Hundkostnad per månad?

Sv: Hundkostnad per månad?

För tillfället så kostar mina hundar mig runt 5000 kr/månad, enbart i foder och försäkringar. Men så har jag också 6 st hemma just nu.. Och inga utställningar, medlemskap, vaccinationer eller någonting är medräknat i det.

Någon tidigare uträkning jag gjorde på den äldsta av dom var ungefär såhär;

Foder: 629 kr
Försäkring: ca 300 kr
Diverse småsaker: Ca 200 kr
Utställningar/kurser/körningen etc: Ca 500 kr (Utslaget över ett helt år)
Veterinärkostnader: Strax över 15 000 kr (Ja, det var just det året då han fick en del skador, såklart :p) Övriga år endast vaccinering = ca 350 kr
Medlemskostnader: 250 kr + 300 kr + 400 kr / år

Summa: Runt 1800 kr/mån med fasta kostnader, just det året.

Vad man får räkna med är ju att alla månader, och alla år, ser olika ut. Vissa hundar skadar sig aldrig, vissa måste ha specialmat och mediciner, andra kanske måste gå igenom diverse utredningar, några kräver massor av mat, andras väldigt lite.. Det kan ju variera i all oändlighet!

Buffert kan nog vara bra att ha, på i alla fall 20 000 kr. Jag hade en buffert på runt 100 000 kr förut, som numera är helt slut och en ny är påbörjad igen. Det räckte med ett olycksaligt slagsmål som gick på ca 25 000 kr för allt som hände där, och inköp av 2 avelstikar samt lite utgifter i form av tester etc på dom. Så för en hund tycker jag att 20' borde räcka.
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Har fyra hundar, alla av rasen Chinese crested dog

Försäkring (If, liv+VeterinärXtra): 590 kr
Mat: ca. 800 kr
Diverse (tuggben, bajspåsar,godis m.m): 300 kr
Summa: 1690 kr

Sen tillkommer det vet. kostnader om det skulle bli sjuka, vaccineringar (ca. 340 kr/gång), ögonlysning vartannat år (440 kr/gång). Utöver det så är det medlemskostnader i rasklubb, skk och lite av varje (ca.900 kr/år). Är även med på kurser, utställningar och sånt så då tillkommer ju avgifter för det på alltifrån 200-1300 kr. Sånt som jag inte räknat med i månadskostnaden är kläder, halsband, koppel m.m men det drar säkert iväg minst nån tusenlapp på det per år ändå... men det köps ju långtifrån varje månad.
 
Sv: Hundkostnad per månad?

kl

Har två schäfrar
Mat ca 1100kr/mån för bägge och de äter färskfoder.
Försäkring Agria, tik och den kostar ca 300kr/mån. Folksam till hanen och de kostar ca 200kr/mån.
Reser mycket till olika träningar, går någon kurs då och då. Är medlem i många klubbar. Vaccineras varje år, ca 350kr per hund. Köper mycket prylar tex träningssaker.
Jag lägger mycket pengar på hundarna och vågar inte räkna ut hur mycket :crazy:
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Jag har en dvärgschnauzer så jag gissar det blir ungefär samma kostnad för en DSG (bortsett från trimning).

Betalar knappt 200 kr/mån för försäkring och 100-200 kr för foder.
Har haft honom ett år och har nog lagt nästan 2000 på medlemsskap och kurser men så älskar jag också att träna hund. Trimning 500 kr*2 gånger, men numera trimmar jag själv.
Sen engångskostnader för utrustning etc, har för mig att jag räknade med 3000 när vi skaffade hunden och det har nog kommit till 1000-2000 efter det.

Sammanfattningsvis så kostar han alltså drygt 300 i det han måste ha varje månad. Resten är väl mer eller mindre frivilligt.

Edit: Vaccination ca 300 kr per år.
 
Sv: Hundkostnad per månad?

Min store hund, bearded collie, kostar knappt 600 kr per månad och den lille, chihuahua-jrt, knappt 300 kronor.

Då räknar jag bara de måntliga kostnaderna av foder, mediciner och försäkring. Båda kostar ca 150 kr per månad i försäkring. Den store äter för 300 kr och den lille för 100 kr (standardt normal). Den store äter medicin mot inkontinens och båda får glukosamin varje dag.

Jag har inget medlemskap någonstans och går inga kurser nu.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
919
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 519
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 547
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 138
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp