hundens näringsbehov

Sv: hundens näringsbehov

men hur räknar man egentligen? satt och kollade en hemsida där det bla stod om sjukdomen min hund hade när han var liten...där stod det att han då skulle dra ner proteinet till 19%...ganska oviktigt i sig men bara som ett exempel nu då....
när jag sen kollar primas papper, för det var det jag hade framme nu....så står det 13,6% protein/100g foder och 40,7%protein/100g ts....
vilka siffror räknar man på?
 
Sv: hundens näringsbehov

tabellen jag fick av någon här inne med max och min....står det minimum 1g fett/kg kroppsvikt.....och max 1,5g/kg kroppsvikt...
på min 65-70kg:s grandis skulle det bli 65-70g som minimum och 97-105g som max....
och protein står det 1724mg/kg kroppsvikt på minimum och 2155mg/kg kroppsvikt....borde bli 112-120g på minimum och 140-150g på maximum va?

på primas hundfoder där han ska ha 2 kg per dag hamnar han ju på 272 g protein....hur påverkar det?
 
Sv: hundens näringsbehov

jaha, på precept och dom andra står det ju bara en procent sats...typ protein 21% och 10%fett...hur gör jag om det i gram nu då så jag vet hur mycket han får i sig?

är så kass på att räkna...:confused:
 
Sv: hundens näringsbehov

men hur räknar man egentligen? satt och kollade en hemsida där det bla stod om sjukdomen min hund hade när han var liten...där stod det att han då skulle dra ner proteinet till 19%...ganska oviktigt i sig men bara som ett exempel nu då....
när jag sen kollar primas papper, för det var det jag hade framme nu....så står det 13,6% protein/100g foder och 40,7%protein/100g ts....
vilka siffror räknar man på?

Jag vet inte vad de som hade hemsidan räknade på. Jag räknar alltid i torrsubtsans eftersom det är lättast att jämföra olika foder/råvaror med varandra när man räknar bort allt vatten. Värden i tabeller brukar anges i torrsubstans. Primas foder innehåller som jag tolkar det 13,6% protein om man räknar "som det är" dvs. med vattnet, men räknar man i torrsubstans blir det 40,7%. Om det stämmer innehåller maten ca 33% vatten.
 
Sv: hundens näringsbehov

nu sa en uppfödare att den inte är utspädd med vatten utan med blod och att det då inte går att jämföra så...:confused:

det jag inte får ihop är att hon säger att folk missuppfattat och tror att det är en protein bomb, sen säger folk att man kan ge mindre av detta än torrfoder och det är ju bra för magomvridningar... så långt är jag med.
men om jag ska ge 2 kg prima får han 272g protein och 140g fett. och i procent innehåller ju då prima 13,6% protein jämfört med tex doggys 21%, 7,1% fett jämfört med doggys 10%....och då låter det ju mindre än torrfodrena.... men på två kg prima och 700g torrfoder blir det ju i alla fall mer protein och fett i priman:confused:

gud jag blir tokig när jag inte fattar.....alla säger "du måste inte fatta allt" men det är frustrerande ändå:crazy:
 
Sv: hundens näringsbehov

gud jag blir tokig när jag inte fattar.....alla säger "du måste inte fatta allt" men det är frustrerande ändå:crazy:

Hi hi jag förstår dig! :) Jag är en sån där som vill förstå allt jag kan!

Det är ju trots allt så att lika många personer som man frågar - lika många olika svar får man. :smirk: Då blir man ju lite konfunderad och vill ta reda på så mycket som möjligt själv för att känna att man har lite koll i alla fall.

Det är det som är viktigt för mig - att jag själv har koll. Vill inte lämna över allt ansvar till andra. Kämpa på! :banana:
 
Sv: hundens näringsbehov

åh, tack...skönt att det finns fler än jag:p
 
Sv: hundens näringsbehov

men hur räknar man egentligen? satt och kollade en hemsida där det bla stod om sjukdomen min hund hade när han var liten...där stod det att han då skulle dra ner proteinet till 19%...ganska oviktigt i sig men bara som ett exempel nu då....
när jag sen kollar primas papper, för det var det jag hade framme nu....så står det 13,6% protein/100g foder och 40,7%protein/100g ts....
vilka siffror räknar man på?

Tänk på att det på påsen står omsättningsbar energi och protein. För att räkna ut enligt de tabeller som jag lämnade tidigare måste du göra om det till smältbar energi och protein.
Smältbarheten är 85-95% av det omsättningsbara råproteinet och 90% av energin.

Ex: Din hund väger 60 kg, den är tre år gammal och motionerar normalt. Behovet av smältbar energi är då 0,2x60 MJ= 12MJ
Behovet av protein är 10x12=120 gsmb rp
Ditt foder innehåller 13,6 g omsättningsbar protein = 0,85x13,6=11.56 smälbart protein
För att få energin måste du räkna ut den totala energin om det inte finns skrivet på säcken. För att göra det tar du:
Protein (i det här fallet 13,6)x14,6kJ/g
Fettx35,6 kJ/g
Kolhydrater (NFE) x 14,6 kJ/g
Plussar ihop summorna och får då fram den omsättningsbara energin i kJ/100 g
 
Sv: hundens näringsbehov

Ska ta fram en webb-adress till dig ikväll. Har den inte tillgänglig. informationen är på engelska men bra tycker jag.

Sedan i en annan tråd frågas efter beräkning och vilka värden man använder. Man utgår alltid från ts-värdena för att kunna få jämförbara värden.
 
Sv: hundens näringsbehov

Jag kan starkt rekommendera hundmatboken, skriven av Marie Sallander, Åke Hedhammar och Åsa Lindholm.

Den är en bra bas att utgå från tycker jag.
 
Sv: hundens näringsbehov

ok, ja då kanske det stämmer bättre!

såg jobbigt ut(orkar inte tänka nu), får räkna på det sen:p
 
Sv: hundens näringsbehov

ok, tack! ska se om sonen min kan ta en sväng till biblioteket på rasten:)
 
Sv: hundens näringsbehov

Det är inte så svårt, bara man kommer in i det. Hjälper dig gärna om du har mer funderingar.
 
Sv: hundens näringsbehov

ja du får nog hjälpa mig!
var fick du 0,2 i från? tog du 1g fett/kg kroppsvikt=60 och gångade det med 0,2 eller?
och var fick du 10x12 ifrån?
 
Sv: hundens näringsbehov

i tabellen står det ju 1g fett/kg kroppsvikt och 1724mg protein/kg kroppsvikt
 
Sv: hundens näringsbehov

ja du får nog hjälpa mig!
var fick du 0,2 i från? tog du 1g fett/kg kroppsvikt=60 och gångade det med 0,2 eller?
och var fick du 10x12 ifrån?
Enligt min tabell ska en hund som väger 60 kg ha 0,2 MJ/kg kroppsvikt. Du måste skilja på g fett och energimängden i fodret. Energi får du både från fett, protein och kolhydrater.
Det gör att hunden ska 12 MJ/dag
Sen är kvoten protein/MJ = 10. Det ger mängden protein som hunden ska ha 10 x 12 = 120 g smältbart råprotein

Sätt in hela näringsdeklarationen från ditt foder så ska vi se om jag kan hjälpa dig.
 
Sv: hundens näringsbehov

men då var det inte du som mailade mig en minimum lista och maximum lista eller? för där står det bara fett och protein mm
 
Sv: hundens näringsbehov

återkommer med innehålls förteckningen
 
Sv: hundens näringsbehov

hade inte säcken kvar....någon som har hela näringsdeklartionen till precept foundation till hands? på hemsidan står det bara protein24% och fett 14%...
vill jämföra med priimas färskfoder för ett ev byte till det...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 536
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 776
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 346
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp