hundens näringsbehov

J

jupiter-judex

har kollat runt överallt känns det som och jag tycker det är väldigt luddigt. typ hunden behöver en balanserad kost av protein, fett och mineraler mm.
men finns det verkligen ingen mer specifik siffra om ungefär hur mycket dom behöver av varje som tex lite likt hur man räknar på hästar?
hur ska man annars kunna välja i foderdjungeln och veta vad som är ett passande foder och inte?
 
Sv: hundens näringsbehov

Mycket intressant fråga! Jag har ingen aning men jag ska hålla koll på den här tråden för jag har många gånger undrat detsamma.

Jag litar inte alls på alla dessa foderproducenter som lovar "guld och gröna skogar" om man köper deras foder.

Hästen ger jag inget färdigfoder till längre utan knåpar ihop det han behöver själv. Något liknande borde gå att göra till hundar (och katter) också eller åtminstone, som du menade, välja foder efter innehåll. Men då måste man ju känna till behovet först :)
 
Sv: hundens näringsbehov

Hundmatboken är läsvärd och väldigt matnyttig ;) i ämnet. Låna den på biblioteket vettja!
 
Sv: hundens näringsbehov

ja det känns lite konstigt att vänta till hunden faller ur och sen börja byta..kan ju hunden falla ur massor innan man hittat rätt...
sen är det ju så noga med hästarna att ta analyser och räkna och inte fodra på känn...tycker att det måste finnas till hundar ocskå. det har stört mig länge nu att alla säger olika! foderleverantörer tycker inte samma som vetrinärer. vetrinärer rekommenderar nåt helt annat än uppfödarna...jag blir skogstokig av sånt!!
 
Sv: hundens näringsbehov

ska jag definitivt kolla upp, tack! har du läst den så du vet att det finns utförligt?
 
Sv: hundens näringsbehov

Saken är väl den att det inte finns någon universell sanning. Det finns minimum- och maximumnivåer uppmätta och satta i tabeller. Sedan tolkas den informationen efter eget huvud. För fodertillverkarna kan det finnas ett ekonomiskt intresse i att tolka miniminivån för protein som en lagom proteinhalt eftersom proteinkällor (kött) är dyrt. För en som har tillgång till "gratiskött" (eller iaf billigt kött) kanske en högre proteinhalt tolkas som bättre eftersom det rent praktiskt blir billigare. Om mer eller mindre protein sedan är bra... det kan bero på flera faktorer.

Sedan skapar vi oss våra egna sanningar. En del anser att torrfoder är det allra bästa, andra anser att hemgjord mat är bäst, några kör på något mitt emellan, någon ger färskfoder etc. Vem har rätt? Tja, vem vet...
 
Sv: hundens näringsbehov

Japp, jag har läst den och den är bra.
Jag tror att anleningen till att det inte är lika utbrett att "räkna foderstat" till hundar beror på att man inte behöver komponera deras foderintag på samma sätt som hos hästar. För hästar finns ju inget helfoder som alltid innehåller samma mängder energi/protein/mineraler men det är ju så praktiskt att det finns för våra vänner hundarna.
 
Sv: hundens näringsbehov

men kan det verkligen vara såå stor skillnad på hundar och tex hästar? borde det inte finnas ett sk underhållsbehov, tillägg för arbete eller dräktighet mm. sen att man får justera är ju klart men att man har en grund att gå på.
känns så luddigt på nåt sätt... säg att jag vill köpa ett foder, vad ska försäljaren i butiken med kanske fem, sex märken att sälja rekommendera mig om dom inte har något att gå på?
dom är ju inte ens överens om huruvida tex grandisar ska äta valpfoder eller inte...frågar man försäljarna och även vissa vetrinärer så ska dom ju absolut äta tex hills valpfoder, frågar man grandis uppfödare så ska dom inte äta valpfoder som till och med är gjorda för storvuxna raser.
känns så....konstigt att det kan vara så oklart!
 
Sv: hundens näringsbehov

sen huruvida det är torrfoder, färskfoder eller hemlagad mat borde inte spela någon roll...räkna protein, mj och vitaminer går ju göra i alla fallen. men man måste ju i alla fall veta behovet...
 
Sv: hundens näringsbehov

fast helfoder finns ju till hästar också och då borde det vara svårare att ge hunden det den behöver tycker jag. om alla hundar är så olika och har så olika behov så att ingen vet vilka mängder protein och energi dom behöver så borde det ju bli mega fel om alla foder är standardiserade... eller tänker jag fel nu?
 
Sv: hundens näringsbehov

Nej, men jag menar att hästar behöver ju äta grovfoder + kraftfoder och kanske tom vitaminer/mineraler. Hundar behöver man ju inte dutta med så utan det räcker med en skopa fullfoder. Sen finns det ju valpfoder/vuxenfoder/lightfoder/foder för diverse sjukdomstillstånd osv så utbudet är ju ändå rätt stort.

Jag tror att det man skulle vara i behov av att veta är vad ens hunds energibehov är och så att fodret ligger inom gränsvärdena för vitaminer/mineraler.
 
Sv: hundens näringsbehov

fast när jag läser om olika foder så står det ju si och så många procent protein, si och så många procent fett, olika mängder energi mm. det säger ju inte mig ett skvatt om jag inte vet behovet:confused:
fattar ingenting!
 
Sv: hundens näringsbehov

Alltså, det jag menar är att jag tror inte man behöver vara lika petig att räkna på allt som med hästar.

Hundmatstillverkarna verkar ha rätt god koll på hundarnas ungefärliga näringsbehov i förhållande till energin (jämför med vuxna hästen som behöver ungefär 6 gr protein per Mj och de flesta vitamin/mineralvärden följer energin)

Så om du tar reda på din hunds energibehov (tex med boken jag gav tips om) så borde du veta ungefär hur mycket hunden ska äta av ett standard fullfoder anpassat efter din hunds livsstadie.

Eller så är jag bara blåögd och litar för mycket på fodertillverkarna :p
 
Sv: hundens näringsbehov

haha, ok. jag ska läsa får jag se! är ju lugnt nu när han är tre, men jag tyckte det var enormt jobbigt när han var liten och fick en allvarlig sjukdom och alla hade olika åsikter om fodret!
 
Sv: hundens näringsbehov

Jag har de där tabellerna med minimum och maximumnivåer som Sol pratar om. Pm:a en mailadress så skickar jag dom.
 
Sv: hundens näringsbehov

Alltså, det jag menar är att jag tror inte man behöver vara lika petig att räkna på allt som med hästar.

Hundmatstillverkarna verkar ha rätt god koll på hundarnas ungefärliga näringsbehov i förhållande till energin (jämför med vuxna hästen som behöver ungefär 6 gr protein per Mj och de flesta vitamin/mineralvärden följer energin)

Så om du tar reda på din hunds energibehov (tex med boken jag gav tips om) så borde du veta ungefär hur mycket hunden ska äta av ett standard fullfoder anpassat efter din hunds livsstadie.

Eller så är jag bara blåögd och litar för mycket på fodertillverkarna :p

Ja det gör du nog ;) :D

Nä men det är just det att jag inte litar på fodertillverkarna för de vill så klart tjäna pengar. Jag vill hellre få information av helt oberoende som inte har något med försäljning att göra.

Ta det här med valpfoder som du nämnde - Mer än en veterinär har sagt till mig vid olika tillfällen att jag ska strunta i dessa s k valpfoder. Många av dem innehåller ofta alldeles för mycket protein b la vilket tydligen inte är så bra alla gånger.
 
Sv: hundens näringsbehov

Saken är väl den att det inte finns någon universell sanning. Det finns minimum- och maximumnivåer uppmätta och satta i tabeller. Sedan tolkas den informationen efter eget huvud. För fodertillverkarna kan det finnas ett ekonomiskt intresse i att tolka miniminivån för protein som en lagom proteinhalt eftersom proteinkällor (kött) är dyrt. För en som har tillgång till "gratiskött" (eller iaf billigt kött) kanske en högre proteinhalt tolkas som bättre eftersom det rent praktiskt blir billigare. Om mer eller mindre protein sedan är bra... det kan bero på flera faktorer.

Sedan skapar vi oss våra egna sanningar. En del anser att torrfoder är det allra bästa, andra anser att hemgjord mat är bäst, några kör på något mitt emellan, någon ger färskfoder etc. Vem har rätt? Tja, vem vet...

Nej du har alldeles rätt tycker jag. Det finns inte en sanning.

Men det är ju likadant när man som jag räknar foderstat till hästen. Det finns riktlinjer men dem får man inte följa slaviskt utan man måste samtidigt se på hästen och justera för att få det så bra som möjligt.

Min häst borde, efter riktlinjerna, klara sig proteinmässigt med det höet jag kör med denna vinter. Men trots det så tappade han lite över rygg och rumpa - byggde inte muskler som han borde.

Så det var bara att justera med mer protein och resultatet lät inte vänta på sig! :) han är jättefin nu.

Jag tror ts menar ungefär så som jag också tänker: man vill ha riktlinjerna för just sin egen hund för att sen ev justera med ev tillskott.
 
Sv: hundens näringsbehov

Jag förstår vad du menar. Men samtidigt är ju veterinärer inte särskilt utbildade i näringslära. Då är det bättre att prata med en agronom i så fall.
 
Sv: hundens näringsbehov

Jag förstår vad du menar. Men samtidigt är ju veterinärer inte särskilt utbildade i näringslära. Då är det bättre att prata med en agronom i så fall.

Nä veterinärer i allmänhet är kanske inte det, det kan jag hålla med om.

Men samtliga av de "vettarna" som varnade för valpfodret menade att de sett negativa konsekvenser av valpfoder med t ex för mycket protein. Det medförde alltför snabb tillväxt på speciellt de storvuxna raserna som redan innan hade problem med leder etc.

Ja, man blir ju lite orolig med tanke på alla dessa höftledsfel och liknande.
 
Sv: hundens näringsbehov

tror vi tänker väldigt lika!

och det där med agronom eller vetrinär....hade det bara varit att räkna som på hästar hade ju alla klarat av att sett sin hunds behov. kan inte ens en vetrinär klara det hur ska vi vanliga hundägare veta då? ska det verkligen behövas en agronom för att få reda på vad en vanlig hund behöver?
tycker fortfarande det är jättekonstigt, så som det forskas på allt...
mailade royal och frågade där, fick lite info av han men han sa också att det finns inga bra böcker på svenska...jätte märkligt!

sen när jag nu har skummat igenom lite av texten jag fick...varför i herrans namn är det så krångligt? saknar logiken!:confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 497
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 155
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp