Hundgård - hur hårt med mått

Ready

Trådstartare
Hej!

Om några månader flyttar vi från lägenhet till hus! Äntligen ska vi få en tomt där vi kan odla och hunden får mer plats. Någon gång ibland lämnas hunden ensam hemma och vi vill bygga en hundgård där hon kan vara och få frisk luft och lite att kika på istället för att vara inomhus. Dock är tomten bara 1000 kvm och vad jag förstod det som på jordbruksverket måste en hundgård till en hund med 58 cm i mankhöjd vara 16-18 kvm stor? Självklart hade ci velat bygga en jättestor hundgård till henne men då det inte finns plats känns det som att det är bättre med en liten än ingen alls... Så jag funderar på om dessa mått bara gäller om hunden ska vistas i hundgården större delen av dygnet eller även om det bara blir några timmar ibland? Är måtten isof exklusive den ytan som en hundkoja tar upp?
 
Måtten gäller om hunden ska vistas där över huvud taget. Och är hunden 58cm i mankhöjd är det 18 kvm som gäller.
Rimligen borde måtten vara inklusive kojan, men jag vet inte säkert, skriv till jordbruksverket och fråga. De är snabba på att svara och då vet man ju svart på vitt.
 
Hej!

Om några månader flyttar vi från lägenhet till hus! Äntligen ska vi få en tomt där vi kan odla och hunden får mer plats. Någon gång ibland lämnas hunden ensam hemma och vi vill bygga en hundgård där hon kan vara och få frisk luft och lite att kika på istället för att vara inomhus. Dock är tomten bara 1000 kvm och vad jag förstod det som på jordbruksverket måste en hundgård till en hund med 58 cm i mankhöjd vara 16-18 kvm stor? Självklart hade ci velat bygga en jättestor hundgård till henne men då det inte finns plats känns det som att det är bättre med en liten än ingen alls... Så jag funderar på om dessa mått bara gäller om hunden ska vistas i hundgården större delen av dygnet eller även om det bara blir några timmar ibland? Är måtten isof exklusive den ytan som en hundkoja tar upp?

Jag vet de som byggt efter gamla mått och sedan fått bygga om sina hundgårdar. Så ja måtten är exakta och gäller om de bara är där då och då.
 
Jag har också bekanta som fick bygga om, fattades två kvadratmeter till två taxar och dom fick x antal veckor på sig att fixa rätt mått och sedan återbesök. Så får man besök av kontrollant är det hårt.
 
Har er hund någon vana av att vara i hundgård? Inte alla gillar det, nämligen.

Om ni tycker att er tomt är lite väl liten för en tillräckligt stor hundgård (för jag håller med de andra i tråden, måtten är viktiga) så bygg inte alltför permanent. Tråkigt att få ett stort bygge som det blir en massa jobb att riva om inte hunden trivs.

En granne här i byn har hägnat in hela sin trädgård som hundgård. Det skulle ju tyvärr inte hålla om någon anmälde honom till kommunen eftersom man inte får sätta så höga staket mot grannarna eller gatan (är det 4m som gäller för sådant med?), men om ni inte bor stadsplanerat så tror jag det är OK? Själv tycker jag det är betydligt trevligare än minsta möjliga hundgård - man vill ju gärna ge hundarna en trevlig miljö också, inte bara ett förvaringsutrymme. :)

Om ni bygger en hundgård kan det vara en god idé att försöka få den mot en vägg, man upplever att den tar mycket mindre plats än om den står fritt på alla sidor.
 
Tack för svar! Tanken är att vi ska hägna in hela tomten så att hunden kan gå fritt in och ut när vi är hemma men de 3-4 timmarna vi är iväg kanske 2 gånger i veckan tror vi att hon ä tryggare med en mindre avgränsad plats. Men 18 kvm kanske inte tar upp så mycket plats om vi tar det mot den kortsidan som är längst bort från huset, också den enda sidan som inte är mot grannar eller väg. Hon har stått i hundgård kortare stunder i stallet när jag ridit ut och då varit lugn och verkat njuta av att få sitta och kika på saker som händer, men absolut ska vi satsa på att vänja henne sakta.

Hur har ni vant era vuxna hundar vid hundgård? Min tanke är att hon de första dagarna får alla sina mål mat i hundgården, får vara där inne när vi är i trädgården och ha märgben, aktiveringssaker mm. där inne och ingen annan stans.
 
Jag har själv ganska stor hundgård, ca 60 kvm + altanen på drygt 20. Hundgården + altanen bildar ett U runt huset så det är fri sikt i alla väderstreck. Har en Lyalucka så han kan gå in o ut som han vill. För berikning i hundgård så kan du få inspiration av dessa bilder.
Material hittade jag billigast genom lantbruksnet.net, valde galler på rulle + fasta dörrsektioner. Hundgården går att dela av i två om man behöver skilja hundar åt, så som vid besök eller man har löptik + hane.
 
Jag har satt 170 cm högt viltnät, 1½ rulle mot ändan på mitt hus. Ca 150 m2 stor. Tycker inte det känns bra att lämna hundarna i en "förvaringshage" om den inte är trevlig att vistas i, och har lagt stor möda på att inreda och värdeladda hundgården så de ska trivas i den.
 
Absolut hade det var fantastiskt att göra en så stor och rolig hundgård som möjligt, men detta skulle som sagt bara vara istället för att hunden ska behöva vara inomhus ett par timmar (inomhus finns ju ingen berikning eller synstimulering alls). Sedan står huset mitt på tomten och infart + gästtstuga tar upp hela ena långsidan och rabatter på andra sidan, så det blir lite pyssel att få till det. Vi får fundera vidare :)
 
Jag har satt 170 cm högt viltnät, 1½ rulle mot ändan på mitt hus. Ca 150 m2 stor. Tycker inte det känns bra att lämna hundarna i en "förvaringshage" om den inte är trevlig att vistas i, och har lagt stor möda på att inreda och värdeladda hundgården så de ska trivas i den.

Hur har du gjort för att "värdeladda" hundgården?
 
Hur har du gjort för att "värdeladda" hundgården?

Jag tränar mycket i den. Alltså använder berikningshindren som balansträningshinder mm, så att hundarna vet att vi gör roliga saker där.

Spenderar tid i den själv. I somras hade jag potatisland i ena hörnet, dvs jag var där inne dagligen och vattnade, rensade ogräs osv. Hade även en skön stol där inne och satt där med 11-kaffet och läste tidningen.

Födosöksberikar. Gömmer deras middag utspridd i hela gården och släpper in dem så de får leta mat. Att vara utestängd från en plats där nån lägger ut mat ökar deras motivation att komma in. Den motivationen hänger kvar även efteråt, grinden blir på så vis betingad till nått kul.
 
Min tanke är att hon de första dagarna får alla sina mål mat i hundgården, får vara där inne när vi är i trädgården och ha märgben, aktiveringssaker mm. där inne och ingen annan stans.

A och O är att själv genom sin närvaro visa att det är en trevlig plats. Sitta där och fika tillsammans, och göra så att platsen sammanknippas med positiva saker. Med alla mina hundar har jag någon gång haft problemet att de inser att de kommer att bli lämnade oavsett hur gott godis jag har laddat med, och det vill de helst slippa. Då blir det problem ett tag kring att inte vilja gå in i hundgården men det brukar vara en kort period och det går över. Då får man se till att inte hamna i dörrstrider utan koppel på och följ med in en stund. Så massor av godis och beröm och trevligt när man kommer in. För att slippa leriga tassavtryck på mina stadskläder när jag kommer och släpper ut dem efter jobbet brukar jag slänga ut lite godis utanför hundgården som avledare.

Ett annat tips: Det blir lerigt runt grinden om du har gräsmatta. Lägg plattor. Tänk också på vädersträcken och skydd från vind och sol. Min har buskar och träd längs med långsidan åt det håll det oftast blåser från och där eftermiddagssolen ligger på. Grenarna hänger över och bildar ett sorts tak över delar av gården. Där har jag en trädgårdssoffa som de gärna ligger i. Så har de varsin stor koja men sover oftast båda i samma. Olika vilken de väljer dock.

Jag skulle lagt mer plattor i min i somras men orkade inte det när det var så varmt. Ångrar det nu.
 
Tack för svar! Tanken är att vi ska hägna in hela tomten så att hunden kan gå fritt in och ut när vi är hemma men de 3-4 timmarna vi är iväg kanske 2 gånger i veckan tror vi att hon ä tryggare med en mindre avgränsad plats. Men 18 kvm kanske inte tar upp så mycket plats om vi tar det mot den kortsidan som är längst bort från huset, också den enda sidan som inte är mot grannar eller väg. Hon har stått i hundgård kortare stunder i stallet när jag ridit ut och då varit lugn och verkat njuta av att få sitta och kika på saker som händer, men absolut ska vi satsa på att vänja henne sakta.

Hur har ni vant era vuxna hundar vid hundgård? Min tanke är att hon de första dagarna får alla sina mål mat i hundgården, får vara där inne när vi är i trädgården och ha märgben, aktiveringssaker mm. där inne och ingen annan stans.
Spontan tanke;
Om det bara rör sig om 3-4 timmar 2 ggr/v kanske hundvakt skulle kunna vara ett enklare alternativ?
 
Spontan tanke;
Om det bara rör sig om 3-4 timmar 2 ggr/v kanske hundvakt skulle kunna vara ett enklare alternativ?
Eller låta henne vara inne... Våran hundgård används enbart när hunden för sin egen säkerhet inte bör vara lös, tex när vi kör lastmaskin eller liknande. Jag stoppar även in daghunden ibland när jag är ute eftersom hon har en tendens till att vandra iväg hemåt om hon tycker att det blir tråkigt, alternativet är att ha henne i lina men i och med att hon helst lägger sig så har hon det bättre i hundgården där hon inte kan trassla in sig. Så utslaget på ett år är kanske våran hund i hundgården 5 min varannan vecka...
Däremot lämnar jag honom själv inne betydligt mer, men där kan han koppla av, är skyddad från sol, vind, regn, kyla och allt annat som kan hända.
 
Det är hårda regler. Ibland korkade, en vän lärde sina dricka ur vattenkopp och installerade med värmeslinga men fick nedslag av lst!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hundens mankhöjd Utrymme för en ensam hund < 25 cm 2 m² 25–35 cm 2 m² 36–45 cm 2,5 m² 46–55 cm 3,5 m² 56–65 cm 4,5 m²...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 807
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 129
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Ja, vi har insett att det nog blir vårt nästa projekt, så vad ska man tänka på? Själva storleken och riktlinjer från Jordbruksverket har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
15 187
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp