Hunden litar inte på mig?

Min tax får epilepsimedicin två gånger om dagen, men hon får alltid sin i en klick leverpastej som hon älskar. Medicineringsstunderna är hennes favoritstunder på hela dagen. :D Går det att hitta något han gillar så att det kan bli en trevlig stund?
 
Hur menar de att ni ska lära er läsa hunden om ni inte tränar med den? Om ni behöver hjälp för att få till kvalitet i början så leta upp en bra träningsgrupp eller gå kurs. Man blir inte bättre på nått av att låta bli att träna! Nån minimiålder för spår vet jag inte att det finns rekommendationer om, min ena fodertik spårar flera dagar i veckan med sin fodervärd, hon har inte ens fyllt 4 månader än! :)
Förlåt, missade då att säga att vi ska gå en kurs i viltspår i vår och då med hjälp av instruktören lära oss läsa hunden och det är då tills dess vi ska vänta :D De har en filosofi om att redan från början lägga långa och relativt svåra spår (600 m? ish) för att hunden ska hinna fatta vad den håller på med innan spåret är slut och rekommendationen från dem är att sedan spåra ca 1 gång i veckan då spårandet då blir mer "speciellt" och kul och något som hunden får längta efter :)



Jag har tänkt att Darwin (hunden) när han blir äldre ska få spåra 1 gång i veckan och leta efter dummies/apportera 1 gång i veckan och däremellan ha fysträning (under 1 år = långpromenad i skogen och över ett år (efter röntgen)=börja med canicross eller liknande) 2 ggr i veckan och lydnadsträning korta stunder typ 4-5 ggr i veckan + lite klicker- och trixträning för skojs skull. Kanske någon extra långpromenad i skogen i veckan också bara för att jag älskar att gå i skogen (och Darwin med såklart ;) Vet inte om detta upplägg låter rimligt? Jag ser mycket fram emot att börja spåra (det är nog grenen jag hittills är allra mest taggad inför), men är lite mesig så jag vågar inte innan jag vet säkert hur man gör :D Är kul att se honom leta leksak med, han tycker att det är superkul och är ganska uthållig! :)
 
Träna inkallning även när långlinan är på också om du inte gör det redan.

Tur att ingen sagt så om spårandet till mig, jag hade nog inte överlevt äldre hundens valptid om han inte fått spåra regelbundet från typ 3 månaders ålder O_o Spårandet fick även upp aptiten på honom, han var rätt kräsen han också.

Det går hur bra som helst att lära in personspår och sen byta till viltspår eller köra båda parallellt. Otroligt mycket enklare att aktivera hunden genom personspår än viltspår då man inte behöver mer än sig själv och några pinnar/föremål/godisburkar eller särskilt långa liggtider och kan göra det i princip var som helst. Men det är bara mitt tips för en lite enklare unghundstid!
Det gör jag i skogen 2-5 gånger per skogspromenad, men vill bara kalla in då jag tror att han kommer att komma (alternativt får jag ju "hala in" honom om han inte kommer när jag ropar då :)

Hmm, det där med att spårandet får upp aptiten är intressant! Kanske även kan minska liiite på maniskt nosande och sniffande och dragande i kopplet mot sniffplatser (vi tränar koppelträning också, men ibland går han jättefint men nosen är ändå nere i marken... konstant) ;) Får kanske testa personspår, det gör ju inte så mycket om jag "förstör" personspåret med okunskap eftersom det inte är det vi (mest troligt) kommer göra främst sedan :) Dock har jag ingen aning om hur man lägger personspår... Tips på bra inläsning på området? :D
 
Min tax får epilepsimedicin två gånger om dagen, men hon får alltid sin i en klick leverpastej som hon älskar. Medicineringsstunderna är hennes favoritstunder på hela dagen. :D Går det att hitta något han gillar så att det kan bli en trevlig stund?
Hmm, han varierar något enormt i vad som är gott och inte och mår han illa (pga magpromblemet) är ju såklart i princip inget gott... Men han har inte så många tabletter kvar nu så kanske bara får uthärda dessa dagar och sen försöka vara roligast i världen (man kan ju iallafall göra sitt bästa :p). Kan ju testa ge honom en ostbit eller nåt efter hans medicin, det brukar han tycka är gott... om han inte mår illa som sagt :) Men är värt ett försök :)
 
Har du provat om han har bättre aptit ute? Ta med fodret på promenaden, ge som belöning där eller släng ut i blåbärsriset etc.
 
Har du provat om han har bättre aptit ute? Ta med fodret på promenaden, ge som belöning där eller släng ut i blåbärsriset etc.
Försökte ofta ge honom maten utomhus när han var liten så han fick leta osv. Brukade inte ge effekt. Har ibland gett maten som godis, men oftast (inte alltid, ibland fungerar det toppen) påverkar det hans motivation till träning negativt eftersom belöningen inte är tillräckligt bra. Men det är ju belöningar vi jobbar på nu med lek- och belöningsutveckling :) Maten hoppas jag att vi hittar svar kring hos veterinären om knappt en vecka. Han har varit krånglig med maten sen han var typ 8 veckor, så där tror jag att vi testat det mesta. Mer motion innan maten kan ibland hjälpa, men är svårt att hinna motionera 4 ggr per dag (brukar ta en långpromenad typ 4 ggr i veckan och sen ca 3-4 kortare promenader (ca 30 minuter) alternativt träningspass med lydnad och lek. Han behöver äta ofta pga sin mage... men han vill helst äta 1-2 ggr per dag, helst bara på kvällstid...
 
Hmm, lockar kanske jag gör lite omedvetet :idea: Jag går oftast fram till sängen (där han gömmer sig när han vet att det är medicindags) pratandes med honom, öppnar munnen på honom och ger medicinen. Men lockar säkert på honom i andra sammanhang som han inte gillar, typ dusch, inte alltid att jag gör det men ibland händer det säkert. Har aldrig hört talas om AIC och bucket game så det ska jag kika vidare på! :D

Locka (även i träning som inte innehåller något sorts obehag, som en oönskad dusch) kan göra många hundar alltmer passiva och avvaktande. En del framstår som (obs att jag bara skriver om hur vi människor upplever dem, noll om vad hunden faktiskt känner - orkar inte med antropomorferingsdiskussion idag :D) nöjda med detta om än som sagt passiva, medan andra framstår som rejält deppiga... Har man en hund som man upplever saknar träningsglädje så är det rätt fort gjort att se över om belöningar används som antecedenter eller konsekvenser, och fixa den ordningen om det är så att de förekommer som antecedenter. :up:

AIC är bland den roligaste och mest spännande träningen jag känner till, för mig rankar den med do as I do som enormt utvecklande för både tränare och hund! :up:
(Plus att den har ett stort praktiskt värde för hantering, såklart. :D)
 
Locka (även i träning som inte innehåller något sorts obehag, som en oönskad dusch) kan göra många hundar alltmer passiva och avvaktande. En del framstår som (obs att jag bara skriver om hur vi människor upplever dem, noll om vad hunden faktiskt känner - orkar inte med antropomorferingsdiskussion idag :D) nöjda med detta om än som sagt passiva, medan andra framstår som rejält deppiga... Har man en hund som man upplever saknar träningsglädje så är det rätt fort gjort att se över om belöningar används som antecedenter eller konsekvenser, och fixa den ordningen om det är så att de förekommer som antecedenter. :up:

AIC är bland den roligaste och mest spännande träningen jag känner till, för mig rankar den med do as I do som enormt utvecklande för både tränare och hund! :up:
(Plus att den har ett stort praktiskt värde för hantering, såklart. :D)
Hmm, sorry du tappade mig :D Vad är antecedenter? Du menar alltså att belöningen ska vara en konsekvens och inte en sådan antecedent, hur menar du då? Vi jobbar ju som sagt mycket med lek och belöning just nu, men än så länge är det måååånga saker som är mer intressanta än mina belöningar ändå (typ lukter, snö, föremål på marken, pinnar, andra hundar, andra människor, cyklar, osv ;)). Kan detta alltså påverkas av om belöningen är en konsevens eller en antecedent? Oftast när vi ska träna går jag själv mer upp i energi och gör några utrop (jah, kom igen då, eller liknande), då går han ofta också upp i energi, men ibland (även detta relativt ofta) ligger han kvar eller springer iväg och lägger sig när vi börjar träna (typ om jag tar fram klickern och han testar att lägga sig för att se om det var det vi skulle träna på idag, är jag inte nöjd med ett ligg sticker han iväg (obs inte alltid) och lägger sig och vill inte komma). Vid dessa tillfällen blir det nog mer att jag lockar, sätter mig på huk och säger typ "kom då" eller klappar händerna eller något annat man kan försöka göra för att tagga upp honom :p
 
Jag upplever att osäkra hundar blir mer osäkra av att lockas och belönas när något hunden uppfattar som obehagligt kommer att inträffa.
För egen del brukar jag hanteringsträna hundarna där jag tar ganska hår i dom och där de belönas för detta.
Om de ändå uppfattar något som obehagligt så kommer ändå detta att genomföras och så belönas de efteråt.
Osäker ägare kan ofta spä på det obehag hunden upplever. Bättre att bete sig som om det tillhör något helt normalt och vardagligt.
 
Jag upplever att osäkra hundar blir mer osäkra av att lockas och belönas när något hunden uppfattar som obehagligt kommer att inträffa.
För egen del brukar jag hanteringsträna hundarna där jag tar ganska hår i dom och där de belönas för detta.
Om de ändå uppfattar något som obehagligt så kommer ändå detta att genomföras och så belönas de efteråt.
Osäker ägare kan ofta spä på det obehag hunden upplever. Bättre att bete sig som om det tillhör något helt normalt och vardagligt.
Förstod inte vad du menade nu, ska hunden belönas vid "obehaglig hantering" eller inte? Jag belönar aldrig (möjligen med rösten i och för sig, kan prata typ om att "visst är det skojigt att duscha och du är såå duktig" med glad och hurtig röst") när vi duschar eller klipper klor (inte heller vid medicinering) då jag tänker att det är något som ska vara naturligt att vi gör utan pjoskande, samt att min hund vägrar ta godis i sådana situationer. Han får ju dessutom belöning bara av att få komma ut ur duschen eller få resa sig upp när kloklippningen är klar. Men vet inte om detta kan anses vara rätt eller fel :)
 
Locka (även i träning som inte innehåller något sorts obehag, som en oönskad dusch) kan göra många hundar alltmer passiva och avvaktande. En del framstår som (obs att jag bara skriver om hur vi människor upplever dem, noll om vad hunden faktiskt känner - orkar inte med antropomorferingsdiskussion idag :D) nöjda med detta om än som sagt passiva, medan andra framstår som rejält deppiga... Har man en hund som man upplever saknar träningsglädje så är det rätt fort gjort att se över om belöningar används som antecedenter eller konsekvenser, och fixa den ordningen om det är så att de förekommer som antecedenter. :up:

AIC är bland den roligaste och mest spännande träningen jag känner till, för mig rankar den med do as I do som enormt utvecklande för både tränare och hund! :up:
(Plus att den har ett stort praktiskt värde för hantering, såklart. :D)
Var kan man läsa mer om AIC? :D Jag googlade men hittade ingenting...
 
Förstod inte vad du menade nu, ska hunden belönas vid "obehaglig hantering" eller inte? Jag belönar aldrig (möjligen med rösten i och för sig, kan prata typ om att "visst är det skojigt att duscha och du är såå duktig" med glad och hurtig röst") när vi duschar eller klipper klor (inte heller vid medicinering) då jag tänker att det är något som ska vara naturligt att vi gör utan pjoskande, samt att min hund vägrar ta godis i sådana situationer. Han får ju dessutom belöning bara av att få komma ut ur duschen eller få resa sig upp när kloklippningen är klar. Men vet inte om detta kan anses vara rätt eller fel :)
Han skulle heller inte vilja leka med leksak i såna situationer, så han tar inte mycket belöningar i jobbiga situationer.
 
Hmm, sorry du tappade mig :D Vad är antecedenter? Du menar alltså att belöningen ska vara en konsekvens och inte en sådan antecedent, hur menar du då? Vi jobbar ju som sagt mycket med lek och belöning just nu, men än så länge är det måååånga saker som är mer intressanta än mina belöningar ändå (typ lukter, snö, föremål på marken, pinnar, andra hundar, andra människor, cyklar, osv ;)). Kan detta alltså påverkas av om belöningen är en konsevens eller en antecedent? Oftast när vi ska träna går jag själv mer upp i energi och gör några utrop (jah, kom igen då, eller liknande), då går han ofta också upp i energi, men ibland (även detta relativt ofta) ligger han kvar eller springer iväg och lägger sig när vi börjar träna (typ om jag tar fram klickern och han testar att lägga sig för att se om det var det vi skulle träna på idag, är jag inte nöjd med ett ligg sticker han iväg (obs inte alltid) och lägger sig och vill inte komma). Vid dessa tillfällen blir det nog mer att jag lockar, sätter mig på huk och säger typ "kom då" eller klappar händerna eller något annat man kan försöka göra för att tagga upp honom :p

Förlåt! Antecedenter är helt enkelt det som händer före ett beteende. Så om vi tar exemplet "sitt" för en godis. Om du ber om sitt och när hunden satt sig så får den en godis som du håvar fram ur fickan (efter hunden satt sig alltså), så är godisen en konsekvens. Om du håller fram en godis och ber om sitt så är godisen en antecedent, den kom före beteendet och lockade (mutade) beteendet att hända. Samma beteende, samma godbit, men väldigt olika upplevelser och påverkan på hunden. Så långt det är möjligt, undvik att använda konsekvenser som antecedenter, dvs locka, muta, osv. Tydligare så? :o

Det mesta som du listar som störningar (intressantare än dina belöningar) hade jag använt som just belöningar. ;)

När han ger upp eller verkar som han inte vill/lämnar träningen hade jag i möjligaste mån undvikit att locka/tjoa tillbaka honom, och istället väntat ut minsta lilla beteende från honom (inklusive ett öronvift :D) och dunderbelönat det istället. Ger han upp för att något är fel så tror jag dina kriterier är för höga, ditt främsta jobb i träningen är att se till att det är värt det för honom att fortsätta försöka, det är det ju inte om han misslyckas hela tiden. :)

Var kan man läsa mer om AIC? :D Jag googlade men hittade ingenting...
AIC är en förkortning för Animals In Control, men du hittar mer om du googlar start button behaviors. Jag är lite "skriver i farten"-korkad, så ber om ursäkt för att jag är så rackarns otydlig!
 
Förstod inte vad du menade nu, ska hunden belönas vid "obehaglig hantering" eller inte? Jag belönar aldrig (möjligen med rösten i och för sig, kan prata typ om att "visst är det skojigt att duscha och du är såå duktig" med glad och hurtig röst") när vi duschar eller klipper klor (inte heller vid medicinering) då jag tänker att det är något som ska vara naturligt att vi gör utan pjoskande, samt att min hund vägrar ta godis i sådana situationer. Han får ju dessutom belöning bara av att få komma ut ur duschen eller få resa sig upp när kloklippningen är klar. Men vet inte om detta kan anses vara rätt eller fel :)
Jag menar att hunden inte ska belönas. Inte prata med hurtig röst heller. Det enda det indikerar är att dusch och kloklippning är något utöver det vanliga.
 
Förlåt! Antecedenter är helt enkelt det som händer före ett beteende. Så om vi tar exemplet "sitt" för en godis. Om du ber om sitt och när hunden satt sig så får den en godis som du håvar fram ur fickan (efter hunden satt sig alltså), så är godisen en konsekvens. Om du håller fram en godis och ber om sitt så är godisen en antecedent, den kom före beteendet och lockade (mutade) beteendet att hända. Samma beteende, samma godbit, men väldigt olika upplevelser och påverkan på hunden. Så långt det är möjligt, undvik att använda konsekvenser som antecedenter, dvs locka, muta, osv. Tydligare så? :o

Det mesta som du listar som störningar (intressantare än dina belöningar) hade jag använt som just belöningar. ;)

När han ger upp eller verkar som han inte vill/lämnar träningen hade jag i möjligaste mån undvikit att locka/tjoa tillbaka honom, och istället väntat ut minsta lilla beteende från honom (inklusive ett öronvift :D) och dunderbelönat det istället. Ger han upp för att något är fel så tror jag dina kriterier är för höga, ditt främsta jobb i träningen är att se till att det är värt det för honom att fortsätta försöka, det är det ju inte om han misslyckas hela tiden. :)


AIC är en förkortning för Animals In Control, men du hittar mer om du googlar start button behaviors. Jag är lite "skriver i farten"-korkad, så ber om ursäkt för att jag är så rackarns otydlig!
Okej, oftast försöker jag shapea beteenden men ibland är du ju väldigt svårt att hitta på hur man ska lyckas med det och då blir det nog lättare så att jag lockar med godis. Får tänka på det! Tack! :D

Hur hade du använt dig av detta som belöningar? :idea::o Är ju oftast så att en hund går förbi på gatan ect. och då kan jag ju inte styra när den kommer eller liknande? Lukter förstår jag att jag kan tillåta honom att lukta när han har gått fint ett tag exempelvis, men har svårt att kontrollera hans nosande... så han får typ belöning hela tiden då jag inte har kommit på hur jag ska få honom att sluta nosa. När vi koppeltränar vill jag ju att han ska ha koll och kontakt med mig, men han har lärt sig att gå vid min sida (jag stannar när han drar och det vill han inte) med nosen i marken så då har vi ingen kontakt ändå... och jag vet inte hur jag ska få upp nosen från marken så jag kan använda doften som belöning när jag vill :p

Jo, så är det säkert men eftersom jag vill jobba med shaping så vill jag ju helst att han bjuder på beteenden som jag kan klicka på (ex. flytta huvudet två centimeter åt vänster, som det började med när vi lärde in snurra). Detta har funkat förut så det är ju lite frustrerande när han inte ens vill försöka ;) Om han bara lägger sig ner och tänker att "då får jag belöning" (och får han inte det ger han upp direkt) så kan vi ju bara träna på sånt han redan kan (det gör vi självklart också, men ibland är det kul att göra något nytt :D) Men du menar då att jag istället borde följa med honom dit han går och klicka när han då "bjuder" på ett beteende (dvs gör något spontant)? Typ lära honom att vifta på öronen :laugh: Det kan ju vara kul och då får jag ju snabbare chansen att belöna och det tycker ju både jag och han är positivt :up: Ibland är han mer uthållig och fortsätter försöka, men vissa dagar är han såhär och bara går iväg :angel: Men då kan vi testa att klicka för "onödiga" beteenden med, det är ju själva träningen som är rolig ändå och han kanske kan komma på massor av nya trick som jag aldrig hade kommit på själv! :D

Tack ska kika mer på det! Låter väldigt intressant! Det är ingen fara, jag frågar om jag inte förstår :D Är ju kul att få lära sig lite nya begrepp inom hundträning med! :p
 
Jag menar att hunden inte ska belönas. Inte prata med hurtig röst heller. Det enda det indikerar är att dusch och kloklippning är något utöver det vanliga.
Jo, det är ju just det jag har försökt att få det att bli, men får testa sluta prata med honom alls under dessa tillfällen då :) Man tänker inte alltid på själv vad man gör, så mitt pladdrande är nog lite omedvetet :D
 
Hur hade du använt dig av detta som belöningar? :idea::o Är ju oftast så att en hund går förbi på gatan ect. och då kan jag ju inte styra när den kommer eller liknande? Lukter förstår jag att jag kan tillåta honom att lukta när han har gått fint ett tag exempelvis, men har svårt att kontrollera hans nosande... så han får typ belöning hela tiden då jag inte har kommit på hur jag ska få honom att sluta nosa. När vi koppeltränar vill jag ju att han ska ha koll och kontakt med mig, men han har lärt sig att gå vid min sida (jag stannar när han drar och det vill han inte) med nosen i marken så då har vi ingen kontakt ändå... och jag vet inte hur jag ska få upp nosen från marken så jag kan använda doften som belöning när jag vill :p

Ju mer man använder störningar som belöningar, desto mer benägna blir det att jobba för att få det (tex nosa) istället för att bara ta för sig upplever jag. Ser jag att hunden vill fram till en grästuva så klickar jag för vad som helst nästan, och "ger" tillgång till doften som belöning. Efter bara några gånger börjar de fatta. :)
Hundar och andra kringvandrande störningar döper jag, titta hund, titta katt, titta bil, osv. :up: De finns ju inte alltid, men man kan använda dem när de dyker upp.
(För hundar som gillar att titta alltså.)

Jo, så är det säkert men eftersom jag vill jobba med shaping så vill jag ju helst att han bjuder på beteenden som jag kan klicka på (ex. flytta huvudet två centimeter åt vänster, som det började med när vi lärde in snurra). Detta har funkat förut så det är ju lite frustrerande när han inte ens vill försöka ;) Om han bara lägger sig ner och tänker att "då får jag belöning" (och får han inte det ger han upp direkt) så kan vi ju bara träna på sånt han redan kan (det gör vi självklart också, men ibland är det kul att göra något nytt :D) Men du menar då att jag istället borde följa med honom dit han går och klicka när han då "bjuder" på ett beteende (dvs gör något spontant)? Typ lära honom att vifta på öronen :laugh: Det kan ju vara kul och då får jag ju snabbare chansen att belöna och det tycker ju både jag och han är positivt :up: Ibland är han mer uthållig och fortsätter försöka, men vissa dagar är han såhär och bara går iväg :angel: Men då kan vi testa att klicka för "onödiga" beteenden med, det är ju själva träningen som är rolig ändå och han kanske kan komma på massor av nya trick som jag aldrig hade kommit på själv! :D

Ja precis. Vill du klickerträna så måste du ju börja där ni är just där och då, det funkar inte att stå och hoppas att hunden bjuder på ett beteende som inte kommer att hända utan man får bygga på de ytte-pyttesaker man kan hitta som redan händer. Det är dessutom mycket bättre att lära sig tillsammans med beteenden som inte kommer att spela någon roll i framtiden, att träna in tävlingsmoment medan man fortfarande tvekar lite på tekniken kan få en att svära i många år efteråt. :D
Jag hade nog inte följt efter bort dit han gick dock (om han inte går utom synhåll?), utan bara stått kvar och fångat något han gör på avstånd. Och kastat belöningen bort från oss båda, alltså inte till honom, mellan oss, eller lockat honom tillbaka till mig.
 
Ju mer man använder störningar som belöningar, desto mer benägna blir det att jobba för att få det (tex nosa) istället för att bara ta för sig upplever jag. Ser jag att hunden vill fram till en grästuva så klickar jag för vad som helst nästan, och "ger" tillgång till doften som belöning. Efter bara några gånger börjar de fatta. :)
Hundar och andra kringvandrande störningar döper jag, titta hund, titta katt, titta bil, osv. :up: De finns ju inte alltid, men man kan använda dem när de dyker upp.
(För hundar som gillar att titta alltså.)



Ja precis. Vill du klickerträna så måste du ju börja där ni är just där och då, det funkar inte att stå och hoppas att hunden bjuder på ett beteende som inte kommer att hända utan man får bygga på de ytte-pyttesaker man kan hitta som redan händer. Det är dessutom mycket bättre att lära sig tillsammans med beteenden som inte kommer att spela någon roll i framtiden, att träna in tävlingsmoment medan man fortfarande tvekar lite på tekniken kan få en att svära i många år efteråt. :D
Jag hade nog inte följt efter bort dit han gick dock (om han inte går utom synhåll?), utan bara stått kvar och fångat något han gör på avstånd. Och kastat belöningen bort från oss båda, alltså inte till honom, mellan oss, eller lockat honom tillbaka till mig.
Hmm, han blir snarare helt blockad när vi ex ser en hund. Han stirrar först, men sen drar han mot hunden och typ skrik/skäller... Han skulle se det som en belöning om han fick gå fram men kanske inte om han bara får titta :idea: Doften blir på så vis enklare för ibland drar han ju mot särskilda grästuvor, men ofta går han bara och nosar konstant på vägen (typ "spårar") medan vi går/tränar och då är det svårare att hindra honom från det och sen ge tillgång till det då han alltid kan stoppa ner nosen i backen var som helst.

Jo det var väl egentligen det jag gjorde när jag lärde in snurra och jag har haft ett himla huvudbry hur jag ska kunna få honom att bjuda på någonting som t.ex. skulle kunna utvecklas till vacker tass eller rulla då han inte gör saker som liknar detta naturligt (iallafall inte så ofta). Får nog istället börja med skall om han skäller eller vicka på öronen och liknande :up: Okej, nej han går bara ca 5 meter bort och lägger sig ner och tittar på mig. så då kan jag ju stå kvar :) Risken är dock att han inte tar belöningen om jag kastar den då jag håller på och bygger upp värdet av mat genom att han får jaga den i min hand... men kastar jag den kan det ju iof få samma jakteffekt :) Smart med det där med tävlingsmoment :D Kanske ska avvakta med dessa ;) Om jag lockar tillbaka honom, görs det med godis då eller hur gör jag då (tänker på att vi pratade om att man inte skulle locka)?
 
AIC är bland den roligaste och mest spännande träningen jag känner till, för mig rankar den med do as I do som enormt utvecklande för både tränare och hund! :up:
(Plus att den har ett stort praktiskt värde för hantering, såklart. :D)
Kapar tråden litegrann (tack för bra tråd TS!) och undrar ifall @Monstermom känner till någon i Stockholmsområdet som arbetar med den här typen av träning och som kanske har kurser och/eller privatträning?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 317
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 143
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp