Hundras-hjälp Tack!

Kringlan78

Trådstartare
Hej!
Behöver hjälp från er smarta hundägare! Vi funderar på en ny hund. Vår Norfolkterrier gick bort för ett tag sedan och vill nu skaffa en ny men VILKEN ras av alla ska man välja.
Kollar på Podengo, Kromfohrländer också kollat på Affenpincher och Griffon.
Vi är en familj m två barn en 10 och en 1. Bor i hus, gillar att vara ute. Fjällen på sommar m kortare vandringar och fjällen på vintern (där ej hunden med i spår utan bara på promenader) Vill inte ha för mycket pälsvård och gärna en hund som inte vill jaga
Tack snälla för all input!
 
Hej!
Behöver hjälp från er smarta hundägare! Vi funderar på en ny hund. Vår Norfolkterrier gick bort för ett tag sedan och vill nu skaffa en ny men VILKEN ras av alla ska man välja.
Kollar på Podengo, Kromfohrländer också kollat på Affenpincher och Griffon.
Vi är en familj m två barn en 10 och en 1. Bor i hus, gillar att vara ute. Fjällen på sommar m kortare vandringar och fjällen på vintern (där ej hunden med i spår utan bara på promenader) Vill inte ha för mycket pälsvård och gärna en hund som inte vill jaga
Tack snälla för all input!
Vill ni inte ha en hund som vill jaga, välj bort podengo.

Hur tänker ni er att hundens vardag ska vara och tänker ni göra något mer än bara gå promenader med den? Hur vill ni att hunden agerar i olika situationer (tex när den möter främlingar)?

Är det bara hundar i podengo/kromforländer-storlek ni är ute efter eller kan hundar av annan storlek vara av intresse? Spelar pälstypen någon roll eller är det lugnt med vad som helst så länge det inte kräver allt för mycket pälsvård?
 
Vill ni inte ha en hund som vill jaga, välj bort podengo.

Hur tänker ni er att hundens vardag ska vara och tänker ni göra något mer än bara gå promenader med den? Hur vill ni att hunden agerar i olika situationer (tex när den möter främlingar)?

Är det bara hundar i podengo/kromforländer-storlek ni är ute efter eller kan hundar av annan storlek vara av intresse? Spelar pälstypen någon roll eller är det lugnt med vad som helst så länge det inte kräver allt för mycket pälsvård?

Hej
Liten eller mellan tänker vi oss men den måste vara tålig så den orkar m vår familj och långa promenader.
Bara till sällskap
Gärna enkel vid ex hundmöten då den ska gå på hunddagis på dagarna och vi bor i ett extremt hundtätt villaområde.
Pälsen spelar inte så stor roll bara den har päls och det inte är så mycket pälsvård.
Tack!
 
De flesta hundar oavsett storlek klarar att hänga med på långpromenader, så länge de är sunda i kroppen. Terriers är väl överlag rätt robusta även om de är små, men jag upplever också att de har såpass mycket "go" i sig att jag inte skulle rekommendera dem till enbart sällskap.

Jag tycker att ni borde kika på rasgrupp 9 - den består mestadels av mindre raser som avlats just för att vara lättsamma sällskapshundar som inte kräver så mycket.
 
Tänker på "min" ena ras. Löwchen. Beror ju på vad ni menar med lite pälsvård men klipper man ner dom med 2-3 månaders mellanrum så slipper man både städa hår, smuts och att borsta/kamma hunden. Dock lär de behöva täcke på vintern, speciellt nerklippta.

Jag har en väldigt lättsam och trevlig liten tik på 3,5 år. Enkel med andra hundar och djur. Skottfast, socialt trygg, miljöfast osv. Helt enkelt en väldigt lättsam liten hund men med mycket bus i kroppen :D

Det är hundar som älskar att hitta på saker och orkar lätt med både vandringar och cykelturer samtidigt som de inte är krävande. Det viktigaste för en löwchen är att få vara med. Det är inte hundar som gillar att lämnas ensamma en massa.

Annars finns det ju papillon, olika bichoner och andra hundar i rasgrupp 9 att kolla på :)
 
En tibetans spaniel kanske?
Vi har en väldigt lättsam hane på 1 år som gärna hänger med på allt (utom att vara på lydnadsplanen och träna) likväl som han gärna ligger i soffan och latar sig.
Långa promenader, ridturer osv klarar han lätt. Inga problem med hundmöten, glad i människor och snäll mot allt och alla.
Förvisso en del päls men kan inte påstå att pälsvården är jobbig. Borstar igenom honom nån gång ibland bara.
Älskar barn (har själv 4 st) och har inga problem med "kaoset" det kan bli.
Annars finns det nog många raser i grupp 9 som skulle kunna passa
 
Vill ni inte ha en hund som vill jaga, välj bort podengo.

Hur tänker ni er att hundens vardag ska vara och tänker ni göra något mer än bara gå promenader med den? Hur vill ni att hunden agerar i olika situationer (tex när den möter främlingar)?

Är det bara hundar i podengo/kromforländer-storlek ni är ute efter eller kan hundar av annan storlek vara av intresse? Spelar pälstypen någon roll eller är det lugnt med vad som helst så länge det inte kräver allt för mycket pälsvård?

De flesta hundar oavsett storlek klarar att hänga med på långpromenader, så länge de är sunda i kroppen. Terriers är väl överlag rätt robusta även om de är små, men jag upplever också att de har såpass mycket "go" i sig att jag inte skulle rekommendera dem till enbart sällskap.

Jag tycker att ni borde kika på rasgrupp 9 - den består mestadels av mindre raser som avlats just för att vara lättsamma sällskapshundar som inte kräver så mycket.


Får grotta ner mig i grupp 9. Just i den gruppen känns Kromfordländer just nu mest aktuell
Tack!
 
En tibetans spaniel kanske?
Vi har en väldigt lättsam hane på 1 år som gärna hänger med på allt (utom att vara på lydnadsplanen och träna) likväl som han gärna ligger i soffan och latar sig.
Långa promenader, ridturer osv klarar han lätt. Inga problem med hundmöten, glad i människor och snäll mot allt och alla.
Förvisso en del päls men kan inte påstå att pälsvården är jobbig. Borstar igenom honom nån gång ibland bara.
Älskar barn (har själv 4 st) och har inga problem med "kaoset" det kan bli.
Annars finns det nog många raser i grupp 9 som skulle kunna passa

Den ska jag läsa på om
Tack!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 432
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 667
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 092
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 801
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp