machafuko

Trådstartare
Vet att vi i olika trådar talat om hundfoto och liknande. Då jag letar efter ett nytt objektiv tänkte jag att det kunde vara spännande och se vilka objektiv ni använder för att fota era hundar.

Känner just nu att det lutar mot ett 50mm f/1.8 G till min Nikon D5300. Är även sugen på en zoom men de är så förskräckligt dyra, de man vill ha :o:angel:
 
Vet att vi i olika trådar talat om hundfoto och liknande. Då jag letar efter ett nytt objektiv tänkte jag att det kunde vara spännande och se vilka objektiv ni använder för att fota era hundar.

Känner just nu att det lutar mot ett 50mm f/1.8 G till min Nikon D5300. Är även sugen på en zoom men de är så förskräckligt dyra, de man vill ha :o:angel:

Jag använder ett Nikon 50mm f/1.4 och ett Tamron 70-200mm f/2.8. Funderar på att byta ut mitt Tamron mot ett Nikon då jag tycker att den är för slö.
 
Tips när det gäller objektiv: kika på begagnat. Finns mycket bra på tex fotosidan och blocket. Begagnat är såklart billigare, men med objektiv finns det sällan något som är sämre än de helt nya så länge glasen inte är repiga.
 
50mm 1.8/1.4 är outstanding. Användes flitigt när jag körde Canon. Nu har jag bytt system till Nikon och har det ännu inte, men det står på inköpslistan. Dock lite längre ner den här gången då mitt vardagsobjektiv Sigma 17-50 2.8 är så pass bra för porträtt. Har dock inte fotat hundar i rörelse med det.

Planerar ett dyrt 70-200 2.8 VR i 30-årspresent :angel:
 
Tips när det gäller objektiv: kika på begagnat. Finns mycket bra på tex fotosidan och blocket. Begagnat är såklart billigare, men med objektiv finns det sällan något som är sämre än de helt nya så länge glasen inte är repiga.

Kollar nästan uteslutande på begnagnat. Framförallt på blocket men tycker det är svårt att veta vad som är "bra för pengarna" där och vad som är äldre "skräp".

Ska kolla fotosidan :up:
 
Jag använder ett Nikon 50mm f/1.4 och ett Tamron 70-200mm f/2.8. Funderar på att byta ut mitt Tamron mot ett Nikon då jag tycker att den är för slö.

Har tittat på Tamrons 70-200 men de ligger lite väl högt i pris för mig just nu. Men om du funderar på att sälja ditt kan du ju tjinga lite :angel::angel:
 
Jag har en Nikon D90. Det objektivet jag använder mest just nu är ett Nikon 50mm f/1.8 :) Köpte det i våras, jobbar fortfarande på att lära mig hur det fungerar att fota med ett fast. Det tar sig sakta men säkert.
Köpte även ett Nikon 80-200 f/2.8 för någon månad sedan också. Hade gärna haft ett med större bländare, men.. pengar, pengar, pengar :D
 
Jag har ett litet teleobjektiv 55-200 till min Nikon D3000 och jag tycker att det är toppen att fota med utomhus. Inomhus är det bedrövligt dåligt, då tele kräver så mycket ljus...
 
Jag plåtar nästa uteslutande med 35mm 1.8 :)
Har ett 50 också, men har typ inte använt det alls sedan jag köpte 35.
 
Jag har en Nikon d90 nu.
Testat olika objektiv genom åren, nikkor 70-200 f/3.5-5.6, tamron + sigma 70-200 f/2.8, nikkor 70-300 och nikkor 50mm f/1.8.
 
Till porträtt använder jag så gott som alltid mitt 50mm 1.8 (nikon). Har köpt ett sigma 50-150mm 2.8 också, men det behöver jag kalibrera lite innan jag använder mer. :)
 
147488662212031000_resized.jpg

Den här bilden tog jag förra våren med mitt 55-200 teleobjektiv.
 
Jag har en Canon EOS 7D mark II och en Canon EOS 50D. Fotar nästan alltid med ett Canon EF 50 mm/1.8.

Andra objektiv jag har i väskan:
Canon EF 70-200 mm/2.8 L USM
Tamron AF 28-75 mm/2.8
Samyang 8 mm/3,5 Fisheye
 
Jag tycker det där med objektiv och fotografering inomhus i lägenhet/hus är assvårt att få till.

Vad är era bästa tips för att det ska bli rimliga foton som inte är sönderblixtrade, väldigt gula i nyanserna (?!) och suddiga?
Jag har fotat en del med ett 35mm f/1.8 och ett 50mm f/1.8 men trivs inte riktigt med dem. (Jag fotar med Sonys A77.2 kanske ska tilläggas). Bäst rent generellt gillar jag vårt 90mm makro med f/2.8 från tamron (gammalt sådant) men det gör sig ju inte alltid så bra inomhus.
 
Jag tycker det där med objektiv och fotografering inomhus i lägenhet/hus är assvårt att få till.

Vad är era bästa tips för att det ska bli rimliga foton som inte är sönderblixtrade, väldigt gula i nyanserna (?!) och suddiga?
Jag har fotat en del med ett 35mm f/1.8 och ett 50mm f/1.8 men trivs inte riktigt med dem. (Jag fotar med Sonys A77.2 kanske ska tilläggas). Bäst rent generellt gillar jag vårt 90mm makro med f/2.8 från tamron (gammalt sådant) men det gör sig ju inte alltid så bra inomhus.

Snabbaste sättet:

Använd naturlig ljus.
Stäng av blixten.
Ställ in vitbalansen. (Testa olika och se vilken som funkar bäst.)
Använd relativt lång slutartid och ta kort på hund som är stilla. Rörelse inomhus är hopplöst!
 
Att studsa blixten i taket eller väggen är mitt nöd-trick när jag måste använda blixt. Annars är det stilla modell, naturligt ljus och F1.8 som gäller om objektivet tillåter det.
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 878
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 658
Senast: Jeps
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 866
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
75 787
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp