Fjording123

Trådstartare
Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla :crazy:)

Jag är för övrig en väldigt aktiv person, men ibland kan det hända att man bara hänger i soffan ;) Jag rider 6-7 dagar i veckan och om hunden kan hänga med på det skulle det vara toppen (rider 1-2 timmar). Cyklar, går promenader och gör lite allt möjligt. Storlek spelar inte så jätte stor roll men helst en mellanstor hund till liten. (Men har en förkärlek till stora hundar) Ska gärna vara lite vakt i hunden då den ska få vakta på gården som jag kommer att flytta till. Bor och kommer förevigt på på landet, älskar att vandra i skogen och dyliknande. Skulle gärna vilja gå i agillity eller rallylydnad! Har hundvana av dem flesta raserna. Har just nu en Golden retriver men den börjar bli lite till åren! Jag pluggar just nu på distans och kommer plugga 5 år till ( Pluggar till ekonom) Jobbar extra 1-3 dagar i veckan och har då hundvakt så hunden kommer ej vara ensam och första valp tiden kommer jag bara vara hemma med hunden! (såklart)

Kommer även till nästa vår (eller höst) gå en hundinstuktör kurs så gärna en hund jag kan ha med då! (beroende på hur gammal hunden är såklart!)

Hundar jag redan har en förkärlek till:
shetland sheepdog
Finsk lapphund
Keeshond
Staffe

Men det känns som jag skulle kräva för mycket av en hund om det först blir 1 timmes promenad sen 2 timmars ridtur sen (kanske?) en kvälls cykeltur på 30 - 60 min? Eller?
 
Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla :crazy:)

Jag är för övrig en väldigt aktiv person, men ibland kan det hända att man bara hänger i soffan ;) Jag rider 6-7 dagar i veckan och om hunden kan hänga med på det skulle det vara toppen (rider 1-2 timmar). Cyklar, går promenader och gör lite allt möjligt. Storlek spelar inte så jätte stor roll men helst en mellanstor hund till liten. (Men har en förkärlek till stora hundar) Ska gärna vara lite vakt i hunden då den ska få vakta på gården som jag kommer att flytta till. Bor och kommer förevigt på på landet, älskar att vandra i skogen och dyliknande. Skulle gärna vilja gå i agillity eller rallylydnad! Har hundvana av dem flesta raserna. Har just nu en Golden retriver men den börjar bli lite till åren! Jag pluggar just nu på distans och kommer plugga 5 år till ( Pluggar till ekonom) Jobbar extra 1-3 dagar i veckan och har då hundvakt så hunden kommer ej vara ensam och första valp tiden kommer jag bara vara hemma med hunden! (såklart)

Kommer även till nästa vår (eller höst) gå en hundinstuktör kurs så gärna en hund jag kan ha med då! (beroende på hur gammal hunden är såklart!)

Hundar jag redan har en förkärlek till:
shetland sheepdog
Finsk lapphund
Keeshond
Staffe

Men det känns som jag skulle kräva för mycket av en hund om det först blir 1 timmes promenad sen 2 timmars ridtur sen (kanske?) en kvälls cykeltur på 30 - 60 min? Eller?
Ska du rida hade jag kollat mer på sheltie och finsk lapphund , även islänsk fårhund och dalmatin . Staffar är ju väldigt pang på och nyfikna på allt ute, de andra raserna känns lättare att rida med.
Nej jag tycker inte motiionen är för hård sålänge du bygger upp konditionen lugnt :)

Sen brukar jag tipsa om vuxen omplacering till folk som inte har nån rasfavorit precis. Då köper du en individ istället för ras :)
 
Jag rider massor med mina hundar och jag lärde in bakom, stanna, nära och sitt i diket så det sitter stenhårt.
Det är en del jobb att få en bra ridhund och vissa raser är betydligt enklare att få följsamma.
 
Jag rider massor med mina hundar och jag lärde in bakom, stanna, nära och sitt i diket så det sitter stenhårt.
Det är en del jobb att få en bra ridhund och vissa raser är betydligt enklare att få följsamma.

Jo så är det ju. Jag har ridit med min golden men han orkar tyvärr inte längre hänga med! Saknar det otroligt mycket!
 
Västergötaspets är jag också väldigt nyfiken på! Stor hund i litet format, sånt gillar jag. Någon erfarenhet av dem?
 
Jag tror de flesta aktivare sällskapsraser passar och det beror nog snarare på vad du gillar för övriga egenskaper :)

Schipperke är kanske också något som kan passa?
 
Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla :crazy:)

Jag har två pumi som lätt hänger med på allt du säger. Rider med iaf den ena, den andra är bara ett år och inte så stabil ännu. Båda går lösa hemma på gården, grusväg utanför, säger till om nån kommer, men har hittills aldrig stuckit nånstans. Den ena, fyra år, tävlar framgångsrikt i agility, och jag tränar lydnad med båda. Kanske vågar mig på en startklass till hösten ;) Har vänner som är i mästarklass rallylydnad med sina. En bra och rolig hund :heart
Lycka till med vad du än bestämmer dig för!
 
Tänker att väldigt många raser förutom de som är riktigt tunga eller har specifika hälsoproblem orkar med den fysiska biten med att hänga på dig i dina turer =) Låter som ett toppenhundliv tycker jag..

Brukar inte hästfolk ha dalmatiner? Det hade jag för mig iaf hehe. Känns för mig som att en golden av en tillräckligt "sportig" modell skulle klara det också utan problem, om du skulle vilja ha samma ras? De (iofs typ två) människor jag känner med golden har ändrat lite min bild av rasen.. Jag trodde de var stora och lite plufsiga, men de två hundarna är ganska "mellanstora", väldigt fin form och MKT energi. Tikar som jag tror inte väger mer än ca 25kg eller så..
 
Vet flera Keesar som ägs av ryttare och hänger i stallet och hänger med på turer. De har verkligen låg jaktlust. Har själv haft en korsning med Keeshound och hon hade noll jakt :)
 
Vet flera Keesar som ägs av ryttare och hänger i stallet och hänger med på turer. De har verkligen låg jaktlust. Har själv haft en korsning med Keeshound och hon hade noll jakt :)
Ts vill ju gärna prova agility och rallylydnad och där tror jag inte de är så vanliga
 
Västgötaspets kan funka utmärkt. Du bör dock kolla hur det är med föräldrarnas jaktlust, det varierar i rasen. Min hade inte gått att rida med, han har stort viltintresse, men jag vet andra som det fungerar utmärkt med. Arbetslust och följsamhet varierar också. Men orkar gör de!
 
Finsk lapphund är kanske inte den roligaste träningshunden. Vissa funkar bra, andra har ett koncentrationsspann på 3 min. Så beroende på hur gärna du vill träna hade nog jag tittat på något annat.
 
Finsk lapphund är kanske inte den roligaste träningshunden. Vissa funkar bra, andra har ett koncentrationsspann på 3 min. Så beroende på hur gärna du vill träna hade nog jag tittat på något annat.

Som de vallhundar de ursprungligen är, så är de flesta lättränade och gillar att jobba skulle jag som fd uppfödare av rasen säga, men det finns ju som i alla andra raser bättre/sämre uppfödare att köpa från om man tittar rent egenskapsmässigt.
 
Som de vallhundar de ursprungligen är, så är de flesta lättränade och gillar att jobba skulle jag som fd uppfödare av rasen säga, men det finns ju som i alla andra raser bättre/sämre uppfödare att köpa från om man tittar rent egenskapsmässigt.

Fast det är ju ändå egenskaper som finns rätt långt tillbaka och inget som avled på. Tycker de finnar jag känner och tränar med är mer kalasbra sällskapshund än aktiv träningshund. Som jag även skrev i mitt inlägg finns det de som funkar bra och de som inte gör det.
 
Min personliga erfarenhet av finsk lapphund är att de är mycket trevliga sällskapshundar. Oftast inga svåra hundar att ha att göra med och mycket goa hundar. Våra har inte haft problem med att hänga på cykelturer, promenader och larmar mycket riktigt när någon kommer in till gården. Hur de fungerar med hästar har jag ingen personlig erfarenhet av, men vi har sålt till en del hem med häst och vi har bara hört att det gått bra. Våra har varit mycket duktiga på att spåra, men dessvärre inte lika imponerade av t ex lydnadsträning. Allmänlydnad har gått fint, men högre än så har de inte varit intresserade av. :p Min erfarenhet är att de har en del självständighet och många kan behöva motiveras lite extra. Själv bytte jag ras just pga att jag ville ha en hund med mer motor och arbetsvilja än finsk lapphund har. Vi har dock en avkomma som tävlar SM i rallylydnad, så visst finns det de som är mer arbetsvilliga, de som har duktiga förare som är bra på att motivera eller om individen har en fallenhet för sporten i allmänhet. :)
Men sedan beror det kanske på vilken nivå man tänkt tävla på. Om man tänkt tävla aktivt eller har ambitioner så finns det raser som är mer lättjobbade än lapphund. Om man bara tänkt lite och kan hantera lite envishet så absolut. :up:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 854
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 459
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 713
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp