Hund som kissar inne

Revirkissande? Bara en tanke.

Ta bort mattan, sätt kompostgaller (eller annan avspärrning) runt soffan?
Eller kissar hon i sängen då även på natten?

Går ju även o göra som en kompostbur runt sängen.
 
Det finns faktiskt inte plats för det. Det är en liten etta! Vi har en 180 säng, skrivbord o stol, TV och "vardagsrumsbord" och en liten soffa. Det är liiiiitet!

Ja, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte har tänkt avlivning. Ibland blir man så trött på beteendet. Men det känns inte rätt. Hade hon mått dåligt, och verkat bli påverkad själv av det så hade det varit en annan sak. Men hon verkar ju må bra, hur konstigt det än kan låta.

Ska se om jag hittar ritningen över hur det är möblerat.Ja, det enda som inte stämmer är mattan, vi har en ny, rund, mindre matta. Och så tog vi med oss en såndär förvaringspall oxå, den står bredvid soffan. Och ett nattduksbord bredvid sängen.

Mellan sängen och TVn är det 30 cm, soffan o sängen kanske 20 cm, så har ni lite koll på hur det ser ut.
23621688_10155627645726223_6013555849839979387_n.jpg
Klart du får in en liten hage/bur någonstans i lägenheten! Den behöver ju inte stå uppställd dagtid. Det var väl en mindre hund du har?
Eller ta bort nattduksbordet tillfälligt?
Eller sätt en bur med en skiva över som ett tillfälligt nattduksbord? Finns ju många möjligheter.
 
Senast ändrad:
Vilken storlek på hunden? Går hon bra ihop med de andra hundarna? Kanske skulle hon trivas bättre själv? Kan det vara protestkissande? Är ni 100 på att det är just den hunden som är skyldig alla gånger med tanke på att ni har två till?
Jag hade koppel på min hund i sängen när hon var ung (ej rumsren) som jag sov med runt handleden för att begränsa yta. När hon började röra på sig vaknade jag och gick ut med henne. Det tog ca en vecka innan hon låg still i sängen och kopplet inte behövdes. Nu ligger båda hundarna i sängen när jag sover och den yngre börjar pipa när hon behöver gå ut men håller sig ganska bra för det mesta. Jag jobbar ju natt så det dagtid det är lite sisådär med toabehoven till och från, på natten har det inte varit nåt problem.
Jag hade satt upp avgränsare i hallen när jag går hemmifrån om möjligt, lämna hunden inne på toa känns lite klaustrofobiskt. Alt. ink.skydd men risken är att de lyckas ta av det iallafall. Kanske testa omplacera hunden till någon som är hemma jämt (pensionär) och utan annan hund och se om kissandet upphör då. De flesta hundar trivs jättebra med hundsällskap men det finns faktiskt de som föredrar att vara ensamhundar kanske är denna en sådan? Jag skulle ändå rådgöra med vet. om det finns nåt fysiskt som kan yttra sig i periodvis inkontinens i första hand för att utesluta det. Tänker att t.ex. urinsten kan störa men om de lyckas kissa ut det så kan de vara symptomfria ett tag innan det kommer nya urinstenar och stör systemet (obs. spekulation från min sida men en bekant som har urinsten så har jag förstått att hon fått besvär i perioder innan diagnos och tänker att det bör vara samma för hund?)?

Hon gjorde likadant när hon var ensamhund tyvärr. De andra 2 är hennes "valpar" och flocken är mkt lugn, aldrig några intriger utan de ligger ofta på varandra och sover och liknande. Så det har garanterat inte med de andra hundarna att göra.

Urinsten ger väl smärta? För hon verkar inte ha ont. Och ja, vi vet att hon är den skyldiga. Hon har ju hållt på långt innan de kom. Stänger vi in henne på toaletten så upphör ju kissandet.

Går inte att sätta upp avgränsare i hallen, det syns inte på bilden, men på ena hållet är garderober, och andra hållet toalettdörren.
Hon är tyst på toaletten när vi inte är hemma, och hon brukar få ½ dentastix när vi går hemifrån.

Fast hon är ju inte inkontinent, inte det minsta. Vid inkontinens läcker hunden lite här och där. Här snackar vi helt tömd blåsa på samma matta varenda gång. Det är inte inkontinens.
 
Revirkissande? Bara en tanke.

Ta bort mattan, sätt kompostgaller (eller annan avspärrning) runt soffan?
Eller kissar hon i sängen då även på natten?

Går ju även o göra som en kompostbur runt sängen.

Hon kissar på allt mjuk som finns. Så tar vi bort mattan + soffan så antar jag att det blir sängen eller hennes egen bädd. Den metoden har jag provat och det fungerar inte tyvärr.

Visst kan det vara revirkissande, hon är en skvättmajja som tillomed står på frambenen med rumpan upp i vädret för att få upp kisset så högt som möjligt. Men hur går man bort en sådan sak? Går det ens?
 
Klart du får in en liten hage/bur någonstans i lägenheten! Den behöver ju inte stå uppställd dagtid. Det var väl en mindre hund du har?
Eller ta bort nattduksbordet tillfälligt?
Eller sätt en bur med en skiva över som ett tillfälligt nattduksbord? Finns ju många möjligheter.

Jo jo, men jag föredrar att ha laglig förvaring av hunden. Buren måste alltså vara på 2 kvm. Det har vi inte plats med. Och vi kan inte flytta på nattduksbordet. Lägenheten är möblerad vid inflytt och förrådet är fullt med möblerna som vi inte ville ha. Det går inte in en pryl till där!
 
Varför skulle det inte gå att sätta upp avgränsare?
Vi har kompostgaller vi avgränsar med och sen plockas bort när vi är hemma, har fixat så att man hakar fast från ena väggen till andra och sen hakas av när man är hemma. Visst blir det pyttehål sen om vi ska ta bort hakarna men det ju bara dutta på lite färg (ev. spackel) för att dölja om man måste. Om det är en liten hund så sätt på heldräkt med binda i annars, har sett att det finns till små iallafall.
 
Varför skulle det inte gå att sätta upp avgränsare?
Vi har kompostgaller vi avgränsar med och sen plockas bort när vi är hemma, har fixat så att man hakar fast från ena väggen till andra och sen hakas av när man är hemma. Visst blir det pyttehål sen om vi ska ta bort hakarna men det ju bara dutta på lite färg (ev. spackel) för att dölja om man måste. Om det är en liten hund så sätt på heldräkt med binda i annars, har sett att det finns till små iallafall.

Lägenheten är säsongsboende så vi vågar inte ändra något. Bolaget som hyr ut är sviniga som attan. Man får inte vara med på besiktningen, och är något fel så skickar de bara en faktura. Som ex så sa de bara upp vårat bredband huxflux, utan att beställa nytt (bredband ska ingå i hyran). Och det tog bra tid innan det blev ordning på det, och det var inte de som fixade det. Det var vi hyresgäster som fixade det.

Så nä, jag vågar inget sånt. Och oavsett så verkar hon inte fara illa på toaletten. Hon är tyst o snäll där, så pass att vi några ggr har glömt att släppa ut henne när vi har kommit hem :o

Huvudproblemet är när vi sover. Ensam hemma går att lösa ganska enkelt.
 
Jo jo, men jag föredrar att ha laglig förvaring av hunden. Buren måste alltså vara på 2 kvm. Det har vi inte plats med. Och vi kan inte flytta på nattduksbordet. Lägenheten är möblerad vid inflytt och förrådet är fullt med möblerna som vi inte ville ha. Det går inte in en pryl till där!
Så stor avgränsning är inte meningsfull ändå. Det måste vara ett litet utrymme. Men vill du inte så vill du inte. Ni får väl ha kiss på mattan eller ta bort hunden då.
 
Så stor avgränsning är inte meningsfull ändå. Det måste vara ett litet utrymme. Men vill du inte så vill du inte. Ni får väl ha kiss på mattan eller ta bort hunden då.
Fast det är ju inte lagligt att ha hund på mindre yta i Sverige.
Och det går inte. Vi har inte plats för en bur. Vi måste kunna röra oss lite iaf.
 
På toaletten, under sängen, på sängen, i en garderob, ovanpå en garderob, i ett förråd, bakom en dörr?
Du måste väl kunna fundera lite själv?
Fullt på de ställena du nämner, ev i duschen skulle kunna funka, och då ställa ut den i hallen när man duschar.

Jag försöker påvisa för dig att vi verkligen inte har plats. Men du hävdar att jag inte vill ha bur av illvilja.
 
Fullt på de ställena du nämner, ev i duschen skulle kunna funka, och då ställa ut den i hallen när man duschar.

Jag försöker påvisa för dig att vi verkligen inte har plats. Men du hävdar att jag inte vill ha bur av illvilja.
Jag tror att du någonstans tycker synd om hunden och därför inte vill ha bur.
Klart ni har plats om ni verkligen vill. Bara att ställa den i duschen eller rensa ut och kasta något annat. Allt handlar om prioriteringar. Om du verkligen ville ha en bur hade du löst det.
Jag har varit i din sits. Försökt allt och känt mig besviken och misslyckad när man hittar en ny kissfläck. Det är inte roligt, det förstår jag. Man hoppas och hoppas att hunden ska sluta kissa inne men hoppet försvinner lite i taget med varje ny fläck man hittar.
Nästan alltid hjälper det att avgränsa hundens utrymme. Personligen hade jag gjort ett försök med bur hellre än att avliva hunden. Det gäller ju bara på nätterna när hunden ändå ska sova.
Jag önskar dig lycka till oavsett hur ni gör.
 
Jag tror att du någonstans tycker synd om hunden och därför inte vill ha bur.
Klart ni har plats om ni verkligen vill. Bara att ställa den i duschen eller rensa ut och kasta något annat. Allt handlar om prioriteringar. Om du verkligen ville ha en bur hade du löst det.
Jag har varit i din sits. Försökt allt och känt mig besviken och misslyckad när man hittar en ny kissfläck. Det är inte roligt, det förstår jag. Man hoppas och hoppas att hunden ska sluta kissa inne men hoppet försvinner lite i taget med varje ny fläck man hittar.
Nästan alltid hjälper det att avgränsa hundens utrymme. Personligen hade jag gjort ett försök med bur hellre än att avliva hunden. Det gäller ju bara på nätterna när hunden ändå ska sova.
Jag önskar dig lycka till oavsett hur ni gör.
Nej det är inte bara att kasta ut något. Lägenheten hyrs ut möblerad. Vi har ansvar för möblerna som var i lägenheten när den hyrdes ut. De flesta av dessa saker står i förrådet = förrådet är tvärfullt. Vi får inte in en pryl till där. Och vi har inte råd att kasta ut något för att köpa in nytt när vi flyttar ut.

Visst, vi skulle kunna åka hem med sängen, men vi kan inte sova 2 vuxna och 2 hundar i en 90 säng. Det går inte.

Och Nej jag tycker verkligen inte synd om hunden. Hon väljer ju att sova ensam ofta som det är ändå så hon skulle inte lida av att sova i bur. Hade vi bott annorlunda så hade det varit en lösning. Men nu ser det ut som det gör.
 
En Canvasbur går ju att få ihop till nästan ingenting och väger heller inget. Går att hänga på väggen, på en dörr el liknande :)

Har för mig att du har rätt små hundar dessutom så du behöver kanske ingen stor sak?
 
Jag har en hanhund som ibland kissar inne när mina hundar är ensamma hemma. Jag har fått gilla läget och sätter på honom ett kisskydd när de är ensamma. Då ser jag ju också att det inte är varje gång, men då och då.

Jag tror mattan är ett problem, nu luktar den ju kiss och är alltså okej att kissa på. Men förstår förstås att det är jobbigare om hon kissar i soffan. Min tik hade en period när hon kunde gå ner till vardagsrummet och kissa, men när jag har stängd dörr till sovrummet så gör hon inte det.

I ditt fall hade jag satt på skydd, iallafall när de lämnas ensamma. Då ser du ju också om det bara är en hund som kissar eller om någon av de andra också gör det.
 
Jag har en hanhund som ibland kissar inne när mina hundar är ensamma hemma. Jag har fått gilla läget och sätter på honom ett kisskydd när de är ensamma. Då ser jag ju också att det inte är varje gång, men då och då.

Jag tror mattan är ett problem, nu luktar den ju kiss och är alltså okej att kissa på. Men förstår förstås att det är jobbigare om hon kissar i soffan. Min tik hade en period när hon kunde gå ner till vardagsrummet och kissa, men när jag har stängd dörr till sovrummet så gör hon inte det.

I ditt fall hade jag satt på skydd, iallafall när de lämnas ensamma. Då ser du ju också om det bara är en hund som kissar eller om någon av de andra också gör det.
Jag har köpt så mkt nya mattor så du anar inte, nu har jag inte råd med det längre. Tyvärr ändrar inte mattbytet beteendet. Det hade ju varit väldigt enkelt om det hade varit så. När jag stängde bort mattan i vardagsrummet (när jag bodde i en 2a) så började hon kissa på andra ställen.

Hon dricker mer igen, 1 månad efter operationen. Så jag ska ringa veterinären o se om han har någon idé. Men det är ju fullt möjligt att beteendet är befäst så pass att det inte går att få ordning på om vi har oflyt.

De äter ju färskfoder, så de borde inte behöva dricka så mkt vatten. Men idag har hon druckit 3 ggr redan.
 
Jag har haft både hund och katt som kissat inne. Båda började med detta när de var några år gamla. Detta berodde på cancer / hormonstörningar. Och de hade alla en favoritplats som de gick till. Det var antingen en matta, eller fåtölj eller något mjukt. Så jag hade tagit en tur till veterinären igen för mer utredning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 574
Senast: Kraxa
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp