Hur arbetar era raser?

Askvind

Trådstartare
Inviger mitt nya medlemskap på buke med att starta ännu en ras tråd......
Men efter att läst era kloka svar o diskussioner i årtal kan jag inte längre hålla mig i skuggan utan måste fråga om lite info. Min nuvarande tant börjar bli gammal och eftersom jag bor själv på en gård börjar tankarna flyga mot en ny hund. Nu ska jag säga att jag inte vet om det blir någon hund detta året, närmaste tio åren eller någonsin men drömma är ju alltid kul. Och ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag söker, en sak som dock är säker är att köper jag en hund ska den få göra det den är avlad till (om den nu kan/vill). Så skulle bli väldigt glad om ni kunde berätta lite mer hur era olika raser arbetar, hur ni tränar och vad de kräver för att bli lyckliga hundar. Nu menar jag mer än "avlade till att jaga" mer vilken sorts jakt, hur jagar man? hur tränar man? hur ofta?... Speciellt dessa är jag lite extra intresserad av men alla är välkomna!
  • Retrievers av jakttyp
  • Spaniels av jakttyp
  • Vorsteh (alla typer)
  • Spinone
  • Broholmer
  • Hollandse herdershond
  • Colle (korthårig)
Blev en härlig blandning, men så är det när man drömmer...
 
Retriever av jakttyp:
Avlad för att arbeta efter skottet (Tollare även innan skottet), ska söka upp och apportera döda eller skadade fåglar, harar och kaniner. Ofta mycket duktiga spårhundar. Måste vara mycket dresserbara och balanserade för att kunna bli framgångsrika jakthundar. Deras passion ligger i att söka och apportera, vilket dom måste få utlopp för. Alla dom egenskaper en bra jakthund av retrieverras ska ha är också fördelaktiga att ha i en bruks- och lydnadshund, därför har dom blivit populära som det. Allt för få människor köper idag en retriver med syfte att jaga med den, och dom allra flesta lever ett bra liv ändå. Men dom allra bästa retrieverna föds hos uppfödare som inte säljer till annat än jägare, och därför bevaras raserna ändå.

En jaktavlad retriever ska få söka, leta, spåra och apportera för att vara en lycklig hund. Man köper inte en jaktavlad retriever för att ha den som sällskapshund eller för att tävla rallylydnad en gång var tredje månad. Man måste ha ett intresse för att lägga flera timmar i veckan på att motionera och aktivera hunden. Vill man ha en sällskapshund att träna någon timme i veckan finns det gott om retrievers avlade för att vara just det.

Spaniel av jakttyp:
Det finns flera spanielraser, i Sverige är jaktcocker och jaktspringer vanligast. Dom är avlade för att arbeta både innan skott (Stöta fågel och hårvilt) och efter skott (Apportera skadade eller döda djur). Dom är mycket energiska och har stor jaktlust. En stor passion för att söka, leta och rota. Inte allt för sällan duktiga spårhundar men det är inte det dom är avlade för.

En jaktavlad spaniel ska likt en jaktavlad retriever få söka, leta och apportera för att vara lycklig. Ofta framgångsrika som sökhundar åt polisen då dom letar knark, vapen osv. Måste tränas och aktiveras även dom givetvis, och dessutom har dom ofta ett stort behov av att springa - kuta runt som idioter för att rasa av sig energi. Jag tycker inte heller man köper en jaktavlad spaniel för något annat ändamål än jakt givetvis, eller eventuellt träning och tävling på hög nivå inom ex sök.

En retriever är lättare att träna jakt och jaktlydnad med själv, man kan nöta mycket i sin ensamhet med dummys och kallvilt. För att träna en spaniel till att bli en bra jakthund behöver man tillgång till jaktmarker.
 
Jag har två jaktlabbar, meningen när jag skaffade den första var att vi skulle köra brukssök och agility. I dagarna har jag haft henne i två år (hon var drygt två när jag köpte henne) och vi har väl tränat agility...en gång kanske...?
Hon skulle säkert ha gillat både sök och agility - hon gillar ALLT när det gäller att jobba - men det blev jaktträning för hela slanten. Det är ju så kul!!
Det finns labbar som stöter vilt men egentligen skall de jobba först efter skott.
De skall sitta tysta och passiva och titta när jägarna skjuter, främst fågel, lägga märke till och komma ihåg var viltet trillar ner och sedan på kommando snabbt springa och hämta dem.
Det kräver mer än man tror att kunna sitta tyst och still och samtidigt vara totalt fokuserad och beredd att sticka iväg på minsta tecken.
Hunden skall kunna dirigeras till vilt som den inte sett var den hamnat och även kunna hantera skadskjutet vilt vilket kräver en hel del dådkraft. Alla vet väl hur ilsken en gås kan bli...
Det kräver även god fysik att kunna arbeta i svår terräng en hel dag, att springa genom taggiga snår och täta vassruggar, att utan att tveka slänga sig i iskallt vatten och så vidare. Att dessutom ha näsan och skallen på hela tiden gör inte saken lättare.
Hunden skall klara att ha andra hundar arbetandes runt omkring sig utan att bry sig och även att till exempel knös ihop i en trång eka eller på ett bilflak och då även trängas med folk.

Så hur gör man en (jakt)labbe glad och nöjd :) ? (Förutom att ge den mat, kärlek och möjlighet att bada, det kommer man långt med ;))
De älskar att arbeta, skit sak samma vad de får göra, men inget går upp mot att få använda näsan/söka och att få bära/apportera. Och allra, allra bäst är förstås att få vara med på riktig jakt!
Dock är det ju inte jaktsäsong hela året och alla har inte möjligheten - eller viljan - att vara med på praktisk jakt då det kostar både tid och pengar och, naturligtvis, kräver att man kan hantera viltet, även när det är skammat (skadskjutet).
Jaktträning är dock riktigt roligt och det är fantastiskt att se hundarna göra det de är avlade till att göra - och att se hur mycket som faktiskt redan finns inprogrammerat på en bra jakthund. Antar att det är ungefär som att se en duktig bc valla...
Så, man tränar oftast med dummys men även med dött vilt vilket i alla fall jag tyckte var rätt äckligt, i synnerhet som man brukar återanvända det och förvara det i frysen mellan gångerna :wtf: . Men man vänjer sig...
Hunden skall då kunna hämta dummyn/viltet och leverera det, antingen genom att den sett och memorerat när man lagt eller kastat ut det eller genom förarens dirigering. Man kan variera det där i oändlighet, i synnerhet om man är flera personer som hjälps åt.
Man tränar även en hel del stadga och fotgående, hunden skall som sagt kunna sitta tyst vid din sida även när andra hundar jobbar, dessutom när det skjuts och trillar pippisar runt omkring.
Det kan vara SVÅRT, med tanke på att labbar är så mjuka och "lätta" hundar så förleds man lätt att tro att det inte är någon större svårighet men när det väl gäller så har de rejäla drifter och kan vara riktigt svåra att styra upp.
Det ligger mycket jobb bakom en duktig jakthund!
Förutom jakt/apportering så kan man förstås ha sin jaktlabbe till nästan allt; bruks (förutom skyddet givetvis), lydnad, viltspår, agility, rallylydnad och så vidare och givetvis är de dessutom mycket trevliga familjehundar, mina är till exempel alltid med i stallet och får även följa med på ridturer.
 
Squarepants hann före och svarade dessutom mycket bättre men ja, ja... :D
Om du (TS) är intresserad av retrieverjakt så kika på vad SSRK (Spaniel- och Retrieverklubben) sysslar med där du bor. Man är välkommen på jaktprov och får gå med och titta, det finns även inofficiella sådana.
Många uppfödare tar också emot seriöst intresserade personer, kanske kan du få titta på när de tränar eller har kennelträff?
 
Inte alls den typ av hund du frågar efter, men jag kan ju svara ändå ;)

Jag har saluki, hetsjakthund som ska kunna springa ikapp och fånga byten på egen hand. Inte lika snabba som greyhound, men mycket uthålligare. Mentalt är de mer lika katter än "vanliga hundar" och de är i mycket större behov av fysisk än mental träning.

För att en saluki ska vara lycklig krävs ordentliga långpromenader, helst dagligen (även om de är proffs på att sova i soffor under vilodagar eller dagar med dåligt väder). De måste också få springa lösa och ju oftare desto gladare blir de. Problemet är ju där att de är självständiga jaktidioter och även om de ska jaga med hjälp av synen så är det inte allt för ovanligt att de även använder nosen för att spåra. Att få en vinthund att inte dra på vilt ute är extremt jäkla skitsvårt rent ut sagt. Enligt många är det omöjligt, men jag har fått min ena jaktidiot "omprogrammerad". Ser hon en vit plastpåse, då blir hon vild. Ser hon en hare, då tvärstannar hon och går att kalla in. Upplever också att det är betydligt lättare att ha dem lösa ju mer de får vara lösa och lättare när de får hålla på med lure coursing/kapplöpning än om de inte får göra det.

Hur man jagar med dem? Ja, i Sverige inte alls. Inte på riktigt. Där kan man antingen ta dem till kapplöpningsbanor eller till något som heter lure coursing (LC). Kortfattat går LC ut på att en maskin drar en lina, i ena änden på en lina sitter en trasa och linan är dragen i en bana på ett fält runt några trissor i marken. Trasan åker då i full fart kors och tvärs samtidigt som hundarna jagar den två och två. Det går fort, är otroligt kul för både hundar och hundägare och ja, på lc-fältet får man se hundarna göra det som de är gjorda för. I Sverige anordnas det tyvärr bara träningar och tävlingar under sommarhalvåret. Träning på hemmaplan är inte möjlig mer än att hålla hunden i bra fysisk form och gärna låta den springa lös med andra vinthundar, på så sätt kan de leka jaktlekar och de älskar det med.

Min Aysu och en annan hund på upploppet vid en tävling, här syns även trasan de jagar:
Precis_vid_malgangen.jpg


Här är en film från tävlingen, som förövrigt var Aysus första. 29,5 grader varmt och tuff uppförsbacke i början, men Aysu var glad ändå!

(Är någon mer intresserad av lure coursing så finns det lite info här: LÄNK )
 
@Red_Chili
Har ju smygläst här väldigt länge och ska vara ärlig att innan tyckte jag inte alls om vinthundar (mest bara skinn o ben..) .. men efter att följt dig (stalkat i all hemlighet:angel:) så har du helt ändrat min syn. Nu tycker jag de är riktigt vackra! Och verkar vara underbara individer även om jag knappt träffat någon. Men ja.. kanske inte min typ av ras. Men mycket mycket fina!
 
@Lona
Har ju faktiskt en dp-labbe idag. Men tror hon skiljer sig rätt mycket åt en riktig avlad jaktlabbe. Energin och den där fokusen är det nog lite ont om. Så labradorer ligger varmt om hjärtat och blir det en labrador ska de verkligen vara av jakttyp, så man inte går miste om vad dem från början var avlade till.
 
Om du (TS) är intresserad av retrieverjakt så kika på vad SSRK (Spaniel- och Retrieverklubben) sysslar med där du bor. Man är välkommen på jaktprov och får gå med och titta, det finns även inofficiella sådana.
Många uppfödare tar också emot seriöst intresserade personer, kanske kan du få titta på när de tränar eller har kennelträff?

Ska jag definitivt göra om jag kommer närmare hundköpar tankar. Är ju dock både ung o novis vad gäller jakt så är lite rädd om jag ska vara ärlig.. O ja jag har nog lite förutfattade meningar om de ska vara massa gamla gubbar som jagat hela sitt liv.. Löjligt av mig. Men just nu är de mest drömmar och kolla på valpbilder (och urläckra mörkgula labradorer:love:).. :angel: :angel:
 
@squarepants , uppsats kommer!

Vorsteh och spinone är ju då stående fågelhundar, av kontinental typ. Jag har hund ur samma grupp, som ska funka precis som vorsteh.

Överlag ska de funka som allroundjakthund utöver fågelbiten, dvs kunna apportera i vatten och på land, ha ett schysst sök, kunna spåra och ha skärpa nog för att ta rovvilt som räv och mård. Mina driver hårvilt med skall, i andra länder premieras det.

När det gäller fågel (fasan, rapphöna och ripa, även skogsfågel men det funkar inte riktigt likadant sökmässigt) så ska hundarna söka med vidd, fart och bra nosarbete. Hunden söker (oftast) mot vinden och går framåt i serpentiner, i galopp. Slagen är olika vida beroende på ras och marken, men 100 meter åt vart håll iaf, helst mer, med bibehållen kontakt med föraren.

När hunden hittar fågel ska den stanna, frysa fast, och stå tills föraren (skytten) kommit fram. Då ska hunden på given signal resa fågeln, stanna i skottet och sedan på kommando hämta den skjutna fågeln som lämnas till föraren.
Hunden får inte förfölja vilt på egen hand.

Spinonen är en av de italienska fågelhundarna, de söker lite långsammare och är mer anpassade till att söka i snår och buskar, svårframkomlig terräng. Det finns spinone som funkar som en vorsteh, men de är ovanliga, jag har sett en och hon är superhäftig.

När det gäller vorsteh är korthår och strävhår relativt jämlika, medans långhårig står ut som lite mer ojämna. Jag har tyvärr aldrig sett ett långhår på fält.

Vorsteh är direkt olämpligt att köpa om man inte vill jaga, mycket. Spinonen borde det också vara brottsligt att köpa om man inte vill jaga, det är en så liten ras att det behöver vara god kvalitet på de som finns. Spinonen är lugnare, jag har träffat ganska många och alla har varit trevliga och okomplicerade. Är du nyfiken så känner jag rasentusiaster som gärna berättar mer :)

Alla fågelhundar vill jobba, mycket. Det är högaktiva hundar, även om det finns exemplar som är lugnare.
 
Ska jag definitivt göra om jag kommer närmare hundköpar tankar. Är ju dock både ung o novis vad gäller jakt så är lite rädd om jag ska vara ärlig.. O ja jag har nog lite förutfattade meningar om de ska vara massa gamla gubbar som jagat hela sitt liv.. Löjligt av mig. Men just nu är de mest drömmar och kolla på valpbilder (och urläckra mörkgula labradorer:love:).. :angel: :angel:

Jag fick min första flat för sex år sedan, då var jag 17 år. Nu har jag en flat och en jaktcocker jag jagar med och jägarexamen sedan knappt fyra år tillbaka. Jag har fått enormt mycket hjälp av många människor i SSRK, alltid blivit bemött på ett bra sätt och alla har velat både det bästa för både mig och mina hundar. Det är svårt att göra som jag och först köpa en jakthund och sedan lära sig att jaga, därför råder jag alla jag träffar som är intresserade av att köpa en jaktavlad spaniel eller retriever (Eller NÅGON jakthund oavsett ras!) att först ta jägarexamen! Antingen bara teoriprovet eller fullständig med skytteproven också. Och sedan åka på jaktprov och besöka uppfödare som föder upp den typ av hund man vill ha. Det är hur kul som helst, och jag har hittat mitt kall i livet trots att jag inledde min hund"karriär" med en jakthundsblandras som jag tävlade lydnad med :D
 
Senast ändrad:
Håller med @squarepants ang jägarexamen.
Men, tänk på att bara för att du har jägarexamen och hund så är det inte självklart att jaktinbjudningarna haglar in.
Jag träffade en person i helgen som hade gjort det antagandet, att det inte var så avancerat, men personen kände ingen som var aktiv och uppfödare bodde långt borta. Jakt med stående fågelhund är långt i från enkelt, så nu var hunden 4 år och gjorde träningspremiär i helgen. Det gick bra, men hela hundköpet hade ju inte gått som ägaren tänkt sig. De har nog ett par år kvar tills hunden faktiskt kan jaga och ägaren kan läsa hunden.
 
Bra tillägg @lady_vip! Jag har själv fått fixa jaktmarker och tjata mig till att gå som hundförare på större jakter. Det finns många, många, många duktiga förare av spaniel och retriever i Sverige och självklart tar folk hellre hjälp av dom. Stående fågelhund är troligtvis ännu svårare?

Man får vara beredd att betala för att få jaga med sin hund!
 
Jag fick min första flat för sex år sedan, då var jag 17 år. Nu har jag en flat och en jaktcocker jag jagar med och jägarexamen sedan knappt fyra år tillbaka. Jag har fått enormt mycket hjälp av många människor i SSRK, alltid blivit bemött på ett bra sätt och alla har velat både det bästa för både mig och mina hundar. Det är svårt att göra som jag och först köpa en jakthund och sedan lära sig att jaga, därför råder jag alla jag träffar som är intresserade av att köpa en jaktavlad spaniel eller retriever (Eller NÅGON jakthund!) att först ta jägarexamen! Antingen bara teoriprovet eller fullständig med skytteproven också. Och sedan åka på jaktprov och besöka uppfödare som föder upp den typ av hund man vill ha. Det är hur kul som helst, och jag har hittat mitt kall i livet trots att jag inledde min hund"karriär" med en jakthundsblandras som jag tävlade lydnad med :D

Har faktiskt tänkt och göra så, ta jägarexamen först och sedan jakthund om det skulle bli en sådan. Då kanske man också får lite mer hum om vad för jakttyp som passar och man är intresserad av. Sen blir det nog jägarexamen även om jag aldrig blir med jakthund, just för jag alltid velat lära mig mer om skogen, naturen och djuren, o lära sig skjuta ser jag som en viktig lärdom även om att just skjuta djur jag kanske inte är jätte sugen på. Också en grej jag är lite osäker på, går det och ha, träna och jaga med jakthund även fast man inte själv står bakom vapnet? Skjuter ni själva?
 
Har faktiskt tänkt och göra så, ta jägarexamen först och sedan jakthund om det skulle bli en sådan. Då kanske man också får lite mer hum om vad för jakttyp som passar och man är intresserad av. Sen blir det nog jägarexamen även om jag aldrig blir med jakthund, just för jag alltid velat lära mig mer om skogen, naturen och djuren, o lära sig skjuta ser jag som en viktig lärdom även om att just skjuta djur jag kanske inte är jätte sugen på. Också en grej jag är lite osäker på, går det och ha, träna och jaga med jakthund även fast man inte själv står bakom vapnet? Skjuter ni själva?

Jag har sambo som också jagar som skjuter hellre än mig, och därför går jag oftast som hundförare och skjuter bara om jag får ett bra läge gratis. I många fall på fågeljakt kan hundföraren lämna bössan hemma. Finns alltid folk som vill skjuta!

På ex gåsjakterna så är det dock att föredra om även hundförarna har vapen eftersom man kan behöva avfånga med skott. När jag går som hundförare på klövviltjakterna har jag alltid bössan för avfångning. Och har man intresse för praktiska eftersök måste man givetvis ha jägarexamen.

Det är många som har retriever och tränar och startar jaktprov utan jägarexamen. Att ha spaniel utan att jaga tycker jag förtar nöjet, men det är en högst personlig åsikt :)
 
Också en grej jag är lite osäker på, går det och ha, träna och jaga med jakthund även fast man inte själv står bakom vapnet? Skjuter ni själva?
Visst går det. Min sambo skjuter. Annars har jag vänner som gärna skjuter. Jag har jägarexamen och vapen, men är skotträdd (alltså, det låter löjligt och går att träna bort, men jag tycker det är oviktigt att skjuta) så jag använder inte vapen längre. När jag har gått på klövjakt har jag haft kniv, och avlivat med kniv ett par gånger.
Fast det är ganska dyrt att bara gå på massa träningar om man inte har möjlighet att träna själv. En dags träning i grupp på fält brukar kostar 700-1000 kr.
 
@lady_vip
Tack! mitt intresse för de stående fågelhundar kommer faktiskt från att jag råkade se en film med en jagande vorsteh. Så läckert. Men har fått uppfattningen att de inte jagas så mycket med stående fågelhundar i skåne? eller är jag helt ute och cyklar?
 
Har faktiskt tänkt och göra så, ta jägarexamen först och sedan jakthund om det skulle bli en sådan. Då kanske man också får lite mer hum om vad för jakttyp som passar och man är intresserad av. Sen blir det nog jägarexamen även om jag aldrig blir med jakthund, just för jag alltid velat lära mig mer om skogen, naturen och djuren, o lära sig skjuta ser jag som en viktig lärdom även om att just skjuta djur jag kanske inte är jätte sugen på. Också en grej jag är lite osäker på, går det och ha, träna och jaga med jakthund även fast man inte själv står bakom vapnet? Skjuter ni själva?

Om du bestämmer dig för att börja jaga är mitt tips att köpa en wachtel, så kan du göra det mesta :)

Våra wachtlar jagar allt klövvilt (dvs rådjur, dov, kron, älg, mufflon, vildsvin), samt räv och hare. De funkar även hyfsat som apportörer på småvilt (fågel, hare, kanin, räv) både på land och i vatten, samt brukar fungera bra till eftersök. De ska ha skärpa att dra ner och bita ihjäl skadat vilt upp till ett rådjurs storlek.
Det är en kortdrivande ras som driver allt mellan 5-40 minuter.

Det går utmärkt att ha en jakthund utan att själv skjuta :)
Som hundförare till en wachtel är det ganska sällan som man skjuter själv, det är framförallt en jakt för passkyttarna eftersom drevet i regel går ur såten.
Jag skjuter dock själv om jag får chansen.
 
@lady_vip
Tack! mitt intresse för de stående fågelhundar kommer faktiskt från att jag råkade se en film med en jagande vorsteh. Så läckert. Men har fått uppfattningen att de inte jagas så mycket med stående fågelhundar i skåne? eller är jag helt ute och cyklar?
Jo, massor. Men man behöver ju ganska mycket mark för att det ska vara vettigt. Och mark är dyrt i Skåne. Så det krävs välvilliga markägare;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 526
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 047
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 699
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 357
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp