt tröttare av promenader i stan, med alla dessa dofter.
Precis. Jag tränar både nosework och lydnad i min lägenhet. Bara skjuta undan vardagsrumsbordet. Dessutom finns källare i lägenhetenshus, perfekt att träna lydnad efter en viss tid på kvällen :)
 
Jag har bott i stan i åratal till och från med flera hundar, har aldrig haft en vuxen hund som behövt gå ut nattetid. Hundar med bra magar här :)
Självklart finns det hundar med bra magar. Men TS undrade om hur det var att bo i stan med hund, och då är det bra om man är förberedd på att akuta besök ut nattetid skulle kunna inträffa.
 
Btw så bara tokhatar jag alla annonser där främst stora blandrashundar enbart säljes till landet där de kan Springa av sig ! Varför skulle de inte kunna springa av sig i stan ?
Mina hundar går dagligen lösa fast vi bor i stan och vi cyklar och kör drag.
Inte motionerade de sig själva på landet heller. De låg på trappan eller strosade vid huset.
 
De få gånger jag bott i lgh så har inte det varit något problem för hundarna, oavsett jaktras, terrier eller finsk lapphund. Inomhus gör de ju inte så många knop, så för deras del är det totalt oväsentligt om de snarkar i en lgh eller i ett hus.

Jag personligen föredrar dock att bo i hus, men av andra orsaker än hundhållning.
 
Självklart finns det hundar med bra magar. Men TS undrade om hur det var att bo i stan med hund, och då är det bra om man är förberedd på att akuta besök ut nattetid skulle kunna inträffa.
Ja precis,men även i hus behöver man ju vakna och gå och öppna dörren och vänta till de är klara :D
 
Som jag skrev i ursprungsinlägget, så var det att klä på sig och gå ut.
Ja okej. Ingen skillnad för mig del. När jag bodde i hus hade jag fått gå genom hela övervåningen nerför trappan och öppna dörren. Nu i lägenhet hade jag fått gå fem meter till dörren dra på ett par skor och öppna portdörren. Poängen är väl att man blir väckt av magsjuk hund oavsett :) men jag förstår vad du menar , om man bor högt upp i ett lägenhetshus och behöver koppla hunden för en nattbajs så är det ju krångligare:)
 
Jag har bott med tre stora hundar på fjärde våningen innanför tullarna i Stockholm utan att det varit något problem. Vi bodde nära parker, de följde med mig till stallet, vi var på SBK och tränade samt ställde ut så det var full rulle mest hela tiden.
 
Fast hur ofta händer det? Nån gång om året?
Spelar roll? För en del händer Det aldrig, andra kan ha det värre. Sakfrågan var hur Det kan skilja ha hund i stan jämfört med på landet. Jag bodde vid Hötorget i Stockholm i 20 år med problemfri hund, tills min moster som var på besök och gav honom testerna av avhämtad indisk mat :meh: Jag glömmer aldrig den natten, fast det var kanske 25 år sedan.
Idag på landet har mina hundar lucka för akuta behov.

Jag ville bara belysa en skillnad, oavsett om det aldrig händer, händer sällan eller händer ofta.
:cautious:
 
Oj, vad många svar tråden fick! Va kul! Tack så mycket för era svar! Mycket intressant att läsa vad ni tycker om fördelar och nackdelar med lägenhet resp. hus.

Efter ha bott i hus av olika anledningar sista åren, så funderar jag mycket på hur det var att bo i lägenheten med mina hundar. Jag har bott med dom sedan dom var valpar i lägenhet och gjort dom rumsrena där. Bodde på andra våningen. Vi trivdes bra, där tills jag av olika anledningar blev sjuk och var tvungen att flytta hem till föräldrarna. Jag har fortfarande kvar lägenheten, ( har inte vågat släppt den än).

Eftersom min ena hund är lite larm/vaktig hund som reagerar på ljud från trapphuset, blev det mycket stress för mig. Kände mig rädd att hundarna skulle störa grannarna i huset. Men nu är det andra grannar i huset och inte så många som tur är. Eftersom jag absolut inte vill göra mig av med min ena skälliga hund, så funderar jag hur jag bästa sätt kan få henne mindre skällig/vaktig? Har ni några ideer? Vet ni hur mycket man får störas som granne? Detta är en hyresrätt med få lägenheter i huset.
Tacksam för svar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 754
Senast: ako
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 167
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp