Hur är det?

Jag brukar fråga mina vuxna patienter "Hur är det med dig?" i syfte att öppna upp samtal och ge dem möjligheten att beskriva sina problem utan att jag lägger ord i munnen på dem. Använder ett ganska ledande och menande tonläge/kroppsspråk för att visa vad jag vill, och de flesta hajar galoppen direkt :up:

I privata, sociala sammanhang så är det fråga jag mest ställer när jag inte har något vettigare att komma med :o Det kan bero på att jag själv aldrig har något vettigt svar på frågan. Det blir väldigt stakato "Bra och du?" och sen tar samtalet liksom slut.
 
Jag jobbar i en intern serviceroll och frågar ofta de flesta av mina kollegor hur läget är. Ibland får jag "Bra, själv?" till svar, och ibland får jag uttömmande ärliga svar. Egentligen gillar jag de uttömmande ärliga bäst ;) men tycker också att det är helt OK om man inte vill svara. För någon vecka sedan var det en kollega som frågade tillbaks hur det var med mig, och då blev jag alldeles stum och visste inte vad jag skulle svara, för det brukar så sällan vara någon som frågar mig det eller verkar vara ärligt intresserad av det! :D
Så ja, hur är det med mig? Idag känner jag mig både hoppfull och frustrerad. Hoppfull eftersom jag tycker att min hälsa blir allt bättre, men frustrerad för att det är något jag inte riktigt trivs med i mitt liv men jag har inte lyckats komma på vad det är som skaver. Så - ena foten på spisplattan och den andra i frysen kanske. :D
 
Japp. Frågar det rätt ofta, jobbar i en industributik så det är rätt blandat folk som kommer dit. Och för det mesta svarar de "bra" eller "hyfsat" eller "som vanligt" och då svarar jag med motfrågan "varför då?"
De kommer nästan alltid av sig, måste fundera en stund på hur de egentligen mår och sen kan man få reda på mer än man ville...
Gud, det där skulle störa mig som fan. Jag vill inte berätta för någon i en butik hur jag mår och skulle inte göra det heller.
 
Jag ställer den bara på svenska när jag är intresserad av svaret. På vissa andra språk är det dock vanligaste hälsningsfras och om en fransktalande skulle häva ur sig sin sjukdomshistoria efter ett ”ça va” skulle både förvåning och osäkerhet uppstå hos undertecknad.

Ofta tycker jag man kan läsa ur situation och tonfall vad som avses. Men det har inte alla lika lätt för (tänker NPF).
 
Insåg när jag stod och förberedde min lunch att jag inte minns när någon frågade mig hur det är (dvs hur jag mår). Detta uppkom efter att en person som hör av sig till mig aldrig frågar hur det är med mig eller dylikt, bara rakt på och pratar om sitt direkt.

Jag själv brukar för den mesta delen, fråga folk hur det är. Kommer jag in i på jobb så frågar jag i stort sett alltid folk hur det är om jag inte sett dem på länge. Kräver inga djupa svar, vissa kräker av sig om ditten och datten och vissa säger att det är ”okej”.
Brukar ni fråga folk hur det är?

Och framförallt:
Hur är det?

Jag frågar och vill veta. Vill jag inte veta så frågar jag inte.
Bekanta jag möter på stan blir oftast "Hej, kul att se dig. Är du/ni också på stan?"
Frågar jag en vän hur det är så vill jag veta. Oftast får jag ett ärligt svar eller "lång historia, vi tar det sen. Jag ringer dig"

Hur är det med mig? Dålig period just nu. Senaste sju åren har mars, april, maj varit riktigt skit rent ut sagt. För sju år sedan flyttade jag från mitt ex och han flippade.. Han mordhotade mig bland annat.. Senare blev han dömd för det hela.
Så just nu är det inte bra alls med mig.
 
Mina nära vänner frågar jag nästan varje dag hur det är, speciellt om någonting speciellt händer eller hänt. Bekanta frågar jag när det lämpar sig. Jag vill ha ärliga svar och man får jättegärna klaga till mig, jag lyssnar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 128
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
789
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp