Hur är era dressyrhästar skodda?

Fenestra

Trådstartare
Ja som rubriken säger, hur är era hästar skodda?
Har ni vanliga järndojjor, överrullningsskor, sulor eller annat?
 
Vanliga järnskor med tåkappor, lite tåriktade för enklare överrullning. 4 brodd per sko och snösulor på vintern.
 
Barbie går med vanliga järnskor utan tåkappor fram och sidokappor bak. När det inte är vinterskoning med fullbrodd och snösulor så varmskos hon. Då blir det tåriktat fram och lägger även ut ett extra stöd på yttersidan bak. Det görs för att hjälpa hennes bakknän som är lite svaga.

Med Indra är det lite annat special eftersom hon såg ut som hon gjorde vid köp. Men det är egentligen inget särskilt fix med skorna som görs. Det läggs ut mer på insidan fram för att bredda henne där, nu är det skillnad på hur hon fördelar vikten på hovarna. Men det har blivit bättre och jämnare för varje skoning. Min hovis är dock irriterad över vinterskoningarna eftersom hon inte kan göra lika mycket nu.
 
överrullningsskor fram, annars vanliga. Inga sulor eller liknande. Enda fixet som varit med hovarna annars är att hon var väldigt trångskodd med miiini-hovar när hon kom, men har fått öka storleken steg för steg, fick gå upp en storlek bak vid senaste skoningen :)
 
Vanliga skor med sidokappor och skodd så att tån har möjlighet att växa över fram. Endast brodd i trakterna och Hovslagaren vägrar sulor...
 
Här har bägge vanliga järnskor utan några speciella krusiduller. Ådi hade lite specialare efter gaffelbandskadan men går med vanliga dojjor nu igen. Vintertid är de bägge broddade med 4 brodd/hov.
 
Min kille har framskor med överrullning och dubbla tåkappor, och bak ringskor med dubbla tåkappor där också. Storlek 2 i skor. Nu på vintern även 4 broddar på varje sko.
 
Olika beroende på behov. Min gamla valack hade överrullningsskor de sista åren pga senskadorna. Nuvarande hovis har vanliga skor med sidokappor (likt Amanda_F) så jag har det både fram och bak på båda hästarna. Vintertid alltid snösulor och 4 brodd, men nya hästen vill inte ha tåbrodd enl förra ägaren så han slipper. Dock är det stor skillnad att rida ut tycker jag. Mitt sto har sulor fram i perioder, hon är superkänslig när det fryser på och blir hårt. Som åring och unghäst vägrade hon att gå ut i hagen dessa perioder så hon är känslig. Vi har varierat mellan flytsulor och läder sulor. Nu har hon gått utan sedan i febr-15, men det har inte gått så bra tyvärr.
Man måste ju se till individ, enklast och billigast är ju att inte trixa till det om det inte är nödvändigt.
 
Vanliga skor med sidokappor, snösulor denna skoningen (skoddes förra måndagen) samt traktbrodd runtom.
 
Vanliga skor med tåkappor och traktbrodd för tillfället.
Nästa skoning som är snart så blir det 4 brodd i varje sko och snösulor
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 027
Senast: Fazeem
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 427
Senast: Meglio
·
Mat Ja, som rubriken säger, vad åt ni till frukost idag, och vad äter ni vanligtvis? Skillnad på helg och vardag?
3 4 5
Svar
88
· Visningar
2 826
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp