Bukefalos 28 år!

Hund som blev attackerad. Hur ska man gå vidare??

G

Gullfaxi

Min 10 månaders valp blev i går anfallen av en Schäfer, denna slets sig från ägaren, hoppade på min lille (borderterrier/shitzu 7 kg) kille. Han fick ett grepp om hans höft, slängde honom som om han vore en köttbit, det var fruktansvärt. Han skrek och min andra hund (mamman) till valpen hoppade på Schäfern och bet den.
Som tur var kom en snäll granne ut, slet bort Schäfern och lindade in lillkillen, då han blödde.
Lill killen fick åka till sjukhuset, dom klämde, kände, tryckte mm och sa att det verkadade vara ok med skelettet.
Han hade dock blå märken på hela kroppen, har ett djupt jack efter en tand i ryggen, och stödjer knappt på sitt ena ben. Under hela natten har han skriket och gråtit, så jäkla hemskt.
Idag ser det bättre ut, vi har varit ute och gått minimala stunder, han har kissat och bajsat och tillock med hoppat till och busat (dock inte så bra för han trillade). Pratat med veterinären och dom tyckte vi skulle avvakta med att komma in igen, efter som han ändå stödjer på sitt ben. Han går på pencelin, smärtstillande, han ska bli masserad och ett sår ska tvättas´, men det tackar jag gud för att inget mer hände. Han kunde ha dött, min lille bebis, uch

Men nu är frågan, vi träffade på ett par som kom gående och han blev livrädd, började morra, kröp i hopa och darrade. Hur ska jag ta oss igenom detta? Någon som har vatt med om något liknande? Jag är rädd för att han kommer få ett hat mot andra hundar nu, och även människor kanske.
Har ni tips eller råd så skriv gärna.
tack


Bild från han är 12 v
 
Sv: Hund som blev attackerad. Hur ska man gå vidare??

Dalta INTE med honom!!! Gör inte så stor affär av det för då kommer det bara bli värre. Blir lite fundersam när du kallar honom bebis o skriver att han gråter... Hundar kan inte gråta (vad jag vet)...
 
Sv: Hund som blev attackerad. Hur ska man gå vidare??

Jag hade inte gjort något speciellt. Jag hade sett över min egen attityd så att inget pjosk sken igenom, inga tycka synd om attityder kom fram. Sedan hade jag ordnat så att han avslappnat fick umgås med lite shyssta hundar.

Min hund blev påflugen och rejält tuggad på i midsomras, det tog ett bra tag innan hon var skadefri, men jag tror aldrig jag oroade mig särskilt för hennes framtida reaktioner, så jag ser ingen skillnad på före och efter.

Schäferägaren har stått för kostnaderna hoppas jag?
 
Sv: Hund som blev attackerad. Hur ska man gå vidare??

Dalta INTE med honom!!! Gör inte så stor affär av det för då kommer det bara bli värre. Blir lite fundersam när du kallar honom bebis o skriver att han gråter... Hundar kan inte gråta (vad jag vet)...

Kanske har skrivit fel, men jag dalatar verkligen inte med honom. Han är min bebis och kommer alltid att vara, men han är en hund och jag behandlar honom som en hund. Mitt sätt att säga gråta är att han har ylat hela natten, jag kan säga att mina hästar gråter när dom har skadat sig eller så liknande. Jaja men utrycker sig olika och tolkar saker olika.
 
Sv: Hund som blev attackerad. Hur ska man gå vidare??

Jag hade inte gjort något speciellt. Jag hade sett över min egen attityd så att inget pjosk sken igenom, inga tycka synd om attityder kom fram. Sedan hade jag ordnat så att han avslappnat fick umgås med lite shyssta hundar.

Min hund blev påflugen och rejält tuggad på i midsomras, det tog ett bra tag innan hon var skadefri, men jag tror aldrig jag oroade mig särskilt för hennes framtida reaktioner, så jag ser ingen skillnad på före och efter.

Schäferägaren har stått för kostnaderna hoppas jag?

Jag daltar verkligen inte med honom, han har fått vara ute å gå och träffat både männiksor och hundar idag, och allt har faktiskt gått jätte bra. Han blir jätte rädd när det kommer någon, men jag har stannat och snackat å bara låtit honom sida vid sidan om oxh bara funnits till. Så jag tror de kommer gå bra, snart börjar kurserna igen å då blir det träning med många hundar. Schäfern är avlivad och dom har ståt för kostnaderna.
 
Sv: Hund som blev attackerad. Hur ska man gå vidare??

var precis som vanligt. Låtsas inte om ngt alls, bara gå på som ni alltid gjort.
 
Sv: Hund som blev attackerad. Hur ska man gå vidare??

Min ena hund blev påhoppad av en schäfer när han var 6 månader, den andre hunden nafsade honom över ryggen men han kom undan och sprang och gömde sig under en trappa. Han fick inga fysiska skador mer än ett ytligt rött märke tvärs över ryggen men det psykiska tog lite stryk och han var länge riktigt osäker på andra hundar. Jag gjorde ingen affär av det, var som vanligt och nu har jag en vän med just en schäfer som vi brukar ta promenader tillsammans med, i början var han väldigt rädd för denne men nu har det börja släppa och de kan gå sida vid sida. Så mitt tips är att bara vara helt som vanligt, kanske gå små promenader tillsammans med andra hundar, ev. åka till brukshundsklubben eller nåt annat ställe med lite hundar och promenera runt och bara kika (absolut inte tvinga honom på en annan hund), hans rädsla och osäkerhet kommer säkert släppa så småningom när han märker att andra hundar är snälla och inte alls kommer flyga på honom.
 
Sv: Hund som blev attackerad. Hur ska man gå vidare??

Lille bebben.. :cry:

Men vet du, jag tror att det skulle vara bra om du kunde bestämma att träna tillsammans med en annan stor (snäll) hund. Typ att ni kan träna att mötas, gå tillsammans osv. Inte dalta som sagt, ta det som vanlig träning, men se till att han får MASSOR av bra erfarenheter av stora hundar, och se till att hålla er undan "okända" ett tag.

Otur att det hände just nu, jag har förstått det som att det är i just den här åldern som de börjar utveckla sitt "rädsle-sinne" (eget påhittat ord, fint va? :p ) så det blev kanske större reaktion än "normalt".

Jag som också har en liten hund(8månader) har varit väldigt förisktig med att gå på ställen där vi skulle kunna träffa på en hund som skrämmer honom. Har sett till att han får träffa stora, snälla hundar osv. OM jag skulle se ett läge som ser ut att kunna bli "farligt", och jag inte kunnat gå därifrån, så har jag lyft upp honom i god tid. Lugnt och fint, pussat lite osv, precis som när jag annars burit honom i trappor osv.
Då känns det iaf som att risken är mindre att han blir skrämd eller påhoppad av en lös oregerlig hund.
Viktigt bara att inte slita upp hunden när det är upprört läge, då ger det fel signaler. Då förstärker man rädslan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag fick ju i somras reda på att schäfern har spondylos och har inte märkt något direkt i träningen (någon enstaka gång efter hård...
Svar
14
· Visningar
1 391
Senast: Idur
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 026
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp