Hund som kissar inne

Jag har haft både hund och katt som kissat inne. Båda började med detta när de var några år gamla. Detta berodde på cancer / hormonstörningar. Och de hade alla en favoritplats som de gick till. Det var antingen en matta, eller fåtölj eller något mjukt. Så jag hade tagit en tur till veterinären igen för mer utredning.
Jag ringer så fort veterinärens lunch är slut, dubbelkolla vilka prover de har tagit.

Har hon diabetes så har vi bestämt att hon får vandra vidare. Känns inte sjysst att sticka henne flera ggr/dag.

Men det känns ju konstigt om hon skulle ha haft det hela livet utan att bli dålig...

@vallhund Intressant tanke! Undrar hur det skulle påverka henne. Det får jag ta upp med veterinären. (Tacka gud för att vi fortfarande är på samma självriskperiod!).
 
Jag ringer så fort veterinärens lunch är slut, dubbelkolla vilka prover de har tagit.

Har hon diabetes så har vi bestämt att hon får vandra vidare. Känns inte sjysst att sticka henne flera ggr/dag.

Men det känns ju konstigt om hon skulle ha haft det hela livet utan att bli dålig...

@vallhund Intressant tanke! Undrar hur det skulle påverka henne. Det får jag ta upp med veterinären. (Tacka gud för att vi fortfarande är på samma självriskperiod!).

Missbildningar kan göra så bakterier ligger kvar och skapar infektioner.
 
De tyckte att vi skulle börja med tranbärsextrakt, en kur på 21 dagar. Och försvinner problemet med det, och sedan återkommer så ska vi återkomma.

Är det bara jag som tycker att man borde kolla urinvägsinfektion direkt istället?
 
De tyckte att vi skulle börja med tranbärsextrakt, en kur på 21 dagar. Och försvinner problemet med det, och sedan återkommer så ska vi återkomma.

Är det bara jag som tycker att man borde kolla urinvägsinfektion direkt istället?

De gånger jag haft UVI på hund så har vi fått lämna kisseprov först innan ev behandlingar och gissningar om diagnos satts in.
När min kussins tik hade haft tre behandlingar som inte hjälpt kolla de blåsan för missbildningar.
 
Diabetes insipidus? I och med att hon även dricker mer.
Skulle ju kunna vara! Men det känns ju betydligt svårare att diagnostisera. MR på hjärnan på henne känns inte så billigt :crazy::crazy:

Idag har hon istället inte druckit en enda gång. Jag förstår mig inte riktigt på henne måste jag säga. Hon följer inga system riktigt. Symptomen kommer och går från dag till dag.
 
Skulle ju kunna vara! Men det känns ju betydligt svårare att diagnostisera. MR på hjärnan på henne känns inte så billigt :crazy::crazy:

Idag har hon istället inte druckit en enda gång. Jag förstår mig inte riktigt på henne måste jag säga. Hon följer inga system riktigt. Symptomen kommer och går från dag till dag.
Jag har varit med om att man ibland, om man inte hittar en annan anledning, provbehandlar (utan MR dvs).
 
De tyckte att vi skulle börja med tranbärsextrakt, en kur på 21 dagar. Och försvinner problemet med det, och sedan återkommer så ska vi återkomma.

Är det bara jag som tycker att man borde kolla urinvägsinfektion direkt istället?

Men alltså.. jag kan inte hur det är på hund specifikt men på människa är det där testat och man har sett att tranbär inte hjälper mot uvi. Och här vet ni inte ens om det är det hon har? Tycker det låter väldigt konstigt.
 
Fast hur ska man veta? Hennes njurprover var bra.

Man kan göra ett s.k. törstprov, dvs man kontrollerar hur väl hunden kan koncentrera urinen efter att ha varit utan vatten. Kan inte hunden koncentrera urinen och andra bakomliggande orsaker (en hel radda) är uteslutna kan man provbehandla mot diabetes insipidus.

Lycka till hos veterinären, hoppas ni hittar något som är behandlingsbart!
 
Jag känner bara nej. Ta bort hunden. Den mår ju inte bra.

Den stängs in på toaletten och ska stängs in i bur och allt möjligt. Alltså nä.

Har du missat att jag stänger in henne på toaletten endast när vi lämnar hundarna ensamma? Tror du verkligen att hon lider av det? Hon har vatten och liggplats där givetvis.

Vad är allt möjligt?
 
Håller med... jag skulle vända mig till en annan klinik
Som jag redan har skrivit i tråden så är tanken att vända sig till en annan klinik eftersom jag själv tyckte att det lät helkonstigt.

KL

Nu har hon inte kissat inne 2 nätter, och dricker inte överdrivet längre. Känns som att de diagnoser vi har tänkt på här går bort då... Det här är ju något som kommer och går, ibland med flera veckor emellan.
 
Det är väl stress man brukar kalla för "protestkissande"? Det är min tolkning i alla fall. Hunden vill inte vara ensam hemma (pga stress förmodligen)=protestkissar (egentligen stresskissar)

Ordet protest talar om att man tror att hunden är så beräknande och kalkylerande att den tänker "du lämnade mig ensam, som hämnd tänker jag kissa på mattan :sneaky:"

Att hundar kissar inne om de i övrigt är helt friska så tyder det mest på att de mår dåligt psykiskt på grund av något och det är en helt annan sak än "protest".
 
Ordet protest talar om att man tror att hunden är så beräknande och kalkylerande att den tänker "du lämnade mig ensam, som hämnd tänker jag kissa på mattan :sneaky:"

Att hundar kissar inne om de i övrigt är helt friska så tyder det mest på att de mår dåligt psykiskt på grund av något och det är en helt annan sak än "protest".
Absolut, jag håller med. Jag menar mer att man spridit ett ord som inte är korrekt. Beteendet (hund kissar inne utan fysiska orsaker) existerar men inte pga protest eller hur man ska säga utan snarare pga stress (i ganska många fall).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
671
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp