Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har nog inte ens hänt att jag hört att någon med tollare har särskilt stort problem med det. I alla fall inte den kretsen jag "hänger" i och det är ju visserligen bara de som tränas för jaktprov så de kanske också får utlopp för behovet. Kanske är värre hos andra som inte tränar det? Eller? Jag har noll koll. Är så ny i det här. :o:D

Nej, jag tror inte att det är ett särskilt stort problem hos retrievers överlag, även om det så klart förekommer :)
Det ingår ju inte i en retrievers uppgift att söka stort och djupt för att hitta levande vilt, som det gör hos de drivande/ställande hundarna.
 
Nej, jag tror inte att det är ett särskilt stort problem hos retrievers överlag, även om det så klart förekommer :)
Det ingår ju inte i en retrievers uppgift att söka stort och djupt för att hitta levande vilt, som det gör hos de drivande/ställande hundarna.

Nej, precis! Jag är allt lite nervös för att bli retrieverägare. Börjar kännas i magen nu. Men den här gången blir det nog bra, hoppas jag. :D
 
Imorgon bär det av mot Upplands Väsby med Gibbs. De har fått hans tidigare bilder och utlåtandet från Strömsholm. Vi kommer röntga om allting och ha de tidigare bilderna som komplement.

Gibbs har varit haltfri i cirka en och en halv vecka. Han har fått simma en stund nästan varje dag, och har även de senaste dagarna fått röra sig fritt på tomten och även busat så smått med Lasse under övervakning. Hältan har inte återkommit, av vad jag har sett. Jag hoppas och tror att det innebär positiva nyheter imorgon, men kan såklart ändå inte låta bli att ha ont i magen och oroa mig över att det kanske är jag som missar tecken. Han är väldigt rörelsevillig (vilken unghund är inte det? :angel:), och allmänt go och glad kexchoklad. Måtte han bli "friröntgad" så att denna oro och stiltje kan ta slut.
 
Har precis varit hos veterinären med Frank, han har ett litet främmande föremål i ögan men behöver få lugnande för att göra ett försök att ta bort det, vi ska tillbaka igen vid kl 13. Hoppas det bara är något ytligt :nailbiting:
 
Jösses, här framåt helgen ska det bli supervarmt igen (det spås 30 grader) och inget regn i sikte. På torsdag drar jag iväg med grannkompisen till deras ö och stannar där en vecka. Jag kommer då hem lagom till utställningen är i Norrköping :) Det ska bli underbart att bara vara, få bada och bara finnas till utan måsten - det är en liten ö med bara deras pyttehus på så man går typ nästan naken där och njuter vid vattnet och hundarna sköter sig nästan själva då dom är nära hela tiden :D
 
IMG_9556.JPG


Lyckades knäppa en bild på den lilla dåren! :love:
 
Ammo och jag blev påflugna av 2 hundar när vi var ute på promenad. Det är en gubbe som alltid har sin och hunden han passar lösa trots att de aldrig kommer på inkallning. Nu när han såg oss (lätt 20m avstånd) så ropade han 10 gånger på en stillastående hund - som istället för att vända kom i full sula mot oss och då drog den andra med. Blev rätt skärrad kan jag säga och är tacksam över att Ammo var kopplad - och att han bara valde att försvara när de kom inom kort koppelavstånd istället för att vilja döda dem.
Inga skador den här gången, men det är bara en tidsfråga - de har varit på fler hundar. Jag väntar just nu på att polisen ska ringa upp.
 
Ammo och jag blev påflugna av 2 hundar när vi var ute på promenad. Det är en gubbe som alltid har sin och hunden han passar lösa trots att de aldrig kommer på inkallning. Nu när han såg oss (lätt 20m avstånd) så ropade han 10 gånger på en stillastående hund - som istället för att vända kom i full sula mot oss och då drog den andra med. Blev rätt skärrad kan jag säga och är tacksam över att Ammo var kopplad - och att han bara valde att försvara när de kom inom kort koppelavstånd istället för att vilja döda dem.
Inga skador den här gången, men det är bara en tidsfråga - de har varit på fler hundar. Jag väntar just nu på att polisen ska ringa upp.

Fyfan, bra att du tar kontakt med polisen.
 
Nej, precis! Jag är allt lite nervös för att bli retrieverägare. Börjar kännas i magen nu. Men den här gången blir det nog bra, hoppas jag. :D

Tönten var helt jävla galen på att vilja jaga, men nu när han är lite äldre kan han tom springa på samma fält som det står vilt på utan att titta på dom, han har lärt sig att man inte får jaga om matte säger nej. :)
 
@FrauleinLeo håller tummarna för att det blir en bra diagnos!

I helgen hade vi agility-kurs på klubben, idag har maken agility fortsättningskurs och på lördag ska jag ställa ut Nessie som fick en ordentlig dusch & shamponering igår och sen på söndag är det klass 1 agilitytävling för oss!

En inte alltför glad ny-duschad korv igår:
33038871_10214917111595521_4365701206887104512_n.jpg
 
Veterinären lyyckades fiska ut en liten liten glasbit som etsat sig fast på hornhinnan. Nu blir det tratt och penicillin i en vecka samt ögondroppar 3 ggr/dag. Återbesök på fredag. Tur i oturen var ändå såren inte så himla djupt.

Iom den staka solen så bör han vara inomhus dagtid och kan inte stå ute i hundgården. Varför händer alltid sånt här när man har som flest möten på jobbet och sambon är ute på tjänsteresa? :( Någon som har haft hund med ögonskada och kan berätta lite hur läkandeprocessen brukar se ut?
 
Veterinären lyyckades fiska ut en liten liten glasbit som etsat sig fast på hornhinnan. Nu blir det tratt och penicillin i en vecka samt ögondroppar 3 ggr/dag. Återbesök på fredag. Tur i oturen var ändå såren inte så himla djupt.

Iom den staka solen så bör han vara inomhus dagtid och kan inte stå ute i hundgården. Varför händer alltid sånt här när man har som flest möten på jobbet och sambon är ute på tjänsteresa? :( Någon som har haft hund med ögonskada och kan berätta lite hur läkandeprocessen brukar se ut?
Fy så läskigt!
Nu hade ju Aysu bara ett extremt ytligt sår på sin hornhinna, men det var tillräckligt brett osv för att jag skulle se det utan problem... Vi var till veterinären en lördag, fick återbesökstid på tisdagen för att se så att det gick i rätt riktning med läkningen... Jag avbokade tiden. Redan på söndagen såg jag att ögat såg ut som vanligt igen och på måndagen kände jag mig säker på att det hade läkt helt. Då hade vi fått utskrivet metacam för minst en vecka och någon ögonsalva och ögondroppar som skulle ges i flera veckor osv. Jag struntade i det just för att allt läkte fint ändå.
 
Vänta tills du skaffar en hund som aktivt letar vilt också, hela tiden :p
Ja fy. Jag har sett sådana hundar som har nosen konstant påkopplad och det verkar oerhört jobbigt! Aysu är ju raka motsatsen till det där. Reagerar sällan på lukter (bara om något passerade för någon enstaka minut sedan) och vi har flera gånger gått förbi gräsmattor och liknande där det suttit harar utan att hon ens noterat dem. Råkar hon inte titta åt deras håll så märker hon dem inte, så om jag ökar farten lite och säger åt henne att följa med mig så går det fint. Ebrah däremot... Även om det är mörkt ute och det sitter en hare helt stilla på en tomt på andra sidan av en tät buske... Hon ser den. Hon märker allt. Hon märker också spår som Aysu inte alls bryr sig om på samma sätt och spårar gärna i full fart, dock inte speciellt noga med om det är åt rätt håll eller inte :p
 
Veterinären lyyckades fiska ut en liten liten glasbit som etsat sig fast på hornhinnan. Nu blir det tratt och penicillin i en vecka samt ögondroppar 3 ggr/dag. Återbesök på fredag. Tur i oturen var ändå såren inte så himla djupt.

Iom den staka solen så bör han vara inomhus dagtid och kan inte stå ute i hundgården. Varför händer alltid sånt här när man har som flest möten på jobbet och sambon är ute på tjänsteresa? :( Någon som har haft hund med ögonskada och kan berätta lite hur läkandeprocessen brukar se ut?
Min cocker har också haft en skada på hornhinnan, var lite besvärligt med alla ögondroppar och att han inte heller fick vara ute i solen. Men det läkte väldigt snabbt, tror det tog ungefär en vecka.
 
Tönten var helt jävla galen på att vilja jaga, men nu när han är lite äldre kan han tom springa på samma fält som det står vilt på utan att titta på dom, han har lärt sig att man inte får jaga om matte säger nej. :)
Hur lär man hunden det? Det är ju så väldigt självbelönande även hon de enstaka gånger hon dragit på vilt inte kommer ikapp och ger upp på en halv minut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
668
· Visningar
34 769
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 135
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp