Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det vallning igen, och imorgon åker vi och vallar lite mer. Jag har stått i hagen och faktiskt fått köra lite, och det var jätteroligt och Floki var så lyhörd och fin, trots att han knappt fick valla, bara massa krav och ändå så säger han att han skulle göra vad som helst för att få jobba. Duktig liten hund. :love:

Film då? Film då? :D
 
l

Jag tycker som sagt att du ska visa dem inlägget du skrev om att "maxa ut" hundar bl. a., så får vi se om din sökgrupp tycker lika bra om dig efteråt. Ni kan väl rösta om huruvida inlägget är nedlåtande och okunnigt?

Hur många sökpass har du gjort där någon kör två hundar? När du säger att det är ett faktum att det inte behöver ta längre tid att köra två hundar än att köra en hund vet jag att de flesta sökhundsintresserade tycker att du har fel.

För att återgå till ditt första inlägg så visar du en bedrövlig brist på fantasi och inlevelseförmåga eftersom inlägget inte speglar någon som helst förståelse för att träningen ser olika ut på olika stadier, och att du kommer att vara den som kör hela banan så småningom om du lyckas med din träning.
Jag kan svara när du slutat vara så onödigt otrevlig.
 
Yes! Operationstid i Söderköping på Torsdag. Nån som har tips på vad man gör i de krokarna medans man ångestfullt väntar på att få hämta ut sin hund? Kommer ha med mig de andra fyra bröderna också och passa på att ge dem lite mer världsvana.
Ta en promenad längs med kanalen, gå upp på Ramunderberget Utsiktsberg på andra sidan kanalen från centrum sett) där borde det inte vara något folk nu när det inte är säsong. Men kan kanske vara för ahlt på stigen för människan.
 
Yes! Operationstid i Söderköping på Torsdag. Nån som har tips på vad man gör i de krokarna medans man ångestfullt väntar på att få hämta ut sin hund? Kommer ha med mig de andra fyra bröderna också och passa på att ge dem lite mer världsvana.

Åk en sväng in till Norrköping och gå en runda med hundarna i fin stadsmiljö, tex. i Industrilandskapet? Är ju inte mer än ca. 20 minuter mellan Söderköping och Norrköping. Hade det varit annan tid på året är det ju fint att gå i Söderköping, äta glass på Smultronstället etc men just nu är väl inte riktigt rätt årstid för det. ;)
 
I vanlig ordning när jagcär inblandad så strular det och blir ändrade planer. IGEN

Blir inte den kliniken.

Skönt att du fick en tidigare tid! Jag har inte helt koll på var kliniken ligger men Söderköping är jättefin att gå igenom, längs med Göta kanal. Delar av Madicken spelades in där, massa fina gamla hus och kullerstensgator. :)

KJ tar ofta in en hund i taget och då söver han direkt efter att han röntgat (han brukar vilja ha egna bilder) och sagt hej då till matte. De ringer direkt när operationen är färdig. Dvs ni ska hålla er sysselsatta max ett par timmar. Kvinnan i receptionen kan säkert tipsa om lämpliga promenader. Du går in till centrala Söderköping på ca 20-30 minuter. Man kan klättra upp på ett utsiktsberg nere vid slussen. På sommaren äter man glass.

Pysslingens knän gjordes i Söderköping - och de ska enligt expertisen vara bra. Att hunden fortfarande inte fungerar är en annan (mjukdels-)historia.

Ta en promenad längs med kanalen, gå upp på Ramunderberget Utsiktsberg på andra sidan kanalen från centrum sett) där borde det inte vara något folk nu när det inte är säsong. Men kan kanske vara för ahlt på stigen för människan.

Åk en sväng in till Norrköping och gå en runda med hundarna i fin stadsmiljö, tex. i Industrilandskapet? Är ju inte mer än ca. 20 minuter mellan Söderköping och Norrköping. Hade det varit annan tid på året är det ju fint att gå i Söderköping, äta glass på Smultronstället etc men just nu är väl inte riktigt rätt årstid för det. ;)
 
Frågan återstår - vad i inlägget är det som är nedlåtande, enligt dig? Håller du inte med om det faktumet att den som maxar skick tar längre tid än den som kör en handfull? Vad är ditt problem egentligen?

Det du håller på med nu saknar jag lite ord för, faktiskt.
Tänk, jag har exakt samma känsla för det du skriver. Naturligtvis tar det längre tid att köra en elitklasshund än en appellhund. Det har jag väl aldrig förnekat.

Däremot ifrågasätter jag om det går fortare att köra två appellhundar än en elithund, eftersom transportsträckorna och ställtiderna är som de är. Är man tillräckligt många i sökgruppen, så att nästa ekipage står och väntar när en hund är färdig är det mindre problem, men för det mesta blir det väntetider, speciellt om samma förare ska hämta hund två gånger.

Det som är stötande i @Fisherling s inlägg är dels den totala omedvetenheten om att det inte kommer att räcka med en handfull skick när hon lämnat appellen, och att också hon så småningom kommer att köra hela banor om allt går som det ska.

Dels att hon kontrasterar sin handfull skick och att hon "slutar på topp", med dem som maxar ut hela banan och dessutom (oh the horror!) misslyckas med vissa skick, någonting som @Fisherling uppenbarligen inte råkat ut för i sin expertis. Något riktigt svar på vad som är maximalt antal skick fick jag inte, men anar att det hon menar är att föraren kör hela banan, och dessutom på BÅDA sidorna.

Slutligen är det också stötande att @Fisherling tvärsäkert meddelar att hon minsann skulle kunna köra två hundar på den tid de övriga gruppmedlemmarna kör en. Har hon räknat med ställtider och transporter frågar man sig. Tror du inte att de övriga stackars deltagarna i gruppen skulle bli bekymrade om de fick läsa hennes inlägg?

Du var snabb med att svara att ni i er grupp minsann efter träningen tillrättavisar dem som maxar banan. Ursäkta, men det låter helt irrationellt. Menar du att ni vallar en hel bana, men gud nåde den förare som också nyttjar hela banan. Var är logiken?

Om du inte trivs med din sökgrupp, är rådet precis som i alla andra dåliga förhållanden att lämna. Du kommer att bli mycket mer motiverad att hitta en ny grupp som överensstämmer bättre med din person och dina preferenser om du inte hänger kvar i en grupp du inte gillar.
 
@Liran
Att jag slutar när jag tycker Tinja fortfarande är på topp är ju min strategi som jag förklarar; anledningen till varför jag gör så få skick. Självklart gör jag omskick, men jag gör bara totalt 2 omskick innan jag kör ett avslutande, enkelt skick för att öka hennes motivation och ge henne en bra känsla i avslutet. För hon är en nybörjare. Det är min strategi just nu.

Vad jag kommer ha för strategi senare, hur långt senare det är och hur lång tid det kommer ta då har ingen påverkan på hur det ser ut just nu. Och som det ser ut just nu så skulle jag kunna köra två hundar på den här nivån inom samma tid som en annan kör en hel bana. Det ligger inget värde i det, jag tycker varken ris eller ros om det, det är bara ett faktum.

Transportsträckorna är inga problem eftersom vi har ett väldigt väl fungerande system inom gruppen där vi överlappar de som kör, figgar, är på stigen och värmer. Det är i princip ingen tid alls som går till spillo - när ena hunden är klar och på väg till bilarna är nästa hund redan vid rutan.
 
Tänk, jag har exakt samma känsla för det du skriver. Naturligtvis tar det längre tid att köra en elitklasshund än en appellhund. Det har jag väl aldrig förnekat.

Däremot ifrågasätter jag om det går fortare att köra två appellhundar än en elithund, eftersom transportsträckorna och ställtiderna är som de är. Är man tillräckligt många i sökgruppen, så att nästa ekipage står och väntar när en hund är färdig är det mindre problem, men för det mesta blir det väntetider, speciellt om samma förare ska hämta hund två gånger.

Det som är stötande i @Fisherling s inlägg är dels den totala omedvetenheten om att det inte kommer att räcka med en handfull skick när hon lämnat appellen, och att också hon så småningom kommer att köra hela banor om allt går som det ska.

Dels att hon kontrasterar sin handfull skick och att hon "slutar på topp", med dem som maxar ut hela banan och dessutom (oh the horror!) misslyckas med vissa skick, någonting som @Fisherling uppenbarligen inte råkat ut för i sin expertis. Något riktigt svar på vad som är maximalt antal skick fick jag inte, men anar att det hon menar är att föraren kör hela banan, och dessutom på BÅDA sidorna.

Slutligen är det också stötande att @Fisherling tvärsäkert meddelar att hon minsann skulle kunna köra två hundar på den tid de övriga gruppmedlemmarna kör en. Har hon räknat med ställtider och transporter frågar man sig. Tror du inte att de övriga stackars deltagarna i gruppen skulle bli bekymrade om de fick läsa hennes inlägg?

Du var snabb med att svara att ni i er grupp minsann efter träningen tillrättavisar dem som maxar banan. Ursäkta, men det låter helt irrationellt. Menar du att ni vallar en hel bana, men gud nåde den förare som också nyttjar hela banan. Var är logiken?

Om du inte trivs med din sökgrupp, är rådet precis som i alla andra dåliga förhållanden att lämna. Du kommer att bli mycket mer motiverad att hitta en ny grupp som överensstämmer bättre med din person och dina preferenser om du inte hänger kvar i en grupp du inte gillar.

Herregud så du överdriver.
Jag har utvecklat vad jag menade med "maxa hunden" (inte banan?) i annat inlägg som du dessutom besvarat, så försök inte att få det att låta som något annat.

Det finns inte plats i andra grupper.
 
Transportsträckorna är inga problem eftersom vi har ett väldigt väl fungerande system inom gruppen där vi överlappar de som kör, figgar, är på stigen och värmer. Det är i princip ingen tid alls som går till spillo - när ena hunden är klar och på väg till bilarna är nästa hund redan vid rutan.

Så gör vi också, för att minimera väntetider. Känns som att du @Liran går in för att medvetet missförstå och överdriva just nu, med en mästrande ton. Riktigt trist.
 
Herregud så du överdriver.
Jag har utvecklat vad jag menade med "maxa hunden" (inte banan?) i annat inlägg som du dessutom besvarat, så försök inte att få det att låta som något annat.

Det finns inte plats i andra grupper.
Kan du ge numret på inlägget där du utvecklar vad du menar med att maxa ut, och gärna ookså förklara varför det förtjänar vuxenuppfostran?

Är man tillräckligt många på sökpaset går det att miniera väntetider. Väldigt ofta är vi bara fyra, och någon gång bara tre. Då blir det väntetider. Vilket antal förare tycker du är optimalt?
 
Ursäkta? Tycker du synd om våra grupper för att vi tycker att man inte ständigt ska maxa ut hunden så att det slutar med att hunden tappar ork och lust? Ja, okej, då får du tycka synd om dom. Så otroligt förmätet av dig att sitta och haspla ur sig sånt som du inte har en aning om.

Varav du svarade, så du har ju sett inlägget:

Då har jag missförstått. Du skulle alltså lämna din sökgrupp om du hittade en ny, för att de övriga deltagarna konsekvent maxar ut sina hundar varenda gång, av djurskyddsskäl med andra ord? Det framgick inte av din text.

Kan du ge numret på inlägget där du utvecklar vad du menar med att maxa ut, och gärna ookså förklara varför det förtjänar vuxenuppfostran?

Är man tillräckligt många på sökpaset går det att miniera väntetider. Väldigt ofta är vi bara fyra, och någon gång bara tre. Då blir det väntetider. Vilket antal förare tycker du är optimalt?

Vad har det ens med diskussionen att göra?
 
Du, som jag påpekat funkar det bara om man är sex stycken eller fler. Men er sökgrupp kanske ställer in när ni är färre?
Men alltså, skrev inte du det första du gjorde att du var nybörjare? Varför utgår du då ifrån att alla andra sökgrupper ser ut och fungerar som din? Varför inte istället lyssna på hur det kan vara för andra och passa på att lära sig något, om man nu ser sig som en nybörjare?
 
Yes! Operationstid i Söderköping på Torsdag. Nån som har tips på vad man gör i de krokarna medans man ångestfullt väntar på att få hämta ut sin hund? Kommer ha med mig de andra fyra bröderna också och passa på att ge dem lite mer världsvana.
Christer är rätt snabb trots att han är noggrann - så passa på att gå vid kanalen och bara njut lite av omgivningen i staden :)
När du hämtar din hund så får du en genomgång på film om hur det såg ut därinne ;)

Nu ser jag att du inte ska dit ändå - vad hände ?
 
Börjat planera sommaren och det blir mycket hund. Tänker anmäla mig till rasklubbens läger så vi kan lära oss apportering. Vi ska också till Falkenberg och rally-by-night. Och lite andra rallytävlingar så klart. Sedan bor jag så jag åka till hund-SM över dagen så det blir nog någon tur dit.
Kanske borde hitta på något annat också? :p
 
Tränade precis lite med damerna igen och jag tror faktiskt att vi tränat lite varje dag den här veckan.

Ebrah var glad och igång, har utan tvekan lärt sig sina nya trick (sitt fint och puss) och klarade finfint av de rallymoment vi körde. Hon är så... lugn och metodisk när vi tränar. Jag får nästan för mig att hon är slö, men hon är pigg på att göra det som ska göras, funderar och vill mer. Hon bara håller ihop sig själv på ett sätt som jag aldrig annars ser henne göra. Mycket förvirrande. Nästa gång vi tränar så ska jag se till att filma henne, för just nu stampar vi nog på samma ställe i onödan eftersom jag inte förstår henne riktigt.

Att jag inte förstår Ebrah riktigt har nog också att göra med Aysu. Herregud vilken galning hon är :D Hon tappar ju allt lugn och all självbehärskning. Idag när hon skulle gå fot så hoppade hon jämfota med frambenen och sprattlade på med bakbenen som en jag vet inte vad. Så galet glad och så otroligt sprattlig. Igår bet hon mig i fingret när hon blev lite för pepp. Vi borde ju försöka kontrollera oss lite, men det är så kul med en saluki som är så vild (med salukimått mätt) att jag bara skrattar åt henne. Någon borde stå här och säga åt oss att skärpa oss lite om vi ska komma någonstans :angel:
 
Har fått hem denna från wish nu :banana:, lite trött på att släpa på metallburarna fram och tillbaka på tävling. Alla vovvarna fick plats med råge men vi får se om de håller sams annars så beställer jag en lättviktsbur till sen. Brukar ju ha Nike och Nessie ihop utan problem men valpisen är lite påflugen mellan varven. Har haft den uppe och öppen här hemma under kvällen och vovvarna har turats om att gå in och provligga i den :D.

29512754_10214477121076033_335091423372573154_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 170
Senast: gulakatten
·
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
27 28 29
Svar
577
· Visningar
41 162
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp