Hur arbeta sned häst?

alla hästar föds lite sneda beroende på att de ligger böjda inuti stoet. så sa man förr ialla fall. att rakrikta en häst utan att böja igenom den har jag aldrig hört talas om! däremot tar det olika lång tid att få båda sidor mjuka, rida rakt fram i friskt tempo tycker jag ger hästen bjudning och genomvärmning. det är första delen av ridpasset i min värld. att få båda sidorna mjuka på en outbildad häst kan ta oerhört lång tid och har man otur kan hästen få diverse vetrinära problem om man som ryttare har för bråttom! detta gäller särskilt äldre outbildade hästar som har stelnat liksom lera i en form. bryter du för mycket i den krackelerar den. känsla och bra instruktör är ett måste, det går faktiskt inte att läsa sig till all kunskap. men kunskapen är inte hemlig och endast för de bästa! de började ju också som nybörjare. däremot är det svårt att läsa, skriva eller förklara något utan att se ekipaget tycker jag
 
Hur gör du när du jobbar med en sned häst som gärna biter sig fast i den starka sidan? Målet är såklart att rakrikta hästen, och ha ett jämnt stöd på båda tyglarna, men hur gör du för att komma dit? Om hästen t ex är stark i höger och inte går fram till bettet på vänster sida?

Jag tycker att de olika delarna i utbildningsskalan går i varandra. Även om prio 1 för mig är lösgjordhet så går ju inte det att uppnå utan takt och balans t.ex. Är hästen lösgjord så kommer också rakriktningen lättare på plats. Osv.

Jag rider väldigt lite på volter, men arbetar ändå med hästen böjd genom att jag använder mig mycket av skolorna, ffa öppna. Men även sluta, och gärna förvänd sluta, hjälper till att få bakbenen på plats. När bakbenen är på plats så biter inte hästen tag i ena sidan heller. Jag använder mig också av mjuka bågar och mycket övergångar och halvhalter. När hästen börjat kännas mjuk så brukar också halvhalterna gå igenom. Jag provar tidigt under passet om halvhalterna funkar, gör de det inte så fortsätter jag med övergångar och sidvärtsrörelser. Jag är noga med att utnyttja hörnen, dvs har hästen böjd genom dem, hästen ska flytta undan för inner tygel och inte trycka in inre bogen utan böja sig mjukt.
 
Iofs, du rider väl också på ett väldigt speciellt och avancerat sätt som bara de skickligaste ryttarna kan förstå? Med lite hemliga metoder och så som kan bli farliga i händerna på vanliga dödliga ryttare, så att säga.

Så då blir det ju lite bakvänt att diskutera, eftersom du rider så annorlunda, med andra mål och metoder och system än andra. Jag rider ju inte enligt din specialmetod, och av den anledningen är det kanske inte lika intressant för mig som för dig att fundera utifrån ditt speciella system.
Jag är en vanlig dödlig ryttare av högst medelmåttig kvalitet, och jag råkar vara lite insatt i Tuaphuas system. Faktiskt är det inget hokus pokus, och jag ser många likheter inom andra system(Working Equiation tex). Så jag tror inte att Tuaphuas svar/funderingar är irrelevanta i frågeställningen. Vet inte om jag ser några direkta faror som skulle vara större än inom andra system, taskig ridning ger slitage på hästen oavsett typ. Undrar vad du tänker på då?
 
Iofs, du rider väl också på ett väldigt speciellt och avancerat sätt som bara de skickligaste ryttarna kan förstå? Med lite hemliga metoder och så som kan bli farliga i händerna på vanliga dödliga ryttare, så att säga.

Så då blir det ju lite bakvänt att diskutera, eftersom du rider så annorlunda, med andra mål och metoder och system än andra. Jag rider ju inte enligt din specialmetod, och av den anledningen är det kanske inte lika intressant för mig som för dig att fundera utifrån ditt speciella system.

Jag tror jag har samma mål som de flesta. Och jag tror inte det är så himla annorlunda.
Däremot bör inlärningen av signalsystemet ske ihop med tränare och inte över nätet.

Däremot är det skitsamma. För en häst är en häst. Och biomekanik är biomekanik. Det funkar liksom oförändrat vilken skolaman än följer. :)

Och frågorna gällde inget som har med olika system att göra. De gällde hästen och dess kropp.
Därför ställde jag dem.
Jag skulle inte drömma om att ställa folk frågor som bara är applicerbart på min ridning och inte deras.
 
Jag är en vanlig dödlig ryttare av högst medelmåttig kvalitet, och jag råkar vara lite insatt i Tuaphuas system. Faktiskt är det inget hokus pokus, och jag ser många likheter inom andra system(Working Equiation tex). Så jag tror inte att Tuaphuas svar/funderingar är irrelevanta i frågeställningen. Vet inte om jag ser några direkta faror som skulle vara större än inom andra system, taskig ridning ger slitage på hästen oavsett typ. Undrar vad du tänker på då?

Jag har ingen aning om vilka tuaphuas hemliga tekniker är, men hon hänvisar ofta till dem här på Buke, att det finns speciella tekniker för att lösa diverse olika problem som hon inte kan berätta om på nätet eftersom de kan bli farliga i fel händer. Vilka tekniker hon syftar på är nog hon bästa person att svara på, skulle jag tro. :)

Jag har förstått det som att hon rider på ett enormt avancerat specialsätt, och inte som alla andra, om det nu är working equitation eller något annat vet jag inte, men det är inte den vanliga dressyren i alla fall, utan något annat.
 
Jag har ingen aning om vilka tuaphuas hemliga tekniker är, men hon hänvisar ofta till dem här på Buke, att det finns speciella tekniker för att lösa diverse olika problem som hon inte kan berätta om på nätet eftersom de kan bli farliga i fel händer. Vilka tekniker hon syftar på är nog hon bästa person att svara på, skulle jag tro. :)

Jag har förstått det som att hon rider på ett enormt avancerat specialsätt, och inte som alla andra, om det nu är working equitation eller något annat vet jag inte, men det är inte den vanliga dressyren i alla fall, utan något annat.

Nu larvar du dig ju bara!
Jag har flera ggr skrivit att timeingen är viktig och kräver instruktör på plats.
IOM att jag också jobbar som problemlösare har jag svarat mkt i såna trådar. Och när det gått riktigt långt och hästen blivit farlig vill jag inte råda över nätet. Bara tala om att tekniker finns att styra upp sånt och rekommendera rätt sorts tränare för sånt.
Det har dock inget med min dressyrridning att göra. För det är ren korritionsridning. Det som måste till innan skolningen kan ske.

Och nej, jag rider inte WE. Jag rider dressyr.
 
Jag har ingen aning om vilka tuaphuas hemliga tekniker är, men hon hänvisar ofta till dem här på Buke, att det finns speciella tekniker för att lösa diverse olika problem som hon inte kan berätta om på nätet eftersom de kan bli farliga i fel händer. Vilka tekniker hon syftar på är nog hon bästa person att svara på, skulle jag tro. :)

Jag har förstått det som att hon rider på ett enormt avancerat specialsätt, och inte som alla andra, om det nu är working equitation eller något annat vet jag inte, men det är inte den vanliga dressyren i alla fall, utan något annat.

Fast det är ganska vanlig dressyr, kan jag svara som sett det IRL. :) Enormt avancerat skulle jag inte kalla det heller, faktiskt förvånande enkelt. Att man inte beskriver exakt hur man gör i text hänger nog mer ihop med att det 1) antagligen skulle bli sjukt mycket text 2) det skulle missuppfattas/utföras fel och "användaren" skulle hänga ut det som en "skitmetod" precis som man sett i liknande fall. det går ju liksom inte att beskriva någon sorts ridning i (kort) text så att det funkar för någon läsare att anamma. Jag blir alltid lika fundersam när folk frågar efter (och får) beskrivning i text av tex hur man gör en sluta. Det kan man ju inte läsa sig till? Hur vet man om man lyckas? Hur vet man hur man åtgärdar om det inte funkar?

Oavsett, tro mig, Tuaphuas metoder är inte så annorlunda att de inte är relevanta i tråden :)
 
Nu larvar du dig ju bara!
Jag har flera ggr skrivit att timeingen är viktig och kräver instruktör på plats.
IOM att jag också jobbar som problemlösare har jag svarat mkt i såna trådar. Och när det gått riktigt långt och hästen blivit farlig vill jag inte råda över nätet. Bara tala om att tekniker finns att styra upp sånt och rekommendera rätt sorts tränare för sånt.
Det har dock inget med min dressyrridning att göra. För det är ren korritionsridning. Det som måste till innan skolningen kan ske.
Snabb du va där ;)

De kallar mig Vesslan! ;)
 
Jag har ingen aning om vilka tuaphuas hemliga tekniker är, men hon hänvisar ofta till dem här på Buke, att det finns speciella tekniker för att lösa diverse olika problem som hon inte kan berätta om på nätet eftersom de kan bli farliga i fel händer. Vilka tekniker hon syftar på är nog hon bästa person att svara på, skulle jag tro. :)

Jag har förstått det som att hon rider på ett enormt avancerat specialsätt, och inte som alla andra, om det nu är working equitation eller något annat vet jag inte, men det är inte den vanliga dressyren i alla fall, utan något annat.

Jag rider och tranar ocksa ratt likt som Tua beskriver, sa jag tror knappast att det ar nagot superhemligt system!

Det later som om du fokuserar valdigt mycket pa handerna. Jag tycker att ridningen kommer mest fran satet; bade drivning, forhallning, flyttning osv. Handen ar dar for att fanga upp och vagleda men inte mer an sa egentligen.
 
Jag har väldigt svårt att se hur man ska kunna få en sned häst rak genom att bara rida rakt fram.
Men om en tydligt sned häst hamnar hos mig så är prio ett att kolla igenom den kroppsligt, så att det inte sitter låsningar eller spänningar i kroppen som hindrar den från att nyttja kroppen på rätt sätt.
När man sen vet att hästen är okej i kroppen så är nästa steg att kolla sig själv, att man sitter rakt över hästen. Sen kan man göra massor med sin egen vikt, t.ex styra hästens bakkärra - vill jag att den ska sätta under sig höger bak bättre så flyttar jag vikten en aning åt höger. Och skjuter den mig snett så måste jag aktivt jobba på att motverka detta - inte genom att trycka sporren i den för att få den att fytta bakdelen rätt, utan genom att flytta min vikt tillbaka till det läge då jag sitter rakt över hästen.

Utöver detta använder även jag skolor en hel del, tycker det är lättaste sättet att komma åt hästens svagheter.

Och jag har haft hjälp av en fantastisk alternativare, när jag hade en sned häst (orsakat av en nervskada i bogen då den var föl). Jag fick hjälp att använda "vikter" för att få den stärka muskulaturen på rätt ställen. T.ex så gick den en hel sommar med en gummiboot på det framben där nervskadan i bogen suttit. Och när den reds hade den två strykkappor, den ena ovanför den andra, fast de satt med fel sida inåt/utåt. Detta gav några gram extra på benets utsida och på så sätt styrdes bakbenets rörelse en aning och styrka byggdes upp där den behövdes.
Jag glömmer aldrig känslan när jag satt upp på hästen med alternativarens viktmanschetter på och vikterna placerade på rätt ställen - helt plötsligt, utan att jag gjorde något annat än att sitta rakt och korta tyglarna, så hade jag jämnt stöd i båda händerna... UNDERBART! :love:
 
inga hästar är rakriktade eller balanserade under ryttare från början fläckfritt på något sätt bara sådär, om vi bortser från det du frågar om så är de inte det ändå. ffa inte rakriktade, så det viktiga är ju att man under utbildning kan hitta och utbilda hästen så att den jobbar i balans, som tidigare skrivits i tråden. Innan balans i grunden finns, så finns ingen rakriktning, och än mindre halvhalter osv som redskap till rakriktning, den filosofin blir ju helt felgrundad i sammanhanget.

@Mabuse som tidigare redogjort för som svar på din fråga i tråden så rakriktning i sig är nr 5 av 6 på skalan oavsett skola du frågar om i stort utifrån ditt inlägg.
Det är ju där du fått svar utifrån i sammanhanget att är hästen så gravt sned och du upplever det du upplever i fråga om att bita fast i ngn sida osv, så är det ju inte just ordagrant rakriktning du frågar om utan att det är obalans. Den obalansen är steg ett att komma tillrätta med och det gör man inte via halvhalter osv om grunden inte finns, du har fått kloka reflektioner utifrån det i tråden.

din och Thuas personliga konversationer osv tycker jag inte hör till sammanhanget öht, men faktum kvarstår oavsett. Du endera åberopar fel term utifrån vad du menar ang. rakriktning utifrån det problem du beskriver, eller så har du missförstått hela utbildningsskalan i båda alternativen du frågar om.
Du kan aldrig få en rakriktad häst om de grundproblem du beskriver anses vara enligt de teorierna på lösningar du tolkar det som eller hur du är inne på att lösa dem. Därav kommentarer du fått - oavsett vilken skola om du nu skiljer på dem på ngt sätt utifrån svaren?
 
Jag är dock fortfarande intresserad av svar på frågorna jag ställde. Om inte TS vill svara kanske någon annan vill berätta hur ni gör.
Jag tycker det är intressant!

Så hur gör ni för att checka av vad som behöver jobbas med i en icke rakriktad häst?
På vilken nivå felsöker ni sas? Och hur tänker ni kring vad som felas i kroppen på den?
Och åtgärdandet?
 
Haha.. Jag är astrött efter jobbet och inte riktigt med. Jag fattar knappt vad du skriver.
Men jag menade bara att om jag sägs utföra något superhemligt som ska vara superavancerat och för svårt för vanliga dödliga. Och dessutom aldrig kan svara på saker så förstår jag att skuggi ville poängtera att jag inte är den typen av tränare.

Däremot vill jag inte vara ansvarig för att folk börjar joxa med saker man bör ha hjälp på plats för. Så vissa saker orkar jag inte försöka beskriva via nätet. Och vissa vill jag inte uppmuntra folk att köra på med utan hjälp live.
DET vet skuggi. Och ville nog understryka det.
Men jag släpper det nu. Jag är för trött för att make any sense.. :)

då får du nog bortsett från trötthet osv svara ngn annan än mig i tråden ;) Tror kanske @Mabuse är den du avser isåfall snarare.

ang din sista fråga så har jag redan svarat på den i tråden tycker jag till Mabuse och även dig tidigare hur jag tänker osv ;)
sov gott ;)
 
då får du nog bortsett från trötthet osv svara ngn annan än mig i tråden ;) Tror kanske @Mabuse är den du avser isåfall snarare.

ang din sista fråga så har jag redan svarat på den i tråden tycker jag till Mabuse och även dig tidigare hur jag tänker osv ;)
sov gott ;)

Jo, ni är fler som svarat. Men tänkte att kanske fler svarar om den ställs mer konkret och friskrivet från annat dravel.

Natti!
 
alla hästar föds lite sneda beroende på att de ligger böjda inuti stoet. så sa man förr ialla fall. att rakrikta en häst utan att böja igenom den har jag aldrig hört talas om! däremot tar det olika lång tid att få båda sidor mjuka, rida rakt fram i friskt tempo tycker jag ger hästen bjudning och genomvärmning. det är första delen av ridpasset i min värld. att få båda sidorna mjuka på en outbildad häst kan ta oerhört lång tid och har man otur kan hästen få diverse vetrinära problem om man som ryttare har för bråttom! detta gäller särskilt äldre outbildade hästar som har stelnat liksom lera i en form. bryter du för mycket i den krackelerar den. känsla och bra instruktör är ett måste, det går faktiskt inte att läsa sig till all kunskap. men kunskapen är inte hemlig och endast för de bästa! de började ju också som nybörjare. däremot är det svårt att läsa, skriva eller förklara något utan att se ekipaget tycker jag

att snedhet skulle vara ngt gravt medfött problem tycker jag inte stämmer öht. sen att de inte är helt liksidiga osv, det är inte folk heller om vi nu ska hårddra det efter det.
men slutpoängen i sig är väl att om det inte är ngt fel på hästen fysiskt i sig, vilket det i princip procentuellt aldrig är utifrån det vi diskuterar, så aldrig kan man skylla på att ens häst är extremt sned i sig från grunden. oliksidig är alla lite, hästar och människor osv oftast. men med hästarna och det vi pratar om nu, dvs under ryttare så faktiskt är det så att den primära snedheten som ngn får på sin häst är skapat av ryttaren. varken mer eller mindre.
unghästar som rids av kunniga ryttare som är balanserade ngrlunda öht, är sällan otroligt oliksidiga i sig själva. Däremot blir de det jättesnabbt om de får en obalanserad ryttare på ryggen när de inte är balanserade under ryttare och vana vid ryttare osv. då blir de på riktigt väldigt oliksidiga och obalanserade.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
att snedhet skulle vara ngt gravt medfött problem tycker jag inte stämmer öht. sen att de inte är helt liksidiga osv, det är inte folk heller om vi nu ska hårddra det efter det.
men slutpoängen i sig är väl att om det inte är ngt fel på hästen fysiskt i sig, vilket det i princip procentuellt aldrig är utifrån det vi diskuterar, så aldrig kan man skylla på att ens häst är extremt sned i sig från grunden. oliksidig är alla lite, hästar och människor osv oftast. men med hästarna och det vi pratar om nu, dvs under ryttare så faktiskt är det så att den primära snedheten som ngn får på sin häst är skapat av ryttaren. varken mer eller mindre.
unghästar som rids av kunniga ryttare som är balanserade ngrlunda öht, är sällan otroligt oliksidiga i sig själva. Däremot blir de det jättesnabbt om de får en obalanserad ryttare på ryggen när de inte är balanserade under ryttare och vana vid ryttare osv. då blir de på riktigt väldigt oliksidiga och obalanserade.

Diskussionen om varför en häst är sned är ju lite ett eget ämne, men om man rider lite olika hästar, så har väl de flesta någon gång hamnat i situationen att man sitter upp på en häst och inser att den är sned, och sen jobbar med att försöka rakrikta den.

Sen skulle jag säga att det absolut finns hästar som av naturen är mer eller mindre sneda, om det beror på hur de legat i livmodern eller nåt annat ska vi låta vara osagt, men min upplevelse är inte att alla hästar är lika, ens om de rids ungefär likadant av ungefär samma ryttare.
 
Diskussionen om varför en häst är sned är ju lite ett eget ämne, men om man rider lite olika hästar, så har väl de flesta någon gång hamnat i situationen att man sitter upp på en häst och inser att den är sned, och sen jobbar med att försöka rakrikta den.

Sen skulle jag säga att det absolut finns hästar som av naturen är mer eller mindre sneda, om det beror på hur de legat i livmodern eller nåt annat ska vi låta vara osagt, men min upplevelse är inte att alla hästar är lika, ens om de rids ungefär likadant av ungefär samma ryttare.

ja det finns många hästar som är jättesneda som man sitter upp på och inser den är sned?
Jag förstår inte riktigt vad som är konstigt ang. det utifrån vad jag svarat i tråden?

jag tycker som sagt bortsett från detta som jag skrivit tidigare att nej - oridna hästar i sig är inte jättesneda eller sneda att tala om rent från grunden bara sådär i sig. Det erfar man sällan om man ridit mkt oridna unghästar från grunden osv faktiskt, om de rids rätt från början osv. Om ngn unghäst är sned i ordets rätta bemärkelse osv, så är det ju stor skillnad i det att det kan åtgärdas ganska direkt med en bra ryttare och därmed aldrig blir ngn permanent snedhet i ordets bemärkelse eller problem som utryckts i tråden på det sättet. Men som sagt - sneda blir de flesta hästar pga ryttarna väldigt fort om det vill sig illa.

Hästar i övrigt som ridits sneda länge är ju en sak för sig. Då måste det ju uppmärksammas som du gjort och åtgärdas.
Utifrån dina frågor som jag svarat på så är inte riktigt rakriktning en primär sak för att lösa sådant i sig. Då handlar det ju om att balansera upp och bygga bort snedheten långsiktigt. Rakriktning är lite fel i sammahanget utfrån problemet du frågat om utifrån det, om du med rakriktning avser det just rakriktning betyder enligt utbildnings skalor osv.
 
Senast ändrad:
@ameo undrar lite om din teori också faktiskt. Det är sällan man stöter på hästar rent allmänt som är rakriktade i sig allmänt. Kollar du upp varenda frisk häst bara för att de är inte rakriktade eller uppför sig liksidigt alltså trots att de i övrigt är friska och fina ? Isåfall lär du vara typ unik ang. ngn som gör det utifrån det utan att snarare innan man gör det, kunna checka av ridmässigt och kunskapsmässigt att bara känna av att hästen är lite oliksidig/obalanserad i sig när den inte har några problem öht, och sen anpassa ridningen utifrån det att helt enkelt balansera upp den bättre och stärka den utifrån det. Är det fysiska problem i sig så märker man ju det utifrån samma premisser om man är lite kunnig och då märks det utifrån det rätt snabbt i ridningen att man bedömer att endera är det ngt gravt eller så är det ev ngn spänning som isåfall kan behövas kollas av av ngn equi osv. Men det är väldigt sällan det ska behövas frågar du mig, snarare är ju eqi avsedd att anlitas i rent förebyggande hälsokontrollsyfte vilket de flesta vet nuförtiden - är som en regelrätt hälsocheck och om hästar har problem utöver det som verkligen är grava så kollar man den ju veterinärt först.
Jag undrar om du hoppade över hälften av det jag skrev?
Jag har väldigt svårt att se hur man ska kunna få en sned häst rak genom att bara rida rakt fram.
Men om en tydligt sned häst hamnar hos mig så är prio ett att kolla igenom den kroppsligt, så att det inte sitter låsningar eller spänningar i kroppen som hindrar den från att nyttja kroppen på rätt sätt.
När man sen vet att hästen är okej i kroppen så är nästa steg att kolla sig själv, att man sitter rakt över hästen.
Jag skriver det igen - om en häst som är TYDLIGT SNED - hamnar hos mig är min arbetsgång som nämnts. Med tydligt sned menar jag att den är mer än "medfött naturligt oliksidig" till den grad att den har svårt för att räta upp kroppen och ännu svårare för att böja sig åt andra hållet. I ett sånt fall säger min magkänsla mig att jag bör kolla upp hästen innan jag fortsätter jobba med den. Vad eller hur hästen kollas upp beror på tillfället, ibland blir det veterinärt och andra gånger blir alternativaren tillkallad. Jag vet inte hur unik jag är med detta tankesätt, men för mig är det viktigt att veta att hästen mår bra fysiskt innan jag börjar ställa krav på den.
 
Intressant diskussion. Jag tänker själv att dom flesta hästar är sneda, oliksidiga, av naturen. Om det är medfött eller inte kan jag förstås inte svara på, men det finns alltid en svårare sida. Sen kan det variera rätt mycket i hur stor denna skillnad är från individ till individ.

Jag håller med övriga att det nog blir mycket svårt att komma till rätta med detta på en häst som rids rakt fram. Böjning och sidoförflyttning är det som till slut leder fram till en mer rakriktad häst enligt mitt sätt att se det. Tyglarnas kontakt med hästens huvud/mun har inget med rakriktningen i sig att göra utan är i sånt fall bara ytterligare ett symptom på oliksidigheten tänker jag. Iof har jag sällan upplevt att hästen tar mer eller mindre kontakt i någon sida, oavsett om den är oliksidig eller ej, men så börjar jag inte med att be om kontakt på båda tyglarna samtidigt heller. Utan en sida i taget med eftergift. Eftergiften leder till att hästen vågar/kan ta kontakt likvärdigt på sidor även om den är oliksidig. Det jag menar med det är att hästen inte behöver hålla den kontakten längre stunder i taget i början, utan eftergiften finns där för hästen att hitta ganska enkelt och så byter jag sida hela tiden. Snedheter och stelheter i ena sidan känns därför mer i kroppen och i hur hästen använder sin kropp olika på olika sidor för mig. Sen, stegvis, allteftersom hästen blir starkare och mer lika i båda sidor kan kontakten vara kvar längre och längre stunder, fortfarande en sida i taget. Ganska långt fram i utbildningen kan man sen bara tacka och ta emot när hästen själv ber om kontakt i båda tyglarna samtidigt, både på rakt och böjt spår.

Jag rider ju inte själv dressyr enligt somligas definition, men enligt mig själv så "dressyrar" jag mest hela tiden:D, även i skogen. Eftersom jag jobbar med att bygga upp och stärka hästen, både fysiskt och mentalt, och förbereder den för det svåra och tunga arbetet som kräver mer "samlad" energi både mentalt och fysiskt och då även mer kontakt, men på vägen dit så väntar jag med kontakten och rider med slack i tygeln och använder kanske inte typiska dressyrövningar alltid heller.

Men om dressyren definieras med att man håller i tygeln på ett specifikt sätt, rider med specifik utrustning, eller har specifika övningar som mål, då kanske jag inte rider dressyr ändå.:D
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 371
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 281
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp