hundar som kräks

*tove*

Trådstartare
Är det vanligt att hundar kräks emellanåt, eller är det bara mina småttingar som gör det med jämna mellanrum? Jag vet inte riktigt hur ofta, men kanske en gång i månaden eller så händer det att någon av mina hundar kräks. Dom kräks då mest upp slem. I övrigt är dom hur krya som helst.

Men idag så hade båda kräkts i morse, och dom hade inte ätit någon mat förrän klockan sju ikväll. Jag har jobbat idag, så dom har varit hos mina föräldrar hela dagen och ska sova där. Borde jag kolla upp det här kanske?
 
Sv: hundar som kräks

En frisk hund kräks inte, om den inte ätit något olämpligt dock.
Min hund kan kräkas ibland pga stress-mage, dvs när hon stressar så blir magen extra känslig. Kallar det dock inte för frisk hund eftersom jag anser att stress inte förekommer på detta sätt hos en frisk individ.

I vilka sammanhang kräks dina hundar? Finns det något?
Går det för lång tid mellan måltider?
Hittar saker att äta ute?
Stress?
 
Sv: hundar som kräks

En frisk hund kräks inte, om den inte ätit något olämpligt dock.
Min hund kan kräkas ibland pga stress-mage, dvs när hon stressar så blir magen extra känslig. Kallar det dock inte för frisk hund eftersom jag anser att stress inte förekommer på detta sätt hos en frisk individ.

I vilka sammanhang kräks dina hundar? Finns det något? Nej, det är helt olika. För två veckor sedan kräktes min ettåring i bilen. Han har inget problem med att åka bil, utan han gillar det. Sen har dom kräkts hemma hos mig och nu hos mamma och pappa
Går det för lång tid mellan måltider? Jag brukar ge mina hundar mat på morgonen och på kvällen. Men oftast äter dom inte upp allt på en gång, så det brukar finnas kvar lite i skålen om dom skulle vilja äta senare
Hittar saker att äta ute? Min valp (fem månader) brukar iofs försöka äta på det mesta han hittar. Men min ettåring brukar inte äta konstiga saker. Men nu när det är snö ute vill han ibland äta lite av det.
Stress?
Har aldrig någonsin märkt att mina hundar varit stressade. Dom är väldigt harmoniska hundar.
 
Sv: hundar som kräks

Min kan spy galla på morgonen om hon är tom i magen. Vet jag med mig att hon tex inte åt hela middagen får hon lite pålägg eller en brödbit direkt vi vaknar, då är det lugnt.
 
Sv: hundar som kräks

det som är lite konstigt är ju att båda mina hundar spyr emellanåt. Om det bara var den ena så kan det vara att den kanske är lite känslig i magen eller så, men eftersom båda spyr :confused:. Och deras foder verkar det inte vara något fel på heller.
 
Sv: hundar som kräks

När min var lite yngre kunde hon kräkas gulaktigt slem vilket vet sa var mest galla och antagligen var det pga att hon var för aktiv på för tom mage. Så om jag visste att hon inte hade ätit på länge och vi skulle göra något så hällde jag lite olja på fodret för då äter hon alltid och sen dess har det inte varit något problem.
 
Sv: hundar som kräks

okej, jag får hoppas att det är något sånt enkelt. Eftersom dom är friska i övrigt så borde det ju inte vara något. Men jag håller dom under uppsikt!
 
Sv: hundar som kräks

det som är lite konstigt är ju att båda mina hundar spyr emellanåt. Om det bara var den ena så kan det vara att den kanske är lite känslig i magen eller så, men eftersom båda spyr :confused:. Och deras foder verkar det inte vara något fel på heller.


Hur utesluter du att det inte är något "fel" på deras foder?
 
Sv: hundar som kräks

Hur utesluter du att det inte är något "fel" på deras foder?

Dom har ätit detta foder länge. Och för någon vecka sedan tog deras säck slut så dom fick en ny. Alltså har dom inte haft problem med fodret innan och eftersom dom precis fått en ny säck känns det ju inte så trodligt att båda säckarna varit dåliga.
 
Sv: hundar som kräks

Men vad är det som säger att det fodret är bra för dem just nu?
Vet flera hundar som ätit samma foder i flera år för att sedan utan någon direkt anledning inte kunnat äta det längre, så deras "tolerans" mot fodret kanske har förändrats?
 
Sv: hundar som kräks

jag tror inte det är så bara. Så du tycker jag ska pröva ett annat foder?
 
Sv: hundar som kräks

Nej jag tycker egentligen ingenting, jag känner ju inte dina hundar men det gör du. Var bara en fundering som jag ville dela med mej av sanningen bakom kräkningarna kunde liggar där.

Eller egentligen tycker jag någonting och det är att du borde ta dina hundar till veterinären och det helst igår...
 
Sv: hundar som kräks

Jag tycker du kan prova att byta foder! Mina hundar hade en period när de kräktes lite då och då, men i övrigt var krya. Jag bytte foder och sedan dess har det varit kräkfritt! Men även att höra med veterinären är ju aldrig fel...:)
 
Sv: hundar som kräks

Min hund spyr då och då..men bara galla och bara på nätter/tidiga morgnar, varför vet jag inte..men kanske som Gabbi sa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 143
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp