Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gosat med valpkull i kväll :love:
Det var den kullen jag själv ville köpa hund ur. Anledningen till studiebesöket var att vi ska använda samma hane och ville se valparna. Eftersom det är vår fysioterapeut som har kullen passade vi samtidigt på att boka en tid till Mamma Mu. Nu ska hon bli genomgången från topp till tass.
 
Men @FrauleinLeo, om det var ett trevligt inlägg @Fisherling skrev om sin sökgrupp, då är det ju bara för henne att visa det, och så blir gruppmedlemmarna glada och nöjda när de får ta del av det, eller hur? Om det var ett nedlåtande och okunnigt inlägg, så kanske gruppen inte tycker att det är så roligt att läsa det, men å andra sidan kan de förklara vissa elementa för @Fisherling, som både hon och de övriga gruppmedlemmarna kommer att ha nytta av i gruppens fortsatta arbete för att få fram supermotiverade sökhundar som älskar sitt arbete och går bra på tävling. Det är liksom en win-win-situation, vilket alternativ som än faller ut.


Men om du har så mycket kunskap kan du väl försöka förmedla den lite trevligt? Jag skulle gärna testa sök, men just sånt här tjafs gör ju att jag vill ha kilometer mellan mig och andra hundägare irl.
 
Så, en mil bredvid cykeln blev det för mina damer idag. Jäklar vad tungt det är att cykla på sandvägarna nu när all snö smälter! Jag är så glad åt min cykel, att den är så trevlig och har så tokigt många växlar...

Dårarna blev nöjda i alla fall, och efter en rejäl lunch har de somnat i soffan under varsin filt.

De såg dock inte sådär jättefina ut efter cykelturen och jag är fortsatt övertygad om att jag aldrig någonsin ska ha en hund med mer päls än en saluki...
29088269_348179192344946_665851919519973376_n.jpg
 
Så, en mil bredvid cykeln blev det för mina damer idag. Jäklar vad tungt det är att cykla på sandvägarna nu när all snö smälter! Jag är så glad åt min cykel, att den är så trevlig och har så tokigt många växlar...

Dårarna blev nöjda i alla fall, och efter en rejäl lunch har de somnat i soffan under varsin filt.

De såg dock inte sådär jättefina ut efter cykelturen och jag är fortsatt övertygad om att jag aldrig någonsin ska ha en hund med mer päls än en saluki...
29088269_348179192344946_665851919519973376_n.jpg
Jag tycker nog kvalitén spelar större roll än mängden. Boss drar in mer än Fritte nu, trots att Fridolf jobbar i lerhagarna och har långa fanor på benen, och Boss är nyrakad...
 
De såg dock inte sådär jättefina ut efter cykelturen och jag är fortsatt övertygad om att jag aldrig någonsin ska ha en hund med mer päls än en saluki...

Prova skaffa en långhårig vit... :angel:

Jag tröstar mig med att när han väl stälts ut några gånger så kommer jag klippa ner benen, han är ju strävhårig på ryggen och där är det strunt samma om han blir lerig, det trillar bara av när det torkat lite men benen :crazy:
 
Jag tycker nog kvalitén spelar större roll än mängden. Boss drar in mer än Fritte nu, trots att Fridolf jobbar i lerhagarna och har långa fanor på benen, och Boss är nyrakad...
Ja, det semilånghåriga med silkeskänsla brukar väl vara det optimala, fungerar ju i regel som skydd också så skiten inte kan leta sig in i pälsen utan det som fastnar fastnar ytligt och är lätt att torka bort.

Bodde ett tag med en semilånghårig isländsk fårhund och en labrador. Islänningen var ju bara att dra av med en handduk så var han i princip helt ren, medan labradoren i princip fick bo i hallen under de leriga perioderna...
 
Fick åka in akut med Coach igår kväll till veterinären. Han kunde inte äta utan att direkt spy upp allt, som att det studsade ur direkt :( Röntgen i omgångar, kontrastvätska, massa blodprover. Stackarn, mammahjärtat gör så ont. Inget som sitter fast tack och lov, dock är det specialfoder + medicin mot gastrit tills blodproven kommer tillbaka. Och utfodring uppdelat i väldigt små portioner, svårt att förklara det för en matglad 50 kgs hund...
 
Ett till pass i fårhagen där jag lyckades bli tränad till att göra lite mer rätt. :laugh: Att det ska vara så svårt att skilja mellan smackning och ”schhh” ljud och hur jag ska hålla pinnen så att han rör sig åt rätt håll. Floki var dock duktig och lyssnar till och med bättre när jag använder ”stanna” när han ska stå still. Duktig hund. Han är dock trött så vi vilar väl oss i form tills på tisdag då vi ska på kurs för en ny tränare. :eek:
 
Ett till pass i fårhagen där jag lyckades bli tränad till att göra lite mer rätt. :laugh: Att det ska vara så svårt att skilja mellan smackning och ”schhh” ljud och hur jag ska hålla pinnen så att han rör sig åt rätt håll. Floki var dock duktig och lyssnar till och med bättre när jag använder ”stanna” när han ska stå still. Duktig hund. Han är dock trött så vi vilar väl oss i form tills på tisdag då vi ska på kurs för en ny tränare. :eek:

Ni var ju jätteduktiga!
Du kan läsa lite om hans tankar på Take Time bordercollies
 
Ett till pass i fårhagen där jag lyckades bli tränad till att göra lite mer rätt. :laugh: Att det ska vara så svårt att skilja mellan smackning och ”schhh” ljud och hur jag ska hålla pinnen så att han rör sig åt rätt håll. Floki var dock duktig och lyssnar till och med bättre när jag använder ”stanna” när han ska stå still. Duktig hund. Han är dock trött så vi vilar väl oss i form tills på tisdag då vi ska på kurs för en ny tränare. :eek:
Min tränare tror jag håller på och bli smått tokig på min oförmåga att skilja på höger och vänster :angel::rofl:
 
Och sen blir det hundens höger och vänster - när du står en bra bit bort och allt rör sig! :D

Men jag blandade ju också ihop dem minst en gång idag! Av nån anledning är det mycket svårare att tänka "elevens" höger och vänster än "hundens" höger och vänster... :cautious:
Jag kommer ju få hitta något bra sätt att hålla koll på allt innan min stackars instruktör får spader :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 072
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 921
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
18 19 20
Svar
398
· Visningar
29 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp