Hundkostnad per månad?

F

Fannsan

Jag planerar att skaffa hund och vill förstås veta vad detta isåfall kommer kosta mig. Hur mycket lägger ni ut på era hundar varje månad? Hur mycket för mat, försäkringar, medlemsskap, träningar, vaccinationer och allt annat som ingår? Lägg gärna till allt annat ni kommer på! :) Hur mycket har ni sparat som buffert?
Den ras jag är intresserad av är DSG men berätta gärna om kostnader för alla hundar!
 
Sv: Hundkostnad per månad?

min (tävlings-) hund är större än den du ska ha, så jag har lite större kostnader när det gäller maten, men i övrigt är det nog samma.

mat: 250 kr/mån
träningsgodis, tuggben, utrustning, fästingmedel: ca 150 kr/mån
försäkring: ca 220 kr/mån
bensin: ca 600 kr/mån (?)
medlemsskap, kursavgifter, tävlingsavgifter: ca 500 kr mån (?)
vaccinationer: ca 30 kr/mån
veterinär: ca 100 kr/mån

en del kostnader har jag årsvis, eller ännu mer sällan (vaccinationer, veterinär) men här har jag försökt räkna ut vad det kostar i månaden. veterinärkostnaden kan säkert vara något högre i verkligheten, det är ganska svårt att uppskatta vad alla besök + mediciner har kostat genom åren.

min andra hund tävlas inte med så hon är betydligt billigare i bensinkostnad och avgifter. men hon har drabbats av fler och dyrare sjukdomar så det går nästan jämnt ut.

en stor del av min hundbuffert har tyvärr gått åt till andra saker, så den är nere på ca 4 000 kr för tillfället. jag vill helst ha den på 10 000 kr. jag är dock så lyckligt lottad att jag kan låna en större summa av en nära släkting, så jag är inte oroad över att inte ha råd med något oväntat och dyrt veterinärbesök.
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Tack så mycket för svaret! :)

Jag vet att olika raser har olika försäkringskostnader, men är det någon som vet var man kan hitta en lista eller liknande över vilka nivåer de olika raserna ligger på? Lite nyfiken:p
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Jag har en korsning jrt/dsg och han kostar samma som en renrasig dsg i försäkring. Hans försäkring kostar 127 kr i månaden hos folksam med diverse rabatter då jag har hemförsäkring och bil hos dem med. Jag tror att det skulle kostat ca 200 kr/månad utan rabatter. Då har jag högsta vet.vård, 40000 kr och 5000 kr i liv.
Hans mat kostar ca 180 kr/månad och då äter han Nutra Nuggets, en säck kostar 249 kr för 7,5 kg och en säck räcker i ca 1,5 månad (han väger 14 kg).

I övrigt kostar hundben och dylikt någon hundralapp och sedan tillkommer ju kurser, utställningar osv. om man är intresserad av det.
Vacinering gör jag i samband med att hästarna vaccineras så jag har inte hundra koll på kostnaden och det beror ju också lite på vart man åker. Eftersom jag vacc i samband med hästarna så betalar jag bara för själva vacinationen.

En hund kan alltså kosta från 3-400 kr till hur många tusen som helst i månaden;)
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Jag har en DSG och hennes försäkring hos Agria kostar 238 kronor i månaden. Övriga kostnader har jag faktiskt rätt dålig koll på :o
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Jag har en tibetansk spaniel. Mina kostnader är väl dessa skulle jag tro, inte helt hundra på vad en del blir men i alla fall.

Mat: ca. 120:-/månad
Försäkring: 86:-/månad (Folksam, boende + kennelrabatt)
Medlemskap: SKK 370:-/år, tibbeklubben 225:-/år
Vaccination: ca. 350-400:-/vartannat år
Utställningar: Runt 360:-/gång, blir ca. 9 st/år

Utöver detta så blir det lite hundgodis då och då, hundpåsar, nytt halsband eller koppel osv. men vad det kan tänkas gå på vet jag inte :)
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Japansk spets:

Rullande/månad:

Mat: har jag inte riktigt koll på men runt 200-250 per månad? (barf)
Försäkring: ca 160 kr/månad (autogiro, vet inte exakt) If VetXtra 40 000 Liv 10 000
Tävling: kanske 150-300/ månad utslaget på ett år (mer på sommaren, mindre på vintern)
Tugg/bajspåsar/godis osv: ca 100 kr
Bensin: 2-300/månad

= ca 8-1000kr

Per år 2009:

Medlemsskap: BK 360 kr, annan hundklubb: 200 kr
Vetkostnader: vacc: 3-400. Annan vet: 2500 (självrisk, borttaget histiocytom)

Kurser: ca 3000 (forts. vardagslydnad, personspår, nybörjar agility, forts. agility)

= ca 6000kr


=16-18000kr/ år (hua


Edit: Har en buffert på 15-20 000 kr och föräldrar jag vet skulle ställa upp:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hundkostnad per månad?

Månadskostnad är svårt, det varierar så mycket...
Jag har i dagsläget två BCs. I år ser min "budget" ut ungefär så här:

Medlemsskap i rasföreningen: 300:-
Foder (fodax): 15 kr/dag *365= 5475:-
Försäkringar: ca 1500:- (bara en hund försäkrad)
Kursavgifter: ca 6000:-
Koppel, täcken osv: ca 2000:-
Övriga tillbehör (bilbur osv): 3000:-
klickergodis: 2500:-
Leksaker och träningsredskap (bensin till träningar): 6000:-

Alltså den nätta summan av 26 775 kr + ev. inköp av en hund till och då ökade foderkostnader. Månadskostnaden blir alltså (hualigen) 2231:-

Man ska inte räkna på sånt här:cool:

/Migo
som dessutom har kostnaden för 8 st får för att kunna träna... de är INTE inräknade här:angel: Inte heller oförutsedda utgifter och lillens höftröntgen i höst...
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Haha, förlåt att jag fick dig att räkna :rofl:, men tack för ditt svar (och alla andras!). Vad kostar en höftröntgen?
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Lite nyttigt är det nog - om inte annat som motargument till den där tredje hunden som hägrar vid horisonten. Är det verkligen såååå kul att valla att det får kosta lika mycket som hyran?;)

Runt 2000:- räknar jag med att betala per hund. Kommer nog röntga två, då tredje jycken(som inte borde komma, men antagligen kommer ändå) inte är röntgad ännu.

/Migo
 
Sv: Hundkostnad per månad?

pekeblandning :)
Försäkring 130:-
mat 50:- Iams torrfoder
godis, bajspåsar o leksaker max 100:-
Vaccinering 300:- per år
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Pudelblandis 15,5-16,5 kg ca

Mat ( vom och hundemat), 20* 17 kr = 340 kr/mån

Torrfoder som godis ( stor säck standardt vilt ) 20-45 kr/mån

Tuggben/bajspåsar Ca 20 kr/mån

Märgben ca 60 kr/mån

Benmjöl ca 45 kr / mån

Försäkring folksam, lite rabatt 157 kr/mån 40000 vetr och 5000 i livförsäkring.

Kursavgift 200 kr/termin

Och så allt annat som bur, fästingmedel, schampo, probiotika och saker *wojne*:p Bara balsamet kostar 200 kr men räcker å andra sidan flera månader!

Klippmaskin 1700 kr + skär för ca 700 och kastrering 3000 är den dyraste engångsavgiften vi haft hittills.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundkostnad per månad?

Haha, förlåt att jag fick dig att räkna :rofl:, men tack för ditt svar (och alla andras!). Vad kostar en höftröntgen?
Ca 1250 + 300(?) till SKK för avläsningen vill jag minnas, gjorde det i November.

priset beror lite på storleken på hunden.
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Chinese crested dog

Dagis: 2500
Veterinär : 700 (vaccinationer och ögonlysningar)
Medicin: 600
Mat: 300
Försäkring: 200 (Folksam 40k vetvård, 5k liv, 5k rehabilitering)
Kläder: 100
Diverse: ett par hundra (påsar, godis, tuggisar, hårsnoddar)
Allt detta resulterar i den nätta summan 4400 kr plus diverseposten som kan variera mellan 0-200 ca. Sen tillkommer medlemsskap i rasklubb vilket är ett par hundra/år. Gosh jag borde börja samla kapsyler ist :P

Hundbufferten är just nu lite låg och ligger på 13000 men lagom till slutet på sommaren bör den vara uppe i 20000. En summa som jag känner är lagom för oss. Anledningen till att jag vill ha bufferten såpass stor är att det var ungefär så mkt jag fick punga ut för hans ögonoperationer förra året efter att försäkringen tagit slut. Han fortfarande har kvar vänster öga vilket är sjukdomsdrabbat men än så länge inte kräver operativa ingrepp *peppar peppar*
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Jisses vad dålig kolla man egentligen har på själva månadskostnaden :o

Jag har en schipperke.
Hon är försäkrad i Folksam för drygt 20.000 kr i liv och 40.000 i vet.vård och det kostar mig runt 3000 kr/år dvs 250 kr/mån.
Sedan är jag varje år till vet och skrapar tandsten och det brukar kankse kosta 1200 kr/gång dvs 100 kr/mån.
Vaccinerar gör jag vartannat år och det är så små summor utslaget så det räknar jag inte med :p
Sedan köper jag foder för säg 400 kr som räcker 2,5 mån dvs 160 kr/mån (har bytt foder nu och det är i större säck och blir därför även billigare men jag har inte räknat på det ännu)
Kurser har jag inte gått med henne på länge och nya saker köper jag sällan då jag redan har uppsättningar av koppel, selar och spårgrejer. Utställningar har kostat mig några tusen de år jag åkt runt mkt men i det stora hela är det inget jag räknar då det inte är nåt jag anser att man nödvändigtvis måste ha råd med (vilket jag faktiskt anser att valpkurser o liknande är).

Så ja, i runda slängar betalar jag runt 500 kr per mån om man slår ut det. Men jag har årsvis betalning på försäkringen och foder köper jag inte så ofta så kostnaden varierar mkt för mig. Jag har en buffert som är stor och den kan jag ta ur om hon blir dålig och måste till sjukhus, det är inget speciellt sparande jag har utan det är nåt jag helt enkelt bara inte använder annat än då jag måste. Jag lever inte upp hela min inkomst varje månad. Därför krymper inte bufferten så att säga, alla mina överblivna pengar varje månad går in på samma konto och jag ser till att det aldrig tas ut annat än till viktiga saker och under förutsättning att jag har råd med nödutgifter ändå.
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Jag har två hundar à 35kg, en blandras och en flatcoated retriever.

Engångskostnader

Inköp: 10 000
HD/AD-röntgen: ca 2500kr
Ögonlysning (max 1 år gammal vid parning): 400(?)kr
Kastrering blandrasen: 2500kr
= ca 15 500kr


Årskostnader
Försäkring: ca 1800kr/hund
Vaccinering: ca 150kr/hund (varannat år)
Medlemskap FRK, SBK, SSRK: ca 1000kr
= 5000 kr

Månadskostnader

Foder: 600kr
Diverse ben, koppel, godis: 100-500kr.

Tävling under tävlingsäsongen ca 500-1000kr/månad (april som exempel: Flatshowen 500kr för 4 starter + 400kr för boende, jaktprov 300kr, anlagsprov 300kr, apellen bruks 175kr, lydnadstävling 150kr = ca 1900kr (plus avgift för LP-titel x2 = +600kr), alltså ungefär 2500kr)
Detta plus bensin à 10kr/milen, genomsnitt 15mil tur och retur = ca 150-200kr per tävling.
Och bensin till träningar, kanske 10mil/vecka= 100kr.
= 4000kr för april. PUH! Men så gillar jag att tävla med... :D

Ibland tillkommer kurser och liknande, här omkring går en kurs à 10ggr på ca 800kr.

Just nu har jag 11 000kr i buffert, men föräldrar som hjälper till om det skulle vilja sig riktigt illa.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundkostnad per månad?

Nu går jag lite OT men hur lyckas du komma undan med 400 kr för en ögonlysning?
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Det kanske är göteborg man ska bo i... Här kostar det 650 kr bara att gå in genom dörren, sen ytterligare 200 för tonometri, oftalmoskopi och inre/yttre mikorskopi vardera :S
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Kollade kvittot, och det kostade 500kr per hund!
Det var ju troligtvis billigare eftersom allt gjordes på plats och man fick resultatet direkt på plats.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
889
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 455
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 046
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp