Hundar i stall

Narcissa

Trådstartare
Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.
 
Vi har väl inga regler direkt vad jag vet.

Hunden ska sköta sig och om inte får den stanna hemma. Stallägaren har själv tre hundar som går lösa hela tiden. Min följer med när jag bara ska vara i stallet/rida i ridhuset.
Ska jag rida ut får hon stanna hemma och likaså när hon löper.

Det är upp till stallägaren att acceptera hundar på sin gård eller inte.
I förra stallet var det okej tills stallägaren skaffade höns som gick lösa. Sen fick hundarna följa med kopplade.
 
Har med mig min mammas hund ibland. Hon går lös, men kommer mycket bra överens med stallägarens hund så inga problem.

Vi har inte många som har regelbundet med sig hundar. Men om de är med så är de med för att följa med ut och rida.

Men grannens hund kommer ofta och skiter inne i stallet. Det är irriterande, har råkat trampa i högarna mer än en gång.
 
Frihet under ansvar har gällt i några stall jag står i, dvs sunt förnuft. På ena av dessa stall var det koppel ute då de låg precis vid deras bostadshus o lös inne för vi var bara två i stallet. Aldrig någon som kommenterade.
Andra stallet fick de springa som de ville, bara se till så man plockade upp efter dem ifall de bajsade på logen o hålla koll så de inte stack upp på vägen eller till grannen.

Har stått i ett stall där hunden av oförklarlig anledning skulle hållas kopplad rätt vad det var. Var bara jag som hade hund i ett mindre stall, väluppfostrad o lydig. Bara att acceptera såklart.

Där vi står nu får de springa vind för våg! Nästan alla har hundarna med sig så ibland blir det många, men det funkar bra. De får vara med lösa i ridhuset eller på läktaren, springa lösa utanför stallet utan att man har koll. Alla hjälps åt att plocka upp skit om de hamnar olämpligt.

Är dina hundar inte säkra med andra hundar?
Dina behov ska ju inte behöva begränsas pga de inackorderade.
 
Mina hundar är inte säkra med andra. De triggar andra hundar och det blir lätt slagsmål. Hade varit lätt om de kunde leka alla tillsammans men som det är nu är jag livrädd för att mina ska komma ut när de andra hundarna är på gården för då går det inte bra. :(
 
Tycker allmänt sunt förnuft bör råda dvs man har inte lösa hundar i stallet om hästar står i stallgången osv . Det är allmänt sunt förnuft för alla parter inblandade . Än mindre ska hundar inte vara lösa i stall öht om de inte är Vana vid hästar och håller sig undan . i övrigt gäller ju sunt förnuft utöver , hundar ska öht inte springa lösa om ägaren har fokus på annat . Andra lösa hundar osv är ju en sak i sig det låter som allmänt kaos om lösa hundar i din situation som inte har med stall att göra egentligen utan lösa hundar allmänt ?
 
Senast ändrad:
Vi har alltid haft regel mot hundar i stallet, man får gärna ha med sig hunden men den stannar i bilen/promeneras kopplad i omgivningarna. Det största skälet har varit att stallet även är kattens hem och den ska inte känna sig trängd.

Numera har vi lättat en hel del på det då vi för närvarande har en extremt hundglad katt men vi har fortfarande inga lösa hundar i stallet.
 
Frihet under ansvar har gällt i några stall jag står i, dvs sunt förnuft.

Där vi står nu får de springa vind för våg! Nästan alla har hundarna med sig så ibland blir det många, men det funkar bra. De får vara med lösa i ridhuset eller på läktaren, springa lösa utanför stallet utan att man har koll. Alla hjälps åt att plocka upp skit om de hamnar olämpligt.

Är dina hundar inte säkra med andra hundar?
Dina behov ska ju inte behöva begränsas pga de inackorderade.

Jag förstår inte öht logiken i detta ?
 
Just där vi står nu existerar nog knappt frihet under ansvar.

Det kanske är rörigt skrivet. I stallet jag står nu finns inga "regler" för hundarna. De är överallt på gott o ont. Ibland blir det rörigt med hästar på gången och hundar men då släpps de bara ut. jag har koll på dem när de är i stallet men alla andra har inte koll på sina.
Har normalt även hundarna lösa på jobbet och då måste de vara under uppsyn och får inte springa fram till folk så vi har samma regler jämt.

Men ts efterfrågade hur andra gjorde.
Om dina hundar inte går ihop med alla så blir det ju en säkerhetsfråga för alla, som inackorderad är det ju bara att gilla läget om de inte får ha hunden med sig pga att det kan hända en olycka, dina eller deras hundar kan komma till skada så då är det ju enklast att de lämnar sina hemma eller i bilen så att du inte behöver känna dig orolig över att nått ska hända! Det behöver inte vara en självklarhet att ha med sig hunden till stallet som man vill. Jag räknar inte med det när jag flyttar nånstans. Alternativt får man leta efter ett stall där det är okej.
 
Då förstår jag inte att du låter dina inackorderade ha sina hundar med sig, både f din och deras skull.

Mina hundar är inte säkra med andra. De triggar andra hundar och det blir lätt slagsmål. Hade varit lätt om de kunde leka alla tillsammans men som det är nu är jag livrädd för att mina ska komma ut när de andra hundarna är på gården för då går det inte bra. :(
 
Min hund följer nästan jämt med till stallet, springer fritt och leker med stallägarens hundar.
Ska jag ut och tömköra eller bara skritta i skogen så följer hunden med, annars brukar stallägaren släppa in honom i huset tillsammans med sina egna.
Även fast jag bara är uppe och mockar och fixar så går han gärna in i deras hus och sover framför kaminen.
En otrolig frihet att kunna ha med hunden och att han känner sig "hemma" och välkommen. :)
 
I mitt stall har mina hundar företräde. Jag kan alltså ha mina hundar lösa. De som är installade har också hund, båda har hundarna kopplade och om jag är i stallet kommer vi alltid överens om de ska ta ut sina hundar och tex gå en promenad eller rida med hunden.

När jag varit installad har jag haft stenkoll på mina hundar. Haft dem med på ridturer och gått rundor vid stallet, men så fort vi kommer till stallet igen har jag slängt in hundarna i bilen. Dvs inte springa runt på någon annans stallplan.
 
För att jag vill vara snäll. :o
Nu är jag ju hundägare (och har inte ens häst, det får vi se om i framtiden)
Det är DITT stall om jag förstår det rätt och DINA hundars hem, det är dina regler som ska gälla och jag tror knappast att det är en självklarhet i alla stall att få ha med sig hunden, min är med ibland men då sitter han på läktaren med husse och är han i stallet typ att vi passerar igenom så är det koppel på, nångång har han varit lös då vi bara mockar och stallet är helt tomt på hästar och alla dörrar stängda men det är EN gång på över 2 års tid.

Ser ingen anledning att ha ett gäng hundar springande lös i stall, fine om det är ens eget och man är själv, hade nog om jag hade eget stall med inackorderingar inte godkänt lösspringande hundar av säkerhetsskäl.
 
Då förstår jag inte att du låter dina inackorderade ha sina hundar med sig, både f din och deras skull.
Jag håller helt med, det är knappast snällt att utsätta andras hundar för fara - och du, TS, ska ju knappast känna dig begränsad och nervös hemma.
 
Å andra sidan bör man också ha i åtanke att hyresgästen har valt ett specifikt stall just därför att hund är välkommen, i alla stall är det inte så.

Hos oss är hund välkommen, OM man har den under uppsikt, tar reda på hundskit, inte stör hästarna osv.

Jag tycker inte att det passar sig att hundar springer vid för våg i stallet, det är oerhört störande även för mig som människa. Vår häst jagar hundar, jag törs nog inte tänka tanken på vad han gör med den om han får tag på en hund.
 
Jag är både häst- och hundägare och jag väljer aktivt bort stall där hundar springer lösa. Detta då min tik inte är ett dugg förtjust i andra hundar (eller nåja, pojkar med kulor duger för tant) och är snabb att ta till tänderna om de kommer fram. Jag håller således henne alltid kopplad där det finns risk att stöta på andra på nära håll, inkl när hon följer med till stallet. Men, finns där lösa tikar eller kastrerade hanar kan jag knappt ta henne ut ur bilen för en promenad i omgivningarna, då de lösa hundarna är framme vid henne på nolltid, som flugor till en sockerbit.

...och så till ursprungsfrågan @Narcissa ; Om du inte vill förbjuda andras hundar helt i stallet, så kan du iaf kräva att de ska hållas kopplade!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 474
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 567
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp