Hund på jobbet, butiksjobb

hoppeloppe

Trådstartare
Tidigare i veckan var vi inne i en skobutik. Personalen hade en hund med sig där, den gick omkring lös bland skor och kunder. Jag tycker det är märkligt att ha med sig hunden på jobbet när man jobbar i en skoaffär, klädaffär eller annat ställe som bör vara djurfritt. Tänker man inte det minsta på allergiker?

Har mailat butiken och skrev att jag tyckte det var märkligt att ha med sin hund i en skoaffär och att vi inte kan besöka affären fler ggr pga allergi (en i sällskapet är allergisk). Och fick till svar att vi kan säga till i förväg så tar de bort hunden den stunden vi vill besöka butiken :confused: Men så fungerar ju inte allergi om man är väldigt allergisk.

Jag kan tycka det är ok att ha med sig hunden på jobbet, bakom disken, om man tex jobbar i en djuraffär eller på en veterinärklinik eller annat ställe där man kanske kan förvänta sig djur. Eller om man har ett arbete där det inte finns någon som helst kundkontakt, där det inte riskerar att komma in någon som är allergisk.

Tur det finns fler skoaffärer utan hund, men synd att en såpass bra skoaffär inte kan tänka sig att sluta ha hund där.

Tänker ni på allergiker? Har ni med eran hund på jobbet och i så fall vad jobbar ni med?
 
Tidigare i veckan var vi inne i en skobutik. Personalen hade en hund med sig där, den gick omkring lös bland skor och kunder. Jag tycker det är märkligt att ha med sig hunden på jobbet när man jobbar i en skoaffär, klädaffär eller annat ställe som bör vara djurfritt. Tänker man inte det minsta på allergiker?

Har mailat butiken och skrev att jag tyckte det var märkligt att ha med sin hund i en skoaffär och att vi inte kan besöka affären fler ggr pga allergi (en i sällskapet är allergisk). Och fick till svar att vi kan säga till i förväg så tar de bort hunden den stunden vi vill besöka butiken :confused: Men så fungerar ju inte allergi om man är väldigt allergisk.

Jag kan tycka det är ok att ha med sig hunden på jobbet, bakom disken, om man tex jobbar i en djuraffär eller på en veterinärklinik eller annat ställe där man kanske kan förvänta sig djur. Eller om man har ett arbete där det inte finns någon som helst kundkontakt, där det inte riskerar att komma in någon som är allergisk.

Tur det finns fler skoaffärer utan hund, men synd att en såpass bra skoaffär inte kan tänka sig att sluta ha hund där.

Tänker ni på allergiker? Har ni med eran hund på jobbet och i så fall vad jobbar ni med?

Jag tycker inte alls att det är märkligt. Butiksägaren får väl bestämma om den vill ha en hund i affären eller inte. Är man så allergisk att man inte kan vistas i en affär där en hund varit måste man inte handla i den affären.

Jag har med mina hundar på jobbet och förespråkar ett samhälle som är mer öppet inställda till hundar.
Har bott utomlands i Europa och där är det mycket trevligare att vara hundägare.
 
Jag jobbar ju på hunddagis, beläget i ett hundcenter, så... Ehe. Ja. Finns hund här.

Sen tycker jag väl att det är lite väl mycket att alla ska anpassa sig efter allergiker, som att de dör bara de får syn på en hund. Det är ju knappast som att var och varannan person blir akut sjuk om det befinner sig en hund i samma rum.

Det svider i ögonen som vattnar sig, jag får migrän och blir svimfärdig av stark parfym. Det är inte bekvämt, på något plan. Det är överallt - i köer, på bussar, i butiker. Det går inte att komma undan. Jag får acceptera att här i livet kommer jag behöva må dåligt för att folk vill ha på sig parfym.

Tycker gott folk kan få ha med sig hunden på jobbet, om det inte är i en direkt olämplig miljö.
 
Jag tycker det låtar super mysigt :) Skall ni handla där hela sällskapet också, varför kan ni som inte allergiker inte handla där?
 
Tidigare i veckan var vi inne i en skobutik. Personalen hade en hund med sig där, den gick omkring lös bland skor och kunder. Jag tycker det är märkligt att ha med sig hunden på jobbet när man jobbar i en skoaffär, klädaffär eller annat ställe som bör vara djurfritt. Tänker man inte det minsta på allergiker?

Har mailat butiken och skrev att jag tyckte det var märkligt att ha med sin hund i en skoaffär och att vi inte kan besöka affären fler ggr pga allergi (en i sällskapet är allergisk). Och fick till svar att vi kan säga till i förväg så tar de bort hunden den stunden vi vill besöka butiken :confused: Men så fungerar ju inte allergi om man är väldigt allergisk.

Jag kan tycka det är ok att ha med sig hunden på jobbet, bakom disken, om man tex jobbar i en djuraffär eller på en veterinärklinik eller annat ställe där man kanske kan förvänta sig djur. Eller om man har ett arbete där det inte finns någon som helst kundkontakt, där det inte riskerar att komma in någon som är allergisk.

Tur det finns fler skoaffärer utan hund, men synd att en såpass bra skoaffär inte kan tänka sig att sluta ha hund där.

Tänker ni på allergiker? Har ni med eran hund på jobbet och i så fall vad jobbar ni med?

Jag har hundarna med mig på jobbet, jag jobbar på ett lager som säljer djurfoder, leksaker etc för alla möjliga djur. Dom sitter på kontor och kommer på så vis inte i kontakt med några kunder.
 
När jag jobbade heltid i butik för några år sedan så hade jag några kollegor som hade med sig hund på jobbet, någon hade hunden i bilen hela dagen men de andra hade hunden på lagret och kontorsytorna (Ska tilläggas att det här var butiker med öppet mellan butiksyta och lageryta så det var inte någon hund som fick sitta undanskuffad längst bort på ett kallt lager) och det tycker jag har fungerat bra :up:

Våra kunder fick sig ett gott skratt när ena kollegans chihuahua smet och tog ett rallyvarv i butiken med husse jagandes efter :rofl:
 
Här finns en frisör som har hunden med sig på jobbet, vilket står klart och tydligt på dörren. Det kan jag väl tycka är vettigt, att man informerar, annars är jag helt för att näringsidkaren själv bestämmer.
 
Fanns det nån "varning" för hunden i butiken du var i? De affärer jag varit i där det finns vovve (hobbybutik, bilhandlare, bilvårdscenter och flera andra sorter) har det suttit skyltar eller lappar på dörren eller innan man kommer närmare hundens utrymme om att det finns hund i butiken. Tycker inte det är något problem alls i så fall. Utan varning är det ju lika okej på det sättet att ägaren får välja själv vad denne vill ha och inte ha i sin butik, men det vore ju trevligt med info om det så att man kan göra valet innan man "utsätts" för hunden om man är allergisk eller rädd.
 
Fast man kan inte få allt man vill.

Men vilket jäkla svar :laugh:

Nej då får man rimligtvis gå någon annanstans om man inte gillar att butiken har en hund. Man slipper gå in och få en "överraskning" i alla fall.

Har man en skobutik och tycker att det är viktigare att ha med hunden än att sälja skor, då undrar jag lite vilket affärssinne man har. Man får önska denna skohandlare lycka till, helt enkelt.
 
Jag tycker inte alls att det är märkligt. Butiksägaren får väl bestämma om den vill ha en hund i affären eller inte. Är man så allergisk att man inte kan vistas i en affär där en hund varit måste man inte handla i den affären.

Jag har med mina hundar på jobbet och förespråkar ett samhälle som är mer öppet inställda till hundar.
Har bott utomlands i Europa och där är det mycket trevligare att vara hundägare.
Jo jag vet också om att det funkar bra med hundar i Sydeuropa , har själv bott där och hundarna är överallt.
Dock med ett stort dock så är ju faktiskt caféer utomhus samt att affärer ofta har dörren på vid gavel och ofta air condition.
I svetige är det ju ofta mer instängt och då tror jag det blir besvärligare för allergiker.
Sen tycker jag kanske det är ganska märkligt med en lös hund i butiken för även här skiljer det dig från Europa .
Hundarna där ör sällan av typen som ska fram och hälsa på allt och alla , medans många hundar i Sverige anfaller folk i sin glädje.
 
Jag vill definitivt inte ha en hund som springer runt mig när jag ska handla. Ok om den tex ligger bakom disken. Det är iofs helt och håller upp till butiksägaren om den vill att jag spenderar mina pengar där och en butik där hunden springer runt utan koll väljer jag bort.
Min optiker har sin hund liggande i personalrummet, är man inte därinne ser man den inte. En frisör i mina kvarter brukade ha sin liggande i en korg i skyltfönstret.

Annars tror jag inte att jag har varit med om det i Sverige.

Om jag hade hund och butik skulle jag absolut inte vilja ha den gående bland kunderna, jag skulle inte kunna ha koll på den då eftersom jag faktiskt var där för att sälja skor.
 
Men vilket jäkla svar :laugh:



Har man en skobutik och tycker att det är viktigare att ha med hunden än att sälja skor, då undrar jag lite vilket affärssinne man har. Man får önska denna skohandlare lycka till, helt enkelt.
Fast vad är det för konstigt med mitt svar? Man kan inte få allt här i livet.
Jag handlar inte i butiker som är starkt parfymerade (T.ex Hollister tror jag det heter), det är mitt val för att undvika att må fysiskt dåligt. Butiken har fortfarande all rätt att vara löjligt parfymerad.
Och vill jag så fruktansvärt gärna ha något de säljer, ja, då får jag antingen stå ut eller skicka in en vän.

Och med tanke på att typ endast 10% av befolkningen är allergisk mot djur så tvivlar jag på att det blir något märkbart bortfall av kunder i den där skobutiken..
 
Jag resonerar som @Malibu_Stacy , jag tycker att det är upp till butiksägaren att bestämma om hen vill ha med sin hund eller inte. Det är ju en förmån man har som ägare till en sådan typ av butik :)
Jag tycker att man bör informera om det vid dörren dock, så kan folk få göra ett eget val.

Personligen hade jag kanske inte velat att min hund gick runt lös i butikslokalen dock.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 414
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 274
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: Sandora
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp