Hur avmaskar/testar ni?

För att träckprovet visar på hur det ser ut med ägg och inte med mask. Och bandmasken tex ser man oftast inte på träckprov.

Konstigt, i de maskkoller jag gjort har bandmask alltid ingått. Och iaf enligt de jag pratat med så är 0 EPG = Absolut ingen fara. Absolut att det teoretiskt kanske skulle kunna finnas någon liten rest av någonting, men inte så att det på något sätt skulle kunna skada hästen.
 
Bandmask syns inte alltid på träckprov.
Stora blodmasken har ju ökat rätt rejält sedan det börjades med träckprov.
Jag tar träckprov, men jag litar inte blint på dom.
 
Bandmask syns inte alltid på träckprov.
Stora blodmasken har ju ökat rätt rejält sedan det börjades med träckprov.
Jag tar träckprov, men jag litar inte blint på dom.
Fast ökningen beror väl på att folk skiter i att kolla och således också avmaska? Så har jag fattat det iaf.
 
Bandmask syns inte alltid på träckprov.
Stora blodmasken har ju ökat rätt rejält sedan det börjades med träckprov.
Jag tar träckprov, men jag litar inte blint på dom.
Nej, stora blodmasken har INTE ökat. Det är falska påståenden från en pågående studie. Falskt eftersom de jämför med en studie där hästar över 200 EPG provtogs med dagens studie där alla ingår, även 0-200 EPG där även andra labb hittar stor blodmask. Ingen ökning och definitivt inget som har någon klinisk betydelse, även om det såklart är bra om man får veta att det finns för att sanera.
 
För att veterinären ska få skriva ut receptbelagda medel måste hen ställa en diagnos. Det finns tre sätt:

Symtom (sjuk häst)
Synliga maskar (uppenbart)
Träckprov (enda sättet på friska hästar)
 
Nej, stora blodmasken har INTE ökat. Det är falska påståenden från en pågående studie. Falskt eftersom de jämför med en studie där hästar över 200 EPG provtogs med dagens studie där alla ingår, även 0-200 EPG där även andra labb hittar stor blodmask. Ingen ökning och definitivt inget som har någon klinisk betydelse, även om det såklart är bra om man får veta att det finns för att sanera.
Okej, här pratas det jättemycket om att den ska ha ökat pga maskprovningen :/
 
För att veterinären ska få skriva ut receptbelagda medel måste hen ställa en diagnos. Det finns tre sätt:

Symtom (sjuk häst)
Synliga maskar (uppenbart)
Träckprov (enda sättet på friska hästar)
Så går det inte till här i krokarna många gånger :(
 
Ja, eftersom det sprids som så från SVA. De vill gärna att folk använder deras nya teknik.

Fast det är väl inte konstigt om de hittar mer med sin PCR än med traditionell odling. Det innebär ju inte att den stora blodmasken ökat utan att den är underdiagnostiserad med odling. Jag blev glad när jag såg att de satt upp en PCR.
 
I mitt län (kommun?) har de skrivit ut till unghästar, upp till sex år tror jag. Jag har hattat omkring rätt mycket de sista åren (stått i ett stall där vi inte hade möjlighet till bete, utan fick flytta till andra ställen just över sommaren och sen tillbaka igen), och det har varit stor ruljangs på hästarna även i stallet (ingen av de hästarna som stod i stallet när jag flyttade in hösten -14 var kvar när jag flyttade därifrån två och ett halvt år senare), och stallägare/betesägare har krävt att hästarna är avmaskade när de flyttar/kommer till ett nytt ställe. Min häst har åldersmässigt befunnit sig i kategorin där det går att få avmaskning (fyllde sju i år), och det har varit rätt skönt när det alltså inte har räckt för ägare till stall/bete att göra kolla masken, utan det har varit avmaska enligt old school som gällt. Det var en som envisades med att avmaska sin häst två gånger inom loppet av typ två veckor för att en medryttare hade råkat ge hästen avmaskningen en vecka för tidigt enligt ägaren. :crazy:

Nu står jag i eget stall. Med egna hagar. Och egna regler. Och inga andra hästar får komma in i hagarna. Tänker göra kolla masken inför att de ska in i vinterhagen i höst. Jag har ingen större tilltro till att folk som säger sig ha gjort kolla masken verkligen har gjort det, men när jag ändå inte tänker blanda in andra(s) hästar i min hage så kan jag ju föregå med gott exempel själv.
 
Fast det är väl inte konstigt om de hittar mer med sin PCR än med traditionell odling. Det innebär ju inte att den stora blodmasken ökat utan att den är underdiagnostiserad med odling. Jag blev glad när jag såg att de satt upp en PCR.
Fast studien använde inte PCR förrän nyligen, om de ens gör det nu. De har stått och läst odlingar på "gammalt" sätt.
 
Vi måste göra träckprov minst en gång per år, står i vårt avtal med stallägaren. Min häst har under sommaren gått i en hage där jag tror att hästar som inte är mask-kollade har gått tidigare år. Även om min häst avmaskades efter träckprov i våras så frågade jag veterinären om en dubbeldos redan då för att kunna ge efter betet.
 
Tar träckprov två gånger per år och avmaskar bara vid behov. Förra året var min ena häst sjuk så då fick min andra häst gå på sommarbete hos grannen. Min granne och jag ser helt olika på hur avmaskning skall skötas och hen avmaskar rutinmässigt alla hästar samt tar emot beteshästar utan att ställa krav på avmaskning. Jag hade väldig ångest innan jag släppte min häst där men det fanns tyvärr inget alternativ. Provet som jag skickade in sedan på hösten och det som skickades in nu i vår visade inte att min häst hade blivit smittat av någon maskinvasion så jag håller tummarna för att det har gått vägen. Betet som grannen har är stort så antagligen blir det automatiskt att de undviker att bli smittade genom att de kan undvika att äta där de bajsar.
 
Min häst hade stora blodmasken i våras:yuck: avmaskades med Noromecitin. Ska jag odla för stora nu iaf? Finns det någon risk att hon har kvar det? Ny ev smitta syns väl inte förrän nästa år?
 
Många runt om mig är livrädda för mask och avmaskar hej vilt utan maskprov, med veterinärens godkännande. Avmaskar tex på rutin mot stungfluga trots att SVA inte anser det nödvändigt. Jag testar och maskar vid behov, vilket blir sällan. Är istället livrädd för resistens.
Hur gör ni? Hur funkar det i era kretsar.

Det funkar som så att veterinärerna här är uppdaterade och följer sina arbetslagar - dvs det skrivs inte ut något maskmedel utan träckprov eller att det finns påvisad anledning att frångå det (tex massangrepp styngfluga (ovanligt) eller annan situation gällande parasiter som motiverar utskrivning av medel pga det .

Svar på frågan ; jag tycker du bör rapportera till JBV om specifika veterinärer du vet skriver ut maskmedel utan mankemang och bara sådär på slentrian/rutin. de veterinärerna begår tjänstefel enl JBV lagstadgar . Det vet alla veterinärer år 2017 . Även de flesta hästägare vet detta ...
Inkl att anledningen är att resistensen hos parasiterna mot medlen är akut, och om man vill ha kvar verksamma medel när de behövs är det a och o att det inte används när det inte behövs .
 
Tar träckprov två gånger per år och avmaskar bara vid behov. Förra året var min ena häst sjuk så då fick min andra häst gå på sommarbete hos grannen. Min granne och jag ser helt olika på hur avmaskning skall skötas och hen avmaskar rutinmässigt alla hästar samt tar emot beteshästar utan att ställa krav på avmaskning. Jag hade väldig ångest innan jag släppte min häst där men det fanns tyvärr inget alternativ. Provet som jag skickade in sedan på hösten och det som skickades in nu i vår visade inte att min häst hade blivit smittat av någon maskinvasion så jag håller tummarna för att det har gått vägen. Betet som grannen har är stort så antagligen blir det automatiskt att de undviker att bli smittade genom att de kan undvika att äta där de bajsar.

Men varför sån ångest ?

Det är liksom inte pestsmitta när det finns parasiter på andra individer eller bland individer på ett bete . ..
hästar har alltid mask - även när provet visar noll ... det finns en symbios mellan hästen/masken om vi pratar lilla blodmasken vilken är den det avmaskas /kollas för generellt på rutin .

Hästar under normala förhållanden har som sagt en symbios med masken - de kan dela hage med andra med mycket mer mask och de blir inte pestsmittade för den skull utan behåller sin status .

Det är ju precis utifrån detta faktum som lagdirektiven från JBV finns mot att ta träckprov! Inte på rutin avmaska .

Det finns ingen som helst motivering fö att träckprova 2 ggr per år om hästen stadigt visar noll -100 .
Det räcker att kolla en gång /år och då görs det innan släpp till sommarhagarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
652
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 615
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp