Bukefalos - Allt om hästar och ridsport
Blandat Hästannonser Hästar Grenar Övrigt
Hästnyheter   På gång   Bloggar   Bildgalleri   Om Bukefalos Radannonser   Företag Hästmänniska   Hästvård   Foder   Hästhantering   Ridning   Utrustning   Avel   Gnägg Generellt   Övriga   Dressyr   Fälttävlan   Hoppning   Islandshäst   Körning   Trav   Western Ungdom   Senior   Förälder   Hund   Katt   Andra djur   Hem & hobby

Hundhälsa hundar som kräks

Diskussion i 'Hund' startad av *tove*, 23 Jan 2009.

1. *tove*

*tove* Måndansare

Är det vanligt att hundar kräks emellanåt, eller är det bara mina småttingar som gör det med jämna mellanrum? Jag vet inte riktigt hur ofta, men kanske en gång i månaden eller så händer det att någon av mina hundar kräks. Dom kräks då mest upp slem. I övrigt är dom hur krya som helst.

Men idag så hade båda kräkts i morse, och dom hade inte ätit någon mat förrän klockan sju ikväll. Jag har jobbat idag, så dom har varit hos mina föräldrar hela dagen och ska sova där. Borde jag kolla upp det här kanske?
  2. hemlig

hemlig Planetspringare

Sv: hundar som kräks

En frisk hund kräks inte, om den inte ätit något olämpligt dock.
    Min hund kan kräkas ibland pga stress-mage, dvs när hon stressar så blir magen extra känslig. Kallar det dock inte för frisk hund eftersom jag anser att stress inte förekommer på detta sätt hos en frisk individ.

I vilka sammanhang kräks dina hundar? Finns det något?
    Går det för lång tid mellan måltider?
    Hittar saker att äta ute?
    Stress?
  3. *tove*

*tove* Måndansare

Har aldrig någonsin märkt att mina hundar varit stressade. Dom är väldigt harmoniska hundar.
  4. Gabbi

Gabbi Galaxhoppare

Min kan spy galla på morgonen om hon är tom i magen. Vet jag med mig att hon tex inte åt hela middagen får hon lite pålägg eller en brödbit direkt vi vaknar, då är det lugnt.
  5. *tove*

*tove* Måndansare

det som är lite konstigt är ju att båda mina hundar spyr emellanåt. Om det bara var den ena så kan det vara att den kanske är lite känslig i magen eller så, men eftersom båda spyr :confused:. Och deras foder verkar det inte vara något fel på heller.
  6. zzz

zzz Guest

När min var lite yngre kunde hon kräkas gulaktigt slem vilket vet sa var mest galla och antagligen var det pga att hon var för aktiv på för tom mage. Så om jag visste att hon inte hade ätit på länge och vi skulle göra något så hällde jag lite olja på fodret för då äter hon alltid och sen dess har det inte varit något problem.
  7. *tove*

*tove* Måndansare

okej, jag får hoppas att det är något sånt enkelt. Eftersom dom är friska i övrigt så borde det ju inte vara något. Men jag håller dom under uppsikt!
  8. Nera

Nera Ny medlem

Hur utesluter du att det inte är något "fel" på deras foder?
  9. *tove*

*tove* Måndansare

Dom har ätit detta foder länge. Och för någon vecka sedan tog deras säck slut så dom fick en ny. Alltså har dom inte haft problem med fodret innan och eftersom dom precis fått en ny säck känns det ju inte så trodligt att båda säckarna varit dåliga.
  10. Nera

Nera Ny medlem

Men vad är det som säger att det fodret är bra för dem just nu?
    Vet flera hundar som ätit samma foder i flera år för att sedan utan någon direkt anledning inte kunnat äta det längre, så deras "tolerans" mot fodret kanske har förändrats?
  11. *tove*

*tove* Måndansare

jag tror inte det är så bara. Så du tycker jag ska pröva ett annat foder?
  12. Nera

Nera Ny medlem

Nej jag tycker egentligen ingenting, jag känner ju inte dina hundar men det gör du. Var bara en fundering som jag ville dela med mej av sanningen bakom kräkningarna kunde liggar där.

Eller egentligen tycker jag någonting och det är att du borde ta dina hundar till veterinären och det helst igår...
  13. Dottla

Dottla Ny medlem

Jag tycker du kan prova att byta foder! Mina hundar hade en period när de kräktes lite då och då, men i övrigt var krya. Jag bytte foder och sedan dess har det varit kräkfritt! Men även att höra med veterinären är ju aldrig fel...:)
  14. Hundfiluren

Hundfiluren Guest

Min hund spyr då och då..men bara galla och bara på nätter/tidiga morgnar, varför vet jag inte..men kanske som Gabbi sa.

Dela sidan