En sheltie kan säkert fungera bra för det du tänkt ha hunden till. Just min sheltie har dock alldeles för mycket jaktlust för att kunna rida ut med lös.
 
Tack för alla svar! Jag funderar på att köpa en hund i från hundstallet, eftersom jag egentligen inte har nå speciell ras som jag är ute efter ( kan inte bestämma mig) och det gör ju ont i hjärtat att se hundar utan hem. Någon som har räddat därifrån? Eller från nått annat ställe?
 
Ska du rida hade jag kollat mer på sheltie och finsk lapphund , även islänsk fårhund och dalmatin . Staffar är ju väldigt pang på och nyfikna på allt ute, de andra raserna känns lättare att rida med.
Nej jag tycker inte motiionen är för hård sålänge du bygger upp konditionen lugnt :)

Sen brukar jag tipsa om vuxen omplacering till folk som inte har nån rasfavorit precis. Då köper du en individ istället för ras :)
Pang på? Staffar fungerar alldeles utmärkt som stallhundar och är riktigt trevliga både hemma och i stallet. Fungerar oftast bra med andra hundar, katter osv om dom inte är av värligt skarpa linjer, men dom linjerna är inte alls vanliga i Sverige. Det är en liten hund i tufft format med ett hjärta av guld. Mycket enklare att ha och göra med än diverse vallhundar.

@Fjording123 jag tycker att du ska välja en staffe. Du kommer inte ångra dig. Besök gärna olika kennlar först. Tänk på att valpen inte klarar eller ska ha så mycket motion som du tänkt senare, utan du får låta den växa klart först. Ta gärna med till stallet dagligen och vänj den vid hästarna och miljön där.
 
Jag har inte "räddat" någon från Hundstallet, eller egentligen från något annat ställe heller men alla mina tre hundar har varit omplaceringar. Jag tycker Hundstallet verkar bra och vettiga, har själv anmält intresse men aldrig varit intressant (de brukar ha många intressenter allra helst på de mer okomplicerade hundarna). Hittehund skulle jag också rekommenderat men de vekar ha "paus".

Annars finns det ju flera omplaceringsverksamheter, men det gäller väl att endera välja de seriösa, eller kunna läsa rejält mellan raderna. Min senaste tös är en privat omplacering och passar mig super, kunde inte vara mer nöjd. För min del blir det omplaceringar eftersom jag föredrar vuxna, jag känner inget behov av att skaffa valp, och där går att välja individ istället för ras på ett annat sätt än valp.
 
Pang på? Staffar fungerar alldeles utmärkt som stallhundar och är riktigt trevliga både hemma och i stallet. Fungerar oftast bra med andra hundar, katter osv om dom inte är av värligt skarpa linjer, men dom linjerna är inte alls vanliga i Sverige. Det är en liten hund i tufft format med ett hjärta av guld. Mycket enklare att ha och göra med än diverse vallhundar.

@Fjording123 jag tycker att du ska välja en staffe. Du kommer inte ångra dig. Besök gärna olika kennlar först. Tänk på att valpen inte klarar eller ska ha så mycket motion som du tänkt senare, utan du får låta den växa klart först. Ta gärna med till stallet dagligen och vänj den vid hästarna och miljön där.
Varför SKA hon välja en staffe för du gillar dom ?!
Jo dom är väldigt pang på handlar först. Det är betydligt enklare med en annan typ av hund OM man vill ha det enkelt.
Jag hade själv kunnat tänka mig en staffe men inte i första hand som en lätt ridhund.
Har sett alltför många som rusar runt yra i hatten och får både elstötar och sparkar utan att för den skull sluta springa in i hagar och staket.
En mjukare hund lär sig av ett misstag.
 
Varför SKA hon välja en staffe för du gillar dom ?!
Jo dom är väldigt pang på handlar först. Det är betydligt enklare med en annan typ av hund OM man vill ha det enkelt.
Jag hade själv kunnat tänka mig en staffe men inte i första hand som en lätt ridhund.
Har sett alltför många som rusar runt yra i hatten och får både elstötar och sparkar utan att för den skull sluta springa in i hagar och staket.
En mjukare hund lär sig av ett misstag.
Hur många staffar känner du personligen? Har du haft någon själv eller bara läst om dom?
Dom är väldigt mjuka och den motion som ts erbjuder räcker gott och väl.
Har aldrig varit med om en staffe som jagar hästar i hagen, snarare vallhundar som gör det.
Mina hundar lärde sig efter dag 1 att elstängsel ska man passa sig för, och då har jag haft dom tuffare avlade hundarna.

Staffar blir allt vanligare som stallhundar, både i Sverige och utomlands. Speciellt utomlands.
 
Förlåt min uppenbarliga okunnighet här, men om jag mer eller mindre dagligen (?) skulle promenera en timma, rida 2 timmar och sen cykla en timma, hade jag inte valt en så kortbent hund som en Västgötaspets. Eller tänker jag helt fel? Jag känner alltså väldigt aktiva Västgötare men hade jag tänkt aktivera min hund så pass mycket/långt/länge hade jag valt en ras med längre ben.....
 
Hur många staffar känner du personligen? Har du haft någon själv eller bara läst om dom?
Dom är väldigt mjuka och den motion som ts erbjuder räcker gott och väl.
Har aldrig varit med om en staffe som jagar hästar i hagen, snarare vallhundar som gör det.
Mina hundar lärde sig efter dag 1 att elstängsel ska man passa sig för, och då har jag haft dom tuffare avlade hundarna.

Staffar blir allt vanligare som stallhundar, både i Sverige och utomlands. Speciellt utomlands.
Känner ett flertal , uttalar mig inte om något jag bara läst.
Vi tycker olika helt enkelt.
Jag säger inte att de inte funkar i stall, men i mina ögon finns betydligt enklare och mer följsamma hundar till häst.
 
Förlåt min uppenbarliga okunnighet här, men om jag mer eller mindre dagligen (?) skulle promenera en timma, rida 2 timmar och sen cykla en timma, hade jag inte valt en så kortbent hund som en Västgötaspets. Eller tänker jag helt fel? Jag känner alltså väldigt aktiva Västgötare men hade jag tänkt aktivera min hund så pass mycket/långt/länge hade jag valt en ras med längre ben.....

Tror du tänker lite tokigt. När jag arbetade med hopphästar kunde jag motionsrida runt tre hästar i skogen/dag och min lilla russel hängde med ut på varje ritt utan bekymmer. Dessutom promenerade hon med mig på kvällen. ^^

Edit: Visserligen fick hon stå över galoppintervallerna.
 
Känner ett flertal , uttalar mig inte om något jag bara läst.
Vi tycker olika helt enkelt.
Jag säger inte att de inte funkar i stall, men i mina ögon finns betydligt enklare och mer följsamma hundar till häst.
Uppenbarligen.
TS erbjuder mer motion än vad jag gör, jag går ca 1 timmer promenad och 1 timmes ridtur. Ibland mer intensivt. Ibland slappar vi bara hemma. Är det dåligt väder så vill dom sällan vara ute. Efter en ridtur så är dom helt utslagna hela kvällen.
Understimulerade hundar däremot är inte kul, det är då dom får hyss för sig.
 
Tack för alla svar! Jag funderar på att köpa en hund i från hundstallet, eftersom jag egentligen inte har nå speciell ras som jag är ute efter ( kan inte bestämma mig) och det gör ju ont i hjärtat att se hundar utan hem. Någon som har räddat därifrån? Eller från nått annat ställe?
Med tanke på hur mycket aktivitet du erbjuder så tror jag att Hundstallet lätt skulle para ihop dig med en bra hund. Nästan alla deras annonser inleds med att hunden det gäller behöver ett mycket aktivt liv. :)
 
Tror du tänker lite tokigt. När jag arbetade med hopphästar kunde jag motionsrida runt tre hästar i skogen/dag och min lilla russel hängde med ut på varje ritt utan bekymmer. Dessutom promenerade hon med mig på kvällen. ^^

Edit: Visserligen fick hon stå över galoppintervallerna.
Ja, jag funderade mest lite. Sen tänker jag att en JR är ändå nättare än en Västgöte? Russels är ju lite som Duracellkaniner (en del) som verkar ha gränslöst med ork. Jag tänkte mest att det måste vara bekvämare för en hund med aningen längre ben än en Västgöte, att springa så många timmar om dagen....
 
Ja, jag funderade mest lite. Sen tänker jag att en JR är ändå nättare än en Västgöte? Russels är ju lite som Duracellkaniner (en del) som verkar ha gränslöst med ork. Jag tänkte mest att det måste vara bekvämare för en hund med aningen längre ben än en Västgöte, att springa så många timmar om dagen....

Kanske, jag känner inte så många västgötar, men tänker att under den fluffiga pälsen är de inte särskilt 'satta'. Inte som en corgi i alla fall, utan mer som en stor heeler. Men jag kan ha tokfel!
Spekulera mera liksom.
Och Russlar kan vara som duracellkaniner indeed. Puh! :D
 
Ja, jag funderade mest lite. Sen tänker jag att en JR är ändå nättare än en Västgöte? Russels är ju lite som Duracellkaniner (en del) som verkar ha gränslöst med ork. Jag tänkte mest att det måste vara bekvämare för en hund med aningen längre ben än en Västgöte, att springa så många timmar om dagen....

Jag tänker att ork framförallt sitter i huvudet. Och västgöten är ju trots allt en arbetande hund som enligt rasklubben behöver rejält med motion och aktivitet för att må bra. Så jag tror faktiskt inte att det är någon fara alls med 3-4 timmar om dagen.

Har ju själv en ganska kortbent hund och har aldrig upplevt att han inte orkar pga det :)

17499132_1295425883876704_2304129117621905635_n.jpg
 
Ja, jag funderade mest lite. Sen tänker jag att en JR är ändå nättare än en Västgöte? Russels är ju lite som Duracellkaniner (en del) som verkar ha gränslöst med ork. Jag tänkte mest att det måste vara bekvämare för en hund med aningen längre ben än en Västgöte, att springa så många timmar om dagen....

Orken sitter inte i benen. Både Västgöten och corgis är ju vallhundar som är gjorda för att kunna arbeta och fösa kor på fälten om dagarna.
 
Kanske, jag känner inte så många västgötar, men tänker att under den fluffiga pälsen är de inte särskilt 'satta'. Inte som en corgi i alla fall, utan mer som en stor heeler.

Västgöten och Corgin är heelers. Det är så de arbetar.
 
Jag vet. My bad! Jag menade förstås att jag föreställer mig att västgöten är mer lik en lancashire heeler än en corgi i kroppstyp,

Nja, det tycker jag nog inte. De är tvärtom ganska lika i kroppstyp, corgisen är något längre (speciellt cardigan) och kan vara tyngre. Raserna är ju släkt, den ena förfader till den andra. :)

538-vastgotaspets.jpg


149-welsh-corgi-pembroke.jpg


148-welsh-corgi-cardigan.jpg
 
Ah, du har nog rätt. Jag har bara sett en västgöte i verkliga livet och upplevde den som en riktigt snärtig liten sak! Tänkte att om man rakade av den pälsen skulle den se ut som min shiba när hon är blöt, fast med kortare ben, och hon är rätt sportig. :D
Jag erkänner mig överbevisad.. eller motbevisad... eller whatever. ^^ Så tjusig pembroke på bilden dessutom!

Allmänt:
Oavsett tror jag absolut inte att man ska räkna bort kortbeningarna när man letar efter en aktiv hund med mycket spring!
 
Allmänt:
Oavsett tror jag absolut inte att man ska räkna bort kortbeningarna när man letar efter en aktiv hund med mycket spring!

Verkligen inte! Att de skulle ha mindre ork för att de har korta ben är bara en märklig fördom. Det är ju arbetshundar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 874
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 518
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 715
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp