Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att
Det gäller båda. En kastrat luktar inte sitt kön. Det gör en del hundar osäkra och de kan reagera negativt på en kastrat.
Slöare blir sällan hundar. Det gäller mer katter.

Kastrerar man en ung hund finns istället risken att den inte mognar mentalt och blir lite omogen. Men det är ju svårt att veta hur den skulle bli när man inte har något att gå på.
Att de kan få förstärkta rädslor handlar om att man tar bort testosteron/hormon. Rädslor är till stor del ärftliga och när då testosteron/hormon sjunker kan de träda fram. Oavsett ålder.
Det handlar inte bara om mentaliteten, hundar som kastreras innan de är könsmogna breddar inte på sig i kroppen o förblir ofta som rangliga unghundar.
 
En av 4 tikar får PYO, men precis som @Red_Chili skriver så varierar det stort raserna emellan, vissa får nästan alla PYO förr eller senare, andra nästan aldrig. Minns att @hastflicka räknade ut vid vilken ålder det var optimalt att kastrera i förebyggande syfte på rottistik, det var vid 5 år.

Har en bekant som fick ta bort en av sina RR tikar p.g.a. inkontinens, hon läckte hela tiden o mådde extremt psykiskt dåligt p.g.a. det.
Länkar om kastrering.
Det sista, gällde det inte mest kastrerade hanar eller?
Hm. Vi skulle vara beredda på att hon kan bli slöare, men rädslor vill vi ju inte ha :crazy:

Tillägg: Är det inte därför bättre att kastrera som ung? Jag tänker att de inte borde förändras lika mycket då som tex en femåring?


Har ar den studie som @ vallhund syftade pa: Rottweiler study links ovaries with exceptional longevity
 
Det gäller båda. En kastrat luktar inte sitt kön. Det gör en del hundar osäkra och de kan reagera negativt på en kastrat.
Slöare blir sällan hundar. Det gäller mer katter.

Kastrerar man en ung hund finns istället risken att den inte mognar mentalt och blir lite omogen. Men det är ju svårt att veta hur den skulle bli när man inte har något att gå på.
Att de kan få förstärkta rädslor handlar om att man tar bort testosteron/hormon. Rädslor är till stor del ärftliga och när då testosteron/hormon sjunker kan de träda fram. Oavsett ålder.
Tack för alla dina svar! :)
 
De hundar du skriver om att du vill ha låter jättebra och jag håller absolut med om att uppfödaren ska sikta mot dem inom aveln. Men för den enskilde hundägaren som helt enkelt vill ha en trevlig sällskapshund så blir det lite annat och de anledningarna gäller inte riktigt dem, om du förstår mig rätt? :o Men man vill absolut att ens hund ska må så bra som möjligt och gärna fungera i det vardagliga livet. Och då är ju inkontinensen som du nämnde en stark anledning till att låta bli. Men man undrar hur det blir i framtiden och om det skulle bli bättre med kastrering ... synd att man inte kan kemiskt kastrera tikar också! :p
Jag kan inte förstå varför det skulle vara annorlunda för att man vill ha en sällskapshund? Mina hundar är först och främst just sällskapshundar. När vi tävlar mycket(!) så blir det 10 gånger på ett år, resterande dagar är de sällskapshundar, vars enda skillnad mot "vanliga" sällskapshundar är att de får komma ut på betydligt längre promenader än vad de tjocka småhundarna häromkring får :grin: (jo, jag vet hur långt många andra går, jag pratar med ägarna om det. Många blir otroligt imponerade av att jag går en timmes promenad med mina varje dag)

Att jag tänker även ur avelsperspektiv är just för att själv kunna få så trevliga sällskapshundar som möjligt. Jag är inte uppfödare, men jag vill stötta så seriösa uppfödare som möjligt och är mycket kräsen. Även om jag bara vill ha en sällskapshund så vill jag ha en bra rasrepresentant. Får jag det, så är det ju lättare att veta hur hunden blir och därmed lättare att veta om jag trivs med den eller inte. Visst skulle jag kunna trivas med en icke-rastypisk border collie, en sån där som inte vill/kan valla och gillar att ta det ganska lugnt, men det blir nog trevligast för alla om jag istället satsar på att köpa en jäkligt bra aktiv sällskapshund.
 
Jag kan inte förstå varför det skulle vara annorlunda för att man vill ha en sällskapshund? Mina hundar är först och främst just sällskapshundar. När vi tävlar mycket(!) så blir det 10 gånger på ett år, resterande dagar är de sällskapshundar, vars enda skillnad mot "vanliga" sällskapshundar är att de får komma ut på betydligt längre promenader än vad de tjocka småhundarna häromkring får :grin: (jo, jag vet hur långt många andra går, jag pratar med ägarna om det. Många blir otroligt imponerade av att jag går en timmes promenad med mina varje dag)

Att jag tänker även ur avelsperspektiv är just för att själv kunna få så trevliga sällskapshundar som möjligt. Jag är inte uppfödare, men jag vill stötta så seriösa uppfödare som möjligt och är mycket kräsen. Även om jag bara vill ha en sällskapshund så vill jag ha en bra rasrepresentant. Får jag det, så är det ju lättare att veta hur hunden blir och därmed lättare att veta om jag trivs med den eller inte. Visst skulle jag kunna trivas med en icke-rastypisk border collie, en sån där som inte vill/kan valla och gillar att ta det ganska lugnt, men det blir nog trevligast för alla om jag istället satsar på att köpa en jäkligt bra aktiv sällskapshund.
Jag menade den "vanliga" hundägaren som inte är medlem på buke :D Jag tycker att det är fantastiskt hur djurägare här på buke är så intresserade av sina arter/raser och det finns otrolig källa till kunskap. Men handen på hjärtat så är inte de flesta hundägare så djupt investerade i deras raser och aveln av den. Som exempel - Min mamma köpte sin första och sista egna hund nu för att röra på sig som pensionär osv, hon gillar rasen för att den passar henne men inte riktigt mer än så om du förstår?
Dina anledningar är viktiga, men de känns bara lite långt borta för en "vanlig" hundägare som vill höra de praktiska för- och nackdelarna.
Förklarade jag mig bättre nu? :)
 
Hundar kan även drabbas av personlighetsförändringar och rädslor kan förstärkas.
Min hane kastrerades vid 5 års ålder och blev osäker mot andra hundar. Ett jätteproblem eftersom vi har flera stycken och nu trivs han inte längre i sin flock :(

Även andra hundar kan få svårt att identifiera könet på kastrater vilket kan leda till osäkerhet och tråkigt bemötande.

Du tror inte det kan ändra sig igen? Mina två första beauceroner fick en period, efter att den yngre hade blivit kastrerad vid 5 års ålder pga prostataförstoring, där de plötsligt rök ihop och slogs (inte jätteallvarligt, det blev några små skråmor, så de ville inte döda varandra). Vi separerade dem och efter ett tag (minns inte exakt men kanske max ett år - vi stressade inte utan lät det ta tid) var det åter igen inga problem. Det var som att de tappade rollerna lite där när den yngre blev kastrerad (den äldre var redan kastrerad) och att det tog tid för dem att hitta tillbaka. Man kan ju hoppas på att din hane också "hittar tillbaka" till sig själv efter en tid, men det kanske har gått lång tid nu utan att det har ändrats... jag minns att jag har läst att han blev kastrerad men jag minns inte när det var.

Intressant nog blev andra hundars bemötande av mina kastrerade hanar både bättre och sämre - nu hade ingen av dem problem med hundar innan kastreringen och de fick det inte efter heller men däremot så kunde andra hanar som normalt hade problem med hanar plötsligt acceptera de kastrerade grabbarna medan en tik som vi visste inte funkade med andra tikar inte funkade med den äldre kastrerade (den yngre var då ännu inte kastrerad). Så det kan bli lite åt båda hållen verkar det som.
 
Jag menade den "vanliga" hundägaren som inte är medlem på buke :D Jag tycker att det är fantastiskt hur djurägare här på buke är så intresserade av sina arter/raser och det finns otrolig källa till kunskap. Men handen på hjärtat så är inte de flesta hundägare så djupt investerade i deras raser och aveln av den. Som exempel - Min mamma köpte sin första och sista egna hund nu för att röra på sig som pensionär osv, hon gillar rasen för att den passar henne men inte riktigt mer än så om du förstår?
Dina anledningar är viktiga, men de känns bara lite långt borta för en "vanlig" hundägare som vill höra de praktiska för- och nackdelarna.
Förklarade jag mig bättre nu? :)
Jag förstår hur du menar! och jag kör nog på samma förklaringar även för en "vanlig" hundägare, i hopp om att de ska bli lite mer intresserade :angel: Om inte annat, när det pratas kastrering så brukar jag fråga "varför?" och sedan förklara varför deras anledningar till varför inte stämmer.
 
Du tror inte det kan ändra sig igen? Mina två första beauceroner fick en period, efter att den yngre hade blivit kastrerad vid 5 års ålder pga prostataförstoring, där de plötsligt rök ihop och slogs (inte jätteallvarligt, det blev några små skråmor, så de ville inte döda varandra). Vi separerade dem och efter ett tag (minns inte exakt men kanske max ett år - vi stressade inte utan lät det ta tid) var det åter igen inga problem. Det var som att de tappade rollerna lite där när den yngre blev kastrerad (den äldre var redan kastrerad) och att det tog tid för dem att hitta tillbaka. Man kan ju hoppas på att din hane också "hittar tillbaka" till sig själv efter en tid, men det kanske har gått lång tid nu utan att det har ändrats... jag minns att jag har läst att han blev kastrerad men jag minns inte när det var.

Intressant nog blev andra hundars bemötande av mina kastrerade hanar både bättre och sämre - nu hade ingen av dem problem med hundar innan kastreringen och de fick det inte efter heller men däremot så kunde andra hanar som normalt hade problem med hanar plötsligt acceptera de kastrerade grabbarna medan en tik som vi visste inte funkade med andra tikar inte funkade med den äldre kastrerade (den yngre var då ännu inte kastrerad). Så det kan bli lite åt båda hållen verkar det som.

Han kastrerades i början av December så det är snart 5 månader sen och tyvärr har det bara gått åt det sämre fram tills i mars då det stangerade. Så än så länge har vi inte sett någon ändring åt det positiva hållet :(
 
Välkommen till världens mest frustrationsframkallande träning :rofl: Du får köra Älgen också!
Haha!
Jag har kört Älgen & Fayset när jag blivit trött på unghunden (eller ja, på mig själv...). Älgen glömde skillnaden på stand & walk on vid ett par tillfällen, lätt att blanda ihop ju:D Fayset säger ibland: fuck you, jag behöver ingen förare:cautious: Men annars var dom supermorsor!:love:
 
Kunde inte låta bli. :rofl:

Trevlig fredag på er!

En kvinna kom med en mycket slapp anka till en veterinär. När hon lade ankan på bordet, tog veterinären fram sitt stetoskop och lyssnade på fågelns bröst.
Efter en stund eller två, skakade veterinären sorgset på huvudet och sa,
- "Jag är ledsen, din anka är död."
... Kvinnan sa,
- "Är du säker?"
- "Ja, jag är säker. Ankan är död." svarade veterinären.
- "Hur kan du vara så säker?" protesterade hon. "Jag menar att du inte har gjort några tester på honom eller något. Han bara kan vara i koma eller något."
Veterinären rullade med ögonen, vände och lämnade rummet.
Han återvände några minuter senare med en svart Labrador Retriever. Ank-ägaren tittade med häpnad, där stod hunden på bakbenen, satte framtassarna på undersökningsbordet, och nosade på Ankan från topp till tå. Hunden såg på veterinären med sorgsna ögon och skakade på huvudet.
Veterinären klappade hunden på huvudet och tog den ut ur rummet.
Några minuter senare återvände han med en katt. Katten hoppade på bordet och också fint nosade på fågeln från huvud till fot. Katten skakade sitt huvud, jamade mjukt och spatserade ut ur rummet.
Veterinären såg på kvinnan och sa,
- "Jag är ledsen, men som sagt, detta är absolut till 100%, en död anka."
Veterinären vände sig mot datorn, knappade på några tangenter och printade ut en faktura, som han räckte fram till kvinnan. Ank-ägaren, fortfarande i chock, tog räkningen.
- "1000 kr!" ropade hon, "1000 kr bara för att berätta min Anka är död!?"
Veterinären sa,
- "Jag är ledsen. Om du bara hade trott på mig, skulle det inte blivit med än 150 kr, men ... med en labbrapport och Cat Scan, blir det 1000 kr"
1f609.png
;-)))
 
Haha!
Jag har kört Älgen & Fayset när jag blivit trött på unghunden (eller ja, på mig själv...). Älgen glömde skillnaden på stand & walk on vid ett par tillfällen, lätt att blanda ihop ju:D Fayset säger ibland: fuck you, jag behöver ingen förare:cautious: Men annars var dom supermorsor!:love:
Alla kommandon som kan tolkas som "Ja självklart får du gå snabbare mot fåren" betyder det. Ibland kan de låta misstänkt likt "stanna annars säljer jag dig på blocket", men de betyder ändå "fram" /Älgen
 
Puck var såå duktig idag! :love::love:
De går på en vardagslydnadskurs nu och igår lärde de sig om "bryt" (dvs ett riktigt stopp), men Puck uppför sig så exemplariskt på hundkurserna så att hon knappt lämnar mammas sida vilket gjorde det lite svårt att träna på ordet bryt :rofl:
Men idag var jag med och vi hade lekt ute. Jag stod en ganska rejäl bit ifrån när hon kom på att vi kunde öva det. Först så ropade jag och då kom Pucken hela vägen in - jag kom på att jag skulle nog inte ropa :o. Så andra gången sa jag inget och då! Mamma ropade bara "bryt!" och "kom hit!" Och alldeles innan hon kom fram till mig så såg jag hur hon tvekade i en sekund och sen vände :banana::love::love:
Tredje gången så vände hon om halvvägs! Vi avslutade efter det för att sluta på god fot (tass).

Alltså, hon har inte fått träna med ordet bryt förut och jag är en ganska rejäl distraktion då hon älskar springa fram till mig men det verkar som att hon fattar! Så duktig :love:
 
Och självklart när jag har skrivit klart de berömmande orden så börjar hon skälla inomhus (vilket hon inte får göra!) :cautious::banghead::rofl:
 
Jag och vovvarna + en kompis och hennes vovve åkte och grillade vid en sjö igår kväll. Så mysigt :love: Hundarna fick roa sig med att leta godis i gräset och plaska lite vatten. Och lite lite bus. Älskar verkligen att värmen börjar komma ordentligt.
Idag är det förresten 24 grader. Vi ska snart gå en långpromenad tänkte jag :D

30742098_1674759529276669_1624715480159748096_n.jpg


30740573_1674759512610004_5461989620621246464_n.jpg


30741177_1674759532610002_1310302399256068096_n.jpg


30738458_1674759545943334_6821362042708951040_n.jpg
 
Jag blir ohemult och okonstruktivt irriterad på såna som ska ut och tävla men som uppenbart inte ens har öppnat regelboken! Man SKA kunna reglerna när man ger sig ut och tävlar, givetvis inte paragrafsmässigt till punkt och pricka, men iaf så man vet vilka moment som ingår, hur de utförs, och andra grundläggande regler!

Jag tycker det är rätt ohyfsat och oengagerat att inte ens ta sig tiden att sätta sig in i reglerna för sporten man ska tävla i (och självklart är det då ANDRAS fel när de ex får avdrag för saker som klart och tydligt står att man ska få avdrag för).

Eller ännu värre; de som inte har öppnat regelboken, men säger till andra (vanligtvis på FB) stensäkert hur reglerna är (vilket givetvis inte stämmer).
 
Jag blir ohemult och okonstruktivt irriterad på såna som ska ut och tävla men som uppenbart inte ens har öppnat regelboken! Man SKA kunna reglerna när man ger sig ut och tävlar, givetvis inte paragrafsmässigt till punkt och pricka, men iaf så man vet vilka moment som ingår, hur de utförs, och andra grundläggande regler!

Jag tycker det är rätt ohyfsat och oengagerat att inte ens ta sig tiden att sätta sig in i reglerna för sporten man ska tävla i (och självklart är det då ANDRAS fel när de ex får avdrag för saker som klart och tydligt står att man ska få avdrag för).

Eller ännu värre; de som inte har öppnat regelboken, men säger till andra (vanligtvis på FB) stensäkert hur reglerna är (vilket givetvis inte stämmer).
Oj, vad har hänt som skapat denna irritation nu? :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 145
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 749
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 160
Senast: gulakatten
·
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
27 28 29
Svar
564
· Visningar
40 234
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp