Hur arbeta sned häst?

Du kan aldrig få en rakriktad häst om de grundproblem du beskriver anses vara enligt de teorierna på lösningar du tolkar det som eller hur du är inne på att lösa dem. Därav kommentarer du fått - oavsett vilken skola om du nu skiljer på dem på ngt sätt utifrån svaren?

Jag är inte inne på att lösa problemen på någondera sätten, jag har fått de två tillvägagångssätt jag presenterade i TS förklarade för mig, och var intresserad av hur andra ser på saken, eftersom det är uppenbart att metod 1 och metod 2 inte är kompatibla. Båda metoderna har dessutom presenterats som att det här är rätt, och den andra metoden är fel, och då blir man ju lite nyfiken. Det är alltså inte några hemvävda teorier som jag har funderat ut, utan tänk dig snarare att tränare 1 säger 1, och tränare 2 säger 2. Både tränare 1 och tränare 2 är utbildade tränare, som har lärt sig sina metoder av skickliga ryttare, så i princip finns det anledning att tro båda.

Men ditt svar är alltså att både Metod 1 och metod 2 är fel? Och att en sned häst inte behöver rakriktas, utan balanseras, om jag förstår dig rätt?
 
Det later som om du fokuserar valdigt mycket pa handerna. Jag tycker att ridningen kommer mest fran satet; bade drivning, forhallning, flyttning osv. Handen ar dar for att fanga upp och vagleda men inte mer an sa egentligen.

Precis, men du får ju kvittot på allt det där du gör med sätet i handen. Därför är handen viktig, för att den ger dig kvittot. Tillsammans med känslan i rumpan, förstås. Jobbar hästen snett på något sätt, så känns det i handen på en gång, och jobbar den rätt, så får du kvittot på det också.

Det finns säkert olika skolor där - en del vill ju helst inte använda handen alls, utan har som mål att rida utan huvudlag t ex, men det ser inte jag som mål riktigt. Jag rider dessutom mest hoppning, och då kan du inte rida enbart baserat på sätet, du måste kunna rida för skänkel och hand också, annars tappar du ju all möjlighet till inverkan när du ställer dig i tvåpunktssits, vilket blir lite olyckligt.

Just den här diskussionen gällde hur man gör med handen när hästen är sned, självklart gör man väldigt mycket mer med säte och skänklar, men jag tog inte upp det eftersom jag inte på samma sätt fått olika bud där. Det innebär inte att jag bara rider med handen, jag fokuserade denna diskussion på händerna eftersom det var där skillnaden mellan metod 1 och metod 2 låg.
 
Jag är inte inne på att lösa problemen på någondera sätten, jag har fått de två tillvägagångssätt jag presenterade i TS förklarade för mig, och var intresserad av hur andra ser på saken, eftersom det är uppenbart att metod 1 och metod 2 inte är kompatibla. Båda metoderna har dessutom presenterats som att det här är rätt, och den andra metoden är fel, och då blir man ju lite nyfiken. Det är alltså inte några hemvävda teorier som jag har funderat ut, utan tänk dig snarare att tränare 1 säger 1, och tränare 2 säger 2. Både tränare 1 och tränare 2 är utbildade tränare, som har lärt sig sina metoder av skickliga ryttare, så i princip finns det anledning att tro båda.

Men ditt svar är alltså att både Metod 1 och metod 2 är fel? Och att en sned häst inte behöver rakriktas, utan balanseras, om jag förstår dig rätt?
Grunden till att kunna rakrikta är ju att hästen är i balans och rakriktning och balans sitter ju klart ihop!
På en obalanserad häst kommer alla svagheter märkas extra tydligt- hästen blir så skev att den tar tydligt ojämn kontakt i handen. Om ryttaren lyckas hjälpa hästen med balansen kommer den bli mindre tydligt skev direkt men den är inte rakriktad enligt den punkten på utbildningsskalan för det.
Du kommer fortfarande se och känna skillnad när kraven på hästen ökar, i skolorna, i bärigheten i höger resp vänster galopp, i piruetter, i byten etc

Men jag förstår din frågeställning. Om man läser en vanlig ridhandbok som Bo Tibblin t.ex så står det att man rakriktar även på denna "grundnivå". Därför är det i mina ögon inte fel att kalla det rakriktning- det är ett bland svenska tränare vedertaget begrepp!! Sen tycker jag det är lättare att förstå om man tänker att det till att börja med är ett balansproblem. Men alla dressyrtränare jag träffat skulle säga om jag beskrev att hästen tar mer kontakt i ena tygeln- att hästen inte är rakriktad. Förutom en, hon sa "sluta gnälla och rid människa, så sa du se det blir bättre " och det blev det....
 
Precis, men du får ju kvittot på allt det där du gör med sätet i handen. Därför är handen viktig, för att den ger dig kvittot. Tillsammans med känslan i rumpan, förstås. Jobbar hästen snett på något sätt, så känns det i handen på en gång, och jobbar den rätt, så får du kvittot på det också.

Det finns säkert olika skolor där - en del vill ju helst inte använda handen alls, utan har som mål att rida utan huvudlag t ex, men det ser inte jag som mål riktigt. Jag rider dessutom mest hoppning, och då kan du inte rida enbart baserat på sätet, du måste kunna rida för skänkel och hand också, annars tappar du ju all möjlighet till inverkan när du ställer dig i tvåpunktssits, vilket blir lite olyckligt.

Just den här diskussionen gällde hur man gör med handen när hästen är sned, självklart gör man väldigt mycket mer med säte och skänklar, men jag tog inte upp det eftersom jag inte på samma sätt fått olika bud där. Det innebär inte att jag bara rider med handen, jag fokuserade denna diskussion på händerna eftersom det var där skillnaden mellan metod 1 och metod 2 låg.

Jag tror inte någon av metoderna du tog upp fungerar. Du måste nog vända på steken helt enkelt. Det är helt enkelt inte händerna eller tygeln som är problemet och då kan man inte heller lösa problemet med händerna/tyglen. Det är en annan kroppsdel hos hästen som måste stärkas först. Det gör du genom övningar som stärker den kroppsdel som är svag. Då handlar det inte om att ha jämn kontakt längre, utan om att lyckas guida hästen till övningen som bygger upp den kroppsdelen. Då måste man naturligtvis använda tygeln, som ett hjälpmedel för att visa/förklara, men inte med fokus på stöd/kontakt, för det tror jag försvårar problemet för hästen mer än det hjälper. Att guida hästen (använda tygeln) i det läget handlar mycket mer om timeing och känsla och förmåga att låta hästen vara ifred (ge eller låta den själv hitta eftergiften) för minsta lilla försök, än att få ett jämt stöd, hellre uppmuntra små små förändringar mot bättre hållning och teknik, ge kredit för det och låt den vara ifred, så att den får en positiv uppfattning om tygeln i stället.

Betänkt att hästen behöver huvudet för balansen, ju mer du hindrar hästens naturliga behov att hålla och/eller ändra sin huvudposition i det läget, desto spändare och svårare blir det för hästen. När hästen kommit till rätta med sin snedhet så den förminskats något, då kommer kontakten med tyglarna troligtvis per automatik bli bättre och jämnare.
 
Jag tror inte någon av metoderna du tog upp fungerar. Du måste nog vända på steken helt enkelt. Det är helt enkelt inte händerna eller tygeln som är problemet och då kan man inte heller lösa problemet med händerna/tyglen. Det är en annan kroppsdel hos hästen som måste stärkas först. Det gör du genom övningar som stärker den kroppsdel som är svag. Då handlar det inte om att ha jämn kontakt längre, utan om att lyckas guida hästen till övningen som bygger upp den kroppsdelen. Då måste man naturligtvis använda tygeln, som ett hjälpmedel för att visa/förklara, men inte med fokus på stöd/kontakt, för det tror jag försvårar problemet för hästen mer än det hjälper. Att guida hästen (använda tygeln) i det läget handlar mycket mer om timeing och känsla och förmåga att låta hästen vara ifred (ge eller låta den själv hitta eftergiften) för minsta lilla försök, än att få ett jämt stöd, hellre uppmuntra små små förändringar mot bättre hållning och teknik, ge kredit för det och låt den vara ifred, så att den får en positiv uppfattning om tygeln i stället.

Betänkt att hästen behöver huvudet för balansen, ju mer du hindrar hästens naturliga behov att hålla och/eller ändra sin huvudposition i det läget, desto spändare och svårare blir det för hästen. När hästen kommit till rätta med sin snedhet så den förminskats något, då kommer kontakten med tyglarna troligtvis per automatik bli bättre och jämnare.

Jag förstår nog inte riktigt, tycker du att man ska inverka med tygeln eller inte, dvs, rider du utan att hålla i tyglarna tills problemet är löst, eller är tygelns inverkan en del av lösningen?

Varken metod 1 eller metod 2 hävdar att lösningen är bara handens inverkan, då har du missförstått om du trodde det.
 
Jag tror inte någon av metoderna du tog upp fungerar. Du måste nog vända på steken helt enkelt. Det är helt enkelt inte händerna eller tygeln som är problemet och då kan man inte heller lösa problemet med händerna/tyglen. Det är en annan kroppsdel hos hästen som måste stärkas först. Det gör du genom övningar som stärker den kroppsdel som är svag. Då handlar det inte om att ha jämn kontakt längre, utan om att lyckas guida hästen till övningen som bygger upp den kroppsdelen. Då måste man naturligtvis använda tygeln, som ett hjälpmedel för att visa/förklara, men inte med fokus på stöd/kontakt, för det tror jag försvårar problemet för hästen mer än det hjälper. Att guida hästen (använda tygeln) i det läget handlar mycket mer om timeing och känsla och förmåga att låta hästen vara ifred (ge eller låta den själv hitta eftergiften) för minsta lilla försök, än att få ett jämt stöd, hellre uppmuntra små små förändringar mot bättre hållning och teknik, ge kredit för det och låt den vara ifred, så att den får en positiv uppfattning om tygeln i stället.

Betänkt att hästen behöver huvudet för balansen, ju mer du hindrar hästens naturliga behov att hålla och/eller ändra sin huvudposition i det läget, desto spändare och svårare blir det för hästen. När hästen kommit till rätta med sin snedhet så den förminskats något, då kommer kontakten med tyglarna troligtvis per automatik bli bättre och jämnare.
Fast att bara trava runt med en hyfsat jämn kontakt tror jag alla normala hästar orkar rent fysiskt! Om en skicklig ryttare sitter upp brukar det i normalfallet vara en klar förbättring efter ett ridpass. Och då sitter det ju inte i styrkan eftersom det inte går så fort att en muskel blir starkare.

Sen är den inte helt rakriktad och liksidig för det- då krävs ju systematisk uppbyggnad såklart! Men att trava runt med lika mycket i båda tyglar kan en tre åring under förutsättning att den är i balans. Tycker jag.
 
Jag förstår nog inte riktigt, tycker du att man ska inverka med tygeln eller inte, dvs, rider du utan att hålla i tyglarna tills problemet är löst, eller är tygelns inverkan en del av lösningen?

Varken metod 1 eller metod 2 hävdar att lösningen är bara handens inverkan, då har du missförstått om du trodde det.

Jo inverka, men inte med jämn kontakt. Dvs ta kontakt i tygeln, guida hästen (främst med sätet, men tyglen hjälper till), när den börjar tänka rätt, släpp och ge efter, eller inverka så att när hästen gör rätt så försvinner ev. tryck från tygeln. Många upprepningar i övningar på en volt.

Nej jag förstår det men du frågade hur vi gör med handen då om det blir ett ojämnt tryck, jag säger bara att det är fel infallsvinkel att fundera på handen och tygeln då, det är ju inte där problemet sitter. Såvida det inte är en obalanserad ryttare som själv är sned och håller mer i ena tygeln då.
 
Fast att bara trava runt med en hyfsat jämn kontakt tror jag alla normala hästar orkar rent fysiskt! Om en skicklig ryttare sitter upp brukar det i normalfallet vara en klar förbättring efter ett ridpass. Och då sitter det ju inte i styrkan eftersom det inte går så fort att en muskel blir starkare.

Sen är den inte helt rakriktad och liksidig för det- då krävs ju systematisk uppbyggnad såklart! Men att trava runt med lika mycket i båda tyglar kan en tre åring under förutsättning att den är i balans. Tycker jag.

Men vi pratade om sne häst som "biter sig fast" i ena sidan och som då uppenbart inte är i balans att trava runt med hyfsad jämn kontakt.

Sen kan jag tycka att en treåring är långt ifrån balanserad nog att gå obehindrat med jämn kontakt på båda tyglarna oavsett om den "biter sig fast" eller ej, det uppstår bara spänningar om man nöter sånt på en ung häst, som man kanske inte ens känner på det stadiet, men som visar sig sen när man höjer energin, ökar farten och svårighetsgraden, eftersom man då behöver absolut 100% förtroende för handens/tygelns inverkan.
 
Men vi pratade om sne häst som "biter sig fast" i ena sidan och som då uppenbart inte är i balans att trava runt med hyfsad jämn kontakt.

Sen kan jag tycka att en treåring är långt ifrån balanserad nog att gå obehindrat med jämn kontakt på båda tyglarna oavsett om den "biter sig fast" eller ej, det uppstår bara spänningar om man nöter sånt på en ung häst, som man kanske inte ens känner på det stadiet, men som visar sig sen när man höjer energin, ökar farten och svårighetsgraden, eftersom man då behöver absolut 100% förtroende för handens/tygelns inverkan.

Nej precis- biter dn sig fast är den inte i balans. Men det behöver ju inte bara vara ett styrkeproblem. En skicklig ryttare sätter hästen i balans och då är ju det första stadiet löst.
En vanligt inriden tre åring har förtroende för sin ryttare och kan absolut ha en kontakt NÄR Den är i balans och bjuder- den grunden sätter man ju vanligen i samband med inridningen. Det är ju inte samma sak som att gå i en viss form, det betyder ju bara att hästen går fram till en kontakt . Det är ju inget man nöter. Det kan man absolut göra på en rak väg- få hästen att gå med jämn kontakt utan att hänga i ena tygeln. Det är ju liksom basic.
Men jag är med på att den inte är rakriktad för det
 
Men vi pratade om sne häst som "biter sig fast" i ena sidan och som då uppenbart inte är i balans att trava runt med hyfsad jämn kontakt.

Sen kan jag tycka att en treåring är långt ifrån balanserad nog att gå obehindrat med jämn kontakt på båda tyglarna oavsett om den "biter sig fast" eller ej, det uppstår bara spänningar om man nöter sånt på en ung häst, som man kanske inte ens känner på det stadiet, men som visar sig sen när man höjer energin, ökar farten och svårighetsgraden, eftersom man då behöver absolut 100% förtroende för handens/tygelns inverkan.

Jag tycker nog också att man på flertalet hästar kan få dem att gå hyfsat mellan hjälperna och med manken i balans sidledes på ett pass förutsatt att hästen är utbildad enligt det system man använder och är lite småsned/upplevs bita sig fast.

Inte helt sällan är ju de flesta hobbyryttare faktiskt inte medvetna om när hästen är i obalans eller går emot hjälperna. Visst känner de när det blir mer.. Men man missar oftast en del. Jag kan också missa sånt för all del!
Men hoppar man upp på en sån häst och korrigerar respons på hjälperna brukar man under ett pass kunna göra dem så pass rakriktade att man kan trava med lite längning tom utan att de blir ojämna i kontakten eller driver åt något håll.
Det är man med om ganska ofta om man rider elevers hästar.

Är de däremot inte utbildade är saken helt annan.

Har de fysiska problem(som är vetcheckade och bedöms ska tränas) kan man ju behöva balansera om dem, stretcha dem och stärka dem enormt. Och ibland träna upp nervbanor etc som kan ha varit avskurna vid skador etc.
Det vill jag göra för hand, alltså avsuttet i träns.
Utbildade hästar med känd problematik som jag vet hur de funkar och de vet att jag fattar bra beslut åt dem kan jag ibland göra jobb uppsuttet på, sjukgymnastiskt, om de är redo för det.
Men det är vad jag förstår inget sånt vi pratar nu.
 
Jag tycker nog också att man på flertalet hästar kan få dem att gå hyfsat mellan hjälperna och med manken i balans sidledes på ett pass förutsatt att hästen är utbildad enligt det system man använder och är lite småsned/upplevs bita sig fast.

Inte helt sällan är ju de flesta hobbyryttare faktiskt inte medvetna om när hästen är i obalans eller går emot hjälperna. Visst känner de när det blir mer.. Men man missar oftast en del. Jag kan också missa sånt för all del!
Men hoppar man upp på en sån häst och korrigerar respons på hjälperna brukar man under ett pass kunna göra dem så pass rakriktade att man kan trava med lite längning tom utan att de blir ojämna i kontakten eller driver åt något håll.
Det är man med om ganska ofta om man rider elevers hästar.

Är de däremot inte utbildade är saken helt annan.

Har de fysiska problem(som är vetcheckade och bedöms ska tränas) kan man ju behöva balansera om dem, stretcha dem och stärka dem enormt. Och ibland träna upp nervbanor etc som kan ha varit avskurna vid skador etc.
Det vill jag göra för hand, alltså avsuttet i träns.
Utbildade hästar med känd problematik som jag vet hur de funkar och de vet att jag fattar bra beslut åt dem kan jag ibland göra jobb uppsuttet på, sjukgymnastiskt, om de är redo för det.
Men det är vad jag förstår inget sånt vi pratar nu.

Vet inte om jag missuppfattar dig nu, men en sned häst, om det inte är ryttarrelaterat, är ju just sned (ojämn i sidorna) och det beror ju inte på tygelkontakten i sig, utan på någon annan kroppsdel som är svagare på ena sidan. Den kroppsdelen blir knappast starkare även om ryttaren lyckas få jämn kontakt i tygeln, då har man bara försökt fixa till något rent tekniskt, tex som i TS metod nr 2, genom att hålla mer eller mindre i någon av tyglarna. Det går säkert, men det är inte ett sätt som jag skulle rekomendera. Jag tror helt inte att man ska fokusera på tygelkontakten då, utan jobba med övningar (böjning och sidoförflyttning) och på så vis jämna ut ev ojämnheter. Det kan iof förbättras ganska snabbt om man inte fokuserar på just kontakten förrän hästen verkligen är mogen för det.

Sen är det väl kanske en definitionsfråga detta med balans och kontakt. För mig är definitionen på detta ej bara fysisk och teknisk, den mentala balansen är minst lika viktig. Det är så klart hela tiden ett vågspel, men ska man höja ribban för energi och teknik så kommer man med största sannolikhet också att få en spändare häst, att fokusera på jämn kontakt med båda tyglarna då är för mig helt otänkbart, då är det hästen förmåga att bearbeta denna högre energi och öva sig på tekniken i den andan tills den hittar lugnet och avslappningen igen, förs därefter börjar den bli mogen för kontakt.
 
God förmiddag, tråden är nu städad och jag hoppas att ni fortsättningsvis håller er till kärnämnet. Ha en fortsatt trevlig dag och solig helg.

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Vet inte om jag missuppfattar dig nu, men en sned häst, om det inte är ryttarrelaterat, är ju just sned (ojämn i sidorna) och det beror ju inte på tygelkontakten i sig, utan på någon annan kroppsdel som är svagare på ena sidan. Den kroppsdelen blir knappast starkare även om ryttaren lyckas få jämn kontakt i tygeln, då har man bara försökt fixa till något rent tekniskt, tex som i TS metod nr 2, genom att hålla mer eller mindre i någon av tyglarna. Det går säkert, men det är inte ett sätt som jag skulle rekomendera. Jag tror helt inte att man ska fokusera på tygelkontakten då, utan jobba med övningar (böjning och sidoförflyttning) och på så vis jämna ut ev ojämnheter. Det kan iof förbättras ganska snabbt om man inte fokuserar på just kontakten förrän hästen verkligen är mogen för det.

Sen är det väl kanske en definitionsfråga detta med balans och kontakt. För mig är definitionen på detta ej bara fysisk och teknisk, den mentala balansen är minst lika viktig. Det är så klart hela tiden ett vågspel, men ska man höja ribban för energi och teknik så kommer man med största sannolikhet också att få en spändare häst, att fokusera på jämn kontakt med båda tyglarna då är för mig helt otänkbart, då är det hästen förmåga att bearbeta denna högre energi och öva sig på tekniken i den andan tills den hittar lugnet och avslappningen igen, förs därefter börjar den bli mogen för kontakt.

Jag tror att de flesta hobbyryttares hästar är lite sneda. Även de alla duktigaste. Lyckas man reparera det problemet så flyttar sig det ju gärna och man tappar något nytt sas. Så man får dem sällan helt raka/liksidiga.

Med det sagt tror jag att många hobbyhästar som rids av lite kunnigare ägare pga sina ägare är lite sneda.
Få är det ju som är helt liksidiga som människor. Tills vi är det tror jag det är svårt att då hästen helt liksidig.
Jag menar då inte bara att man kan sitta mitt över hästen eller lika stark. Det viktigaste tycker jag är koordinationen. Och den är sällan liksidig ens på folk som rider heltid, även om de brukar vara mil bättre än de som mest jobbar på kontor.
Ganska många är ju faktiskt lite sneda i både det och i hur de uppfattar sin kropp och hästens.
De antingen låter hästen driva åt ett håll/tappa balansen dit eller som oftast faktiskt puschar den lite dit.
Går den då dagligen med det kan det sätta sig både i hästens respons för signalerna. Ena sidans signaler betyder annat än den andra. Iom att det är så den dagligen rids.
Och den är van att man SKA lägga balansen så och bjuda dit.

Hoppar man då upp och talar om att "hjälperna betyder det här" kan man under ett pass balansera om dem iom att de små fysiska spänningarna släpper om man antingen bara balanserar om dem dit man vill ha dem eller tom överdriver åt andra hållet i både stretchande syfte och i syfte att visa för hästen att "så här mycket kan du röra dig så.. alltså behöver du inte sneddriva i normalläget för du grejar det här".
Så man jobbar med både fysiska och mentala.
Men de kan absolut släppa till under ett pass förutsatt att de bara är utbildade enligt det system iaf jag använder.
Då kan man påverka dem fort i balansen och iom det det mentala.
Hästar uppskattar att vara i balans och att känna sig smidiga och rörliga.
Man kan faktiskt lite grann forcera dem dit bara man är snabb med eftergiften och låter dem vara i rätt läge. De brukar bli avspända av det.
Men då måste man ha ett system som gör det möjligt och behärska det. Rutin är ett måste. Så man kan läsa av hur mycket man kan göra utan att få negativ effekt av det, fysiskt eller psykiskt.

Har man också ett system som lär dem balansera sig med annat än underhalsen kan man om man har skolat in att tygeln ska ge påverkan ända till motsatt bakben i form av mer undertramp(tar dock tid och kräver annat jobb än de flesta sysslar med) kan man absolut påverka balansen genom att påverka huvud och hals och lägga den i positioner åt hästen.
Det bör man dock inte laborera med utan hjälp på plats som behärskar sånt system.
Och det kräver så klart mer än bara positionerande av huvud/hals i höjd.
 
Jag tror att de flesta hobbyryttares hästar är lite sneda. Även de alla duktigaste. Lyckas man reparera det problemet så flyttar sig det ju gärna och man tappar något nytt sas. Så man får dem sällan helt raka/liksidiga.

Med det sagt tror jag att många hobbyhästar som rids av lite kunnigare ägare pga sina ägare är lite sneda.
Få är det ju som är helt liksidiga som människor. Tills vi är det tror jag det är svårt att då hästen helt liksidig.
Jag menar då inte bara att man kan sitta mitt över hästen eller lika stark. Det viktigaste tycker jag är koordinationen. Och den är sällan liksidig ens på folk som rider heltid, även om de brukar vara mil bättre än de som mest jobbar på kontor.
Ganska många är ju faktiskt lite sneda i både det och i hur de uppfattar sin kropp och hästens.
De antingen låter hästen driva åt ett håll/tappa balansen dit eller som oftast faktiskt puschar den lite dit.
Går den då dagligen med det kan det sätta sig både i hästens respons för signalerna. Ena sidans signaler betyder annat än den andra. Iom att det är så den dagligen rids.
Och den är van att man SKA lägga balansen så och bjuda dit.

Hoppar man då upp och talar om att "hjälperna betyder det här" kan man under ett pass balansera om dem iom att de små fysiska spänningarna släpper om man antingen bara balanserar om dem dit man vill ha dem eller tom överdriver åt andra hållet i både stretchande syfte och i syfte att visa för hästen att "så här mycket kan du röra dig så.. alltså behöver du inte sneddriva i normalläget för du grejar det här".
Så man jobbar med både fysiska och mentala.
Men de kan absolut släppa till under ett pass förutsatt att de bara är utbildade enligt det system iaf jag använder.
Då kan man påverka dem fort i balansen och iom det det mentala.
Hästar uppskattar att vara i balans och att känna sig smidiga och rörliga.
Man kan faktiskt lite grann forcera dem dit bara man är snabb med eftergiften och låter dem vara i rätt läge. De brukar bli avspända av det.
Men då måste man ha ett system som gör det möjligt och behärska det. Rutin är ett måste. Så man kan läsa av hur mycket man kan göra utan att få negativ effekt av det, fysiskt eller psykiskt.

Har man också ett system som lär dem balansera sig med annat än underhalsen kan man om man har skolat in att tygeln ska ge påverkan ända till motsatt bakben i form av mer undertramp(tar dock tid och kräver annat jobb än de flesta sysslar med) kan man absolut påverka balansen genom att påverka huvud och hals och lägga den i positioner åt hästen.
Det bör man dock inte laborera med utan hjälp på plats som behärskar sånt system.
Och det kräver så klart mer än bara positionerande av huvud/hals i höjd.

Det du beskriver låter mer som en felriden häst som behöver skolas om i vissa avseenden, och jaa, då kan det nog gå relativt snabbt att förändra, i synnerhet om man som du säger har ett väl fungerande system för inlärning, med övningar och rörelser som hjälper hästen till rätt position och hållning, ja då är ju det en trevlig upplevelse för hästen som anammar det desto snabbare. Men det jag syftade på var en sned häst, alltså INTE ryttarrelaterat främst. Samtidigt tror jag också att snedheter/ojämnheter ofta beror på ryttaren som kanske inte ens är medveten om det och då blir det förstås stor skillnad bara av att byta ryttare, ändå större om denna ryttare är mer rutinerad, har bättre balans, känsla och timeing.
 
Nu dristar jag mig att svara eftersom tråden ligger under ridning. Jag kan ingenting om den tyska utbildningsskalan och vet inte ens vad som menas med rakriktning men jag stöter ibland på hästar som jag upplever sneda. Ibland om det är mycket snett ringer jag hästterapeuten/massören för att kolla om det är något hen kan hjälpa till med. Är hästen halt åker jag till veterinär. Om jag inte tycker att hästen är sned på ett sätt som kräver yrkesexpertis som jag inte har så rider jag själv. Exempelvis har jag en häst som tycker att vänster varv är jobbigt. Jag tycker också det är jobbigt eftersom jag då måste påminna den så ofta om att samla sig och/eller böja sig.

Generellt rider jag lika mycket i båda varven men det ena är ju då jobbigare. Ofta är det jobbigt på det sätter att hästen ramlar inåt, springer med huvudet utåt och i trav/galopp rusar i ett fruktansvärt obekvämt tempo. Om traven är jobbig så struntar jag helt i galoppen, blir det galopp så är det efter någon skogsväg, eftersom det oftast är så att om traven inte funkar så kommer inte galoppen heller att funka. I värsta fall funkar det inte i skritt och då blir det ingen trav heller. Men det jag gör är att jag rider på en cirkel som kan var mer eller mindre stor och när hästen faller inåt och/eller rusar böjer jag den inåt och trycker ut den med mitt ben. Då samlar den sig och går som den "ska" i ett steg eller kanske två. Efter ungefär trehundra miljoner upprepningar kommer den att orka samla sig på cirkeln och sluta ramla iväg/rusa. Jag börjar i skritt och tar sedan en gångart i taget. Börjar varenda ridpass även längre fram med att kolla så att hästen böjer sig åt båda hållen, ger efter för tygeln, går dit sätet/benen säger, startar och stannar. Med en häst som är starkare och inte har en så tydligt svagare sida tar det ungefär fem minuter att kolla detta.

Innan det går att flytta omkring hästen på cirkeln (eller var man nu än rider) så måste den har lärt sig att gå undan för benen, funkar fint att lära den det bland träd i skogen där det blir mycket tydligt att jag nog måste ta ett steg åt sidan eftersom jag annars kommer att gå in i ett träd. Då passar ryttaren på att lägga till benet och berömma när den inte går in i trädet :) Unghästar lär man detta från marken men om man stöter på en vuxen häst som inte kan det så funkar skogen fint.

Förmodligen är det här helt obegripligt men det är så jag gör i alla fall.
 
Lånar sista. Det blev intressant läsning! :)

Håller med som redan har skrivits att det är ju inte tygelns längd eller stöd som gör någon egentlig skillnad i rakriktningsträningen. Det känns lättare att ta bort/minska ett tryck än att skapa ett tryck som kommer från en ärlig sökning och bra påskjut bakifrån. Att ta ett lika stort tryck i andra tygeln för att man har övertryck i den ena känns väldigt fel, då lägger man ju till mer obehag för hästen än vad den själv har valt. Att ta bort allt tryck skulle göra det väldigt svårt att rida, så man får nog leva med ojämnt tryck och helt enkelt försöka förbättra det systematiskt i ridningen.
Man får skilja på tryck och tryck. Ett bra tryck som kommer ifrån att hästen använder tygeln som stöd för att den har ett bra påskjut, är inte alls samma sak som att man har en viss mängd vikt i handen eller ger stöd för att låta hästen avlasta. Det trycket som beskrivs i tråden låter som att hästen vill avlasta det den upplever som överbelastning, men bara på ena sidan eftersom hästen är oliksidig.

Jag brukar faktiskt tänka på det - att det är en upplevd överbelastning från hästens sida. Och alltså inte kräva MER - mer aktivitet, mer belastning genom styrketränande övningar, mer krav på formningen osv, i det läget, som nog är väldigt nära till hands annars.
Man hittar en svaghet - man vill träna bort den.
Men just ett inlärt reflexmässigt rörelsemönster är mer eller mindre omöjligt att bara med viljan ändra. Och ska du träna muskler som hästen aldrig använder normalt sett, belasta hästen på sätt den inte är van vid, så är det ju egentligen mer logiskt att göra mindre, inte mer. För annars, om man väl hittar rätt teknik, kommer det bli alldeles för jobbigt, nedbrytande och avskräckande - fast troligen kommer man inte så långt för hästen skyddar sig reflexmässigt.
Mest effektivt tror jag alltså det är att underlätta för hästen genom att hitta en nivå av belastning den faktiskt klarar. Och sen inte tvinga den vara kvar där utan låta den avlasta även om det bara blir något steg i taget - om det är en väldigt sned häst eller i början av skolningen. Annars får man testa vad hästen klarar för belastning och se hur mycket man kan sätta utan att få såna överbelastnings-symptom.

Så till exempel - om hästen blir "hård" i ena sidan, börjar vika halsen, dra in nosen, eller kanske vrida huvudet, försöker jag rakställa hästen och börja om, och böja mindre nästa gång. I extremfall kanske ställa den utåt och sen successivt försöka hitta "rakt" därifrån. För att minska trycket som gjorde att hästen måste avlasta, först, och hitta ett läge som hästen klarar av. Försöka hitta ekipagets egen jämnvikt i obalansen!

Det är en sån grej som jag skulle försöka tänka på i allmänhet under ett ridpass. Oavsett vad man har för fokus för dagen och vad man lägger upp för övningar. Finns ju massor med rakriktningsövningar men det som är mest utmanande tycker jag personligen är att klara av att göra det tillräckligt lite för att det ska ge bra effekt. Hitta belastningen men inte öka belastningen mer än pyttelite i taget så man vet att hästen klarar det. Tappar den - alltså visar tecken på överbelastning - gå ur, "hitta hästen" - prova igen från ett bättre läge och/eller med lägre krav. Eller kanske byta varv eller övning utifall att hästen fått nog för stunden.
 
Innan det går att flytta omkring hästen på cirkeln (eller var man nu än rider) så måste den har lärt sig att gå undan för benen, funkar fint att lära den det bland träd i skogen där det blir mycket tydligt att jag nog måste ta ett steg åt sidan eftersom jag annars kommer att gå in i ett träd. Då passar ryttaren på att lägga till benet och berömma när den inte går in i trädet :) Unghästar lär man detta från marken men om man stöter på en vuxen häst som inte kan det så funkar skogen fint.

Sånt här är kul att läsa, jag brukar använda ungefär samma övning som en universal-basic-övning. Med andra hjälper och lite annat tänk bakom, men resultatet borde vara ungefär samma. :)

Det är ju många pusselbitar som ska till, men ska man gå igenom alla blir det väl en hel bok - som folk inte skulle läsa och säkert inte hålla med om heller eftersom vi har fått lära oss olika. ;) Den här övningen (i grova drag, gör det inte exakt likadant) tycker jag är en bra universal-grej att ha med för att träna basic.
Men det är inte en del av rakriktningsträningen. Sen kan det precis som andra pusselbitar som går in i varandra ändå säkert för många underlätta rakriktningsträningen att man får andra pusselbitar på plats.
Typ som att tygellängden i sig och ställningsgraden som jag skrev om egentligen inte heller är rakriktningsträning utan mer basic-tänk, men som ändå kan vara en sån stor pusselbit som får det att lossna.

Verkar som att fler i tråden är inne på samma pusselbitar som går in i varandra-tänk i ämnet så mycket har vi nog gemensamt i det stora även om vi har många detaljer som skiljer! ;)
 
@Totola Jag tycker att gå undan för benen är i princip det mest grundläggande en ridhäst måste kunna så det är något jag påminner mina hästar om rätt ofta :) Det blir så väldigt jobbigt om man rider ut i skogen och måste vända vid ett krondike bland tät skog och hästen inte går undan eller när man ska prova att rida på en hand och det plötsligt inte går att styra (jag är inte riktigt där än med enhandsfattningen men det är ju ett ypperligt sätt att upptäcka hur mycket jag fuskar med tygeln så därför rider jag så med jämna mellanrum). Ändå tycker jag att jag rätt ofta träffar på hästar som inte fått lära sig vad benen betyder, det måste ju vara jobbigt att ständigt rida en sådan häst?

Jag begriper ju inte alls vad det här med rakriktning är för något men jag tror som du att det finns många sätt att nå samma sak. Och det tycker jag kan vara väldigt intressant att fundera över. När jag nu har dig på tråden så måste jag bara få fråga om det alltid är extremfall att ställa/böja hästen utåt? Själv gör jag det i varje uppvärmning.
 
Hur gör du när du jobbar med en sned häst som gärna biter sig fast i den starka sidan? Målet är såklart att rakrikta hästen, och ha ett jämnt stöd på båda tyglarna, men hur gör du för att komma dit? Om hästen t ex är stark i höger och inte går fram till bettet på vänster sida?

Jag har stött på två alternativ:

1. När du tar tyglarna, så kommer du ha mer i högertygeln än i vänstertygeln. Målet är att ha lika mycket i båda händerna, och för att komma dit jobbar du med att få den komma fram på vänstertygeln, samtidigt som du inte vill att den biter sig fast i högern, utan är lite rörlig där. Till en början kommer du alltså ha mer i höger än i vänster, målet är att sluta ha det, och få ett jämnare stöd, och vägen är att försöka driva fram vänster bak, så att du får ett stöd där, samtidigt som du avstyr att hästen lägger sig i högerhanden.

2. Du ser till att alltid ha lika mycket i båda tyglarna. När hästen inte tar stöd på vänster, så släpper du högern också, så du har lika mycket (eller snarare lite) i båda tyglarna. Vartefter hästen börjar ta tag lite i vänstern så tar du lite mer kontakt på högern också, men så fort det bli ojämnt, så släpper du höger igen så att du alltid har samma stöd på båda sidor. Under tiden ni jobbar går hästen i lägre tempo (eftersom du inte kan ta en halvhalt eller förhållning förrän du kan göra det med helt jämnt stöd på båda sidor), först när rakriktningen är färdig börjar du jobba med balans, få upp ryggen, få mer energi bak, etc.

Helt enkelt, för att fatta det kort, följer du den tyska utbildningsskalan, där kontakt och genomsläpplighet/lösgjordhet kommer först, eller prioriterar du rakriktning, och tar den först innan du börjar med de andra delarna?

Jag är nog en 1:a i grunden, jag har svårt att inte ha något i handen. Tyvärr hamnar jag ofta i läget lite för långa tyglar och att jag inte riktigt känner när jag bör ta igenom något eller inte (ta igenom innebär inget hårt alls utan bara att inte direkt släppa allt) och hamnar i läget segt som kola med häst som känner sig besvärad.

Är hästen är pigg/spänd och jag vill undvika läget segt som kola så är jag en 2:a fast med väldigt lite kontakt (=läs lätt kontakt på vänstertygeln och klappar med höger). Det trivs min häst allra bäst med. Då kan han komma undan lite lagom men matte är ändå glad, då bjuder han till och är jättefin! Han kan inte tvingas, då blir han ledsen (=seg som kola).

Är hästen däremot motsträvig från början så har jag så jävla apsvårt att rida. Då måste jag våga vara en bestämd 1:a, rida mina halvhalter och hålla ihop ännu mer än när pålle är pigg och det UTAN att fastna i handen (=typ omöjligt).


På min häst har det dock hjälpt mig mycket att få hjälp med att inse VAD han gör med kroppen när jag känner att han lutar sig mot någon bog typ. Han vill tex trilla inåt i höger varv. Jag känner att han är som en banan åt vänster. Och jag vill därför flytta framdelen åt vänster, rikta framdelen på bakdelen (så fick man göra innan, då var det högertyglen han inte kom fram till). Grejen är dock den att han har bakdelen till höger om framdelen redan. Det syns jättetydligt om man rider innanför spåret på långsidan. Säg vänster varv. Då tror jag att han sätter ut bakdelen åt vänster. Istället har han liksom "tryckt in högersidan" så mycket att bakdelen hamnat till höger om framdelen även om han fortfarande är formad i vänstersidan. Lösningen är alltså att tänka lite öppna i höger varv, då blir högertygeln mjuk o man får mer i vänster tygel. Under sådant jobb är jag en klar 1:a, annars tappar jag allt.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 386
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 234
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp