linafina

Trådstartare
Jag behöver all hjälp som jag kan få nu. Jag och sambon tycker det är hög tid att skaffa hundbur för att förenkla våra bilresor med hunden. Därför funderar vi på att skaffa hundbur.

Vad tycker ni om hundbur i allmänhet? Fram tills idag har vi haft All Safe hundselen och den har fungerat bra.

Det är så att vi har en Dodge Van som vi tänkte ha buren i tills jag får min Volvo 940 nästa år. Därför ska buren helst passa en 940 men endå kunna fästas i Dodge vanen tills vidare. Hur ordnar man det?

Jag kan inget om hundburar så förlåt om jag verkar super-okunnig :D.

Vår schäfer är ganska stor så jag antar att man får ta bort mellanväggen om han ska åka men hur gör man när schäfer nr 2 kommer? Finns det så stora burar att man kan ha två schäfrar i en dubbelbur i en Volvo 940 eller är det omöjligt?

Någon som kan hjälpa mig??
 
Sv: Hundburar

En vanlig dubbelbur till en 940 räcker gott till två Schäfrar. De ska inte ha för mycket plats att röra sig på. Buren ska ju inte bara hindra hunden från att ränna runt i bilen utan även skydda den vid krock och liknande. Ju mindre plats hunden har ju mindre kan den skakas runt och fara hit och dit. En klubbkompis till mig har en stor Schäfer och en normalstor och de delar på en 740-bur utan att det är direkt trångt.

Så länge dodgen är större eller lika stor som volvon så borde det gå att köpa en 940-bur redan nu och sedan spänna fast den med spännband i dodgen. Det går nästan alltid att sätta in en för liten bur i en bil, men inte en för stor såklart. Mät dodgen och se hur de måtten förhåller sig till en 940. Det borde funka bra.

Jag är helt klart för hundburar. Man kan ha bakluckan öppen då det är varmt, hunden kastas inte runt vid eventuell bilolycka och den kan inte hoppa runt i övriga bilen. Säkerhetsaspekten är det som väger tyngst för mig. Även om jag har en hund som aldrig hoppar ur bilen olovandes eller lämnar bagageutrymmet så kan de fortfarande skadas rejält av att kastas mot bilens sidor och tak om man skulle råka krocka eller välta. Har man inte ens lastgaller kan dessutom hunden flyga ut genom framrutan.
 
Sv: Hundburar

Tack så mycket för ditt svar. Då borde det inte vara några som helst problem med två schäfrar iheller för oss ju. Precis som du skriver så ska det ju inte finnas för mycket utrymme iheller.

Jag får mäta Dodgen och se och jämför med 940 på nått sätt.

Några tips på vart man kan köpa snygga bra hundburar? Finns dom i vanliga djuraffärer kanske? Såg någon snygg svart dubbelbur i veckan när jag tänker efter i djuraffären.

Finns det olika märken? Någon man inte ska köpa kanske? Behöver lite tips på bra och mindre bra köp.
 
Sv: Hundburar

Jag beställde en bur från Robust hundburar, vi har en lite speciell bilmodell och jag orkade inte finkamma annonser, ringa och kräva mått och åka land och rike runt för att hitta en begagnad bur som passade. Har man en vanligare bil finns det dock rätt gott om begagnade burar.

Annars kan man som sagt beställa en, vid en snabb sökning på internet hittade jag en tillverkare i Älmhult men det är mycket möjligt att det finns någon närmare Helsingborg än så, jag kollade bara de första söksidorna.
 
Sv: Hundburar

Det går att klämma in två riktigt stora Schäfrar och två mindre/medelstora hundar i en bur passade 745/945. Alltså det GÅR... Dock inget att rekommendera. Så två schäfrar är inga problem precis som Jadzia skrev. Samma sak med bytet från Dodgen till 940´n. Så länge du skaffar en bur som passar 940´n.

Det som kan vara knepigt är att kunna spänna fast den bra i en större bil där man inte har några direkt "stöd" i form av hjulhus och bakre ryggstöd så som i en normal kombi. Men med några extra spännband så borde man kunna lösa det. Dodgen har förhoppningsvis några lastöglor invändigt att använda. Om inte så dår det att köpa lösa sådana och mintera på lämpliga ställen i busse. Kostar inte många kronor och finna på t ex Biltema eller Clas Ohlson.

När det gäller burar så finns det en uppsjö av burar. Jag vill rekommendera Primek hundburar. Detta främst för att de under många år testat fram sina burar på krockbana. Jag har för mig att det var i samarbete med Folksam, vilka ju är kända för sina statistiska underlag när det gäller bilkrockar.

Bl a så upptäckte de att en hel botten inte alls var så speciellt bra vid en krock. Inte heller helsvetsade hörn eller för styvt galler.

Men det är också så att Primek-burarna är i hopfällbara. Något som jag tycker är väldigt praktiskt då man i bland måste plocka ur buren för att köra andra saker. Blir väldigt enkla att hantera och kan lätt ställas mot en vägg i förrådet.

Sin "vikbarhet" till trots så upplever jag dem inte som skramliga. Bara man ser till att allt sitter i hop som det ska när man monterar upp den så är det tyst. I alla fall på dom Primek-burar jag haft.

Det går att beställa mellanvägg eller göra en själv. Jag hade det ett tag, men tycker det är ganska opraktiskt med mellanvägg om hundarna kommer bra överens.

Burarna finns i ett antal standard-format men det går att specialbeställa mot en liten extra kostnad. Till 940´n behövs det inget sånt eftersom den torde vara en av Sveriges vanligaste kombi. Jag har för mig att Primek-bur storlek 4 eller 5 är den du ska ha.
 
Sv: Hundburar

....forts.

http://www.primek.se Företaget finns i Helsingborg.

Har man försäkringen i Agria så säger de så här på sin sida:

"Om du har försäkring hos oss kan du få 10% rabatt vid köp av hundbur från dem. Vi bidrar med att du slipper betala självrisk om hund, försäkrad hos oss, färdas i en Primek-bur och blir skadad."


Primek-burar brukar ha bra andrahandsvärde. Det är sällan man hittar någon under halva nypriset. Nu har jag inte kollat på sista året, men det har varit så förr.


En bur modell K5 ska du ha till 940´n. Kostar enligt deras sida 5300kr.

Beställer gör man enkelt genom ett formulär på deras sida.
 
Sv: Hundburar

Jag har bur från Primek och Jeppe, och rekommenderar varmt jeppeburen. Den är snygg, stabil, mellanväggen är lätt att ta ur och den är skrammelfri. Dock DYR. Primekburen är vikbar (något jag aldrig haft behov av…), krånglig att ta i och ur mellanväggen, och skramlar något helt otroligt på de dåliga vägar jag kör på. Billigare än jeppeburen, men inte prisvärd.
 
Sv: Hundburar

Tack för bra info. Det låter himla bra då jag har min hund försäkrad i Agria.

Dodgen har lastöglor så det borde ju gå att fästa buren ganska ok i dom.

Det finns så många burar så det är inget lätt val.
 
Sv: Hundburar

Oki jeppehar en bekant till mig och hon är jättenöjd. Nu gjorde du det svårare för mig ju :). Vad skulle en jeppebur till en 945:a kosta tro?
 
Sv: Hundburar

Nu var det en del år sedan jag skaffade första hundburen. Men inför det köpet så kontaktade jag en del olika tillverkare. Jeppe-produkter var stora redan då så (mer eller mindre) självklart så ringde jag dem. Tyvärr så upplevde jag tillverkaren som ganska så oseriös och nonchalant när det gällde burar och hundar. "Buren var ju snygg, man kan ställa en bil på den och den håller... , räcker inte det?" ... typ. Om den var bra, speciellt för hunden verkade inte ha så stor betydelse, knappt någon alls. .... inte då i alla fall. Det är möjligt att dom ändrat inställning. Eftersom Jeppe-burarna var aningen dyrare än Primek (då) så var det inget som på något sätt vägde över till Jeppes fördel. På något sätt var de raka motsatsen mot Primek-tillverkaren.
 
Sv: Hundburar

...glömde.... När det gäller skrammel så har det inte varit några problem med de Primek-burar jag haft. Jag har bitvis bott längs grusvägar och under mina år som väldigt aktiv hundägare så har det blivit många mil på grusvägar. Jag kanske har haft "måndags-ex" som inte skramlar? Men visst. Är man lite slarvig när man skruvar i hop dem så kan det skramla. Eller om buren blir vind och sned p g a något. Annars är det mest saker som ligger mot buren som skramlar. Det är i alla fall min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 843
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 552
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 213
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp