Hunden litar inte på mig?

SweetSunday

Trådstartare
Upplever ett så enormt bakslag med allt vad gäller min hund just nu. Tidigare har han alltid lyst upp när jag kommer på en kul aktivitet och varit taggad på klickerträning och all annan träning. Nu har vi haft bakslag i inkallningen så jag måste ha långlina på honom ute i skogen för att jag ska kunna få fatt på honom och när det gäller klickerträningen verkar han bara tro illa om mig och springer iväg och lägger sig i sängen... Han går på medicinering för magkatarr just nu vilket innebär att jag tre gånger om dagen är jätteelak (enligt honom) och ger honom tabletter (gjort detta i drygt 2 veckor). 1 gång i veckan duschar jag honom pga pojkväns allergi vilket han också hatar samt kloklippning 1 gång i veckan som är bland det värsta som finns i hans mening. Har dessa gånger jag "tvingar" honom att göra detta gjort att jag förlorat hans tillit? Vi tränar just nu på att leka (lek- och belöningsutveckling) varje dag och gör många roliga saker i skogen. Han sover gärna med huvudet på min arm och tycker om mig på så sätt. Men han tror att allt jag ska göra kommer vara något han inte tycker om och jag vet inte hur jag ska vända mönstret? Så fort jag ropar på honom och tar fram godis och klicker blir han misstänksam. Vi kan göra de trick han redan kan då jag inte behöver visa eller göra något annorlunda, men när vi ska lära in nytt blir han orolig (om jag t.ex. sitter ner för att enklare kunna lära in vacker tass eller tar fram rekvisita som ex en pall som han ska lära sig sitta på osv, normalt sett står jag upp). Han är 8 månader så en del kan säkert ha med slyngelålder och grejer att göra, men jag får känslan av att han inte litar på att det kommer bli kul och att jag inte ska göra något han inte vill... Jag kan inte gärna sluta ge honom medicinen och han är för smart för att lura i honom den med godis (eftersom han dessutom inte är särskilt matintresserad). Vad kan jag göra för att bygga på hans tillit till mig igen? Känns som att han är avvaktande och misstänksam (samtidigt som han glatt kan leka med mig om och vill vara nära när han är 100% säker på att inga tabletter kommer ges...)

Blir så ledsen när han inte vill vara med mig och vi kan göra kul saker ihop...
 
Menar du att du klickar honom i samband med medicineringen? Isåfall hade jag slutat med det.

Jag hade jobbat mer med din sinnesstämning, även om jag förstår att du överdriver i skrift och förstår att du inte är elak mot honom vid medicinering, kloklippning och dusch så kanske du faktiskt sänder ut just det. Var obekymrad, bara "gör". Hundar blir misstänksamma och eftertänksamma när vi mår dåligt av det vi gör, väldigt många är osäkra när de ska tex klippa klorna och det gör det hela mycket värre.

Det går också att lära in "gapa" eller andra kommandon för att underlätta medicinering.
 
Menar du att du klickar honom i samband med medicineringen? Isåfall hade jag slutat med det.

Jag hade jobbat mer med din sinnesstämning, även om jag förstår att du överdriver i skrift och förstår att du inte är elak mot honom vid medicinering, kloklippning och dusch så kanske du faktiskt sänder ut just det. Var obekymrad, bara "gör". Hundar blir misstänksamma och eftertänksamma när vi mår dåligt av det vi gör, väldigt många är osäkra när de ska tex klippa klorna och det gör det hela mycket värre.

Det går också att lära in "gapa" eller andra kommandon för att underlätta medicinering.
Nej! Absolut inte! Menade bara att han på något sätt verkar förknippa klickerträningen med medicineringen, kanske för att jag förvarar och hämtar medicinen och godiset på samma ställe? Jag försöker att bara göra :) Oftast tar jag medicinen går fram och stoppar den i munnen på honom (och lägger den långt bak mot svalget då han annars spottar ut den), sen busar vi lite med kli på magen direkt efteråt, sen kanske jag på något sätt är nervös ändå, men försöker att inte vara det. Ang. kloklippning är jag säkert lite nervös men inte så farligt eftersom jag genom jobbet är van att klippa klor och gör på samma sätt som jag gör där (dvs inget gulligull utan mer "nu gör vi detta och du ligger still, så blir det jättekul när vi är klara"). Duschen är han van vid nu så han står där mest och ser sur ut, men eftersom vi gör det såpass ofta och det inte är svårt/"farligt"/läskigt egentligen att duscha så gör vi det bara. Så osäkerheten finns möjligen vid kloklippning och jag är väl inte jättepeppad på att ge medicinen men vi gör det fort och bestämt och sen är det över. Så tycker mig inte göra så stor sak av det hela... Men kanske jag gör det utan att vara medveten om det :(
 
Byt plats på medicinen, det kan vara en bra start:)

Sen tänker jag att om du bara fortsätter jobba på din och hundens relation så kommer han inte bli påverkad av att du behöver sköta om honom. Vad är det för ras?
 
Jag får göra det, kanske bara är det som krävs :)

Han är en tollare och en mycket självständig sådan, så passar det inte så är han inte den som gör det för "mattes skull" :p Vi jobbar på med lekar och jag försöker lära mig allt jag kan om belöningar och lek då han inte alltid är helt lättmotiverad (roligare att leka själv och hitta på egna hyss) men oerhört smart ;) Vissa dagar känns det som om lekträningen verkligen gett resultat och han är ivrig och vill ha belöning, men andra dagar känns det som om vi snarare går bakåt än framåt :( Har ibland tänkt att vi bara ska träna lek/belöning och sånt han kan + busa utan krav eller så i skogen... men får känslan av att han behöver mer mental stimulans och att bara göra sånt man kan blir ju inte hjärnan så trött av, så då känns det som jag behöver lära in nytt ändå? :)
 
Går det att ge medicinen med mat/godis? När jag gett mina hundar medicin så har jag alltid börjat med att ge något litet gott, för att få igång salivproduktionen vilket gör det lättare för dem att svälja sedan. Därefter petar jag in medicinen i något godisliknande och ger det. Avslutar med att ge ytterligare en liten bit godis för att försäkra mig om att de verkligen svalt allt ordentligt. När jag gjort så, då har se sett medicineringen som en rolig godisstund och det har varit helt okomplicerat allting.
 
Spår har vi tänkt börja med i vår (jag kan inte tillräckligt mycket själv än), men vi gör uppletande av leksak i skogen (gömmer numera ganska svårt så han får leta i 2-5 minuter efter den, så vi utökar hur svårt jag gömmer den hela tiden) och har tänkt köpa ett nosework-kit så vi kan prova på det :) Apportering kommer också som kurs i vår då detta är min första hund, vågar inte försöka mig på det själv ifall det blir fel :p Tanken är att vi ska träna/"tävla"("prov") viltspår och tollarjakt främst så det kommer han få jobba med så småningom. :)
 
Går det att ge medicinen med mat/godis? När jag gett mina hundar medicin så har jag alltid börjat med att ge något litet gott, för att få igång salivproduktionen vilket gör det lättare för dem att svälja sedan. Därefter petar jag in medicinen i något godisliknande och ger det. Avslutar med att ge ytterligare en liten bit godis för att försäkra mig om att de verkligen svalt allt ordentligt. När jag gjort så, då har se sett medicineringen som en rolig godisstund och det har varit helt okomplicerat allting.
Han är en matvägrare och kan ibland till och med vägra godsaker som korv eller köttbullar, så att få honom att förknippa medicin med mat kan gå sådär tyvärr. Detta beror troligen på magkatarren och vi har en veterinärtid bokad så vi ska kolla upp det mer nu eftersom han inte blivit så mycket bättre av medicineringen. Mycket av hans icke-motivation kan ju bero på hans ovilja mot mat också, men jag tycker verkligen han ser ut som han är beredd på att något tråkigt/obehagligt ska hända när han springer iväg när jag tar fram klicker ect. :(
 
Spår har vi tänkt börja med i vår (jag kan inte tillräckligt mycket själv än), men vi gör uppletande av leksak i skogen (gömmer numera ganska svårt så han får leta i 2-5 minuter efter den, så vi utökar hur svårt jag gömmer den hela tiden) och har tänkt köpa ett nosework-kit så vi kan prova på det :) Apportering kommer också som kurs i vår då detta är min första hund, vågar inte försöka mig på det själv ifall det blir fel :p Tanken är att vi ska träna/"tävla"("prov") viltspår och tollarjakt främst så det kommer han få jobba med så småningom. :)

Tips om du har facebook är att gå med i den tollargrupp som finns för ditt ”närområde”. Du är kanske redan med i en sån grupp? Kan inte säga vilken eftersom jag inte vet var du bor. Folket brukar vara rätt bra på att dra ihop träffar för att träna apporteringen tillsammans. Speciellt bra om man bor i Skåne eller Stockholm. :p
 
Tips om du har facebook är att gå med i den tollargrupp som finns för ditt ”närområde”. Du är kanske redan med i en sån grupp? Kan inte säga vilken eftersom jag inte vet var du bor. Folket brukar vara rätt bra på att dra ihop träffar för att träna apporteringen tillsammans. Speciellt bra om man bor i Skåne eller Stockholm. :p
Tack för tips! Vi är med i gruppen Upplandstollarna (bor i Uppsala), men det verkar vara ganska lugnt där just nu :) Har lite svårt att ta mig alltför långt bort (är student utan bil :p), men kanske får ta mig en tur till Stockholm för att lära mig lite mer om apportering om han verkar behöva det redan innan våren kommer :D Även där gäller dock att kunna höja motivationen, för kommer tillbaka med grejer, som han hittat, till mig gör han inte (det han har hittat är mer värt än alla leksaker och godisbitar jag kan komma på :D Så få kämpa vidare med belöningsutveckling tror jag :p)
 
Han är en matvägrare och kan ibland till och med vägra godsaker som korv eller köttbullar, så att få honom att förknippa medicin med mat kan gå sådär tyvärr. Detta beror troligen på magkatarren och vi har en veterinärtid bokad så vi ska kolla upp det mer nu eftersom han inte blivit så mycket bättre av medicineringen. Mycket av hans icke-motivation kan ju bero på hans ovilja mot mat också, men jag tycker verkligen han ser ut som han är beredd på att något tråkigt/obehagligt ska hända när han springer iväg när jag tar fram klicker ect. :(
Vad får han för mat? Är det långt kvar innan ni ska till veterinären?
 
Tack för tips! Vi är med i gruppen Upplandstollarna (bor i Uppsala), men det verkar vara ganska lugnt där just nu :) Har lite svårt att ta mig alltför långt bort (är student utan bil :p), men kanske får ta mig en tur till Stockholm för att lära mig lite mer om apportering om han verkar behöva det redan innan våren kommer :D Även där gäller dock att kunna höja motivationen, för kommer tillbaka med grejer, som han hittat, till mig gör han inte (det han har hittat är mer värt än alla leksaker och godisbitar jag kan komma på :D Så få kämpa vidare med belöningsutveckling tror jag :p)

Finns nog lite aktivit folk där säkert också, jag vet någon men inga är väl tyvärr aktiva facebookanvändare! ;)

Men skriver du ut i gruppen får du kanske napp. Annars finns en grupp för Norra Stockholm också som kanske kan vara aktuellt. :)
 
Vad får han för mat? Är det långt kvar innan ni ska till veterinären?
Han har ätit diverse olika, först Essentials som han fick med sig från uppfödaren, därefter Magnussons som han störtvägrade, sedan MUSH (i ca 1-2 månader) som han tyckte var gott ett tag men sedan tröttnade på och vägrade äta, därefter egenkomponerad, fettsnål BARF som han då inte heller ville ha efter ett par dagar (han vägrar nu äta allt som är rått), jag började koka maten men det blev för mycket jobb så sen fick han Simpsons Premium 80/20 som magen funkade sådär på och nu får han Simpsons blandat med Alpha Spirit (funkar bättre), med tanke att troligen gå över på endast Alpha Spirit så småningom. (Alpha Spirit och Simpsons, varannat mål/sort, äter han om jag leker med maten och låtsas ta den ifrån honom och tränar med den eller låter honom jaga den osv.) Han har veterinärtid den 13 december. :)
 
Finns nog lite aktivit folk där säkert också, jag vet någon men inga är väl tyvärr aktiva facebookanvändare! ;)

Men skriver du ut i gruppen får du kanske napp. Annars finns en grupp för Norra Stockholm också som kanske kan vara aktuellt. :)
Får skriva ut en fråga så får vi se då :) Tack för tips!
 
Kan du ha använt ett kommando eller liknande som påminner om något annat typ ett förbudsord?

Det lyckades jag göra med min äldre kelpie när han var 1 år. Jag skulle lära honom lägga sig från stående inför fjärrdirigeringen och sa då "ner". Tog inte lång tid innan han vägrade träna med mig inomhus. Insåg efter ett tag att han trodde jag sa "nej". Han är en extremt känslig individ men jag lärde mig något då iaf.

I övrigt skulle jag göra det väldigt tydligt när det är medicinering vs. träning. Ha ett kommando/fram "nu ska vi ta medicin" och gå till en bestämd plats och följa din rutin. Och vi träning vara på ett annat ställe och gå bakåt lite och köra sådant han kan och känner sig duktig på.

Fundera på om han tycker klickerljudet är jobbigt? Min äldre började tycka det i vissa situationer och det har blivit värre med åldern. Det finns klickrar som man kan göra väldigt tysta eller så kan man ha en muntlig belöningssignal istället.

Angående inkallning så är det nog många med unghundar i den åldern som får lite bakslag. På med lina och träna vidare. Undvik att han "misslyckas", försök inte ens att kalla in om du inte tror att han klarar det.

Angående spårande så behöver man inte kunna så mycket alls för börja. Jag hade aldrig någonsin spårat med min hund när jag lärde honom som valp. Läste på på nätet om några olika metoder och valde den som tilltalade mig och provade. Så länge du inte blir arg på hunden så gör det ingen skada. Har fortfarande aldrig gått en spårkurs och har en hund i högre spår och en i elitspår. Personspår är enligt mig den bästa aktiveringen för de flesta hundar. Jag spårade mycket med mina som valpar och unghundar = väldigt behagliga och nöjda valpar/hundar.
 
Lockar du hunden till saker? Antingen för att göra saker han inte gillar (typ "titta jag har kyckling - och nu när du är här så passar vi på att göra x som du inte vill") och/eller för inlärning (lockar att följa godishanden för att få fram tex snurra eller något)? Det hade jag i så fall rekommenderat att du slutar helt med, och istället försöker fokusera på hundens eget initiativ (även om det kanske är väldigt lite just nu).

Sen hade jag verkligen rekommenderat att du tittar på AIC-hantering, choice-hantering, bucket game, och liknande. Dvs sätt att lära hunden att vara delaktig och själv ha kontroll över vad som händer med hans kropp. Träna det helt separat från de saker du måste göra just nu (du kan ju inte ge honom kontrollen över saker du vet han kommer att vägra och som måste göras), och fasa in delar av tvångshanteringen allteftersom ni får det att funka. :up:
 
Kan du ha använt ett kommando eller liknande som påminner om något annat typ ett förbudsord?

Det lyckades jag göra med min äldre kelpie när han var 1 år. Jag skulle lära honom lägga sig från stående inför fjärrdirigeringen och sa då "ner". Tog inte lång tid innan han vägrade träna med mig inomhus. Insåg efter ett tag att han trodde jag sa "nej". Han är en extremt känslig individ men jag lärde mig något då iaf.

I övrigt skulle jag göra det väldigt tydligt när det är medicinering vs. träning. Ha ett kommando/fram "nu ska vi ta medicin" och gå till en bestämd plats och följa din rutin. Och vi träning vara på ett annat ställe och gå bakåt lite och köra sådant han kan och känner sig duktig på.

Fundera på om han tycker klickerljudet är jobbigt? Min äldre började tycka det i vissa situationer och det har blivit värre med åldern. Det finns klickrar som man kan göra väldigt tysta eller så kan man ha en muntlig belöningssignal istället.

Angående inkallning så är det nog många med unghundar i den åldern som får lite bakslag. På med lina och träna vidare. Undvik att han "misslyckas", försök inte ens att kalla in om du inte tror att han klarar det.

Angående spårande så behöver man inte kunna så mycket alls för börja. Jag hade aldrig någonsin spårat med min hund när jag lärde honom som valp. Läste på på nätet om några olika metoder och valde den som tilltalade mig och provade. Så länge du inte blir arg på hunden så gör det ingen skada. Har fortfarande aldrig gått en spårkurs och har en hund i högre spår och en i elitspår. Personspår är enligt mig den bästa aktiveringen för de flesta hundar. Jag spårade mycket med mina som valpar och unghundar = väldigt behagliga och nöjda valpar/hundar.
Hmm, nja de kommandon han kan är typ bara "sitt", ligg", "stå", "kvar" och "snurra" och de är ju inte så lika nej eller appapp som jag använder mig av. Bra idé att vara mer noggrann med att visa skillnad mellan medicin och träning får klura ut något bra sätt :) Inkallningen tränar vi nu bara på enkla platser så får han ha långlina på ute i skogen. Det känns som det börjar gå lite bättre då. Vi går en kurs i lek- och belöningsutveckling just nu så det spelar nog också in en del i att han blir mer motiverad :) Hmm, vi har spårat en gång på unghundskursen (som hålls av hans uppfödare) och de rådde att vänta tills vi kan läsa av hunden bättre och så innan vi lägger egna spår (det är viltspår jag tänkt hålla på med), så jag tänker nog lyssna på dem i det fallet då jag tycker att de brukar vara duktiga och ha koll och de känner mig och hunden :) Klickerljudet har han aldrig upplevt som störande vad jag kan se, utan han vet bara att det betyder "rätt" han reagerar inte nämnvärt på ljudet :)

Lockar du hunden till saker? Antingen för att göra saker han inte gillar (typ "titta jag har kyckling - och nu när du är här så passar vi på att göra x som du inte vill") och/eller för inlärning (lockar att följa godishanden för att få fram tex snurra eller något)? Det hade jag i så fall rekommenderat att du slutar helt med, och istället försöker fokusera på hundens eget initiativ (även om det kanske är väldigt lite just nu).

Sen hade jag verkligen rekommenderat att du tittar på AIC-hantering, choice-hantering, bucket game, och liknande. Dvs sätt att lära hunden att vara delaktig och själv ha kontroll över vad som händer med hans kropp. Träna det helt separat från de saker du måste göra just nu (du kan ju inte ge honom kontrollen över saker du vet han kommer att vägra och som måste göras), och fasa in delar av tvångshanteringen allteftersom ni får det att funka. :up:
Hmm, lockar kanske jag gör lite omedvetet :idea: Jag går oftast fram till sängen (där han gömmer sig när han vet att det är medicindags) pratandes med honom, öppnar munnen på honom och ger medicinen. Men lockar säkert på honom i andra sammanhang som han inte gillar, typ dusch, inte alltid att jag gör det men ibland händer det säkert. Har aldrig hört talas om AIC och bucket game så det ska jag kika vidare på! :D
 
Hmm, nja de kommandon han kan är typ bara "sitt", ligg", "stå", "kvar" och "snurra" och de är ju inte så lika nej eller appapp som jag använder mig av. Bra idé att vara mer noggrann med att visa skillnad mellan medicin och träning får klura ut något bra sätt :) Inkallningen tränar vi nu bara på enkla platser så får han ha långlina på ute i skogen. Det känns som det börjar gå lite bättre då. Vi går en kurs i lek- och belöningsutveckling just nu så det spelar nog också in en del i att han blir mer motiverad :) Hmm, vi har spårat en gång på unghundskursen (som hålls av hans uppfödare) och de rådde att vänta tills vi kan läsa av hunden bättre och så innan vi lägger egna spår (det är viltspår jag tänkt hålla på med), så jag tänker nog lyssna på dem i det fallet då jag tycker att de brukar vara duktiga och ha koll och de känner mig och hunden :) Klickerljudet har han aldrig upplevt som störande vad jag kan se, utan han vet bara att det betyder "rätt" han reagerar inte nämnvärt på ljudet :)

Träna inkallning även när långlinan är på också om du inte gör det redan.

Tur att ingen sagt så om spårandet till mig, jag hade nog inte överlevt äldre hundens valptid om han inte fått spåra regelbundet från typ 3 månaders ålder O_o Spårandet fick även upp aptiten på honom, han var rätt kräsen han också.

Det går hur bra som helst att lära in personspår och sen byta till viltspår eller köra båda parallellt. Otroligt mycket enklare att aktivera hunden genom personspår än viltspår då man inte behöver mer än sig själv och några pinnar/föremål/godisburkar eller särskilt långa liggtider och kan göra det i princip var som helst. Men det är bara mitt tips för en lite enklare unghundstid!
 
Hmm, nja de kommandon han kan är typ bara "sitt", ligg", "stå", "kvar" och "snurra" och de är ju inte så lika nej eller appapp som jag använder mig av. Bra idé att vara mer noggrann med att visa skillnad mellan medicin och träning får klura ut något bra sätt :) Inkallningen tränar vi nu bara på enkla platser så får han ha långlina på ute i skogen. Det känns som det börjar gå lite bättre då. Vi går en kurs i lek- och belöningsutveckling just nu så det spelar nog också in en del i att han blir mer motiverad :) Hmm, vi har spårat en gång på unghundskursen (som hålls av hans uppfödare) och de rådde att vänta tills vi kan läsa av hunden bättre och så innan vi lägger egna spår (det är viltspår jag tänkt hålla på med), så jag tänker nog lyssna på dem i det fallet då jag tycker att de brukar vara duktiga och ha koll och de känner mig och hunden :) Klickerljudet har han aldrig upplevt som störande vad jag kan se, utan han vet bara att det betyder "rätt" han reagerar inte nämnvärt på ljudet :)


Hmm, lockar kanske jag gör lite omedvetet :idea: Jag går oftast fram till sängen (där han gömmer sig när han vet att det är medicindags) pratandes med honom, öppnar munnen på honom och ger medicinen. Men lockar säkert på honom i andra sammanhang som han inte gillar, typ dusch, inte alltid att jag gör det men ibland händer det säkert. Har aldrig hört talas om AIC och bucket game så det ska jag kika vidare på! :D

Hur menar de att ni ska lära er läsa hunden om ni inte tränar med den? Om ni behöver hjälp för att få till kvalitet i början så leta upp en bra träningsgrupp eller gå kurs. Man blir inte bättre på nått av att låta bli att träna! Nån minimiålder för spår vet jag inte att det finns rekommendationer om, min ena fodertik spårar flera dagar i veckan med sin fodervärd, hon har inte ens fyllt 4 månader än! :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 188
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp