Hunden hostar, hittar ingen förklaring

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Vår hund, 12 år gammal, har börjat hosta. Det är en lite hes-aktig hosta, och ibland kan det låta som att hon får upp nånting i munnen (slem?) då hon hostar till och smaskar efter det. Vi har varit många gånger hos veterinärer och rådfrågat olika, skickat filmer när hon hostar och allt från lungor till hjärta har undersökts och det har tagits olika prover, men inte hittat något, allt har varit bra. Kennelhosta är det inte, inte heller lunginflammation eller andra problem med lungorna, och hjärtat var friskt. Veterinärerna har inga svar längre på vad det kan vara. Hon får kortisontabletter varannan dag enligt recept av veterinär, som hjälper mycket och kan ta bort hostan helt dagen som hon får tabletterna, men hostan försvinner inte med dem. Så fort tabletterna lämnas bort börjar hon hosta igen. Så jag undrar om nån har haft erfarenhet av något liknande, eller idéer på vad det skulle kunna vara?
 
Hej! Vår hund, 12 år gammal, har börjat hosta. Det är en lite hes-aktig hosta, och ibland kan det låta som att hon får upp nånting i munnen (slem?) då hon hostar till och smaskar efter det. Vi har varit många gånger hos veterinärer och rådfrågat olika, skickat filmer när hon hostar och allt från lungor till hjärta har undersökts och det har tagits olika prover, men inte hittat något, allt har varit bra. Kennelhosta är det inte, inte heller lunginflammation eller andra problem med lungorna, och hjärtat var friskt. Veterinärerna har inga svar längre på vad det kan vara. Hon får kortisontabletter varannan dag enligt recept av veterinär, som hjälper mycket och kan ta bort hostan helt dagen som hon får tabletterna, men hostan försvinner inte med dem. Så fort tabletterna lämnas bort börjar hon hosta igen. Så jag undrar om nån har haft erfarenhet av något liknande, eller idéer på vad det skulle kunna vara?

Har hunden kollats för luftvägsparasiter ? Det ska tas träckprov 3 dagar i rad och hunden får inte äta något ute under tiden (inte en endaste liten harplutt) :) Om ni inte gjort det, så är min rekommendation att göra det. veterinären har provpåsar att skicka till SVA eller så går ni in på SVA:s hemsida och följer instruktionerna där.
 
Min första tanke är samma som @Monstermom
En annan tanke är att något kan ha fastnat i halsen, typ grässtrå, pinne eller liknande.
Alternativt att något svullnar i halsen, då kan kortisonet tillfälligt ta bort svullnaden o hunden hostar därför inte.
Har man ultraljudat eller röntgat lungorna? Jag vet inte hur det är med lungorna, men andra organ t ex urinblåsan och prostata ser man mycket mer detaljerat på ultraljud.
 
Jag skulle testa att avmaska med axilur i 5 dagar för att utesluta lungmask om det inte är gjort. Det är ju lätt ordnat på egen hand och skadar inte att testa iaf.
 
Jag skulle testa att avmaska med axilur i 5 dagar för att utesluta lungmask om det inte är gjort. Det är ju lätt ordnat på egen hand och skadar inte att testa iaf.

Jag skulle inte då det finns fler luftvägsparasiter än lungmask och händer inget av avmaskningen så kanske man tror att det är helt fritt (säger jag som haft en hund gravt smittad med fransk hjärtmask). Träckprovet är inte speciellt dyrt.
 
Har hunden kollats för luftvägsparasiter ? Det ska tas träckprov 3 dagar i rad och hunden får inte äta något ute under tiden (inte en endaste liten harplutt) :) Om ni inte gjort det, så är min rekommendation att göra det. veterinären har provpåsar att skicka till SVA eller så går ni in på SVA:s hemsida och följer instruktionerna där.
Jag tror att ts bor i Finland. Så det är Evira som gäller

Här kan du läsa mera @Sar24BB66
 
Hostar hon bara eller är det också som typ harklingar och nästan som "gubbharklingar"? (som att hon har en massa slem som hon försöker harkla upp).
Så hade nämligen min gamla tik och det visade sig vara magkatarr. Hon fick börja äta omeprazol dagligen och då försvann problemen.
 
Jag skulle inte då det finns fler luftvägsparasiter än lungmask och händer inget av avmaskningen så kanske man tror att det är helt fritt (säger jag som haft en hund gravt smittad med fransk hjärtmask). Träckprovet är inte speciellt dyrt.

Men blir det inte bättre av avmaskningen går man väl vidare och försöker hitta andra orsaker? Det ena utesluter väl inte det andra?
 
Men blir det inte bättre av avmaskningen går man väl vidare och försöker hitta andra orsaker? Det ena utesluter väl inte det andra?
Nej, men känns galet att avmaska när man inte ens vet om det är mask eller om det är mask, vilken sort. Känns ganska dumt att slänga i en hund fler avmaskningsmedel om det visar sig vara fel. Vi har en resistensrisk att tänka på.
 
Hej! Oj tack för alla svar och idéer! :) Vi har tyvärr testat allting ni föreslår, men min mamma fick här om dagen höra om en hund som led av kronisk bronkit, och den hade exakt samma symtom som vår hund, så vi börjar lite gissa att det är det vår hund lider av, som @Åsa A föreslog.
 
Hej! Oj tack för alla svar och idéer! :) Vi har tyvärr testat allting ni föreslår, men min mamma fick här om dagen höra om en hund som led av kronisk bronkit, och den hade exakt samma symtom som vår hund, så vi börjar lite gissa att det är det vår hund lider av, som @Åsa A föreslog.

Om ni gjort lungsköljprov och CT borde ni ha diagnos, inte behöva gissa er till något.
Bronkit ses oftast redan på vanlig slätröntgen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
6
· Visningar
864
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
9
· Visningar
1 331
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 050
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 060
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp