Hur är era dressyrhästar skodda?

Vinter: Vanliga skor fram (tåkappa) överrullningsskor bak pga senskada
Sommar: samma+ sulor fram för att klara hårda tävlingsbanor
 
Oskodd än så länge, sliter hovarna jämt och fint och lagom mycket. Så, så länge det fungerar fortsätter vi utan skor. Snart 7 år gammal och har aldrig varit skodd men är heller inte så mycket riden innan han kom till mig i augusti.
 
Vanliga järnskor - sidokappor utifrån individens hovar. Även skotts med tåkappor utifrån anledning på samma individer utifrån det historik mässigt utifrån läge.

Blir lite nyfiken på varför dressyrhästarna enligt trådens rubrik skulle skapa anledning att fråga om hur de skos utifrån att de är dressyrhästar ? Förutsätter med den frågan givetvis att det är friska hästar det pratas om ?
 
Senast ändrad:
Min är skodd med överrullningsskor av lättare material fram med sidokappor samt ProPad från Razerhorse. Bak vanliga skor med snösulor just nu i vintertider, även traktbrodd runt om med tanke på rådande väder :)
 
Min har ovanligt bra och hållbara hovar så han går oskodd vår, sommar och höst. Nu på vintern har han järnskor och snöslang med 4 brodd i varje med de två främre placerade något längre bak än normalt, bara för att valet finns på skon.
 
Vanliga järnskor - sidokappor utifrån individens hovar. Även skotts med tåkappor utifrån anledning på samma individer utifrån det historik mässigt utifrån läge.

Blir lite nyfiken på varför dressyrhästarna enligt trådens rubrik skulle skapa anledning att fråga om hur de skos utifrån att de är dressyrhästar ? Förutsätter med den frågan givetvis att det är friska hästar det pratas om ?
För att vi är på ett dressyrforum och jag vill veta hur folket på dressyr har sina hästar skodda inget konstigare än det. :)
 
För att vi är på ett dressyrforum och jag vill veta hur folket på dressyr har sina hästar skodda inget konstigare än det. :)
Visst . Jag blev mest bara förvånad över att någon undrar hur dressyrhästar skulle vara skodda som om de krävde något särskilt i fråga om skoning utifrån grenen ? Det finns ju inget utifrån grenen som kräver specialskoning och tack och lov .... Special beslag utifrån gren tillhör ju väldigt få och dressyr har inte hamnat där ....inte heller några av grenar som finns till 90% minst.
 
Min har skor med sidokappor och har gått med helsulor pga tunna sulor men dom plockade vi av nu när fötterna blivit så mycket bättre.
Hade aldrig blivit verkad som 3 åring och hans fötter va som platta pannkakor tyvärr.
 
Visst . Jag blev mest bara förvånad över att någon undrar hur dressyrhästar skulle vara skodda som om de krävde något särskilt i fråga om skoning utifrån grenen ? Det finns ju inget utifrån grenen som kräver specialskoning och tack och lov .... Special beslag utifrån gren tillhör ju väldigt få och dressyr har inte hamnat där ....inte heller några av grenar som finns till 90% minst.
Det är nog trav och galopp som är de som testar mest med skor, vikter och balansering. Men det tycks komma lite mer även till oss.. Ex finns det de som använder guldskor och även aluminium.

Ni som har överrullningsskor, varför har ni dessa?
 
Unghästen har överrullningsskor och sidokappor. Gamlingen har greppskor fram och vanliga järn bak. Tåkappor.
 
Vanliga järnskor med tåkappa fram och sidokappa back, hovis har jobbat med att få upp en storlek och hästen fick beröm senast för att hon började få riktigt fin form på hovarna, skönt! Hon är sådär oöm och skulle kunna gå barfota om det inte vore för att hovarna slits lite för fort då, men ömfotad blir hon aldrig. Lillhingsten verkas bara än.
 
Min medishäst har vanliga skor, sedan i somras har han sulor fram (med ngn slags filt med tjära?) då han varit öm - inga problem sen dess. Snösulor fram just nu, inga i bak. Traktbrodd runt om och i bak har vi endast innerbrodden i vid ridning, då han lätt fått broddtramp tidigare.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 016
Senast: Fazeem
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Meglio
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 630
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp