hundförsäkring senior, alternativ?

Ponylove

Trådstartare
Funderat på att försäkra min 9 åriga chihuahua.
Har övertagit henne succesivt sne ett par år från tidigare ägare, men hon har inte haft sörsäkring sista tiden då vi bor utomlands där inte hennes förra försäkring gällde, dessutom är veterinärvård här löjligt billig, speciellt för oss vet. studenter....

Men så årker vi ju till sverige på loven, och funderar på om det är värt o ha en försäkring i fall något händer.
När jag är klar här är hundne 11 år o jag räknar med att jag själv som veterinär utan större kostnader kan göra de åtgärder som är lämpliga på en äldre hund. finns ju begränsningar i vad man utsätter dem för.

Men när jag kollar runt verkar det ju knappt finnas försäkringar för hundar i mins ålder?

Någon som vet vilka alternativ det finns, eller är det kanske faktiskt inte värt o ha en?
 
Jag bytte nyligen till en ren olycksfallsförsäkring för min gamla tant (11 år). Den täcker som sagt bara olycksfall (glastramp, ormbett m.m.) men för mig känns det som att det räcker med en så gammal hund för jag kommer aldrig utsätta henne för stora operationer eller dyl. ändå.

Dessutom gick kostnaden ner från 3800 kr/år till 522 kr/år.
 
Till båda.

Har kollat svealand på nätet, får bara uppgift att den är för gammal om den inte har befintlig försäkring. vilket den inte har.

Ja, är just olycksfall jag tänker på, det mesta andra kan jag ju oavsett få gjort billigt här...
 
Till båda.

Har kollat svealand på nätet, får bara uppgift att den är för gammal om den inte har befintlig försäkring. vilket den inte har.

Ja, är just olycksfall jag tänker på, det mesta andra kan jag ju oavsett få gjort billigt här...

Jag har Agria - dom har ingen övre åldersgräns när du ska försäkra in.
 
Till båda.

Har kollat svealand på nätet, får bara uppgift att den är för gammal om den inte har befintlig försäkring. vilket den inte har.

Ja, är just olycksfall jag tänker på, det mesta andra kan jag ju oavsett få gjort billigt här...

Hmm, är du intresserad så ring dem, för det ska inte gälla för den där olycksfallsförsäkringen. (Däremot får man inte teckna den om hunden är under sju år, men det är ju inte din)
 
Kan skilja sej mellan både bolag och raser, jag har en försäkrad 7 åring som jag inte kunde byta bolag på pga åldern.

Med en så gammal hund hade jag spart undan pengar istället för att tecka försäkring. Frågan är ju om man ens kommer upp i kostnader över självriskdelen. De är ju är ju (iaf för mej) många ingrepp som jag inte skulle utsätta en så gammal hund för, ex narkos. Och sy ihop ett sår med lokalbedövning kostar inte mer än många bolag har i lägsta självriskgräns.
 
Sy ihop ett sår med lokalbedövning kan bli nog så dyrt på jourtid. Samma sak med andra enkla saker som ta bort en bruten klokapsel osv
 
Kan skilja sej mellan både bolag och raser, jag har en försäkrad 7 åring som jag inte kunde byta bolag på pga åldern.

Med en så gammal hund hade jag spart undan pengar istället för att tecka försäkring. Frågan är ju om man ens kommer upp i kostnader över självriskdelen. De är ju är ju (iaf för mej) många ingrepp som jag inte skulle utsätta en så gammal hund för, ex narkos. Och sy ihop ett sår med lokalbedövning kostar inte mer än många bolag har i lägsta självriskgräns.


Precis vad jag oxå tänkte.

Kollade agria. Om jag teknar där så har jag tex. 5000 i självrisk +15%, så kostar det ändå över 2000sek per år i avgift. Och om ett-två år kan jag lokalbedöva o sy själv...
Men ska kontakta svealand och kolla den där olycksförsäkringen, är ju bara det jag behöver.
 
det borde väl inte bli över 10 000 iaf? är ju först kring den summan som det lönar sig med försäkring.

tycker du? Seniorförsäkring 500kr/år. Självrisk 1500 kr + 25%

Det lönar sig långt under 10 000 kr. Det lönar sig redan vid 3 - 5 000 kr, vilket inte är svårt att komma upp i på jour.
 
Precis vad jag oxå tänkte.

Kollade agria. Om jag teknar där så har jag tex. 5000 i självrisk +15%, så kostar det ändå över 2000sek per år i avgift. Och om ett-två år kan jag lokalbedöva o sy själv...
Men ska kontakta svealand och kolla den där olycksförsäkringen, är ju bara det jag behöver.

Märkligt. Min 11-åring har 50.000 kr/år i vet.vård, 1600 kr + 15% i självrisk och olycksfallsförsäkringen kostar 522 kr/år.
 
tycker du? Seniorförsäkring 500kr/år. Självrisk 1500 kr + 25%

Det lönar sig långt under 10 000 kr. Det lönar sig redan vid 3 - 5 000 kr, vilket inte är svårt att komma upp i på jour.
Menade om jag bara har agria som alternativ, då är det inte under självrisken förrän det överstiger 5000, och då har jag ju procent med, så om det ska göra någon större skilnad så ska man ju ha närmare 10000 i kostnad. Och om det kostar 2000 per år, betyder det att så länge behandlingarna kostar under 7000 per år lönar det sig inte att ha en försäkring alls.

Hunden befinner sig i sverige ca 2-3 månader per år, så risken är ju lite för större skador som är små nog att vara värda att behandla.

Ska ringa svealand o se om jag kan få teckna en försäkring där. kan tänka mig upp till någon tusenlapp per år utan problem.
 
Märkligt. Min 11-åring har 50.000 kr/år i vet.vård, 1600 kr + 15% i självrisk och olycksfallsförsäkringen kostar 522 kr/år.
Jag gjorde på hemsidan där man skrev in åder ras osv. då kostade det över 2000 per år trots 5000 i självrisk, plus 15%.
kan ifs bero på att det är en chihuahua.
 
Jag har fått sy ihop flera hundar under jourtid. De har blivit skadade av vildsvin så inga små skador. Det har aldrig kostat över 5000:- då har hunden blivit sövd, rakad, rengjort, sytt+drän. Smärtstillande och antiinflammatoriskt.
En sårskada har kostat 17.000:- men då hade hunden fått in en bete i armbågsleden och skadat ledkapseln. Hade de inte vart vår bästa hund hade vi inte satsat utan avlivat, det var lång konvalicens med över 8 veckor i bur och knappt gå pronenader.
 
Jag gjorde på hemsidan där man skrev in åder ras osv. då kostade det över 2000 per år trots 5000 i självrisk, plus 15%.
kan ifs bero på att det är en chihuahua.

Men var det en ren olycksfallsförsäkring då och inte en fullständig försäkring?
 
Jag har fått sy ihop flera hundar under jourtid. De har blivit skadade av vildsvin så inga små skador. Det har aldrig kostat över 5000:- då har hunden blivit sövd, rakad, rengjort, sytt+drän. Smärtstillande och antiinflammatoriskt.
En sårskada har kostat 17.000:- men då hade hunden fått in en bete i armbågsleden och skadat ledkapseln. Hade de inte vart vår bästa hund hade vi inte satsat utan avlivat, det var lång konvalicens med över 8 veckor i bur och knappt gå pronenader.

Det säger du? Jag kan tala om att bara att kliva in genom dörren på bagarmossen en söndagkväll kostar 3175 kr. Det är alltså själva jouravgiften. Sedan tillkommer allt annat och de tar då 1,8 på alla behandlingar (de är alltså 80 % påslag på normalpris). Min hund var inne där i 1,5 dygn och opererades för magomvridning, det kostade lite drygt 52.000 kr. 5000 kr kommer man således inte särskilt långt på under jourtid.
 
Det säger du? Jag kan tala om att bara att kliva in genom dörren på bagarmossen en söndagkväll kostar 3175 kr. Det är alltså själva jouravgiften. Sedan tillkommer allt annat och de tar då 1,8 på alla behandlingar (de är alltså 80 % påslag på normalpris). Min hund var inne där i 1,5 dygn och opererades för magomvridning, det kostade lite drygt 52.000 kr. 5000 kr kommer man således inte särskilt långt på under jourtid.

Jag har åkt med alla mina till albano. De hör väl till samma? Bara ledskadan har fått stanna kvar. Dom andra har jag lämnat å hämtat senare samma dag.

Sen kommer man ju till vad utsätter man en gammal hund för? Jag skulle då inte välja att operera en magomvridning på en 11 år gammal hund.
 
Olika raser har olika priser, det spelar viss roll var man bor också.
Det säger du? Jag kan tala om att bara att kliva in genom dörren på bagarmossen en söndagkväll kostar 3175 kr. Det är alltså själva jouravgiften. Sedan tillkommer allt annat och de tar då 1,8 på alla behandlingar (de är alltså 80 % påslag på normalpris). Min hund var inne där i 1,5 dygn och opererades för magomvridning, det kostade lite drygt 52.000 kr. 5000 kr kommer man således inte särskilt långt på under jourtid.

Även här kostar det 3000 spänn att kliva in på jour.. Sen är jourpåslaget 100%...
När jag för många år sen ny fick sy ihop ett enkelt men djupt skärsår på min tik kostade det en lördag fm 5300 kr. Dagen efter lossnade dränet, det kostade 3500 kr att sätta fast det igen (det tog 10 minuter).

Har man tur kan distriktsvet ta det, men det beror ju helt på vad de har att göra med lantbruksdjuren. Och under 3000 kr är jag väldigt skeptisk till om man kan få det hos distriktaren. Jag betalde drygt 2 k för att ge en spruta lokalbedövning och ta bort en avbruten klokapsel en fredag eftermiddag hos DV för många år sen.

Så jag skulle lätt betala 500 kr för en olycksfallsförsäkring med 1500 kr + 25% i självrisk.
 
Jag har åkt med alla mina till albano. De hör väl till samma? Bara ledskadan har fått stanna kvar. Dom andra har jag lämnat å hämtat senare samma dag.

Ja, fast bagis är ju enda i stockholm som har dygnet-runt jour, det har inte albano.

Sen kommer man ju till vad utsätter man en gammal hund för? Jag skulle då inte välja att operera en magomvridning på en 11 år gammal hund.

Det skulle inte jag heller och det ersätter inte en olycksfallsförsäkring oavsett hundens ålder - vilket var typen av försäkring vi diskuterar. Den kostnaden var bara en parentes på vad det kan kosta att ta hunden till veterinär akut en helgkväll/natt.
Men låt oss säga att hunden trampar i glas en lördagkväll och måste in och sys - då kostar de alltså dryga 3000 kr bar att kliva in genom dörren och säga hej till veterinären.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
919
Hundhälsa Jag fick precis faktura på Svanssons försäkring vilket fick mig att fundera på om det verkligen är värt att ha en äldre hund försäkrad...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 285
Senast: Killaloe
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 939
Senast: dobbis
·
F
Hundhälsa För att inte kapa andra trådar så skapar jag en egen om just hundförsäkringar. Försäkringar kan ibland upplevas lite som en djungel och...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
11 934
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp