Hundar som stöter.

Blandrastik

Trådstartare
Vi har en aussie på klubben som gör så, går upp på bakbenen och stöter nosen, ganska hårt mot/in i en annan människa. Jag har sett liknande beteende hos BC, så jag trodde det var nåt vallningsaktigt.

Nu har jag träffat en Vissla, som är kund hos mig och den gör exakt likadant, den kan även ta till tändern, inte så att det går igenom, utan mest att det tar i kläderna. Och jag kan inte riktigt bestämma mig om det här är ett beteende som kan eskalera till bett. Vid ett tillfälle när jag petade till den då den hade "fastnat" mot en annan hanhund, så vände den sig om direkt och nöp tag i min jacka. Då tänkte jag överlagshandling. Men den gjorde så också, eller försökte, när jag hälsade på dens matte första gången, det fick jag inte ihop med nån överslagshandling.
Den hoppade även upp ett antal gånger mot matte, något som hon tolkade som att den ville pussas, men jag tycket det så tämligen lika ut det den gjorde mot mig, fast utan tänder.

Jag kan inte riktigt bestämma mig om det är munkorg och en snabb förklaring att det beteendet är inte okej, eller om jag måste tänka annorlunda. Det är för övrigt ingen särskilt glad hund i mina ögon, ständigt på span inte mycket svans mot varken husse eller matte.

Jag blir inte klok hur jag ska göra nästa gång vi ses.
 
Vi har en aussie på klubben som gör så, går upp på bakbenen och stöter nosen, ganska hårt mot/in i en annan människa. Jag har sett liknande beteende hos BC, så jag trodde det var nåt vallningsaktigt.

Nu har jag träffat en Vissla, som är kund hos mig och den gör exakt likadant, den kan även ta till tändern, inte så att det går igenom, utan mest att det tar i kläderna. Och jag kan inte riktigt bestämma mig om det här är ett beteende som kan eskalera till bett. Vid ett tillfälle när jag petade till den då den hade "fastnat" mot en annan hanhund, så vände den sig om direkt och nöp tag i min jacka. Då tänkte jag överlagshandling. Men den gjorde så också, eller försökte, när jag hälsade på dens matte första gången, det fick jag inte ihop med nån överslagshandling.
Den hoppade även upp ett antal gånger mot matte, något som hon tolkade som att den ville pussas, men jag tycket det så tämligen lika ut det den gjorde mot mig, fast utan tänder.

Jag kan inte riktigt bestämma mig om det är munkorg och en snabb förklaring att det beteendet är inte okej, eller om jag måste tänka annorlunda. Det är för övrigt ingen särskilt glad hund i mina ögon, ständigt på span inte mycket svans mot varken husse eller matte.

Jag blir inte klok hur jag ska göra nästa gång vi ses.

Mina hundar "duttar" på mig med nosen, ungefär på samma sätt – men antagligen av annan anledning och med annan känsla. Jag tolkar deras duttande/stötande som en kontakt- och uppmärksamhetsgrej. De gör det ganska ofta mot min vad när vi är på promenad eller mot min arm/i min sida om de sitter nära och jag till exempel har något smarrigt i handen som de tycker att de har gjort sitt förtjänt av.
Lite som ett pet liksom. Ett "hallå-pet", typ motsvarigheten till att knacka någon på axeln ungefär.

När tänder är inblandade blir det lite svårare att bedöma, så jag förstår att du är fundersam.
Det är ju liksom "värre", oavsett känslan bakom. Särskilt om det kan smyga iväg och utvecklas till något mer...



(Jag hade visserligen en häst som visade mys och kontakt genom att försiktigt nypa tag i tyget på tröjan/jackan på underarmen med tänderna och hålla kvar ett bra tag. Försiktigt för att inte skada, men det var rätt många som misstolkade henne. Underbart knasig individ, hur som helst :love:)
 
Jag kan inte göra en direkt koppling till beteende mot människor, men vår ena hund gör så mot andra hundar. Både hundarna i vår egna flock och nya hundar han träffar. Han kan gå fram till någon av våra äldre hundar med hög viftande svans, spända öron och ställa sig i höjd med deras manke/huvud och stöta med nosen långt fram på kroppen på dom. Eftersom han är en osäker hund har han inte sällan raggen rest i samband med detta.

Jag ser det som ett beteende att bryta, jag upplever det som att han, i brist på bättre ord, "leker polis". För om den andra hunden skulle gå ner i lekposition och försöka skoja bort/visa sig snäll det tar han till morr och häver hals och huvud över deras manke.

Min cocker duttar med nosen på folk, men det är i lugna situationer och på samma vis som många andra hundar slår med tassen. För att tigga och få (Positiv) uppmärksamhet.

Den hunden du beskriver skulle jag spontant tänka gör det i ett "Flytta på dig"-syfte, men det kan vara helt fel.
 
Monster har det här beteendet, och jag ser det absolut som ett problembeteende som borde bort. Jag har ju inget facit för vad det egentligen är och varför han gör det...

Han är gärna upp i ansiktet på folk han känner och tycker om, han vill pussas och mysa och är väldigt kontaktsökande just mot ansiktet. Är han väldigt högt i varv kan han också vid lekbelöning, inkallning, liknande högenergiaktivitet hoppa upp och "skalla" mig, som att hans vanliga ansiktskontakt går för långt. Han kan också stöta mot ansiktet på mig (eller andra som tränar honom) i situationer där han är osäker på en finurlig uppgift, som ett sätt att bryta spänningen för sig själv. Alltså att han funderar och är egentligen intresserad av att lösa uppgiften, men är egentligen för trött/uppvarvad/osäker/we och han får som en utväg i att stöta mot ansiktet istället... Med främlingar/människor han är osäker på är han väldigt (alltför!) kontaktsökande, framförallt söker han ögonkontakt hela tiden - men om/när han faktiskt får ögonkontakt hoppar han gärna (om inte jag sett vad som var på g och ligger steget före) upp och stöter mot ansiktet. På något sätt, och det här är såklart bara en amatörtolkning, verkar det som att det är ett sätt för honom att bryta spänning utan att själv dra sig undan. I vissa lägen är det viktigt för honom, att bryta men ändå inte bryta. Då kommer det här beteendet.

Blir du av med det på den hunden du tränar, berätta gärna hur. Att få 50kg flygande corso mitt i nyllet är ingen höjdare... Hittills är den enda "lösning" jag har att förekomma, vara medveten om när det brukar hända och stoppa i förväg.

(Monster nappar också i kläderna ibland. Jag ser det som en del av ett eskalerande beteende, där han kollar reaktionen på den andra och vad han kan "komma undan med". Heller inte OK.)
 
Jag hade faktiskt en CC som också gjorde så, första gången vi träffades, de är ju inte så små så det blev en smocka. Men en stor skillnad på CC:n och Visslan var att CC:n var ett, mer mottaglig för instruktion och två, han gjorde det bara en gång.
Så lösningen där för matte var att läsa hunden, hitta situtationen där det hände och förekomma med ett ovillkorligt sitt i kombo med ett passivitetsgrepp. Det tog CC:n utmärkt.
Visslan är svårare då den liksom inte ger sig, har superlåg stresströskel och då är "ingen hemma" som kan ta mina instruktioner.

Annars ser jag beteendet som väldigt likt.
 
Min yngsta tik gör likadant. Jag har faktiskt inte lagt märke till det förrän i somras, när min stallkompis sa till mig att "hon ska alltid stöta till mig med nosen". Det som är grejen med min är att hon har ganska låg social kompetens, så hon stressar iväg lite när det kommer folk på hennes hemmaplan och främst då kommer beteendet fram. På främmande mark anpassar hon sig och då gör hon inte det.

Men min är relativt dålig med andra hundar också, det blir ofta problem med att hon är på tok för burdus och "attackerar" som första invit. Vilket jag tolkar lite likadant som stötandet. Min stallkompis tolkar hunden stötande som "du är ok, men håll dig på din plats". Jag måste studera det närmre känner jag, jag har inte tänkt så mycket på det eftersom hon inte gör det när jag står bredvid.

Annars tycker jag du beskriver vizslan som en ganska typisk, vimsig, ung fågelhund. Men den kanske inte är ung:D
 
Min yngste gör så mot de äldre hundarna och jag uppfattar det som att han gör det för att få uppmärksamhet eller få fart på dem. Han kan även putta likadant på mig, speciellt upp i armhålan av samma orsak. Han gör det aldirg mot någon annan varken hund eller människa. Och aldrig att han nyper.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 174
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 425
Senast: Dino
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 122
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 908
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp