Hundfolk: reaktioner på avlivning.

En kattorganisation som jag följer nödropar just nu om pengar till en katt som beskrivs så här:
X är en mycket livsglad krabat på drygt 10 månader, som har benproblematik vilket innebär att han inte kan stå på sina bakben.
Han är inte förlamad, utan använder dem att skjuta ifrån med, när han blixtsnabbt tar sig fram på golvet i lekens hetta!


Veterinär har anmält till länsstyrelsen som vill att katten avlivas. Organisationen samlar in pengar till hans ägare, först verkade det vara till en röntgen, sedan till att hon ska kunna skaffa advokat.

Jag tar mig för pannan (och kommer att avfölja organisationen, jag har varit tveksam till dem ett tag)

Läste att de äntligen fattade att han inte ska leva så. Men att de tycker att man ska hålla liv i en katt utan fungerande ben..! :cry:

Har också följt tjejen på fejjan och i hennes blogg. Det förekom även svenska hundägare som ville ta över hunden till varje pris och anklagade henne för både det ena och det andra. Bland annat så postades det hints om att hon skulle lida av Münchhausens by proxy osv. Folk är verkligen helt jävla gränslösa ibland :meh:

Men vad i hela...??? Jag hade anmält dem allihop. Jäkla idioter.

Jag håller med dig. Dessvärre är det inte lönt att bemöta personerna med detta, de slår det ifrån sig. Samma människor drar dessutom paralleller mellan t.ex. personer med funktionsnedsättning och katter som föds med en förlamad bakdel. Som att det vore samma sak.

Åh de underbara "så du hade avlivat ditt barn om det inte kunde gå ordentligt??"-människorna. Totalt utan verklighetsförankring. :yuck:

Ja. Man undrar ju hur ägaren kan ha uppfattat en sådan katt som pigg och glad.

Inte många hästar i det stallet..
 
Angående detta fallet känner jag igen personen, då denna person är en del utav Norska Lundehunds-communityn. Hela händelsen har visst skärrat henne enormt. Inte bara ringde de och hotade hos veterinären, det gick längre än så! Dom hade visst fått reda på att hon skulle köpa en Norsk Lundehundsvalp, och då började de ringa uppfödaren till valpen och varnade om att inte sälja någon valp till henne! (Tur nog ignorerades varningen)

Det finns också en hemsida upplagd med hennes personliga info (för + efternamn, hennes address, telefonnummer, osv.) Men alltså jisses vad är fel på vissa människor?? O_o
 
Angående detta fallet känner jag igen personen, då denna person är en del utav Norska Lundehunds-communityn. Hela händelsen har visst skärrat henne enormt. Inte bara ringde de och hotade hos veterinären, det gick längre än så! Dom hade visst fått reda på att hon skulle köpa en Norsk Lundehundsvalp, och då började de ringa uppfödaren till valpen och varnade om att inte sälja någon valp till henne! (Tur nog ignorerades varningen)

Det finns också en hemsida upplagd med hennes personliga info (för + efternamn, hennes address, telefonnummer, osv.) Men alltså jisses vad är fel på vissa människor?? O_o
Usch jag tycker så otroligt synd om henne som har blivit utsatt för alla dessa elaka människor. :(
 
Vad jag minns så var kattens ena bakben obrukbart p.g.a. fluglarvsangripna sår och skulle behöva amputeras om den skulle överleva, och det andra bakbenet var också illa skadat. Alltså verkligen inte ett djur i skick att transporteras över halva Sverige för att behandlas av en veterinär som hävdar att hen kan prata med djur (japp, det är sant :crazy:) och sedan leva resten av sitt liv med ett, icke helt fungerande bakben.

Jag läste kommentarerna som strömmade in på Blå Stjärnans FB-sida när det begav sig och de var verkligen helt bisarra. Flera personer kommenterade att i princip hela veterinärkåren är hjärtlösa och djurmördare och att de borde byta yrke ;)
Alltså, jag var tvungen att leta upp och läsa om detta, och vet inte om jag ska skratta eller gråta? Dom skriver ju t.o.m ut på kattjouren vad som är fel(om än lite förskönat) och folk tycker ändå att avlivning är fel väg att gå? Sen, vad jag fattade det som, så var katten inte märkt, och då är begränsat vad veterinärerna får lämna ut(eller hur jag ska förklara), iom att ägaren inte kan intyga att hen är ägare? Blir inte klok på detta :banghead:

Vår terrier är 14 år gammal och har aldrig varit hos vet förutom kastrering, vaccineringar och en klämd klo för några år sedan. Han är pigg och glad och superfräsch för sin ålder men vi har sagt att blir det nånting som skulle dra ner hans livskvalitet då avlivar vi hellre, han har haft ett långt och bra liv och det finns ingen mening i att han ska få försämrad livskvalitet sin sista tid bara för att vi vill ha kvar han lite länge.
 
Här har vi ett "fint" exempel på räddning till varje pris, som hyllas i alla kommentarer till filmen.
Det enda som spys galla över är uppfödaren.

 
En ren gissning från min sida är att hundar faktiskt används till saker och ting (även om det "bara" är att tävla rallylydnad eller liknanade). Katter skaffas ofta för att vara ett gulligt sällskap, och när folk har den utgångspunkten verkar de ofta tappa förståelsen för vad de köper för djur, djurets behov osv.

Tror det delvis är en motreaktion också. Katten har väldigt låg status i Sverige och många katter far illa. Då intar vissa positionen att katten ska "värnas" in i absurdum för att på något sätt väga upp. Man menar på något sätt att det inte går att lyfta kattens status om man själv inte gör precis allt man kan.
 
Usch jag tycker så otroligt synd om henne som har blivit utsatt för alla dessa elaka människor. :(

Sorgligt nog har hon blivit skrämd ifrån Border Collie-communityn, vilket är väldigt synd. Visst finns det nötter i de flesta grupperna, men det här shockade mig! (Sen har jag inte varit involverad där sen i över ett decennie, och desto större ras, desto fler idioter i communityn. :cautious: Jag har själv haft dåliga erfarenheter men inte sådan hära dåliga! :nailbiting:)
 
Sorgligt nog har hon blivit skrämd ifrån Border Collie-communityn, vilket är väldigt synd. Visst finns det nötter i de flesta grupperna, men det här shockade mig! (Sen har jag inte varit involverad där sen i över ett decennie, och desto större ras, desto fler idioter i communityn. :cautious: Jag har själv haft dåliga erfarenheter men inte sådan hära dåliga! :nailbiting:)
Vänta nu... jag vet ett par personer som folk öppet varnar för, och det är VÄL befogade varningar. Pma gärna info om detta, låter jättekonstigt?
 
Vänta nu... jag vet ett par personer som folk öppet varnar för, och det är VÄL befogade varningar. Pma gärna info om detta, låter jättekonstigt?

Vill du så kan jag kontakta henne. Hon nämner b.la folk i den polska delen utav communityt som trakasserade henne.

Ang. skolios så har jag slått upp ang. människor, och det nämns smärta även ned i benen, tryck mot lungorna i bröstkorg, och det (krökningen i ryggraden) kan även förvärras med tiden.

"Om en kraftig skolios inte behandlas kan den ge olika typer av symtom, som trötthet och smärtor. Med tiden ökar risken för ryggbesvär på grund av så kallade förslitningsförändringar kring felställda kotor och diskar."

Hundar är som många andra djur bra på att gömma smärta med. Vem vet om dessa hundar i videon upplever smärta p.ga sin skolios eller inte, men risken är hög att det utvecklas förslitningsförändringar som absolut är smärtsamt för både ben och leder.
 
Vill du så kan jag kontakta henne. Hon nämner b.la folk i den polska delen utav communityt som trakasserade henne.

Ang. skolios så har jag slått upp ang. människor, och det nämns smärta även ned i benen, tryck mot lungorna i bröstkorg, och det (krökningen i ryggraden) kan även förvärras med tiden.

"Om en kraftig skolios inte behandlas kan den ge olika typer av symtom, som trötthet och smärtor. Med tiden ökar risken för ryggbesvär på grund av så kallade förslitningsförändringar kring felställda kotor och diskar."

Hundar är som många andra djur bra på att gömma smärta med. Vem vet om dessa hundar i videon upplever smärta p.ga sin skolios eller inte, men risken är hög att det utvecklas förslitningsförändringar som absolut är smärtsamt för både ben och leder.
Ah, jag är bara insatt i de arbetande kretsarna, så polen är okänt territorium! ;)
 
På tal om de här knasiga människorna, så har jag en kompis som jobbar som veterinär med stordjur på en veterinärstation (inte via staten). De vill inte åka ut om djurskyddet ringer för utlåtande, inte för att de inte vill för djurens skull, utan för att det kan bli väldigt tråkiga följder från djurägare och dess anhöriga. En av henoms kollegor har blivit nämnd vid namn i en infekterad djurskyddsstory som flödat på nätet där självfallet djurägaren menar att djuren inte alls var i dåligt skick (trots att det fanns självdöda djur på gården). Att bli uthängd på det viset som yrkesperson är inte så kul, men det är så tråkigt att det gör att vettiga människor inte vill åka på såna ärenden.
 
Ah, jag är bara insatt i de arbetande kretsarna, så polen är okänt territorium! ;)

Kanske förhoppningsvis blir så, det verkade kaos där. Vet inte vilka inom Sverige som gav sig på henne, kan ha varit arbetande kretsar eller inte. Jag uppdaterar dig i ett PM om jag får någon info!

Är dock nyfiken om vilka inom de arbetande kretsarna man ska passa sig för, för man stöter på en del konstiga figurer ibland. (Har inte BC längre, men man stöter ofta på dom här nere i Skåne och umgås lite med BC-folk)
 
Fruktansvärt vilket folk det finns.

Min bror valde att ta bort deras lilla hund. De köpte hunden av en gemensam vän till oss. Seriös uppfödare som blivit lurad på en tik hen köpt i god tro. Hen tog en kull och det var då en tråkig historia uppdagades. Min bror tog en av de valparna som var minst i kullen.
Patellaupphakningar, fel på tänder mm mm När hunden var 2 så hade de gjort x antal olika operationer småsaker men pga storleken så vart allt riktigt svårt. Senaste när de opererade på hunden gick troligtvis käken sönder.

De avslutade hundens liv. De ville inte fortsätta utsätta henne för alla komplikationer, Svår att hålla i vikt och ruggigt dåliga tänder. Hon hade nästan inga kvar.

Resterande valpar har inte haft några problem. Alla är kastrerade för att det inte ska avlas vidare.

Skulle aldrig vilja utsätta mina djur för onödigt lidande eller för att jag inte kan släppa dem.

Vet inte men fått en uppfattning av att folk som har hästar/kor/större djur är lite mer hårdnackade och avlivar snabbare eller hur man ska uttrycka det gentemot en människa som enbart har hund och lagt in mer mänskliga värderingar. OBS detta är bara en personlig uppfattning jag fått och har inga fakta att gå på mer än mina personliga möten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 471
Senast: Nominous
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 511
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
20 637
Senast: Amha
·
S
Övr. Hund Har en am cockerspaniel född 2006 som har haft ett tufft liv framför sig och har redan hunnit byta hem och även fått stryk, ja tog över...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: sweetheart-27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp