Hur avmaskar/testar ni?

Gimlan

Trådstartare
Många runt om mig är livrädda för mask och avmaskar hej vilt utan maskprov, med veterinärens godkännande. Avmaskar tex på rutin mot stungfluga trots att SVA inte anser det nödvändigt. Jag testar och maskar vid behov, vilket blir sällan. Är istället livrädd för resistens.
Hur gör ni? Hur funkar det i era kretsar.
 
Alla jag känner gör träckprov. De jag bara är bekant med vet jag faktiskt inte. Men det lär finnas rutinavmaskare också.

Jätteglad att folk tänker till och ändrar uppfattning, att det är mer rutin på träckprov numera. Däremot är det (tyvärr) även hör fortfarande rätt lätt att få medel utskrivet.
 
Alla jag känner gör träckprov. De jag bara är bekant med vet jag faktiskt inte. Men det lär finnas rutinavmaskare också.

Jätteglad att folk tänker till och ändrar uppfattning, att det är mer rutin på träckprov numera. Däremot är det (tyvärr) även hör fortfarande rätt lätt att få medel utskrivet.
Åh, så bra att inte alla har samma upplevelse som jag :)
 
Många runt om mig är livrädda för mask och avmaskar hej vilt utan maskprov, med veterinärens godkännande. Avmaskar tex på rutin mot stungfluga trots att SVA inte anser det nödvändigt. Jag testar och maskar vid behov, vilket blir sällan. Är istället livrädd för resistens.
Hur gör ni? Hur funkar det i era kretsar.
Det man kan använda som argument är att de då faktiskt inte har koll på vad för smitta som faktiskt finns. Om det är högt parasittryck måste man göra något åt markerna. Förebygga den läskiga smittan istället för att behandla när hästen redan fått i sig den.

Eftersom det är en stor del av mitt jobb att prata med hästägare om träckprov märker jag hur olika det är. Mycket hänger också på veterinärernas intresse, inställning och kunskap. Som hästägare är man ju tyvärr ofta utelämnad till att förlita sig på en person där man faktiskt inte vet vad den har för kunskaper inom olika områden.
 
Det man kan använda som argument är att de då faktiskt inte har koll på vad för smitta som faktiskt finns. Om det är högt parasittryck måste man göra något åt markerna. Förebygga den läskiga smittan istället för att behandla när hästen redan fått i sig den.

Eftersom det är en stor del av mitt jobb att prata med hästägare om träckprov märker jag hur olika det är. Mycket hänger också på veterinärernas intresse, inställning och kunskap. Som hästägare är man ju tyvärr ofta utelämnad till att förlita sig på en person där man faktiskt inte vet vad den har för kunskaper inom olika områden.
Jag försöker atgumentera så gott det går, och visst, vissa blir intresserade och skaffar sig kunskap, andra litar blint på maskrädda veterinärer och hävdar att det är så dyrt med maskprov :(
 
Stallägaren gör individuella träckprov på alla hästarna varje vår, och de som ligger över ett visst värde avmaskas. De som ligger på noll (oftast samma hästar från år till år) avmaskas aldrig, de som ligger över noll men under gränsvärdet avmaskas om ett gemensamt prov visar att det finns förekomst av stora blodmasken.
 
Tar träckprov varje höst och vår. Avmaskar dock aldrig vid lilla, då H.H ligger på mellan 0-80 EPG. Hans all-time-lillablodmask-high (dock ej hos mig!) var 100 EPG.
Hittills har dock ingen halshuggit oss för det...
 
Tar prov varje vår när jag känner till hur dom brukar ligga, vid nya hästar blir det vår och höst tills jag känner till hur dom brukar ligga.

Hittills har det blivit mellan 0 och 100 när hästarna bott här ett tag.
 
Vi följer SVAs parasitprogram, tar träckprov vår och höst. Vi avmaskar endast enligt rekommendation från ''vår'' veterinär på SVA som har koll på våra hästar.
 
Vi följer SVAs parasitprogram, tar träckprov vår och höst. Vi avmaskar endast enligt rekommendation från ''vår'' veterinär på SVA som har koll på våra hästar.
Så hade vi också, 5 hästar av 35 behövde avmaskas. SVA var väldigt nöjda med oss :). Alla nya hästar avmaskades pga dåliga erfarenheter dvs noll koll bakåt i tiden i tidigare stall.
 
@Gimlan jag har erf att 90% av folk i mitt hästtäta län följer SVA's direktiv sen de implementeradades för rätt många år sedan nu .
Det vill ju till då att veterinärerna är de som följer direktiven.

Det finns ett par veterinärer i trakten som struntar i det som fåtal hästägare kontaktar för maskmedel utan träckprov.

Men som sagt - jag upplever att 90% av hästägare är endera insatta själva- alternativt deras veterinärer rättar någon om de vill avmaska bara för att.

Ang styngfluga : väldigt många skulle behöva läsa på om denna, och då inse att problemet, såvida hästen inte är som i sällsynta fall, bokstavligen dränkt med styngfluga ägg i manen och övriga kroppen (som händer i fåtal fall) , så är problemet löst om hästägaren direkt skrapar bort äggen när de sitter i pälsen på hästen . Det tar typ 5 min vid normala angrepp ...
 
@Gimlan jag har erf att 90% av folk i mitt hästtäta län följer SVA's direktiv sen de implementeradades för rätt många år sedan nu .
Det vill ju till då att veterinärerna är de som följer direktiven.

Det finns ett par veterinärer i trakten som struntar i det som fåtal hästägare kontaktar för maskmedel utan träckprov.

Men som sagt - jag upplever att 90% av hästägare är endera insatta själva- alternativt deras veterinärer rättar någon om de vill avmaska bara för att.

Ang styngfluga : väldigt många skulle behöva läsa på om denna, och då inse att problemet, såvida hästen inte är som i sällsynta fall, bokstavligen dränkt med styngfluga ägg i manen och övriga kroppen (som händer i fåtal fall) , så är problemet löst om hästägaren direkt skrapar bort äggen när de sitter i pälsen på hästen . Det tar typ 5 min vid normala angrepp ...
Vi har flera veterinärer som är maskrädda i länet och rekommenderar gammeldags avmaskning efter schema och hävdar att det hjälper att byta preparat för att inte driva resistens. Nån veterinär hetsar om att det ökat lavinartat med mask efter införandet av maskprover för att folk tycker det är för dyrt och krångligt.
 
Vi har flera veterinärer som är maskrädda i länet och rekommenderar gammeldags avmaskning efter schema och hävdar att det hjälper att byta preparat för att inte driva resistens. Nån veterinär hetsar om att det ökat lavinartat med mask efter införandet av maskprover för att folk tycker det är för dyrt och krångligt.

Ja det finns sådana .
Jag tycker personligen att de begår tjänstefel .

Det finns problematik gällande både den strikta träckprovsregeln och resistensproblemet som i sak är relevant och viktig gällande problematik i vissa fall .

Däremot är min bild av de fåtal veterinärer som agerar enligt tidigare att på rutin och förfrågan skriva ut recept på maskmedel, att de öht inte är insatta alls ang problemen med både avmaskning och icke avmaskning . Och det tycker jag torde vara tjänstefel .

Det finns brister ang veterinärers direktiv ang avmaskning och den strikta träckprovsregeln också .
Jag har påtalat den i många liknande diskussioner, inkl mina egna vänner som är veterinärer som förhåller sig till SVA's regelverk och problemet med resistens osv.

För att träckprovsregeln ska vinna grund och förståelse hos hästägare - i kombo med problemet med akut varslande resistens , krävs att veterinärerna ytterligare utbildar och informerar hästägare ang parasiter och hur man avmaskar osv .

Alltför många hästägare som avmaskar med medel vet inget om hur parasiter sprids eller varför man avmaskar innan byte till ny hage . Tex.
 
Senast ändrad:
Ja det finns sådana .
Jag tycker personligen att de begår tjänstefel .

Det finns problematik gällande både den strikta träckprovsregeln och resistensproblemet som i sak är relevant och viktig gällande problematik i vissa fall .

Däremot är min bild av de fåtal veterinärer som agerar enligt tidigare att på rutin och förfrågan skriva ut recept på maskmedel, att de öht inte är insatta alls ang problemen med både avmaskning och icke avmaskning . Och det tycker jag torde vara tjänstefel .

Det finns brister ang veterinärers direktiv ang avmaskning och den strikta träckprovsregeln också .
Jag har påtalat den i många liknande diskussioner, inkl mina egna vänner som är veterinärer som förhåller sig till SVA's regelverk och problemet med resistens osv.

För att träckprovsregeln ska vinna grund och förståelse hos hästägare - i kombo med problemet med akut varslande resistens , krävs att veterinärerna ytterligare utbildar och informerar hästägare ang parasiter och hur man avmaskar osv .

Alltför många hästägare som avmaskar med medel vet inget om hur parasiter sprids eller varför man avmaskar innan byte till ny hage . Tex.
Precis.
 
Hej!
I mitt stall är vi lite delade. Några är rädda för resistens, några för maskar och några verkar inte bry sig alls.

Jag har tagit på mig att skicka in träckprov 2 ggr/år åt de som vill vara med. Tyvärr kan jag inte tvinga någon, men lite grupptryck med synlig anmälan för alla brukar göra susen :-).

Sen avmaskar de flesta av oss enligt rekommendation utifrån träckprovet och vissa gör lite som de vill.

De flesta hagarna mockas varje vecka för att minska spridning. På min häst har det ÄNTLIGEN gett resultat!

/Lavinia
 
Tar träckprov två ggr per år och avmaskar vid behov. I år var första gången på sju år hästen behövde avmaskas. Alla i i stallet skickar in samtidigt. Det står inskrivet i vårt kontrakt att det ska skickas in prov och avmaskas efter behov.
 
Nu har jag inte häst längre men jag använde mig av kolla masken, har haft tre hästar och avmaskade 2006 sista gången, det var innan jag började använda mig av kolla masken, sedan dess har ingen av hästarna gett utslag på kolla masken :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
649
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 340
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 067
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 120
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp