Hund som kissar inne

Har du missat att jag stänger in henne på toaletten endast när vi lämnar hundarna ensamma? Tror du verkligen att hon lider av det? Hon har vatten och liggplats där givetvis.

Vad är allt möjligt?
Nej jag har inte missat det. Att begränsa med t.ex. kompostgaller är för mig totalt annorlunda än att stänga in bakom en dörr. Eftersom jag bor i Finland och har läst den finska djurskyddslagen, där det står att en hund inte får stängas in bakom en dörr som hunden inte kan se ut igenom, tycker jag naturligtvis att det är fel att göra så.
 
Nej jag har inte missat det. Att begränsa med t.ex. kompostgaller är för mig totalt annorlunda än att stänga in bakom en dörr. Eftersom jag bor i Finland och har läst den finska djurskyddslagen, där det står att en hund inte får stängas in bakom en dörr som hunden inte kan se ut igenom, tycker jag naturligtvis att det är fel att göra så.

Konstigt att du inte hade missat det, men ändå ger mig kritik för det...?
Oj! Får man inte ha hundar inomhus heller då, om man inte har fönster i ytterdörren? Så konstigt!
 
Konstigt att du inte hade missat det, men ändå ger mig kritik för det...?
Oj! Får man inte ha hundar inomhus heller då, om man inte har fönster i ytterdörren? Så konstigt!
Ja det får man. Man får hålla hunden i utrymmen där den kan följa sin omgivning. Jag tycker att det är tråkigt att tvingas stänga in hunden på toaletten. Hunden verkar ju inte må bra.

Har hunden ändrats nyligen? Du har tidigare, i samband med att du använde henne i avel och detta ifrågasattes, berättat att den har ett bra stabilt psyke. Då hade jag tänkt att det är nåt fysiologiskt som kan fixas.
 
Ja det får man. Man får hålla hunden i utrymmen där den kan följa sin omgivning. Jag tycker att det är tråkigt att tvingas stänga in hunden på toaletten. Hunden verkar ju inte må bra.

Har hunden ändrats nyligen? Du har tidigare, i samband med att du använde henne i avel och detta ifrågasattes, berättat att den har ett bra stabilt psyke. Då hade jag tänkt att det är nåt fysiologiskt som kan fixas.
Hunden har inte ändrats nyligen.

Jag förstår inte hur den överhuvudtaget ska kunna följa sin omgivning någonstans inomhus? Det är alltså en liten hund som inte ser ut genom fönstrena.

Vad grundar du på att hunden inte mår bra? Hon är pigg och glad som vanligt. Alldeles för pigg för att vara nyopererad. Hon kissar inne ibland. Hon skäms inte över det som vissa hundar kan göra, så jag tror inte att det är nån fara på så sätt. Mår hon så dåligt nu så har hon isf gjort det hela livet.
 
Jag har lite samma problem... Min hund kissar ALDRIG inne när jag är hemma, för då får hon sova i sängen vilket inte sambon är så pepp på (men hunden kom hit före honom, så han får anpassa sig!:angel:) då hon snarkar och sprätter i sömnen. När jag jobbar natt så anser sambon att hon inte behöver vara i sängen för att han ska få bättre sömn och då springer hon ner och kissar på badrumsmattan såfort han somnat. Varenda gång! Så jag behöver bara kika in i badrummet för att se om hon fått vara i sängen eller inte... :meh: Hon har sin bädd alldeles nedanför sängen där hon ligger och väntar tills han somnat, sen springer hon ner och kissar, och sen upp igen. Ibland en pöl över halva mattan, och ibland bara en dm.

Vi bor i hus och har stor gård, och vid finväder på sommaren är ytterdörren öppen från 06-23 typ, jsg hade åkt och jobbat, och sambon tog in hunden, gick upp och la sig, somnade till i 10 min, vaknade och behövde dricka vatten och kommer ner till nedkissad matta. Då har dom varit ute heeeeela dagen på gården plus promenader, och han släppte in henne för en kvart sen...

Hon kan även göra det dom få gångerna hon är helt ensam, men det har blivit bättre. Nu kanske det händer 1 gång max på 2 månader. Vi kunde vara i skogen i 5 timmar, sen släppte vi av henne hemma och åkte ner och handlade (borta 10 min) och kom hem till både kiss och bajs. :meh:

Tar vi bort mattan helt så kissar hon inte. Men man ska komma ihåg det också...

Ska tillägga att jag tog över henne när hon var 3,5 och det hade väll varit lite si och så med ensamtider innan....
 
Hunden har inte ändrats nyligen.

Jag förstår inte hur den överhuvudtaget ska kunna följa sin omgivning någonstans inomhus? Det är alltså en liten hund som inte ser ut genom fönstrena.

Vad grundar du på att hunden inte mår bra? Hon är pigg och glad som vanligt. Alldeles för pigg för att vara nyopererad. Hon kissar inne ibland. Hon skäms inte över det som vissa hundar kan göra, så jag tror inte att det är nån fara på så sätt. Mår hon så dåligt nu så har hon isf gjort det hela livet.
Hon verkar ju ha någon form av separationsångest alt. fysiologiskt fel
 
Min tibbe pissade i sängen en period. Jag höll på att bli tokig.

Det gick över när vi kastrerade rottweilern, när denne fick allvarlig prostaproblem.

Troligen har rottweilern läkt pyttelite urin en längre tid, såpass lite att vi människor inte märkt det. Men mycket nog för att tibben skulle tycka att han med borde pinka.
 
Jag börjar nu bli rejält trött på detta.

Ni ska få hela historien.

Hon har kissat inne, framförallt på nätterna, länge, 2-3 år åtminstone. Ibland när hon är ensam, ibland på nätterna. Det finns ingen riktig logik i det, idag tex var hon ute och kissade, rejält, och sedan åkte jag o sambon till gymmet och var där ca 1 h, så ca 1,5 h med cyklingen dit. På den tiden bör det vara omöjligt att bli så kissnödig att man "måste" kissa inne.

För en månad sedan fick hon livmoderinflammation. När vi hade plockat bort den så slutade hon kissa inne, tills i natt, då hon kissade rejält på mattan (alltid på mattan!). Och sedan då nu på kvällen när vi var på gymmet.

Finns det något man kan göra? Finns det några fysiska fel som gör att hundarna kissar inne? Jag vet ju att livmoderinflammation kan ge sådant, och andades därför ut en hel del när kissandet upphörde.

Nu till det ännu konstigare- När vi flyttade hit så tog det en månad innan hon började kissa inne. Jag har därför svårt att se att det skulle vara fysiskt, även om jag nästan hoppas det.

Finns det något man kan göra? Eller är det att ge upp och sätta på henne blöja inomhus och stänga in henne i badrummet när vi inte är hemma som gäller?

Hon får beröm varje gång hon kissar/bajsar ute, sina 6 år till trots. Hon vet att vi vill att hon kissar ute.

Alla tips o råd är välkomna! Jag är så fruktansvärt trött på att ha mattor som stinker kiss!

Kan det vara urinvägsinfektion, eller något sånt? Bara funderig.
 
Hon verkar ju ha någon form av separationsångest alt. fysiologiskt fel
Separationsångest har hon, det märks inte när hon är ensam hemma speciellt mkt, för då är hon tyst, går o lägger sig, går ett varv då och då som vilken hund som helst. Men om jag ger kopplet till någon annan och tar ett kliv bakåt så blir det ett jäkla liv. Hennes värld går under, om man frågar henne iaf.

Jag har jobbat rätt mkt med det och det har blivit bättre.

Men fortfarande så kissar hon inne främst när vi sover, inte när hon är ensam. De är ju inte ensamma speciellt mkt, ca 3-4 ggr/vecka och 1,5-2 h/gång. Någon enstaka gång blir det längre om vi går på bio eller nåt sånt.

Och det kan gå flera veckor emellan gångerna.
Kan det vara urinvägsinfektion, eller något sånt? Bara funderig.

Det som talar emot det är att det inte sker regelbundet. Men har hon en missbildning, men väldigt liten sådan, så kanske det kan bli så? Att det blir en infektion, och sedan kissar hon mkt och det då läker ut självt?

Många funderingar!

Jag har inte ringt veterinären idag eftersom hon just nu inte har några som helst symptom på att något skulle vara fel. Extremt knepigt att leta efter något som inte finns just där och då. Och så gott om pengar har jag inte att jag kan åka när hon är symptomfri och hoppas på att vi hittar något, tyvärr.

En annan fråga när jag ändå är här. Hunden har jättefina tänder, ingen tandsten eller sånt. Ändå verkar rötterna på tändena ruttna? En efter en. Vi har tagit bort hur många som helst nu. 6-7 st i augusti, 1 för 2 månader sedan, och nu är en tand till lös, och det har blivit en ficka in vid en annan tand, så det är ju bara en tidsfråga innan den blir dålig den med.

Borsta tänderna verkar inte hjälpa, de får gott om ben och hon tuggar mkt ben, trots att hon är helt tandlös i överkäken på ena sidan. Finns det nåt annat man kan göra? Eller något det kan bero på?
 
Människor är olika mottagliga för urinvägsinfektion - så har man drabbats en gång sker det ofta igen. Det kan ha med urinröret, kosten etc att göra. Ett av symptomen är/kan vara att man känner sig konstant små-kissnödig (särskilt i samband med att man kissar) eller i värsta fall får urinläckage.
 
Människor är olika mottagliga för urinvägsinfektion - så har man drabbats en gång sker det ofta igen. Det kan ha med urinröret, kosten etc att göra. Ett av symptomen är/kan vara att man känner sig konstant små-kissnödig (särskilt i samband med att man kissar) eller i värsta fall får urinläckage.
Hon äter mush färskfoder, så främst animaliskt.

Jag har koll på symptomen på urinvägsinfektion. Men isf så blir hon ju av med det direkt? Så det känns ju inte som att det stämmer. Hon kissar ju oftast inne 1 natt, och sen är det klart i några veckor.
 
Separationsångest har hon, det märks inte när hon är ensam hemma speciellt mkt, för då är hon tyst, går o lägger sig, går ett varv då och då som vilken hund som helst. Men om jag ger kopplet till någon annan och tar ett kliv bakåt så blir det ett jäkla liv. Hennes värld går under, om man frågar henne iaf.

Jag har jobbat rätt mkt med det och det har blivit bättre.

Men fortfarande så kissar hon inne främst när vi sover, inte när hon är ensam. De är ju inte ensamma speciellt mkt, ca 3-4 ggr/vecka och 1,5-2 h/gång. Någon enstaka gång blir det längre om vi går på bio eller nåt sånt.

Och det kan gå flera veckor emellan gångerna.


Det som talar emot det är att det inte sker regelbundet. Men har hon en missbildning, men väldigt liten sådan, så kanske det kan bli så? Att det blir en infektion, och sedan kissar hon mkt och det då läker ut självt?

Många funderingar!

Jag har inte ringt veterinären idag eftersom hon just nu inte har några som helst symptom på att något skulle vara fel. Extremt knepigt att leta efter något som inte finns just där och då. Och så gott om pengar har jag inte att jag kan åka när hon är symptomfri och hoppas på att vi hittar något, tyvärr.

En annan fråga när jag ändå är här. Hunden har jättefina tänder, ingen tandsten eller sånt. Ändå verkar rötterna på tändena ruttna? En efter en. Vi har tagit bort hur många som helst nu. 6-7 st i augusti, 1 för 2 månader sedan, och nu är en tand till lös, och det har blivit en ficka in vid en annan tand, så det är ju bara en tidsfråga innan den blir dålig den med.

Borsta tänderna verkar inte hjälpa, de får gott om ben och hon tuggar mkt ben, trots att hon är helt tandlös i överkäken på ena sidan. Finns det nåt annat man kan göra? Eller något det kan bero på?

Fråga veterinären nästa gång om bakterierna dom gör tänderna dåliga kan påverka kisseriet?
 
Nu har hon inte kissat inne 2 nätter, och dricker inte överdrivet längre. Känns som att de diagnoser vi har tänkt på här går bort då... Det här är ju något som kommer och går, ibland med flera veckor emellan.

Det här är ett långskott som heter duga, men njurfel kan man hjälpa upp till viss del med kosten. Rätt kost minskar påfrestningarna på njurarna. Får hon alltid samma mat? Fast njurpåverkan ser man ju på kreatininvärdena i urinprovet, så det borde ha synts.
 
Det här är ett långskott som heter duga, men njurfel kan man hjälpa upp till viss del med kosten. Rätt kost minskar påfrestningarna på njurarna. Får hon alltid samma mat? Fast njurpåverkan ser man ju på kreatininvärdena i urinprovet, så det borde ha synts.

Ja hon får alltid samma mat. Mush blå påse. För det är det enda ena hunden äter. Andra sorter ratar hon :p
Ja och njurpåverkan borde väl inte komma och gå så pass? Mattan är fortfarande kissfri...
 
Ja hon får alltid samma mat. Mush blå påse. För det är det enda ena hunden äter. Andra sorter ratar hon :p
Ja och njurpåverkan borde väl inte komma och gå så pass? Mattan är fortfarande kissfri...
Nä, jag har svårt att tänka mig det. Det finns förstås olika sorters njurfel, men den hund jag hade som fick avlivas pga sitt kissade aldrig inne, trots återkommande uvi:s och livmoderinflammation som var kopplade till njurfelet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
671
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp