Hunden litar inte på mig?

Det gör jag i skogen 2-5 gånger per skogspromenad, men vill bara kalla in då jag tror att han kommer att komma (alternativt får jag ju "hala in" honom om han inte kommer när jag ropar då :)

Hmm, det där med att spårandet får upp aptiten är intressant! Kanske även kan minska liiite på maniskt nosande och sniffande och dragande i kopplet mot sniffplatser (vi tränar koppelträning också, men ibland går han jättefint men nosen är ändå nere i marken... konstant) ;) Får kanske testa personspår, det gör ju inte så mycket om jag "förstör" personspåret med okunskap eftersom det inte är det vi (mest troligt) kommer göra främst sedan :) Dock har jag ingen aning om hur man lägger personspår... Tips på bra inläsning på området? :D

Det låter som din hund har ett stort behov av att använda näsan, att börja spåra kan vara otroligt givande för er tror jag. Här står lite om hur man kan börja på ett enkelt sätt: LÄNK

Jag kletar lite mjukost på skossulorna i början för att för att få lite extra retning när de ska lära sig.

Du kan ju prova att efterlysa någon snäll bukefalist som har lite koll på spår som kanske kan visa om du känner dig osäker. Hade jag bott närmare hade jag gärna gjort det men bor lite långt bort.
 
Det låter som din hund har ett stort behov av att använda näsan, att börja spåra kan vara otroligt givande för er tror jag. Här står lite om hur man kan börja på ett enkelt sätt: LÄNK

Jag kletar lite mjukost på skossulorna i början för att för att få lite extra retning när de ska lära sig.

Du kan ju prova att efterlysa någon snäll bukefalist som har lite koll på spår som kanske kan visa om du känner dig osäker. Hade jag bott närmare hade jag gärna gjort det men bor lite långt bort.
Jo, det har han verkligen och det är till stor del därför jag har valt att i framtiden ha viltspåret som huvudsysselsättning + apportering/Tollarjakt (då måste han ju också använda nosen, så det är ju bra). Jag tycker att det är jättekul att han har ett sådant intresse (jag tycker det är så kul med nosarbete eftersom att han tycker det är så kul, hade kanske varit kul annars med, men hans entusiasm gör det verkligen 10x bättre), samtidigt som det blir ett litet frustrationmoment från min sida i vardagen och lydnaden då han gärna ägnar sig åt nosning som heltidssysselsättning :D

Tack så mycket för länken! Kanske provar lite imorgon då vi har en inplanerad långpromenad i skogen om jag känner att jag fattar hur man gör tillräckligt :) Mjukost har jag en tub så det tar jag till mig :up: Och absolut om någon bukefalist som känner sig säker på personspår (eller viltspår med för den delen) ser detta och känner för att hjälpa en total nybörjare på spår får ni jättegärna höra av er! :D Jag finns i Uppsala och har tyvärr ingen bil, men kan ta mig en liten bit med kollektivtrafik iallafall :p (+ att vi har en toppenskog 700 meter från min lägenhet :angel: )

Allmän fråga om personspår: Kan man göra ett spår i en skog man har varit i en del förut och gör det något att det även är andra som rör sig där? Förstår att man inte bör lägga spåret i elljusspåret, men kan ju vara så att andra gått inne i blåbärsriset också...
 
Allmän fråga om personspår: Kan man göra ett spår i en skog man har varit i en del förut och gör det något att det även är andra som rör sig där? Förstår att man inte bör lägga spåret i elljusspåret, men kan ju vara så att andra gått inne i blåbärsriset också...

Inga problem men du kan ju undvika att lägga spår där du själv gått tidigare samma dag. Skulle hunden bli väldigt störd av någon annan doft kan du bra bryta det försöket och hitta en annan plats och prova igen.
 
Inga problem men du kan ju undvika att lägga spår där du själv gått tidigare samma dag. Skulle hunden bli väldigt störd av någon annan doft kan du bra bryta det försöket och hitta en annan plats och prova igen.
Toppen! Det gick superbra idag när vi testade! :)
 
Har skickat pm till de som bett om det (tror jag?), men som sagt har inte så jättemånga tips i Stockholm så finns det någon som vet mer är era tips säkert uppskattade. :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 517
Senast: lilstar
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp