Hund som kissar inne

SiZo

Trådstartare
Jag börjar nu bli rejält trött på detta.

Ni ska få hela historien.

Hon har kissat inne, framförallt på nätterna, länge, 2-3 år åtminstone. Ibland när hon är ensam, ibland på nätterna. Det finns ingen riktig logik i det, idag tex var hon ute och kissade, rejält, och sedan åkte jag o sambon till gymmet och var där ca 1 h, så ca 1,5 h med cyklingen dit. På den tiden bör det vara omöjligt att bli så kissnödig att man "måste" kissa inne.

För en månad sedan fick hon livmoderinflammation. När vi hade plockat bort den så slutade hon kissa inne, tills i natt, då hon kissade rejält på mattan (alltid på mattan!). Och sedan då nu på kvällen när vi var på gymmet.

Finns det något man kan göra? Finns det några fysiska fel som gör att hundarna kissar inne? Jag vet ju att livmoderinflammation kan ge sådant, och andades därför ut en hel del när kissandet upphörde.

Nu till det ännu konstigare- När vi flyttade hit så tog det en månad innan hon började kissa inne. Jag har därför svårt att se att det skulle vara fysiskt, även om jag nästan hoppas det.

Finns det något man kan göra? Eller är det att ge upp och sätta på henne blöja inomhus och stänga in henne i badrummet när vi inte är hemma som gäller?

Hon får beröm varje gång hon kissar/bajsar ute, sina 6 år till trots. Hon vet att vi vill att hon kissar ute.

Alla tips o råd är välkomna! Jag är så fruktansvärt trött på att ha mattor som stinker kiss!
 
Det finns mediciner för inkontinenta hundar. Prata med din veterinär.
 
Det finns mediciner för inkontinenta hundar. Prata med din veterinär.

Fast jag tror inte att hon är inkontinent? Borde hon inte kissa på sig huxflux då och inte medvetet gå till samma punkt varenda gång?

Hon kissar aldrig på golvet/sängen/soffan utan bara på mattan.

Isf har hon varit inkontinent mer eller mindre hela sitt liv, det låter väl inte så rimligt?
 
Fast jag tror inte att hon är inkontinent? Borde hon inte kissa på sig huxflux då och inte medvetet gå till samma punkt varenda gång?

Hon kissar aldrig på golvet/sängen/soffan utan bara på mattan.

Isf har hon varit inkontinent mer eller mindre hela sitt liv, det låter väl inte så rimligt?

Du har säkert rätt men jag hade ändå hört vad en veterinär ansett. Någon typ av skydd går säkert att lösa.
 
Jag börjar nu bli rejält trött på detta.

Ni ska få hela historien.

Hon har kissat inne, framförallt på nätterna, länge, 2-3 år åtminstone. Ibland när hon är ensam, ibland på nätterna. Det finns ingen riktig logik i det, idag tex var hon ute och kissade, rejält, och sedan åkte jag o sambon till gymmet och var där ca 1 h, så ca 1,5 h med cyklingen dit. På den tiden bör det vara omöjligt att bli så kissnödig att man "måste" kissa inne.

För en månad sedan fick hon livmoderinflammation. När vi hade plockat bort den så slutade hon kissa inne, tills i natt, då hon kissade rejält på mattan (alltid på mattan!). Och sedan då nu på kvällen när vi var på gymmet.

Finns det något man kan göra? Finns det några fysiska fel som gör att hundarna kissar inne? Jag vet ju att livmoderinflammation kan ge sådant, och andades därför ut en hel del när kissandet upphörde.

Nu till det ännu konstigare- När vi flyttade hit så tog det en månad innan hon började kissa inne. Jag har därför svårt att se att det skulle vara fysiskt, även om jag nästan hoppas det.

Finns det något man kan göra? Eller är det att ge upp och sätta på henne blöja inomhus och stänga in henne i badrummet när vi inte är hemma som gäller?

Hon får beröm varje gång hon kissar/bajsar ute, sina 6 år till trots. Hon vet att vi vill att hon kissar ute.

Alla tips o råd är välkomna! Jag är så fruktansvärt trött på att ha mattor som stinker kiss!
Min hund gjorde så... På nätter eller när hon var ensam hemma. Jag avgränsade hennes utrymme rejält, det var det enda som fungerade.
 
Min förra hund började kissa inne när han var 3-4 år. Det var pga stress.

Det upphörde när stressmomenten upphörde, tex bli lämnad ensam

Han kissade bara inne där han (borde ha) känt sig tryggast. Aldrig på nya ställen osv
 
Det funkar inte. Då börjar hon i soffan eller sängen istället. Har provat det. Hellre mattan än soffan/sängen!
Avgränsa när hunden är ensam hemma och på nätterna. Har också en tik på 2,5 som inte är helt rumsren. Att avgränsa (bur eller liten hage) är det enda som fungerar.
 
Min förra hund började kissa inne när han var 3-4 år. Det var pga stress.

Det upphörde när stressmomenten upphörde, tex bli lämnad ensam

Han kissade bara inne där han (borde ha) känt sig tryggast. Aldrig på nya ställen osv
Mkt kan jag göra för mina hundar, men att sluta sova är inte ett alternativ, faktiskt!
 
Avgränsa när hunden är ensam hemma och på nätterna. Har också en tik på 2,5 som inte är helt rumsren. Att avgränsa (bur eller liten hage) är det enda som fungerar.
Vi provade att ha henne i badrummet på nätterna i några timmar, men min sambo är otroligt känslig för sömnstörningar, så det fick vi ge upp. Hon är liksom inte en sån hund som slutar. Börjar hon pipa så kan hon hålla på en hel dag/natt. Det ger sig liksom aldrig. Vi provade ett tag att ignorera när hon skäller på saker, efter 5 dagar, där det då eskalerade på dag 2,5 typ, och alltså utan sömn 2 nätter så gav vi upp för det slutade med att hon bara skällde och skällde.

Vi bor i en etta på 25 kvadrat, så det är svårt att avgränsa mer, förutom just att stänga in henne på toaletten.
 
Jag hade utrett hos veterinär och sett över hemmiljön tillsammans med någon som är bra på hundar, t.ex. en hundpsykolog.

Hade inte något av det funkat så hade jag avlivat.

Jag har svårt att se att det skulle vara miljön, eftersom vi har bott på 3 väldigt olika ställen under hennes liv, och hon har kissat inne på mattan i varenda hem. En stor 3a på 80 kvadrat där hon var tvungen att trava genom hela huset för att komma till enda rummet med matta. En Större "etta" med övervåning som är väldigt låg i takhöjd där endast säng och en byrå står. Kök och vardagsrum är på nedervåningen. Och nu en etta på 25 kvadrat som är ett enda stort rum. Här trivs hon bättre, absolut! Vart hon än är i lägenheten så ser hon oss och tvärtom. Det är inte alltid hon reser på sig för att jag reser på mig längre. Så detta boende passar henne helt klart bättre. Men trots det så kissar hon inne. Hur mkt mer kan man ändra miljön? Och vart hittar man en hundpsykolog?

Och jag har svårt att se vad en veterinär skulle göra? Hon har ju nyss gått på antibiotika efter kastreringen, så ev urinvägsinfektion skulle ju ha försvunnit då. Och det är ju knappast troligt att hon skulle fått en ny redan. Vad mer kan de göra? Vi tog en massa prover på henne vid kastreringen och allt såg bra ut, utom just lite höga vita blodkroppar. Jag tog då upp med veterinären att hon kissade inne, jag åkte in för att det blev värre (4 ggr på en natt) och därför misstänkte livmoderinflammation. Så det är ju redan kollat liksom. Visst kan jag ringa upp o höra med dem, men vad ska vi leta efter?
 
Jag har svårt att se att det skulle vara miljön, eftersom vi har bott på 3 väldigt olika ställen under hennes liv, och hon har kissat inne på mattan i varenda hem. En stor 3a på 80 kvadrat där hon var tvungen att trava genom hela huset för att komma till enda rummet med matta. En Större "etta" med övervåning som är väldigt låg i takhöjd där endast säng och en byrå står. Kök och vardagsrum är på nedervåningen. Och nu en etta på 25 kvadrat som är ett enda stort rum. Här trivs hon bättre, absolut! Vart hon än är i lägenheten så ser hon oss och tvärtom. Det är inte alltid hon reser på sig för att jag reser på mig längre. Så detta boende passar henne helt klart bättre. Men trots det så kissar hon inne. Hur mkt mer kan man ändra miljön? Och vart hittar man en hundpsykolog?

Och jag har svårt att se vad en veterinär skulle göra? Hon har ju nyss gått på antibiotika efter kastreringen, så ev urinvägsinfektion skulle ju ha försvunnit då. Och det är ju knappast troligt att hon skulle fått en ny redan. Vad mer kan de göra? Vi tog en massa prover på henne vid kastreringen och allt såg bra ut, utom just lite höga vita blodkroppar. Jag tog då upp med veterinären att hon kissade inne, jag åkte in för att det blev värre (4 ggr på en natt) och därför misstänkte livmoderinflammation. Så det är ju redan kollat liksom. Visst kan jag ringa upp o höra med dem, men vad ska vi leta efter?
Baserat på detta hade jag avlivat.
 
Baserat på detta hade jag avlivat.

För din egen skull eller för hunden?
Hon verkar inte må dåligt av att kissa inne, hon ser inte det minsta skyldig ut eller liknande, om inte husse har en dålig dag och börjar fråga vem som har kissat på mattan. Men det gör han inte längre eftersom det inte hjälper iaf. Vi har vant oss vid att ha en nerkissad matta liksom.
 
Tillägg, vi har 2 hundar till så även när hon är "ensam" så är hon ju inte ensam. Och så är ju som sagt största problemet på nätterna, och då sover vi alla 5 huller om buller i sängen. Ibland väljer hon att sova i sin låda eller på soffan i perioder under natten dock. Men vi kör inte bort henne.
 
Vi provade att ha henne i badrummet på nätterna i några timmar, men min sambo är otroligt känslig för sömnstörningar, så det fick vi ge upp. Hon är liksom inte en sån hund som slutar. Börjar hon pipa så kan hon hålla på en hel dag/natt. Det ger sig liksom aldrig. Vi provade ett tag att ignorera när hon skäller på saker, efter 5 dagar, där det då eskalerade på dag 2,5 typ, och alltså utan sömn 2 nätter så gav vi upp för det slutade med att hon bara skällde och skällde.

Vi bor i en etta på 25 kvadrat, så det är svårt att avgränsa mer, förutom just att stänga in henne på toaletten.
Hage/bur bredvid sängen då?
 
För din egen skull eller för hunden?
Hon verkar inte må dåligt av att kissa inne, hon ser inte det minsta skyldig ut eller liknande, om inte husse har en dålig dag och börjar fråga vem som har kissat på mattan. Men det gör han inte längre eftersom det inte hjälper iaf. Vi har vant oss vid att ha en nerkissad matta liksom.
Både och. Skulle gjort likadant om det t.ex. varit en katt.
 
Hage/bur bredvid sängen då?
Det finns faktiskt inte plats för det. Det är en liten etta! Vi har en 180 säng, skrivbord o stol, TV och "vardagsrumsbord" och en liten soffa. Det är liiiiitet!

Ja, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte har tänkt avlivning. Ibland blir man så trött på beteendet. Men det känns inte rätt. Hade hon mått dåligt, och verkat bli påverkad själv av det så hade det varit en annan sak. Men hon verkar ju må bra, hur konstigt det än kan låta.

Ska se om jag hittar ritningen över hur det är möblerat.Ja, det enda som inte stämmer är mattan, vi har en ny, rund, mindre matta. Och så tog vi med oss en såndär förvaringspall oxå, den står bredvid soffan. Och ett nattduksbord bredvid sängen.

Mellan sängen och TVn är det 30 cm, soffan o sängen kanske 20 cm, så har ni lite koll på hur det ser ut.
23621688_10155627645726223_6013555849839979387_n.jpg
 
Vilken storlek på hunden? Går hon bra ihop med de andra hundarna? Kanske skulle hon trivas bättre själv? Kan det vara protestkissande? Är ni 100 på att det är just den hunden som är skyldig alla gånger med tanke på att ni har två till?
Jag hade koppel på min hund i sängen när hon var ung (ej rumsren) som jag sov med runt handleden för att begränsa yta. När hon började röra på sig vaknade jag och gick ut med henne. Det tog ca en vecka innan hon låg still i sängen och kopplet inte behövdes. Nu ligger båda hundarna i sängen när jag sover och den yngre börjar pipa när hon behöver gå ut men håller sig ganska bra för det mesta. Jag jobbar ju natt så det dagtid det är lite sisådär med toabehoven till och från, på natten har det inte varit nåt problem.
Jag hade satt upp avgränsare i hallen när jag går hemmifrån om möjligt, lämna hunden inne på toa känns lite klaustrofobiskt. Alt. ink.skydd men risken är att de lyckas ta av det iallafall. Kanske testa omplacera hunden till någon som är hemma jämt (pensionär) och utan annan hund och se om kissandet upphör då. De flesta hundar trivs jättebra med hundsällskap men det finns faktiskt de som föredrar att vara ensamhundar kanske är denna en sådan? Jag skulle ändå rådgöra med vet. om det finns nåt fysiskt som kan yttra sig i periodvis inkontinens i första hand för att utesluta det. Tänker att t.ex. urinsten kan störa men om de lyckas kissa ut det så kan de vara symptomfria ett tag innan det kommer nya urinstenar och stör systemet (obs. spekulation från min sida men en bekant som har urinsten så har jag förstått att hon fått besvär i perioder innan diagnos och tänker att det bör vara samma för hund?)?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
671
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp