Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag betalar runt 23 kr kg för VOH. Känner mig lite sugen att prova det igen, men är väldigt nöjd med Pondus. @Migo vilka sorter kör du på med dina hundar?
 
Såg den här på FB och tänkte, aha, det var så vi blev med Tonto.
wvHwQYO.jpg
 
Tänkte också det. Finns Pondus på 5-kg korv? Eller hur stora är 25:- korvarna om de är "billiga"? ;)

Med de mängderna du gör åt borde du kontakta Pondus och fråga om du inte får köpa direkt från dem. Minsta beställningsmängd är 300kg, men det kommer du ju upp i rätt snabbt ;)
Annars har du i alla fall 15% rabatt som uppfödare, om du registrerar dig i deras uppfödarklubb. Då betalar du knappt 28,50/kg.
 
Jag åkte och köpte tre rullar pondusfoder. Hur billigt är det egentligen?! :eek:

Mina hundar ska äta typ 100-130 gram per hund och dag enligt tabellen, alltså räcker tre rullar i typ två veckor om de äter det på halvtid...
Skulle de äta det på heltid så skulle det gå åt max 15 rullar i månaden om jag räknar i överkant på 100 respektive 150 gram per hund och dag. Rullarna kostar runda slängar 25 kronor styck, alltså 375 kronor i månaden. Det är 100 kronor mindre än vad torrfodret kostar på samma tid.

1200 kronor om året. Det är 17 tävlingsstarter eller två privatlektioner, hehe :D

Ver dock inte när jag ska börja ge...
De får prova lite i morgon, men jag är borta på styrelsemöte hela helgen. Det får nog vänta till nästa vecka.

Köper du en låda (10kg) nästa gång har du ett styckpris på 16,75 i stället för 25kr ;)
 
Håller så klart också tummarna för Fridolf @Migo !

Mina fick varsin bit ryggrad + revben häromdagen, och Otis satte i sig varenda liten millimeter. Dagen efter kräktes han och det kom upp flera vassa skärvor. Tror inte att jag kommer våga ge det något mer.
 
Nu har ni pratat om pondus så mycket sista tiden att jag var tvungen att kolla om här fanns några ÅF i närheten. Jo då, 1.. ute i obygden. Nästa finns 15mil västerut, 25 mil söderut och typ 40mil norrut :D

Vill börja ge färskfoder igen nu när ekonomin återhämtat sig lite. Eftersom ni är så himla nöjda får jag nog kolla upp det lite mer. Verkar vara en billigare alt än VoH, som jag annars var väldigt nöjd med.
 
Håller så klart också tummarna för Fridolf @Migo !

Mina fick varsin bit ryggrad + revben häromdagen, och Otis satte i sig varenda liten millimeter. Dagen efter kräktes han och det kom upp flera vassa skärvor. Tror inte att jag kommer våga ge det något mer.
Statistiskt sett, med tanke på hur många hundar jag har och hur mycket ben de får, så är detta minst sagt ovanligt. Jag inte rädd för att fortsätta ge ben, men jag kommer bli mer noga med att faktiskt stycka bort de bärande, inte bara plocka bort dem när de är renätna.

Fridolf äter matskedsstora portioner nu, men får ont i samband med det (vilket i sig inte är konstigt nu). Han lär inte få komma hem idag då han behöver fortsatt dropp och smärtstillande
 
Statistiskt sett, med tanke på hur många hundar jag har och hur mycket ben de får, så är detta minst sagt ovanligt. Jag inte rädd för att fortsätta ge ben, men jag kommer bli mer noga med att faktiskt stycka bort de bärande, inte bara plocka bort dem när de är renätna.

Fridolf äter matskedsstora portioner nu, men får ont i samband med det (vilket i sig inte är konstigt nu). Han lär inte få komma hem idag då han behöver fortsatt dropp och smärtstillande

Ja, det förstår jag.
Det jag tyckte var otäckt var att det inte var bärande ben utan ryggrad och revben. Grisen vägde typ 90kg levande så typ två-tre år gammal?
Jag kommer nog att övervaka dem minutiöst vid bengiva nu i alla fall, tidigare har de fått käka medan vi typ kollat på tv.

Skönt att det verkar gå på rätt håll!
 
Ja, det förstår jag.
Det jag tyckte var otäckt var att det inte var bärande ben utan ryggrad och revben. Grisen vägde typ 90kg levande så typ två-tre år gammal?
Jag kommer nog att övervaka dem minutiöst vid bengiva nu i alla fall, tidigare har de fått käka medan vi typ kollat på tv.

Skönt att det verkar gå på rätt håll!

Jag köpte hem en påse revben för någon månad sen men har fått plocka bort dem vartefter pga vassa flisor. :crazy:
 
Jag är för neurotisk, vi får köra vidare på lammöron, våm och sånt. Köpte storpack torkat lamm de gillar, tjurmuskel och liknande. Jag kommer krisa om de får ben tyvärr.
 
Med de mängderna du gör åt borde du kontakta Pondus och fråga om du inte får köpa direkt från dem. Minsta beställningsmängd är 300kg, men det kommer du ju upp i rätt snabbt ;)
Annars har du i alla fall 15% rabatt som uppfödare, om du registrerar dig i deras uppfödarklubb. Då betalar du knappt 28,50/kg.
Hörde med dem och även om jag tar hem helpall (600 kg) så blir det en tia mer per kilo än vad jag ger för helpall VoM. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
109 463
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 112
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
55 620
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 127
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp