Hunden bet utan förvarning!

Ridinglady

Trådstartare
Idag blev jag biten av hund i benet så att det gick hål och blev ett rejält blåmärke. Det märkliga med detta var att hunden -som jag aldrig träffat innan - högg helt utan varning. Jag gick mot ägaren som jag känner väl, hunden var kopplad och 'mötte' mig när jag skulle hälsa på ägaren, den såg varken arg eller rädd ut och jag trodde den skulle nosa på mig som hälsning - och så bara högg den till istället! Jag var helt lugn och avslappnad liksom ägaren och allt var lugnt omkring oss . Hunden är vuxen och ett omplaceringsfall och den har tydligen varit aggressiv förut. För mig var detta ett ytterst konstigt beteende och min undran är om man någonsin kan lita på en sådan hund? Kan ett sådant beteende fostras bort med rimlig insats ?
 
Det är nog närmast omöjligt för oss som inte var där att säga särskilt mycket om den hunden specifikt. Att du anser att den bet utan förvarning, såg varken arg eller rädd ut osv, betyder ju inte att hunden inte varnade (på sitt sätt), inte pratade en hel del om att den upplevde obehag när du kom, osv... Det betyder bara att du i så fall missade det, vilket inte säger (så mycket) om hunden. Det finns hundar som inte varnar alls (väldigt, väldigt ovanligt!), och det finns hundar som av olika anledningar kommunicerar spänning och obehag med minimala signaler (oftast - men inte alltid - för att de upplevt straff när de sagt ifrån förr, av typen "hunden får minsann inte morra åt folk! :rage:") och det kan vara lätt att missa dessa varningar för en människa. Beroende av hundtyp (bland annat) ser också varningsspråket ibland ganska olika ut, och är man bara van vid vissa typer kanske man missar när andra säger samma sak på en annan dialekt.

I allmänhet, vad gäller att lita på en hund som bitit, så säger jag både ja och nej. Först och främst tycker jag inte man ska "lita på" någon hund alls, att den inte ska bita. Både för att det är människans ansvar att se till att hunden inte försätts i situationer där den känner att den måste ta till tänderna (i min erfarenhet så gör tänket att man "vet att hunden inte biter, sådeså" att man i många situationer visar den mindre respekt än man borde - det går ju, så då får man), och för att bett helt enkelt är en del av hundars naturliga repertoar. Varje hund kan bita, så är det helt enkelt anser jag. Men däremot är det såklart en gradskillnad, en del hundar har väldigt nära till tänderna medan andra har väldigt långt! Så en hund med bithistorik är givetvis något man ska vara medveten om och ta hänsyn till.

Vad gäller den specifika hunden och träning (fostran?), så är det som sagt jättesvårt att säga något säkert. Man behöver lära sig läsa den hundens språk (jag tror som sagt att den förmodligen pratade innan bettet, men att det inte var tydligt nog för att ni skulle förstå) och gärna uppmuntra/lära den att prata tydligare. Man behöver lära sig vad som triggar aggressivt beteende och motbetinga det (och/eller undvika det). I grund och botten så måste man helt enkelt förstå hunden för att se vad som behöver göras och hur, och vad som är "rimlig insats" avgör ju var och en. Om den går att få att fungera i vardagen på det sätt man behöver/vill avgörs av både hunden och ägaren - det mesta går att ändra på, men det är inte alltid lätt eller snabbt.
 
@Monstermom har sagt det så bra att i stort sett inte är något mer tillägg som behövs göras :)
Med undantag för en sak och det är att jag hade troligen inte litat på hunden så länge hunden har den föraren som den hade vid incidenten. Då denna har bevisat för mig att den inte har kunnandet att läsa sin hund tillräckligt för att inte sätta den i situationer som den inte kan hantera.

/Camilla
 
Jag personligen kan undvika hunden och kommet att göra det ... Den visade säkert ngn form av signal, men inte så att vare sig jag eller ägaren uppfattade det hela. Jag är ingen hundmänniska, men jag är mkt djurvan. Jag blev dock helt paff över hundens beteende. Min tilltro till hundar har klart fått sig en törn.. Idag har jag ett rejält blåmärke med två sår efter hörntänder så det var ju inte bara ett nafs ... Ägaren vill nog tro att hunden kan bättra sig - jag har dock tydligt sagt att jag anser att den ska bära munkorg om ägaren alls ska ha den kvar ....
 
Jag hoppas ägaren inser detta - min värsta fasa är ju att ett litet barn råkar illa ut. Mitt lår lär repa sig helt och jag kommer inte att drabbas av ngn hundfobi, men ett barn kan ju både bli allvarligt skadat och skrämd för livet ... Dilemmat är ju att jag känner ägaren väl och inte vill sätta igång och hota med anmälningar mm om inget händer .
 
Hur resonerar ägaren då? Förstår jag det rätt om hunden är nyköpt? Har ägaren kunskapen för att jobba med aggressiviteten?
Är hunden smärtutredd?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 585
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 513
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 021
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp