hundens näringsbehov

Sv: hundens näringsbehov

min fick ju metafysär osteopati....(sjuk) och hade en jättebra vetrinär...tack vare han så lever hunden idag!
men....han tyckte i alla fall han skulle ha hills valpfoder för det var anpassat till storvuxna raser...
skara gav sig inte förrän dom hade lurat på min sambo en säck med valpfoder....
när jag sen kontaktade en grandis uppfödare som är vetrinär så litade min vetrinär på att hon visste vad hon gjorde....

men ändå...,en sån grundläggande sak som att ge hunden mat...måste man verkligen vara superutbildad för det?
 
Sv: hundens näringsbehov

förresten...det första han på royal skrev till mig var att...citerar
Visst finns det normer och undersökningar om vad hund behöver och även
specifika sätt att räkna ut det. Skillnaden är inte så stor jämfört med
häst dvs. principerna är desamma och grunderna också.

hmm, svårt att ändå se likheterna...
 
Sv: hundens näringsbehov

tror vi tänker väldigt lika!

och det där med agronom eller vetrinär....hade det bara varit att räkna som på hästar hade ju alla klarat av att sett sin hunds behov. kan inte ens en vetrinär klara det hur ska vi vanliga hundägare veta då? ska det verkligen behövas en agronom för att få reda på vad en vanlig hund behöver?
tycker fortfarande det är jättekonstigt, så som det forskas på allt...
mailade royal och frågade där, fick lite info av han men han sa också att det finns inga bra böcker på svenska...jätte märkligt!

sen när jag nu har skummat igenom lite av texten jag fick...varför i herrans namn är det så krångligt? saknar logiken!:confused:

Det är ju bara att kolla vad veterinärerna läser i sin utbildning: http://www-vh.slu.se/utbildning/SchemahafteVETPR2007-2008.doc
Det enda dom läser i näringslära är kursen :
VM0005 Klinisk anatomi och konsultationskunskap inkl
epizootologi o vet med näringslära, 7 p

En 7 veckors kurs som delvis ska bestå av näringslära och det lär ju vara rätt allmänt iom att veterinärer som bekant inte enbart behandlar hundar.

Däremot menar jag ju inta att man måste ha en högre utbildning för att kunna räkna ut vad ens hund behöver äta, men jag menar bara att du frågar ju inte sotaren om han kan instalera diskmaskinen om du förstår vad jag menar :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hundens näringsbehov

Jag har de där tabellerna med minimum och maximumnivåer som Sol pratar om. Pm:a en mailadress så skickar jag dom.

Jag kan väl tillägga att ett tag räknade jag på näringsinnehållet i den mat jag fodrade, och om man barfar så täcker den maten behovet enligt de tabellerna jag har. Däremot har jag inte räknat på torrfoder, eftersom det inte är aktuellt för min del.
 
Sv: hundens näringsbehov

tror vi tänker väldigt lika!

och det där med agronom eller vetrinär....hade det bara varit att räkna som på hästar hade ju alla klarat av att sett sin hunds behov. kan inte ens en vetrinär klara det hur ska vi vanliga hundägare veta då? ska det verkligen behövas en agronom för att få reda på vad en vanlig hund behöver?
tycker fortfarande det är jättekonstigt, så som det forskas på allt...
mailade royal och frågade där, fick lite info av han men han sa också att det finns inga bra böcker på svenska...jätte märkligt!

sen när jag nu har skummat igenom lite av texten jag fick...varför i herrans namn är det så krångligt? saknar logiken!:confused:

instämmer inte i att det inte finns bra böcker. Sen är ju det ett värdeomdöme och lite upp till var och en men skk har en bok om hundmat liksom då den tidigare nämnda hundmatsboken. SKK:s bok används av SLU i utbildningen om näringslära för hund. Den kursen kan läsas på distans. Likaså ingår näringsläran i skk uppfödarutbildning. Nu är det ju valfritt om man vill gå en sådan kurs eller ej.

Forskning inom området finns sedan länge i bla USA men det finns också svensk forskning via SLU.

Sedan håller jag med Royal när han säger att det egentligen inte är så stor skillnad på häst och hund. Du kna lägga till människan också (har läst näringslära för människa och för häst och ska läsa för hund under våren). PRINCIPERNA för beräkning är de samma. Man har ett grundbehov och gör tillägg utifrån dräktighet, arbete etc och sen individien inte att förglömma. Sedan skiljer grundbehoven av de olika ämnena.

Hmm blev inte heltäckande och kanske blev jag otydlig. :angel:
 
Sv: hundens näringsbehov

Det är ju bara att kolla vad veterinärerna läser i sin utbildning: http://www-vh.slu.se/utbildning/SchemahafteVETPR2007-2008.doc
Det enda dom läser i näringslära är kursen :
VM0005 Klinisk anatomi och konsultationskunskap inkl
epizootologi o vet med näringslära, 7 p

En 7 veckors kurs som delvis ska bestå av näringslära och det lär ju vara rätt allmänt iom att veterinärer som bekant inte enbart behandlar hundar.

Däremot menar jag ju inta att man måste ha en högre utbildning för att kunna räkna ut vad ens hund behöver äta, men jag menar bara att du frågar ju inte sotaren om han kan instalera diskmaskinen om du förstår vad jag menar :D

Men sotaren kan ju ha ett intresse för just diskmaskiner och därför lärt sig lite extra om just det? ;) :D

Nä, lite skämt men ändå lite allvar - visst är veterinärernas kurs i näringslära kanske inte så väldigt omfattande men de kan ju faktiskt ha långvarig erfarenhet som får dem att misstänka vissa saker. Visserligen då inte vetenskapligt bevisat men ändå nog för att dra vissa slutsatser.

Man behöver ju inte ha en högre utbildning (sa du själv :)) för att räkna ut vad en hund behöver så då borde väl även en "okunnig" veterinär kunna ha lite kunskap om det? :)

Sen är det väl så att många veterinärer inte nöjer sig med endast de kurser som ingick i deras veterinärutbildning. Väldigt många vidareutbildar sig och det finns säkert de som intresserar sig för näringsläran också.

Jämför med vad många anser om hästveterinärernas kunskap/utbildning om tänderna. Inte så omfattande det heller. Men min förra "vette" hade av eget intresse vidareutbildat sig i det och har stor kunskap där.
 
Sv: hundens näringsbehov

Jo, det har du absolut rätt i! Det är klart att det finns veterinärer som är kunniga inom näringslära. Det jag vänder mig emot är bara ts tro på att veterinärer är någon slags allvetare som vet ALLT om djur för så är det ju faktiskt inte.
 
Sv: hundens näringsbehov

Här kommer några uppgifter tagna ur en norsk bok som jag inte kommer ihåg vad den heter. Jag har även uppgifter för växande valpar.
ung, tempramentsfull,
korthårig, mest ute
Vikt i kg MJ/kg
2 0,46
5 0,37
10 0,31
15 0,28
20 0,26
25 0,25
30 0,23
60 0,2

gammal, seg, långhårig, mest inne
Vikt i kg MJ/kg
2 0,38
5 0,3
10 0,25
15 0,23
20 0,21
25 0,2
30 0,19
60 0,16
Förhållandet mellan smältbart protein och smältbar energi (kvoten) g smp pro/MJ smb energi vid normal/ hög aktivitet = 10

Går man enligt dessa ser man att de flesta foder har en för hög kvot protein/energi
 
Senast ändrad:
Sv: hundens näringsbehov

Här kommer några uppgifter tagna ur en norsk bok som jag inte kommer ihåg vad den heter. Jag har även uppgifter för växande valpar.
ung, tempramentsfull,
korthårig, mest ute
Vikt i kg MJ/kg
2 0,46
5 0,37
10 0,31
15 0,28
20 0,26
25 0,25
30 0,23
60 0,2

gammal, seg, långhårig, mest inne
Vikt i kg MJ/kg
2 0,38
5 0,3
10 0,25
15 0,23
20 0,21
25 0,2
30 0,19
60 0,16
Förhållandet mellan smältbart protein och smältbar energi (kvoten) g smp pro/MJ smb energi vid normal/ hög aktivitet = 10

Går man enligt dessa ser man att de flesta foder har en för hög kvot protein/energi

Hmmmm......kan inte låta bli att fundera på om vissa/många foder är en av orsakerna till att en del hundar är så in i vassen stirriga och överenergiska? Bara en liten tanke........
 
Sv: hundens näringsbehov

Det är ju faktiskt inte ett dugg svårt att fixa till hundens mat själv.
Däremot så har ju människor blivit så vana vid det "bekväma" torfoder, samt att fodertillverkarna matar folk med att dom INTE klarar fixa maten själva :eek:

Orkar bara bara lägga 1 timma extra på maten i veckan, så gå det alldeles utmärkt ;)

Jag själv har fixat egen mat periodvis i flera år, men är just nu inne i en "latmansperiod" så jag ger torrfoder + färdigt färskfoder.

Jag kan säga så mycket att hundarna uppskattar den hemmafixade maten mycket mer än den köpta
 
Senast ändrad:
Sv: hundens näringsbehov

ja det var ju lite det jag letade efter...eftersom principerna är detsamma...men var hittar jag dessa behovs siffror? är ju inte särskilt intressant med en massa innehållsförteckning om man inte vet behovet, och det tycker jag det är svårt att få reda på.
 
Sv: hundens näringsbehov

Jo, det har du absolut rätt i! Det är klart att det finns veterinärer som är kunniga inom näringslära. Det jag vänder mig emot är bara ts tro på att veterinärer är någon slags allvetare som vet ALLT om djur för så är det ju faktiskt inte.

öh, va:confused:

tror jag det?? var ju intressant...mer än jag har märkt. trodde nästan att jag utstrålade tvärtom...efter min hunds sjukdom så är jag mycket misstänksam till vetrinärer och det är inte många som får min tilltro!
så där har du HELT FEL!
 
Sv: hundens näringsbehov

men kan det verkligen vara såå stor skillnad på hundar och tex hästar? borde det inte finnas ett sk underhållsbehov, tillägg för arbete eller dräktighet mm. sen att man får justera är ju klart men att man har en grund att gå på.
känns så luddigt på nåt sätt... säg att jag vill köpa ett foder, vad ska försäljaren i butiken med kanske fem, sex märken att sälja rekommendera mig om dom inte har något att gå på?
dom är ju inte ens överens om huruvida tex grandisar ska äta valpfoder eller inte...frågar man försäljarna och även vissa vetrinärer så ska dom ju absolut äta tex hills valpfoder, frågar man grandis uppfödare så ska dom inte äta valpfoder som till och med är gjorda för storvuxna raser.
känns så....konstigt att det kan vara så oklart!

Det finns antagligen olika uppfattningar om vad som är det optimala även på hästsidan. Det är klart det finns mallar för hur mycket energi en hund behöver, beroende på arbetsbörda och livsstadie men de är generella. Hur stor del av kosten som ska bestå av protein, fett, kolhydrater, aska etc. råder det ingen konsensus över heller men det finns tabeller på minimum- och maximumnivåer. Optimala nivåer? Tja, varje fodertillverkare anser sig nog sitta på den sanningen.

Det är tyvärr så att det inte finns någon absolut sanning, det finns olika människors erfarenhet så jag tror visst att de som arbetar i djuraffärer, veterinärer, uppfödare mfl. har något att gå på när de ger rekommendationer. De har alltid sin egen erfarenhet. Den fakta som sedan finns går ju att tolka på olika sätt.
 
Sv: hundens näringsbehov

Fast det tycker nog inte jag att ts påstår eller verkar tro :confused:

var ju skönt att höra att inte alla missförstår? förstår verkligen inte hur det framgick...men om det var att jag menade att åtminstone en vetrinär borde veta detta så tycker jag nog att det är såpass grundläggande att dom borde kunna det för att överhuvudtaget kunna göra en sjuk hund frisk. grovt sagt nu då...
 
Sv: hundens näringsbehov

nu vet jag inte om jag är trött i huvudet, men är detta behovet menar du eller? eller var kommer det väsentliga in om den är korthårig eller långhårig? hm, känner mig lite korkad nu:o
 
Sv: hundens näringsbehov

jo men det här med minimum och maximum nivåer? är det minimum och maximum i behov då eller? också får man spela mellan dom två olika nivåerna eller?
 
Sv: hundens näringsbehov

jo men det här med minimum och maximum nivåer? är det minimum och maximum i behov då eller? också får man spela mellan dom två olika nivåerna eller?

Precis, man får spela mellan de nivåerna och för många näringsämnen finns inte maximumnivåer uppmätta (vilket inte är detsamma som att sådana inte finns) och då kan det bli lite lurigare.
 
Sv: hundens näringsbehov

ok, då ska jag kolla upp det. måste ju kika vad det står för behov på min hund och vad han får egentligen för det har jag ingen aning om!
spännande!!
 
Sv: hundens näringsbehov

öh, va:confused:

tror jag det?? var ju intressant...mer än jag har märkt. trodde nästan att jag utstrålade tvärtom...efter min hunds sjukdom så är jag mycket misstänksam till vetrinärer och det är inte många som får min tilltro!
så där har du HELT FEL!

Okej, då har jag missuppfattat dig.


jupiter-judex skrev:
men om det var att jag menade att åtminstone en vetrinär borde veta detta så tycker jag nog att det är såpass grundläggande att dom borde kunna det för att överhuvudtaget kunna göra en sjuk hund frisk. grovt sagt nu då...

Och jag vill mena att veterinärer (som inte har vidareutbildat sig) överlag inte har någon vidare utbildning i näringslära.
Vad jag vill säga är att om du vill veta mer om hundar och foder borde det vara mycket bättre att gå till någon som har gedigen utbildning i det, istället för att gå till någon till allra största del har utbildat sig i medicin?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 535
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 776
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 346
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp