Bukefalos 28 år!

Hundattacker skrämmer ryttare

Sv: Hundattacker skrämmer ryttare

Min och min systers hästar blev attackerade av en kamphund när de gick i hagen för nått år sedan. Det var så himla hemskt att jag mår illa bara jag tänker på hur den slängde sig mot strupen på dem...
Min häst gjorde allt för att skydda min systers häst och lockade med sig hunden efter sig själv så att man kunde få in min systers i en annan, avskiljd hage...
Det spelade ingen roll hur klockrena sparkar min häst fick in på hundens huvud och rygg, den bara skakade på sig och anföll igen...
Den bara gick på och gick på och gick på tills den knappt kunde stå på benen efter alla smälla i huvudet, och ändå försökte den jaga min häst när hon försökte fly.
Det var helt sjukt att se hur den bara ignorerade smärtan, som om den inte kände den...

Tillslut var dock hunden så yr att den inte kunde gå och först då lyckades man fånga in den. Den fördes akut till veterinär och överleve...

Hästarna fick också omedelbar tillsyn av veterinär efter bitsår i mulen och min systers häst hade ett kraftigt bett vid sina juver.

Min häst är vit, och hon var blodigt över frambenen och hela ansiktet, men det visade sig sen att det inte var hennes blod...

Nu är hon jätteskygg mot svarta hundar, och är dem lösa så sänker hon huvudet är och beredd att försvara sig. Hemskt tycker jag med tanke på hur lätt hon hade för hundar innan...

Hundägaren betalade våra veterinäravgifter, och vi polisanmälde attacken. Men när polisen förstod att det inte varit någon människa inblandad, utan att hunden bara attackerat några hästar, så var de inte det minsta intresserad att göra något åt våran anmälan. Det spelade ingen roll om hundar är aggressiva mot något annat djur, så länge det inte är människor.
Helt sjukt!
 
Sv: Hundattacker skrämmer ryttare

Ja det var väl bara att vänta detta när kommunen "fixade" till skogen, anlade fina promenadstigar och kallar det friluftsområde. :(

Stadsborna kör ut dit och släpper sina "små" älsklingar och tycker sig ha rätten att låta hundarna bära sig åt hur som helst. :mad:

Dyker det upp något så står de där sedan och skriker för kung och fosterland på sin hund som givetvis inte vet vad lydnad är. :crazy:

Är så trött på vissa ansvarslösa och korkade hundägare.........
 
Sv: Hundattacker skrämmer ryttare

Usch det är hemskt att det ska få vara så här...=(
som både häst och hund älskare kan jag förstå att hundägarna vill kunna ha sina hundar lösa, men då får ju hundarna iaf vara så väldresserade att de varken attackerar människor eller djur.
Det här med att polisen struntade i det för att det var hästar och inte människor som blivit attackerade är sjukt. Hur kan det få vara så...
Dom får ju göra något åt det innan det är ett barn som blir attackerat.
Har en hund en gång attackerat en häst kan den lika gärna attackera ett barn nästa gång!
Människa som djur, sak samma. Det är inte okej för en hund att attackera något av de!
 
Sv: Hundattacker skrämmer ryttare

JAg säger alltid till hundägare i Bruces som inte har sina hundar kopplade för där råder kopplingstvång året om. Får ofta svaret att de har full kontroll på sina hundar varav jag repilkerar att det har jag oxå över min häst men lik förbaskat kan något hända. :crazy:
En kom med den väldigt genomtänkta kommentaren att "men någonstans ska min hund få vara fri"
Japp, hemma i din egen trädgård fick hon till svar. Hon tyckte nog att jag var dum....:confused:
Det värsta är att den personen själv rider. Dumma männiksor finns överallt. Bruces är en bra plats för det mesta men det var inte så genomtänkt att ha ridstig och promendstig sammanslaget.
 
Sv: Hundattacker skrämmer ryttare

Bruces är en bra plats för det mesta men det var inte så genomtänkt att ha ridstig och promendstig sammanslaget.

Håller med.
Jag minns en tid när det inte kallades Bruces, utan var ett härligt naturområde där det inte fanns anlagda rid- och promenadstigar.
Jag körde ofta dit med mina hundar och de gick okopplade genom hela området.
 
Sv: Hundattacker skrämmer ryttare

Jag har bott i Helsingborg, (född och uppvuxen där). Flyttade därifrån för 25 år sedan. Nu är jag nyfiken, var ligger Bruces skog. Har det blivit omdöpt eller?
 
Sv: Hundattacker skrämmer ryttare

Klipp från Helsingborgs stads hemsida;

Tack vare Sven-Ingvar Bruce
Bruces skog är uppkallad efter den framlidne adjunkten Sven-Ingvar Bruce från Lund. Vid sin död år 2001 testamenterade han större delen av sin förmögenhet till Helsingborgs stad. Pengarna som testamenterades skulle användas för att köpa in mark och iordningställa ett strövområde till helsingborgarna.


Skogen ligger på båda sidor av Långebergavägen precis efter ridhuset.
 
Sv: Hundattacker skrämmer ryttare

Okej, så nära både Vasatorp och Ljunghem. På de båda ställena var jag mycket då gamla Helsingborgsortens lantliga ryttarförening fanns. Säkert också i Bruces skog.
 
Sv: Hundattacker skrämmer ryttare

Att göra sin häst "hundsäker" är nog rätt bra med tanke på vad man kan möta när man är ute i skogen. Får man en hund efter sig brukar det vara en rätt effektiv skrämselmetod att rida emot hunden i full fräs.

En kompis till mig blev jagad av en hund.. Hon vände helt sonika sin häst och började jaga hunden istället. Hon fortsatte jaga och valla den tills den gav upp. Jag gissar på att den hunden inte kommer jaga hästar i fortsättningen. Ägarna stod visst med hakan nere i backen men det kunde de gott ha iom att de inte hade koll på sin hund.
 
Sv: Hundattacker skrämmer ryttare

Är hästen inte rädd för hundar så brukar de dessutom fatta VÄLDIGT fort vad man håller på med och efter en minut så behöver man bara hålla sig i så vallar hästen med huvudet lågt och öronen platt bakåtstrykna.

Om det ens tar en minut...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter "Du behöver vara driven och öppen för att se och lära av toppryttarna. Men det viktigaste är att lyssna till din häst." Det är Henrik...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När häst och ryttare blir ett, och tillsammans får det svåra att se enkelt ut, då är ridsporten något mer. Då blir den ett bevis på vad...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: fejko
·
  • Artikel
Hästnyheter En ryttare på häst hamnade i en jobbig situation i onsdags då en stor hund plötsligt dök upp och attackerade ekipaget.
Svar
2
· Visningar
1 019
Senast: Heimi
·
  • Artikel
Hästnyheter "Den svenska stostammen är snabb och kvick men saknar scope", det säger Ridsports gästkrönikör Helena Torstensson, som menar att när det...
Svar
6
· Visningar
1 068
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp